سیستم‌ های طراحی

poster
پیش‌نمایش دوره

سیستم‌هـای طـراحی یا Design Systems اصـطلاحیسـت که اخیرا بین طـراحـان بـه وفـور شنیده می‌شـود. در سـال‌هـای گـذشـته طـراحی مـحصولات بـه شکل سنتی خـود در حـال پیشرفـت بـود تـا اینکه در بـرهـه‌ای، بـه دلیل سـرعـت گـرفـتن ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
5 (3 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  0:45 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  0:38 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو

سرفصل‌های دوره سیستم‌ های طراحی

سیستم های طراحی
  شکل‌گیری سیستم طراحی
"05:15  
  اهمیت و ساختار سیستم طراحی
"11:34  
  طراحی یک سیستم طراحی
"12:35  
  قدم‌های تکمیلی
"09:22  
  ارزیابی
"07:00  

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

درباره دوره

سیستم‌هـای طـراحی یا Design Systems  اصـطلاحیسـت که اخیرا بین طـراحـان بـه وفـور شنیده می‌شـود. در سـال‌هـای گـذشـته طـراحی مـحصولات بـه شکل سنتی خـود در حـال پیشرفـت بـود تـا اینکه در بـرهـه‌ای، بـه دلیل سـرعـت گـرفـتن تـولید اپلیکیشن‌هـا و وبسـایت‌هـا، دیگر روش‌هـای قبلی قـابـل اسـتفاده نـبودند.

طـراحـان بـه این نتیجه رسیدنـد که بـاید روش خـود را تغییر داده و بـا هـمان راه‌حـلی که بحـران نـرم‌افـزار را در سـال ۱۹۶۸ نـجات داد، بـه داد طـراحی مـحصول و تیم‌هـای مـحصول بـرسـند؛ تـا عـلاوه بـر افـزایش سـرعـت، بـتوانـند یکپارچگی مـحصولات را نیز حـفظ کنند. در این نـقطه بـود که «سیستم طـراحی» شکل گــرفــت.

سیستم‌هــای طــراحی در واقــع یک مــنبع اصلی حقیقت (truth of source Single) هسـتند که تـمام عـناصـر، کامـپونـنت‌هـا و اسـتانـداردهـای درک، طـراحی و تـوسـعه یک مـحصول در آن قـرار دارد. بـرای مـثالِ عـناصـر می‌تـوان بـه رنـگ‌هـا و تـایپوگـرافی مـحصول اشـاره کرد و کامـپونـنت‌هـا را دکمه‌هـا و فیلدهـای ورودی اطـلاعـات در نـظر گـرفـت و مـنظور اسـتانـداردهـا را هـر آن‌چیزی که قـالـب کامـپوننتی نـداشـته ولی باید بصورت یکپارچه در محصولات رعایت شود، دانست.

در این سـال‌هـا طـراحـان مـختلف بـا رویکردهـای مـختلف بـه این مـفهوم پـرداخـته‌انـد و حتی تـولیدکنندگـان مـحصولات فیزیکی از Audi گـرفـته تـا شرکت‌هـای نـرم‌افـزاری نـام‌آشـنایی مـثل IBM، Uber و SAP نیز خــود را نیازمــند این مــفهوم دانســته و طــراحی‌هــای مــحصولات دیجیتال خــود را بــا اســتفاده از آن مسـتندسـازی کرده‌انـد.

بسیاری از طـراحـان بـه اشـتباه فکر می‌کنند که این مـفهوم مـخصوص شـرکت‌هـای بـرزگ بـوده و بـرای تیم‌هـای کوچک مـناسـب نیست؛ ولی در اشـتباه‌اند. مـا در این دوره بـه مـعرفی این مـفهوم می‌پردازیم و بـخش‌هـای مـختلف آن را بـا دقـت بـررسی می‌کنیم. شـایعات و اشکالاتی که بـه آن وارد است را مرور و مسیر شکل دادن به یک سیستم طراحی پایدار را با هم قدم به قدم طی می‌کنیم.

طراحی رابط کاربری در واقع به کاربر یاری می‌رساند که تعامل بهتری بین انسان و ماشین شکل بگیرید. زمانی که کاربر وارد صفحه‌ی سایت شما می‌شود باید با حس خوبی مواجه شود. اما این روند باید به چه شکل باشد که شما حس خوبی را به مخاطب خود القا نمایید؟

برای این‌کار می‌توانید از نمونه‌های موفق در طراحی کاربری ایده‌ بگیرید و بهترین ایده‌ی ممکن را با توجه به سیلقه و نیاز مخاطب خود انتخاب نمایید. به همین منظور ما دوره‌ای را برای آموزش طراحی رابط کاربری در سایت مکتب‌خونه، برای شما آماده کرده‌ایم تا بتوانید ایده‌های خود را به راحتی روی پلتفرم مورد نظر خود پیاده‌سازی کنید.

طراحی کاربری شما باید حتما به صورتی باشد که برای مخاطب مورد نظرتان کاملا قابل دید باشد. همچنین در کنار قابل دید بودن، باید حتما اطلاعاتی که مخاطب از شما انتظار دارد را در اختیار او قرار دهید. اطلاعات مورد نظر باید حتما کاربردی و مورد نیاز مخاطب باشد تا موجب مزاحمت و سردرگمی کاربر در صفحه‌ی شما نگردد.

بخش دیگری که باید حتما در نظر بگیرید میزان تحمل ui است. طراحی کاربری باید به صورتی شکل بگیرید که احتمال خطا و اشتباه تا حداقل ممکن، کاهش یابد. در صورتی که خطا یا مشکلی در طراحی شکل گرفت، نباید برای کاربر مزاحمتی ایجاد شود و صفحه‌ی شما تحمل مناسبی برای خطاها و اشتباهات پیش آمده داشته باشد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher رامین خطیبی

رامین خطیبی دانش‌آموخته علوم کامپیوتر از دانشگاه تبریز و یک راهبر دیزاین محصول ا‌ست. او سال‌ها به طراحی محصولات دیجیتال، تشکیل تیم‌های محصول و ارائه راهکارهای طراحی در شرکت‌ها و استارتاپ‌های مختلف مشغول بوده است. از سوابق کاری او می‌توان به مواردی مانند طراحی اپلیکیشن برنامه ۹۰، مشاوره به شرکت‌های هفهشتاد، معاونت خلاقیت شرکت لبنانی سمسون‌اپز، مدیریت محصول اپلیکیشن تاپ و همچنین همکاری با باشگاه Fulham انگلستان برای طراحی محصولات تمرینی بازیکنان، همکاری با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های Kent انگلستان و UMass آمریکا برای خلق محصولات مختلف اشاره کرد.


رامین خطیبی در حال حاضر موسس و راهبر آکادمی و استودیو دیزاین (Dexign) بوده و بهراه تیم خود، به ارائه خدمات دیزاین و همچنین آموزش و ترویج تفکر دیزاین می‌پردازد.
استودیوی وی از سال ۱۳۹۷ خدمات گسترده‌ای به شرکت‌هایی همچون بیمه سامان، بنیاد ملی نخبگان، کافه‌بازار، ایران‌سرور و ده‌ها شرکت و استارتاپ دیگر در حوزه طراحی برند و طراحی محصول داده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
زهرا رمضان نژاد 1401-11-29
آقای خطیبی اطلاعات مفید و مختصری در مورد سیستم طراحی ارائه دادند و کتاب و سایت هم معرفی کردند که بسیار عالی بود . در واقع این دوره یک مقدمه برای طراحی سیستم هست و از لحاظ تکنیک آموزشی و فن بیان و استفاده از اسلاید ها هم عالی بودند و مفاهیم رو کاملا واضح به مخاطب انتقال دادند .

دوره‌های پیشنهادی

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  0:45 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  0:38 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو