×
ribbon

آموزش شاخص‌های کلیدی عملکرد استارتاپ

اولین چیزی که شما در دوره آموزش شاخص‌های کلیدی عملکرد استارتاپ فرا خواهید گرفت، درک این نکته است که شما چیزی را که نتوانید اندازه بگیرید، نمی‌توانید بر روی موفقیتش حساب باز کنید.در نتیجه نیاز ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.5 (11 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  52 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  7 ساعت ویدئو - 45 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  6 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

آشنایی با مقدمات و مفاهیم اولیه‌ی کارآفرینی

سرفصل‌های دوره آموزش شاخص‌های کلیدی عملکرد استارتاپ

فصل اول - مقدمه

در این فصل تاریخچه و مفهوم شاخص‌های کلیدی عملکرد بیان می‌شود، سپس به مزایای تعیین KPI مناسب، ویژگی‌های یک شاخص عملکرد مناسب، و چالش‌هایی که در تعیین این شاخص‌ها وجود دارد پرداخته می‌شود.

  اهمیت شاخص‌کلیدی عملکرد
"09:36  
  تاریخچه شاخص‌های کلیدی عملکرد
"09:51  
  تفاوت KPI و KSF
"11:36  
  کوئیز 1
 21.4%    
"01:00  
  مزایای تعیین KPI
"14:51  
  کوئیز 2
 21.4%    
"01:00  
  ویژگی‌های اصلی KPI بخش 1
"08:01  
  ویژگی‌های اصلی KPI بخش 2
"07:41  
  کوئیز 3
 21.4%    
"01:00  
  تعیین مقدار برای KPI ها
"07:08  
  چالش‌های تعیین KPI بخش 1
"08:49  
  چالش‌های تعیین KPI بخش 2
"08:30  
  پروژه میانی 1 (الزامی)
 35.7%    
"360:00  
  روابط بین KPIها
"09:20  
  دسته بندی سنجه‌ها
"11:12  
  فایل دوره شاخص های کلیدی عملکرد استارتاپ
"00:05  
فصل دوم - شاخص‌های کلیدی عملکرد مالی

در فصل دوم شاخص‌هایی که وضعیت مالی یک کسب و کار را مشخص می‌کنند، معرفی می‌شوند. این شاخص‌ها به مدیران کسب و کار کمک می‌کند تا میزان سرمایه مورد نیاز و زمان مناسب جذب سرمایه را به درستی مشخص نمایند.

  رشد
"08:47  
  کوئیز 1
 21.4%    
"01:00  
  نرخ تبدیل
"15:15  
  درآمد
"09:02  
  توضیح صورت‌های مالی
"03:52  
  سود ناخالص
"09:10  
  حاشیه سود ناخالص
"13:36  
  سود خالص
"07:59  
  فروش یا GMV
"05:11  
  درآمد متوسط به ازای هر کاربر یا ARPU
"10:33  
  نرخ سوخت پول
"09:30  
  مدت زمان باقیمانده تا اتمام سرمایه
"04:06  
  کوئیز 2
 21.4%    
"01:00  
  پروژه میانی 2 (الزامی)
 57.1%    
"360:00  
فصل سوم - شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط با کاربر

در این فصل شاخص‌های مرتبط با کاربران و مشتریان کسب و کار بیان می‌شوند. این شاخص‌ها به مدیران کسب و کار و علی‌الخصوص به مدیران بازاریابی این امکان را می‌دهد تا مشتریان را گروه‌بندی نموده و استراتژی‌های بازاریابی متناسب با هر گروه را تدوین نمایند.

  ارزش دوره عمر مشتری
"13:48  
  رشد ماهانه
"14:02  
  کاربران فعال ماهانه
"10:28  
  نرخ ماندگاری
"04:00  
  کوئیز 1
 27.3%    
"01:00  
  نرخ ریزش
"05:16  
  نرخ خرید مجدد
"06:03  
  تحلیل Cohort
"05:55  
  کوئیز 2
 27.3%    
"01:00  
  هزینه جذب مشتری
"15:17  
  سایر KPIهای مرتبط با هزینه جذب مشتری
"08:49  
  تعداد دانلود
"02:47  
  پروژه میانی 3 (الزامی)
 45.5%    
"300:00  
فصل چهارم - شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط با محصول

در فصل چهارم شاخص‌های کلیدی عملکرد مرتبط با محصول عنوان می‌شوند. در این فصل به مواردی از جمله اندازه بازار، اثر شبکه‌ای، و نرخ همه‌گیری یک محصول پرداخته می‌شود.

  اندازه بازار
"13:41  
  پروژه میانی 4 (الزامی)
 26.7%    
"200:00  
  اثر شبکه‌ای - 1
"11:33  
  اثر شبکه‌ای - 2
"12:02  
  پروژه میانی 5 (الزامی)
 26.7%    
"200:00  
  نرخ همه‌گیری
"08:34  
  پروژه میانی 6 (الزامی)
 26.7%    
"200:00  
  شاخص NPS
"13:39  
  میزان تمرکز بر مشتری
"04:44  
  متوسط سبد خرید
"04:57  
  سرعت خرید
"08:00  
  شاخص‌های کلیدی عملکرد در سایر زمینه‌ها
"05:12  
  متوسط بودجه مشتری
"05:38  
  کوئیز 1
 20%    
"01:00  
فصل پنجم - معیارهای انتخاب شاخص‌های کلیدی عملکرد مناسب

در این فصل مراحل تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد، و معیارهای مهم در انتخاب این شاخص‌ها بیان می‌شوند. در پایان نیز ابزارهای مهمی که برای رصد KPI وجود دارد عنوان می‌شوند.

  نقش شاخص‌های کلیدی عملکرد در تفاهم‌نامه سهام‌داری
"08:57  
  شاخص‌های کلیدی عملکرد و بسته جبران خدمات کارکنان
"08:44  
  انتخاب KPI بر اساس مدل کسب‌وکار
"07:16  
  نحوه انتخاب شاخص‌های کلیدی عملکرد
"06:53  
  مراحل تعیین KPI
"03:54  
  سنجه‌های موهومی
"07:54  
  انتخاب KPI بر اساس منطقه
"05:13  
  ابزارهای رصد شاخص‌های کلیدی عملکرد
"06:18  
  کوئیز 1
 25%    
"01:00  
  کوئیز 2
 25%    
"01:00  
  پروژه میانی 7 (الزامی)
 50%    
"360:00  
پروژه نهایی

این فصل مربوط به پروژه نهایی دوره می‌باشد.

  پروژه نهایی 1 (الزامی)
 50%    
"360:00  
  پروژه نهایی 2 (الزامی)
 50%    
"360:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

اولین چیزی که شما در دوره آموزش شاخص‌های کلیدی عملکرد استارتاپ فرا خواهید گرفت، درک این نکته است که شما چیزی را که نتوانید اندازه بگیرید، نمی‌توانید بر روی موفقیتش حساب باز کنید.
در نتیجه نیاز است تا کوشش کنید که همه چیز را به اعدادی قابل لمس و قابل درک برای همه تبدیل کنید تا بتوانید رشد و افول عملکردی هرچیز و یا هر شخص را به راحتی نظاره کنید. شاخص‌ کلیدی عملکرد که معادل فارسی عبارت Key Performance Indicator است و به اختصار KPI نیز خوانده می‌شود، به ما کمک می‌کند تا عملکرد هر شخص را نه به طور کاملا دقیق، اما به طریقی قابل قبول و تقریبی بسنجیم.

یکی از مشکلات استارتاپ‌ها در حال حاضر این است که این استارتاپ‌ها بر پایه KPI عمل نمی‌کنند و در سطوح مختلف این استارتاپ شاخص‌های کلیدی عملکرد برای هر فرد به طور مجزا تعریف نشده است.
یکی از بزرگ‌ترین محاسن تعریف KPI برای هر فرد این است که آن شخص می‌داند تمرکز خود را باید معطوف چه چیزهایی و تلاش خود را در راستای کدام اهداف افزون کند. متاسفانه شرکت‌هایی که به ارزیابی عملکرد و شاخص‌های کلیدی عملکرد کارکنانشان اهمیت نمی‌دهند و عملکرد کارکنانشان را به صورت حسی و یا با صحبت کردن می‌سنجند از دو سو ضرر می‌کنند.
در وهله‌ی اول، اهمیت قائل نشدن برای شاخص کلیدی عملکرد و تعیین نکرد آن برای هر فرد، باعث می‌شود تا تمرکز و انرژی کارکنان سازمان پراکنده شده، نتیجه‌ی مورد نظر به طور تمام و کمال حاصل نشود و انرژی صرف شده‌ی کارکنان سازمان به چشم نیاید.
در وهله‌ی دوم، سازمان متوجه نخواهد شد که کدام یک از کارکنان تمام توانایی خود را به کار می‌بندند و کدام یک از کارکنان با تمام توان خود کار نمی‌کنند. همین دو امر، باعث می‌شود تا مشکلات ساختاری و فرآیندی هر بخش مشخص نشود و در راستای بهبود آن‌ها کوچک‌ترین تلاشی نیز صورت نگیرد.

معمولا در سازمان‌ها اگر نیروی کاری بد و نیروی کاری خوب در کنار یکدیگر قرار بگیرند و آن سازمان سیستم ارزیابی عملکرد نداشته باشد، نیروی کاری خوب و پرتوان نیز رفته رفته انگیزه‌اش را از دست می‌دهد و به نیروی کاری بد تبدیل می‌شود.
نیاز است تا در هر سازمان، افراد بر اساس کار و تلاشی که انجام می‌دهند سنجیده شوند. اگر یک شخص تمام همّ و غم خود را به کار بگیرد و تلاشش دیده نشود، پس از مدتی خود را با افراد دیگر مقایسه خواهد کرد که تلاش کمتری می‌کنند، اما حقوق و دستمزدشان هیچ تفاوتی نمی‌کند. به همین سبب، نیاز است تا برای هر فرد KPI تعریف شود تا آن فرد در راستای بهبود و ارتقاء آن تلاش کند.

یکی دیگر از مفاهیم مطرح در حوزه‌ی کسب و کار شاخص‌های کلیدی موفقیت (Key Success Factors) یا KSFها هستند. همان‌طور که گفته شد، نیاز است تا همه چیز را اندازه بگیریم. در نتیجه موفقیت استارتاپ‌ها نیز باید اندازه‌گیری شود که این مهم ممکن نیست مگر با مشخص کردن KSFهای هر کسب و کار. نیاز است تا برای هر استارتاپ و کسب و کاری مشخص باشد که در چه حالتی به موفقیت رسیده و در چه شرایط باید تلاش خودش را برای رسیدن به موفقیت بیشتر کند.
همانند KPI برای هر کسب و کاری می‌توان KSFهایی تعریف کرد که اگر آن کسب و کار به شاخص‌های کلیدی موفقیت مربوط به خودش برسد و یا آن‌ها را بهبود ببخشد، موفق شده است. تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد مناسب برای هر فرد در استارتاپ‌ها یکی از شاخص‌های کلیدی موفقیت مهم در کسب و کارها است. اگر بخواهیم به طور ساده‌تر بگوییم، اول باید ببینیم که این استارتاپ یا کسب و کار به چه دلیل شکل گرفته و سپس دلیل شکل گیری آن را کمی کنیم.
مثلا یک کسب و کاری تشکیل شده تا صف نانوایی‌ها را کوتاه‌تر کند و نان را راحت‌تر به دست مشتریان برساند. این کسب و کار چه تعداد مشتری داشته باشد موفق شده است؟ یا مثلا این کسب و کار اگر در چند شهر کشور فعال باشد به موفقیت رسیده است؟

شما در دوره‌ی آموزش شاخص‌های کلیدی عملکرد استارتاپ همراه با محمدرضا فرحی با بیش از 40 KPI پرکاربرد در استارتاپ‌ها آشنا خواهید شد که  سه بخش مجزای: شاخص‌های کلیدی عملکرد محصول، شاخص‌های کلیدی عملکرد مالی و شاخص‌های کلیدی عملکرد کاربر تفکیک شده‌اند. به عبارت بهتر تمام ‌KPIهایی که یک کسب و کار می‌تواند تعیین کند، معرفی شده و در انتها الگوریتم‌هایی معرفی شده است تا شما شاخص‌های کلیدی عملکرد مربوط به کسب و کار خودتان را از بین این ‌KPIها بتوانید انتخاب کنید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher محمدرضا فرحی

محمدرضا فرحی، در سال 1383 برای تحصیل در رشته مهندسی صنایع وارد دانشگاه صنعتی شریف شد. وی پس از آن تحصیلات خود را در رشته اقتصاد در مدرسه اقتصاد تولوز فرانسه و در رشته فایننس در دانشکده تحصیلات تکمیلی اقتصاد بارسلونا ادامه داد.

سه سال پیش پس از بازگشت به ایران، ایشان به عنوان مشاور معاون وزیر راه و مشاور رییس هیأت مدیره بیمه البرز فعالیتِ کاری خود را آغاز کرد و در ادامه به عنوان مدیر مالی، به شرکت سرمایه‌گذاریِ رهنما پیوست. وی تجربه گرانقدر ارزش‌گذاری و تعیین برنامه سرمایه‌گذاری، طراحی برنامه اعطای سهام به پرسنل، کمک به اداره بهینه هیأت مدیره و تعیین شاخص‌های کلیدی رشد، طراحی مدل درآمدی و غیره را در ده‌ها استارتاپ دارد.

آقای فرحی در سال 1395 استارتاپ بیمه بازار را پایه‌گذاری کرد، و اکنون رییس هیأت مدیره در این شرکت است. ایشان همچنین به صورت ماهانه‌ با همراهی سازمان بورس و انجمن سرمایه‌گذاران خطرپذیر ایران، کارگاه‌های مختلفی مانند ارزش‌گذاری، مذاکره سرمایه گذار - استارتاپ، Stock Option و غیره برای مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری عمومی و خصوصی برگزار می‌کند.

کانال تلگرامی مدرس

صفحه لینکدین مدرس

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
محمدحسین همتی 1400-06-22
بسیار عالی بنده مجذوب این دوره شده ام
سیدمحمد حسینی 1400-06-17
این دوره رو همه رفقایی که میخوان استارتاپ راه بندازن باید ببینن. خیلی کامله و مثلش نیست. خیلیاشو تو وب فارسی هم سرچ کنید پیدا نمی کنید.ارزششو داره که وقت بذارید. به شرطی که پروژه هارو انجام بدید وگرنه ثبت نام نکنید بهتره
علیرضا شهبازی 1400-03-08
سلام . محتوای این دوره از عنوانش فراتره . قسمت های مهمی از دانش مورد نیاز برای راه اندازی استارتاپ ، جذب سرمایه یا مدیریت محصول در دل این دوره مستتر هست. ممنونم از استاد فرحی عزیز که با علم ، بیان شیوا و قدرت انتقال بالای خودشون این دوره خوب رو آماده کردند و متشکرم از مکتب خونه که بانی و بستر تهیه و انتشار اون بوده.
محمدرضا ارجمندخواه 1400-01-31
دوره بسیار بسیار عالیه هست به خصوص این موارد در مدیریت محصول بسیار مفید خواهد بود.
محمدحسین نیکبخت نصرآبادی 1399-06-06
مفاهیم دوره واقعا عالیه، اما ارائه استاد فرحی عزیز میتونه بهتر باشه، یکی. از مواردی که جا داره بهتر باشه استفاده از یک یا دو زبان برای ارائه دوره هست :/ عربی و انگلیسی و فارسی در این دوره به وفور دیده میشه به خصوص عربی :D
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. موارد مطرح شده جهت بررسی بیشتر به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.
آیناز وزیرزاده 1402-08-27
ببخشید مهلتی که برای هر دوره نوشته شده تموم بشه چی میشه؟! دوره ای که تهیه کردین از دسترس خارج میشه ؟!
مکتب‌خونه
سلام دوست عزیز پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  52 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  7 ساعت ویدئو - 45 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  6 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام