آموزش صفر تا صد MBR و GPT برای نصب ویندوز

poster
پیش‌نمایش دوره

در این دوره آموزشی قصد داریم با انواع فرمت‌های MBR و GPT هارددیسک آشنا شویم و از طریق ساده‌ترین روش‌های ممکن یک فلش را برای نصب ویندوز بو تیبل کنیم. همچنین به بیان راه‌حل‌های تخصصی ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
3.7 (3 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1:04 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:04 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با فرمت MBR

 آشنایی با نصب ویندوز با فرمت دلخواه از طریق فلش

 آشنایی با رفع مشکلات GPT و MBR هنگام نصب ویندوز

 آشنایی با فرمت GPT

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش صفر تا صد MBR و GPT برای نصب ویندوز

بوتیبل کردن فلش برای انواع فرمت هارد
  تعریف مفاهیم Dynamic ،Basic ،MBR و GPT
مشاهده
"10:53  
  مشخصات پارتیشن برای نصب ویندوز
مشاهده
"06:19  
  بوتیبل کردن فلش برای یک ویندوز با نرم‌افزار Rufus
"11:54  
  بوتیبل کردن فلش برای چندین ویندوز با نرم‌افزار Ventoy
"05:01  
رفع مشکلات نصب ویندوز
  تنظیمات مادربردهای مختلف برای بوت شدن فلش
"05:58  
  ارورهای GPT و MBR در نصب ویندوز
"03:28  
  تبدیل هارد MBR به GPT با حفظ اطلاعات و برعکس
"08:43  
  رفع مشکل عدم توانایی ساخت پارتیشن هنگام نصب ویندوز
"05:42  
  نصب ویندوز از فلش GPT بر روی هارد MBR
"03:16  
  جمع‌بندی و نتیجه مباحث
"03:12  

درباره دوره

در این دوره آموزشی قصد داریم با انواع فرمت‌های MBR و GPT هارددیسک آشنا شویم و از طریق ساده‌ترین روش‌های ممکن یک فلش را برای نصب ویندوز بو تیبل کنیم. همچنین به بیان راه‌حل‌های تخصصی جهت رفع مشکلات پارتیشن هنگام نصب ویندوز بپردازیم.

چرا باید با MBR و GPT آشنا شویم؟

زمانی که ویندوز 7 توسط کمپانی مایکروسافت ارائه گردید نصب ویندوز فرآیندی ساده بود و این امر برای نسخه‌های ویندوز 8.1 و 10 نیز تا حدودی صادق بود زیرا تمام هارددیسک‌های کامپیوترها از نوع HDD بودند و از فرمت MBR پشتیبانی می‌کردند. اما ظهور هاردهای SSD در کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها فرمت جدیدی به نام GPT را به میان آورد.

این فرمت نسخه جدیدی از فرمت MBR است اما محدودیت‌های آن را ندارد و از سرعت بالاتری را برای انتقال دیتا در اختیار هارد قرار می‌دهد. امروزه شاهد مشکلات زیادی در نصب انواع نسخه‌های ویندوز بر روی کامپیوترها هستیم به صورتی که نصب ویندوز برای کاربران عادی فرآیندی دشوار و غیرممکن تلقی می‌شود زیرا فرمت فایل Setup ویندوز در DVD یا فلش بوتیبل باید با فرمت هارد هم‌خوانی داشته باشد در غیر این صورت ویندوز نصب نخواهد شد.

اکثر افرادی که دانش تخصصی در حوزه آی­تی ندارند برای حل قضیه، تمام پارتیشن‌های موجود هارد را حذف می‌کنند تا بتوانند هنگام نصب ویندوز با ساخت پارتیشن جدید فرمت هارد را از MBR به GPT یا برعکس تغییر دهند اما قطعاً این روش یک روش علمی و اصولی نیست.

روش‌های اصولی برای حل این مشکل و مشکلات مشابه وجود دارد که با حفظ اطلاعات انجام می‌شود. بنابراین یادگیری روش‌های تخصصی برای نصب ویندوز در تمام حالت‌ها برای عموم افراد مفید خواهد بود.

در دوره صفر تا صد MBR و GPT برای نصب ویندوز چه چیزی یاد خواهید گرفت؟

در این آموزش ابتدا مفاهیم Dynamic، Basic، MBR، GPT و مشخصات پارتیشن ویندوز را یاد می‌گیریم. سپس بو تیبل کردن فلش را به کمک دو نرم‌افزار معروف Refus و Ventoy فرا خواهیم گرفت.

در فصل دوم نیز تنظیمات مادربردهای مختلف را جهت بوت شدن فلش تشریح خواهیم کرد و با مشکلات رایج هنگام نصب ویندوز و راه‌حل آن‌ها آشنا می‌شویم. در نهایت تبدیل هارد MBR به GPT و بلعکس را با حفظ اطلاعات انجام خواهیم داد تا بتوانیم به‌راحتی روی هر کامپیوتر یا لپ‌تاپ دلخواه ویندوز نصب کنیم.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher میلاد مرادی

میلاد مرادی، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی برق – مخابرات سیستم از دانشگاه هوایی شهید ستاری است. ایشان در سال ۱۳۹۴ در دوران دانشجویی به عنوان مدرس دروس تخصصی در دانشگاه انتخاب و مشغول به تدریس شدند. همچنین مؤلف یک کتاب و تعدادی مقاله علمی پژوهشی در حوزه مخابرات است.. از سوابق آموزشی ایشان می‌توان به سابقه تدریس در حوزه شبکه و IT، شبکه‌های عصبی و زبان برنامه‌نویسی متلب، پایتون و برق خودرو اشاره کرد. 

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
بهمن ربیعی 1402-12-29
توضیحات استاد مبسوط و بصورت هم تئوری و هم عملی بیان شده است که از استاد محترم کمال تشکر را دارم . منتظر دوره های آموزشی بیشتر از این استاد گرامی هستم./

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1:04 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:04 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)