×
ribbon

آموزش غلبه بر اهمال‌کاری

اهمال‌ کاری عملی غیرقابل‌انکار است و می‌تواند موجب مشکلات زیادی در زندگی شخص و کاری افراد شود، با این حال راه‌هایی برای گریز از اهمال کاری نیز وجود دارد که در دوره آموزش غلبه بر ... ادامه

برگزارکننده:  LinkedIn  LinkedIn
مدرس دوره:
4.8 (9 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  0:19 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  0:19 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 دلایل اهمال کاری

 ارائه روش های مختلف جهت غلبه بر اهمال کاری

 ارائه برنامه اجرایی

 چطور و چرا کارها را به تعویق می اندازیم

پیش‌نیاز‌ها

کلیه مطالب این دوره به‌صورت پایه‌ای بیان شده و نیاز به‌ پیش نیاز خاصی ندارد.

سرفصل‌های دوره آموزش غلبه بر اهمال‌کاری

مقدمه

حتماً برای شما هم این اتفاق افتاده است که از انجام کار یا کارهایی هرچند مهم و ضروری خودداری کنید و در عوض به کارهایی بپردازید که برای شما خوشی و لذت بیشتری به دنبال دارد، در این فصل میخواهیم به کارهایی که معمولا به تاخیر می اندازیم  و چرا و چگونه این کار را می کنیم، و اینکه آیا شما هم یکی از این افراد هستید یا خیر! بپردازیم.

  آیا شما تعلل گر هستید؟
"02:03  
  چه نوع چیزهایی را به تعویق می اندازید؟
"01:14  
  چطور کارها را به تعویق می اندازید؟
"02:01  
  چرا ما کارها را به تعویق می اندازیم؟
"01:26  
دلایل مختلف اهمال کاری

اهمال کاری یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت ما انسان هاست و عوامل مختلفی می تواند باعث بروز اهمال کاری بشود، این عوامل، درون افراد وجود دارد و کنترل آن ها توسط خود فرد است و خود فرد می تواند با اراده و برنامه ریزی لازم این موارد و این مشکلات را از بین ببرد و یا خود را بهبود دهد، در این فصل به برخی از مهمترین عوامل اهمال کاری می پردازیم.

  دلیل اول: نداشتن اعتماد به نفس
"02:19  
  دلیل دوم: حواس پرتی
"01:38  
  دلیل سوم: دست پاچه شدن
"02:57  
  دلیل چهارم: از کار افتادن خلاقیت
"01:15  
  دلیل پنجم: ترس از انجام آن کار
"03:57  
  تهیه یک برنامه اجرایی
"00:41  

درباره دوره

اهمال‌ کاری عملی غیرقابل‌انکار است و می‌تواند موجب مشکلات زیادی در زندگی شخص و کاری افراد شود، با این حال راه‌هایی برای گریز از اهمال کاری نیز وجود دارد که در دوره آموزش غلبه بر اهمال کاری که در ادامه معرفی خواهد شد، آموزش داده می‌شود.

دوره آموزش غلبه بر اهمال کاری

دوره آموزش غلبه بر اهمال کاری یک دوره حرفه‌ای و کامل به منظور آموزش کاربران برای غلبه بر اهمال کاری در امور شخصی و کاری است. در این دوره با استفاده از بیان ترفندها و تکنیک‌های علمی مختلف افراد این توانایی را خواهند داشت که بر اهمال کاری غلبه کنند.

در طول دوره آموزش غلبه بر اهمال‌کاری چه چیز هایی می‌آموزیم؟

در طول دوره، به شما کمک می‌کنیم تا به اهمال کاری‌های بی‌دلیل خود رسیدگی کنید و استراتژی‌هایی را ارائه می‌دهیم که دلایل رایج به تعویق انداختن را برطرف می‌کند، پس در واقع اهمال‌کاری، پشت‌گوش‌اندازی، تنبلی، یا هر اسم دیگر، بلایی است که تأثیرات بسیار بدی در زندگی ما می‌گذارد، اجازه رسیدن به اهداف را نمی‌دهد و فرصت‌های زیادی را از کف ما می‌رباید، فرصت‌هایی که ممکن است فقط یک بار به سراغ ما بیایند. فرصت‌هایی که اگر زودتر به فکرش بودیم قطعاً نتایج بهتری می‌گرفتیم.

دوره آموزش غلبه بر اهمال کاری برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره غلبه بر اهمال کاری برای تمامی کسانی که در امور شخصی و کاری خود دچار اهمال کاری هستند مناسب است. کاربران پس از پایان دوره می‌توانند بر اهمال کاری‌های معمول زندگی خود غلبه کنند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher Brenda Bailey Hughes

برندا بیلی - هیوز یکی از اعضای هیئت‌علمی برنده جایزه با رتبه ملی دانشکده بازرگانی کلی در دانشگاه ایندیانا است که در آن دوره‌های ارتباطات و رهبری را تدریس می‌کند. برندا در آموزش ارتباطات تخصص دارد و مدیران بسیاری از شرکت‌های Fortune 500 را مربی‌گری کرده است. پروفسور هیوز یکی از 20 نویسنده برتر آموزش لینکدین با بیش از 3 میلیون بیننده است. او به طور منظم در کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی در مورد موضوعات مختلف از جمله همدلی، اعتماد، گوش‌دادن، تأثیرگذاری، مهارت‌های ارائه، تفکر طراحی و خدمات مشتری ارائه می‌دهد. برندا جوایز متعددی را برای بورس تحصیلی خود در زمینه آموزش و یادگیری دریافت کرده است، از جمله کمک‌هزینه تحصیلی جهانی، جایزه یادگیری مشارکتی در جامعه، جایزه تعالی دانشکده از برنامه MBA اجرایی دانشگاه سانگ کیون کوان، چهار جایزه آموزش نوآورانه، جایزه آموزشی الهام‌بخش آلفا کاپا پسی، و جایزه آموزش متولیان مدرسه بازرگانی کلی. برندا یک مربی دارای مجوز World Works است و دارای گواهینامه مربی 360 رهبری است، همچنین عضو انجمن آموزش و توسعه و انجمن آموزش مدیریت و رفتار سازمانی است. برندا دارای مدرک کارشناسی ارشد هنر در ارتباطات سازمانی و توسعه حرفه‌ای است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
بابک بنکدارپور 1403-01-13
من نیازی به استفاده از زیرنویس فارسی برای درک این دوره اصلا نداشتم ولی برخی اوقات که فقط بخاطر کنجکاوی متن انگلیسی صحبت شده توسط مدرس دوره را با ترجمه فارسی در زیرنویس مطابقت دادم ترجمه را بسیار ضعیف و در برخی موارد کاملا غلط یافتم. البته من فقط مطابقت موردی دادم و نه کامل ولی بر اساس مطابقت انجام شده توصیه می کنم که کیفیت ترجمه ها نیاز به اصلاح اساسی دارد (به عبارت دیگر استفاده از مترجمان خبره تر)
اشکان حیدری فاضل 1402-10-20
خیلی جمع و جور و خلاقانه، نکاتی که واقعاً کار می‌کنن رو بیان کرد
پانیذ خوش روان 1402-05-10
دوره بسیار خوبیه چون مطالعه کردن درمورد دلایل اهمال کاری و راه حل های مناسب و ساده ای پیشنهاد کردن
علی مهبد 1402-03-12
مختصر مفید
سمیرا عشائری 1403-01-04
محتوی دوره بسیار کاربردی هست اگر انگیزشی هم بود، بسیار بهتر هم می‌شد.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

آموزش غلبه بر اهمال کاری

درصد زیادی از دانشجویان، دانش‌آموزان، کارمندان، خانم‌های خانه دار و افراد مختلف وجود دارند که نمی‌توانند کار خود را به موقع انجام بدهند. آیا به نظر شما مشکلی وجود دارد؟ احتمالا با خودتان فکر می‌کنید که ممکن است مشکلات شخصی برای فرد به وجود آمده باشد یا دلایل موجهی باعث شده کار خود را انجام ندهد. اما این فرآیند به دفعات تکرار شده و معلوم است که مشکل نگران‌کننده‌ای وجود دارد. 

همه این افراد مبتلا به اهمال کاری هستند. یعنی شخص فعالیت‌های غیرضروری را بر کارهای اولویت دار ترجیح می‌دهد و به هر بهانه‌ای، از انجام مسئولیتی که به او سپرده شده، شانه خالی می‌کند. در ادامه این مطلب به عنوان مکمل دوره آموزش غلبه بر اهمال کاری همراه ما باشید تا شما را با این مشکل آشنا کنیم و راهکارهایی به‌عنوان آموزش غلبه بر اهمال کاری را مورد بررسی قرار دهیم. 

اهمال کاری چیست؟

به تعویق انداختن کارها و امروز و فردا کردن در زمان انجام کارهای مختلف، اهمال کاری نامیده می‌شود. برای فرد فرقی ندارد که بخواهد کارهای راحت یا سختی را انجام دهد. در هر صورت انجام هر کاری را به تعویق میندازد. این اصطلاح تحت عنوان فردا فکنی نیز شناخته شده و فرد وظیفه‌ای که به او محول شده را بدون وجود هیچ دلیل مشخصی، انجام نمی‌دهد. 

ممکن است برای شما هم پیش بیاید که در انجام کارهای معمول خود یا مسئولیت‌هایی که به عهده شما می‌گذارند، دچار اهمالکاری شوید. این حالت می‌تواند به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه اتفاق بیفتد. اهمال کاری یا Procrastination تاثیر زیادی در کیفیت کارها و زندگی شخصی شما خواهد داشت. 

در صورتی که شما هم به این عارضه دچار شده‌اید، ممکن است احساس گناه کنید، عزت نفس شما کاهش پیدا کند، دچار افسردگی شوید و مدام خودتان را سرزنش کنید. همچنین در نتیجه اهمال کاری ممکن است شغل شما هم تحت تاثیر قرار بگیرد. بنابراین نباید به آسانی از کنار این مشکل بگذرید و باید به فکر آموزش غلبه بر اهمال کاری باشید. 

برای مثال ممکن است شما یک پروژه را تکمیل کنید و به استاد خود تحویل بدهید. اما در هر ساعتی که می‌خواهید شروع کنید به بهانه‌های مختلف مانند خوابیدن، غذا خوردن، فیلم دیدن و غیره انجام بخشی از پروژه خود را به ساعت دیگری موکول می‌کنید. در نهایت بعد از گذشت چند روز و فرارسیدن تاریخ تحویل نهایی پروژه، کار شما آماده نیست. 

آشنایی با انواع اهمال کاری

اهمال کاری، همین بیماری کوچکی که برای خیلی از افراد ساده به نظر می‌رسد در انواع مختلفی قابل بررسی است. در حقیقت افرادی که کارهای خود را سر موقع انجام نمی‌دهند و برای انجام آن بهانه‌ای دارند، احتمالا به یکی از این 6 نوع اهمال کاری مبتلا هستند و به آموزش غلبه بر اهمال کاری نیاز دارند. 

  • گرایشی: افراد مبتلا به اهمال کاری گرایشی، هنوز به درک درستی از کار خود نرسیدند. این افراد اطلاعات کافی از پروژه‌ای که قرار است انجام بدهند، ندارند و همین باعث می‌شود کارها را عقب بیندازند. 
  • شناختی: در این نوع از اهمال کاری، فرد همه کارهای خود را ساده تلقی می‌کند. به همین دلیل تعلل کرده و با تلنبار شدن کارها، دیگر نمی‌تواند آن‌ها را انجام دهد. 
  • جسمانی: در صورتی که فرد مدام کارهای خود را با تاخیر انجام دهد و عقب بیندازد، دیگر به این شرایط عادت کرده و به نوع جسمانی این بیماری مبتلا شده است. 
  • خودناباور: همان‌طور که از اسم آن معلوم است، فرد تصور می‌کند که نمی‌تواند این کار را انجام دهد. این شخص اعتماد به نفس پایینی دارد و مدام انجام ندادن یک کار را به شکست خوردن در آن فعالیت ترجیح می‌دهد. 
  • اجتنابی: بعضی از افراد در شرایط خاصی مانند موقعیت‌های استرس‌زا دچار اهمال کاری می‌شوند. برای مثال ممکن است فردی که استرس بگیرد، از انجام تکالیف خود اجتناب کند. 
  • بی‌نظمی: این دسته از افراد مبتلا به نوع بی‌نظمی اهمالکاری، در مدیریت زمان مشکل دارند. به این صورت که فرد نمی‌تواند برنامه‌ریزی درستی برای کارهای خود داشته باشد و به همین دلیل در پایان روز هیچ کاری انجام نداده است.

تنبلی با اهمال کاری چه تفاوت‌هایی دارد؟

احتمالا شما هم با شنیدن اهمال کاری به یاد تنبلی افتادید. ولی این دو مشکل علیرغم وجود شباهت‌ها، تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. ممکن است شما هم یکی از آن افرادی باشید که با گفتن من تنبلم! دیگر به فکر درمان آن نباشید و همچنان به این روند ادامه دهید. ولی با پاسخ به سوال اهمال کاری یعنی چه که در ابتدای همین مطلب توضیح دادیم، می‌توانید تفاوت‌های تنبلی و اهمال کاری را بشناسید.

فرد تنبل توان انجام دادن کارهای خود را ندارد. ولی یک فرد اهمال کار، فعالیت‌های اولویت دار خود را به تعویق انداخته و مشغول فعالیت‌های غیرضروری می‌شود. برای مثال دانشجویان به امید اینکه درس‌های خود را شب امتحان می‌خوانند، دیگر در طول ترم هیچ درسی را مرور نمی‌کنند و به فعالیت‌های غیرضروری می‌پردازند. 

علت ‌های اهمال کاری

از مهمتریم دلایل اهمال کاری در زندگی شخصی و کاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افسردگی خفیف و بی انرژی بودن: فرد تنبل، مبتلا به افسردگی خفیف و بدون انرژی به دلیل ناتوانی‌های جسمانی خود نمی‌تواند کارها را انجام دهد. ولی فرد اهمال کار با وجود داشتن توانایی کافی، از انجام کارها شانه خالی می‌کند. به همین دلیل گاهی پیش می‌آید که فرد به دلیل انرژی کم یا ابتلا به درجه خفیف افسردگی، کارهای خود را به تعویق می‌ا‌ندازد. 

ویژگی‌های ذاتی فرد: گاهی پیش می‌آید که شخصیت ذاتی فرد به‌گونه‌ای است که می‌خواهد هر کاری را به‌ازای کسب موفقیت انجام دهد. این دسته از افراد اهل ریسک نیستند و انتظار ندارند که در هیچ کاری شکست بخورند. به همین دلیل از انجام کارهای خود وحشت دارند و خود را با فعالیت‌های غیرضروری دیگری مشغول می‌کنند. 

کمالگرایی: افراد کمالگرا، استانداردهای خاصی برای انجام کارهای خود در نظر می‌گیرند. به همین دلیل انجام اصولی کارها طبق معیارهایی که در نظر گرفته‌اند، به انرژی زیادی نیاز دارد. ولی به دلیل اینکه در حال حاضر انرژی کافی ندارد، کارها را به تعویق می‌اندازد. پس آموزش غلبه بر اهمال کاری به افراد کمالگرا کمک می‌کند که از ایجاد احساسات منفی دور شوند و از انجام کارهای خود فرار نکنند. 

اهمال کاری چه عواقبی دارد؟

شاید برای اولین بار و اولین روزهایی که کارهای خود مانند انجام پروژه، انجام تکالیف، درس خواندن و غیره را به تعویق می‌ا‌ندازید، بسیار خوشحال هستید و کاری برای انجام ندارید. اما به مرور زمان کارها عقب افتاده و باید در نهایت بهای سنگینی برای کارهای عقب افتاده بپردازید. 

با گذشت زمان، اهمال کاری سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید با مشکلاتی مانند استرس، دلسردی، کاهش اعتماد به نفس و غیره دست و پنجه نرم کنید. پس اگر متوجه عواقب به تعویق انداختن کارها شدید، باید به فکر به کارگیری راه‌های مختلفی مانند تماشای وبینار اهمال کاری باشید تا از این طریق راهنمای غلبه بر آن را آموزش ببینید. 

چرا باید اهمال کاری را درمان کنیم؟

استاد علوم شناختی رفتاری دانشگاه پنسیلوانیا به نام کیتی میلکمن، این عارضه را نوعی سوگیری در زمان حال معرفی کرده است. به بیانی دیگر فرد با ترجیح لذت‌ها بر کارهای خود، از انجام فعالیت‌های سخت و انرژی بر طفره می‌رود. پس از آنجایی که همه ما به دنبال کسب موفقیت و طی کردن پله‌های ترقی هستیم باید بتوانیم اهمال کاری و لذت‌های زودگذر را کنار بگذاریم. در نتیجه همه کارها را به موقع انجام دهیم. آموزش غلبه بر اهمال کاری کمک می‌کند تا به این نتیجه برسید. 

راهکارهایی برای غلبه بر اهمال کاری

برای اینکه بتوانید پیش از انجام کارهای غیرضروری به فعالیت‌های مهم خود رسیدگی کنید باید آموزش غلبه بر اهمال کاری را ببینید. در این بخش، راهکارهایی را به شما معرفی می‌کنیم که با کمک آن‌ها می‌توانید بر اهمال کاری غلبه کنید. 

دلایل اهمال کاری خود را بشناسید

گاهی پیش می‌آید که فرد دچار بی‌انگیزگی یا افسردگی خفیف شده و تصور می‌کند که یک فرد اهمال کار است. اما شما باید پیش از هر چیز بررسی کنید که علت اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها چیست. در آموزش غلبه بر اهمال کاری تمام دلایلی که ممکن است یک فرد به آن علت‌ها کار خود را عقب بیندازد توضیح داده شده است. 

با افسردگی و انرژی پایین مبارزه کنید

اگر به افسردگی مبتلا هستید یا مدام دچار کاهش انرژی می‌شوید باید علت آن را بررسی کنید. شاید کاهش انرژی در بدن شما ناشی از کمبود ویتامین باشد. حتی ممکن است در بدن خود احساس کرختی یا سستی کنید. پس باید به دنبال راه‌حلی برای این مشکلات باشید. برای مثال انجام ورزش روزانه می‌تواند این سستی و کرختی را در بدن شما کاهش دهد. 

کارهای خود را اولویت‌بندی کنید

احتمالا شما هم در روز، فعالیت‌های زیادی برای انجام دارید. همین باعث کلافگی شما شده و ترجیح می‌دهید از آن‌ها فرار کنید. ولی برای درمان اهمال کاری، بهتر است کارهای خود را اولویت‌بندی کرده و با توجه به درجه اهمیتی که دارند، آن‌ها را انجام دهید. 

اهداف کوتاه‌مدت برای خود بنویسید

دستیابی به هر یک از اهداف بلندمدت با انجام هدف‌های کوتاه‌مدت تعیین شده امکان‌پذیر است. پس سعی کنید با توجه به هدف‌های اصلی خود، اهداف کوتاه‌مدتی را در نظر بگیرید. در این صورت شما با انگیزه بیش‌تری کار را انجام می‌دهید. 

به طور منطقی، برنامه‌ریزی کنید

یکی دیگر از راه‌های مبارزه با اهمال کاری، در نظر گرفتن مشکلات احتمالی است. در واقع شما موظف هستید که به طور واقع‌بینانه و منطقی برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ای که بتوانید آن را به طور دقیق انجام دهید و برای انجام فعالیت‌های خود وقت و انرژی کافی را در نظر بگیرید. 

عوامل حواس‌پرتی را از بین ببرید

شما برای کار کردن و درس خواندن به محیطی مناسب نیاز دارید. یعنی در حقیقت عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند حواس شما را پرت کنند و لازم است که همه این عوامل را برطرف کنید. برای مثال اگر تلفن همراهتان را کنارتان قرار دهید، کیفیت فعالیت شما تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

یکی از اصلی‌ترین دلایل عدم انجام به‌موقع کارها مربوط به اعتماد به نفس پایین در افراد است. بیش‌تر افراد از نتیجه کار خود می‌ترسند و فکر می‌کنند باید در هر کاری موفق باشند. پس به‌عنوان یک انسان اهمال کار برای کنار گذاشتن این عادت بد، شکست را به عنوان بخشی از نتیجه کار خود بپذیرید و با راهکارهای مختلف، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. 

به عواقب اهمال کاری بیندیشید

شاید یکی از موثرترین راه‌های درمان اهمال کاری، فکر کردن به نتایج آن باشد. تصور کنید که کوهی از کارها روی هم تلنبار شده و زمان شما به پایان رسیده است. اکنون در شرایطی پر استرس قرار دارید و باید همه کارها را تمام کنید. همین موضوع باعث می‌شود هر چه سریع‌تر اهمال کاری را کنار بگذارید. 

عادات رفتاری به‌صورت روزانه داشته باشید

شما برای اینکه بتوانید اهمال کاری را کنار بگذارید به ایجاد عادات رفتاری نیاز دارید. پس فهرستی از کارهای روزانه خود تهیه کرده و آن‌ها را به شکل عادت‌های روزانه خود انجام دهید. 

تعهدات کوچک را جایگزین تعهدات بزرگ کنید

سعی کنید در تعهدات خود کلماتی را به کار بگیرید که بار معنایی بزرگی ندارند. برای مثال به‌جای اینکه بگویید من باید در هفته 3 الی 4 ساعت پیاده‌روی کنم، با خودتان عهد کنید که روزی 30 دقیقه به پیاده‌روی بروید. در نهایت نتیجه هر دو یکسان خواهد بود. 

مطابق قانون 5 ثانیه، عمل کنید

شما برای انجام هر کاری، فقط 5 ثانیه فرصت دارید. این مهم‌ترین موضوعی است که در کتاب قانون 5 ثانیه اثر مل رابینز به آن اشاره شده است. پس خواندن کتاب غلبه بر اهمال کاری مانند این اثر کمک می‌کند دیگر از انجام کارها فرار نکنید. 

به خودتان پاداش بدهید

آن چیزی که شما را خوشحال می‌کند به‌عنوان پاداش در نظر بگیرید. در صورتی که کاری را بدون اهمال کاری به پایان رساندید، به خودتان پاداش بدهید. با این کار به خودتان انگیزه می‌دهید و دیگر کارها را به تعویق نمی‌اندازید. 

سخن پایانی

در این مطلب به عنوان مکمل دوره آموزش غلبه بر اهمال کاری، اهمال کاری را توضیح دادیم و اکنون شما می‌دانید که اهمال کاری چیست و باید چگونه درمان شود. همان‌طور که گفتیم خیلی از افراد به دلایل مختلفی کارهای خود را پشت گوش میندازند و ممکن است توجهی به انجام آن‌ها نداشته باشند. البته ابتلا به این مشکل علاوه بر عقب افتادن کارها و شرمندگی، عوارض روحی و روانی نیز به دنبال دارد، بنابراین شما برای حل این مشکل و درمان آن به آموزش غلبه بر تنبلی و اهمال کاری نیاز دارید که دوره آموزش غلبه بر اهمال کاری مکتب خونه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این کار است.

poster
  
برگزار کننده:  LinkedIn
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  0:19 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  0:19 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)