آموزش فوت و فن نگارش مقاله

سوال بسیاری از افراد این است که چگونه می‌توان مقاله‌ای نوشت که ضمن رعایت تمام اصول تخصصی نوشتاری تاثیر گذار نیز باشد. برای نوشتن چنین مقاله‌ای باید یک سری اصول و فنون ابتدایی رعایت شوند. ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  0:26 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  0:26 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 يادگيري چگونگي سازماندهي مقاله

 نحوه پيداکردن ژورنال يا مجله مورد نظر

 نحوه پيداکردن کنفرانس براي فرستادن مقاله

 مسيري براي برند شدن در يک حوزه پژوهشي

پیش‌نیاز‌ها

تلاش شده تا در این دوره، آموزش به صورتی باشد تا اصول کلی و پایه‌ای آموزش داده شود. بنابراین، این دوره هیچ پیش‌نیازی ندارد و تمامی علاقه‌مندان، می‌توانند از این دوره بهره‌مند شوند.

سرفصل‌های دوره آموزش فوت و فن نگارش مقاله

فرمت مقاله

در این فصل به چگونگی سازماندهی و فرمت مقاله پرداخته می شود. عنوان، چکیده، مقدمه، پیشينه، روش، یافته‌ها، نتایج و منابع به اختصار توضیح داده می‌شود.

  مقدمه و معرفی
"06:34  
  پیشينه، روش، یافته‌ها و بحث، نتيجه‌گيري و منابع
"06:21  
فرستادن مقاله

در اين فصل به چگونگی فرستادن مقاله برای کنفرانس‌ها و ژورنال‌ها پرداخته می‌شود و نحوه مکاتبه با سر دبير به اختصار توضيح داده می‌شود.

  انواع مجله و کنفرانس
"03:22  
  پذیرش زودهنگام و مکاتبه با سردبير
"04:04  
برندسازي

در این فصل مسیری برای متخصص شدن در حوزه مورد علاقه و برندسازی پژوهشی به اختصار ارائه می‌شود.

  برندسازي در پژوهش و حرفه
"06:25  

درباره دوره

سوال بسیاری از افراد این است که چگونه می‌توان مقاله‌ای نوشت که ضمن رعایت تمام اصول تخصصی نوشتاری تاثیر گذار نیز باشد. برای نوشتن چنین مقاله‌ای باید یک سری اصول و فنون ابتدایی رعایت شوند. تفاوتی ندارد که برای روزنامه و مجله یا عناوین درسی و دایره المعارف مقاله بنویسیم. نکته حائز اهمیت این است که باید در حین نوشتن، شیوه‌های مرسوم نگارشی را در متن خود به کار گیرید. سپس با خلاقیت و نوآوری های ذهن خود به مقاله بال و پر دهید تا در ذهن خواننده جای بگیرد و هرگز فراموش نشود. دوره آموزش فنون نگارش مقاله با هدف آموزش تکنیک‌های نگارش مقاله تهیه و تدوین شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دوره آموزش فنون نگارش مقاله

دوره آموزشی مقاله نویسی تکنیک‌های ضروری برای ساخت مقالات جذاب و آموزنده را پوشش می‌دهد. شرکت‌کنندگان یاد می‌گیرند که محتوا را به‌طور مؤثر ساختار بدهند، تحقیقات کامل انجام دهند، مقدمه‌ای قانع‌کننده ایجاد کرده و نتیجه‌گیری منسجمی ایجاد کنند. تمرین‌های عملی و بازخورد به شرکت کنندگان کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنند و با موضوعات و مخاطبان مختلف سازگار شوند. در پایان، شرکت کنندگان به ابزارهایی برای تولید مقالات با کیفیت بالا مجهز خواهند شد.

آموزش فوت و فن نگارش مقاله مناسب چه کسانی است؟

 از آنجایی که دانشجویان و افراد تازه کار برای شروع نگارش مقاله نیاز به یک راهنما دارند، این دوره کوتاه در پنج جلسه به شما کمک می‌کند تا یک مسیر راه داشته باشید و مقالات خود را به نگارش درآورید. سپس با احاطه به انواع مقاله و روش از طریق آموزش‌های دیگر می‌توانید دانش خود را در زمینه مقاله و پژوهش جزئی‌تر نمایید. در این دوره علاوه بر چگونگی سازماندهی نوشتارتان به نحوه مکاتبه با سردبیر و پذیرش زودهنگام پرداخته می‌شود و در نهایت یک مسیر راه برای اینکه در حوزه مورد علاقه‌تان تبدیل به متخصص حرفه‌ای شوید ارائه می‌گردد.

چرا باید در دوره آموزش مقاله نویسی شرکت کنیم؟

شرکت در دوره آموزشی مقاله نویسی چندین مزیت قانع کننده زیر را دارد:

  • بهبود مهارت‌های نوشتاری: با استفاده از این دوره می‌توانید تکنیک‌های نوشتاری خود را تقویت کنید.
  • ارتباط شفاف: توانایی بیان افکار پیچیده را به طور منسجم ایجاد کرده و ارتباطات بهتر را در زمینه‌های مختلف شخصی و حرفه‌ای تقویت کنید.
  • پیشرفت شغلی: مهارت‌های ارزشمندی را به دست آورید که در زمینه‌هایی مانند، تحقیقات عملی و دانشگاهی، روزنامه‌نگاری، بازاریابی و غیره.
  • خودبیانگری: در بیان شیوای دیدگاه‌های خود اعتماد به نفس پیدا خواهید کرد و این دوره به شما قدرت می دهد تا از طریق مهارت نوشتاری خود خواننده را متقاعد کنید و تأثیری ماندگار بگذارید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher صائمه هادي‌زاده

صائمه هادی زاده، دانش آموخته کارشناسي ارشد مهندسي معماري و دانشجوي کارشناسي ارشد مهندسي مکانيک از دانشگاه گيلان هستند. ايشان تجربه تدريس در دروس مختلف رشته معماري مانند فرايند طراحي، ايستايي و غیره را دارند. همچنين ايشان نويسنده کتاب، مقالات در کنفرانس‌ها و ژورنال‌ها هستند و عضو باشگاه پژوهشگران جوان، اهل قلم و انجمن هنرمندان است. ایشان به دليل علاقه، نوشتن و نويسندگي را از کودکي آغاز کرد و در 13 سالگي پژوهشگر برتر استاني شد. او علاقه زيادي به آموزش دادن داشت و به همين دليل تصميم گرفت تا آموخته‌ها و تجارب خود را با ديگران به اشتراک بگذارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

اجزای کلی یک مقاله 

هر نویسنده مقاله باید استاندارد‌های رایج را هنگام نگارش رعایت کند. این اصول و تکنیک‌ها در هنگام یادگیری فنون نگارش مقاله مطرح می‌شود. برای یادگیری این فنون می‌توانید از کارگاه‌های اصول نگارش مقاله یا infinite knowledge کمک بگیرید. با این حال تعدادی از این تکنیک‌ها و فنون در ادامه برای شما آورده شده‌اند. ابتدا توجه کنید که هر مقاله باید در دو نسخه، یکی با نام نویسندگان و دیگری بدون نام نویسندگان ارائه شود. دیگر فنون نگارش مقاله مربوط به آرم، ابعاد و شیوه تایپ و غیره خواهد بود. مقاله لازم است بدون آرم و در ابعاد ۲۹ در ۲۱ سانتیمتر و با حفظ ۵/۲ سانتیمتر حاشیه از هر طرف و فاصله خطوط یک سانتیمتر به صورت تایپ کامپیوتری با نرم افزار Microsoft Word یا بالاتر در محیط Windows تهیه گردد. بعد از رعایت این اصول شکل کلی یک مقاله به صورت زیر خواهد بود: 

اولین بخش: شناسه مقاله

در ابتدای هر مقاله باید یک صفحه شامل عنوان مقاله، نام و نام خانوادگی، مرتبه علمی نویسنده، نام و نشانی مؤسسه‌ای که نویسنده یا نویسندگان در آن جا اشتغال دارند و محلی که پژوهش در آنجا صورت گرفته، قرار گیرد. زیرا ممکن است که مقاله برای مجله‌ای مانند isi تهیه و چاپ شود‌. هم‌چنین باید شماره تلفن، نمابر یا پست الکترونیکی ارسال شود. 

دومین بخش: عنوان مقاله

یکی از فنون نگارش مقاله درباره عنوان مقاله است. عنوانی که برای مقاله انتخاب می‌شود باید منعکس کننده محتوای آن باشد. این عنوان بهتر است ساده بوده و به راحتی قابل درک باشد. یک راهنمای نگارش برای عنوان این است که تا حد ممکن از واژه‌های کلیدی استفاده گردد. به‌علاوه عنوان مقاله نباید از 20 کلمه بیشتر شود. 

سومین بخش: چکیده

در ابتدای نگارش متون، پیش از شروع بیان مطلب باید چکیده متن که عموما 100 تا 200 کلمه است و بیانگر مسئله، هدف، روش و نتایج تحقیق است، آورده شور. به طور کلی اکثر مواقع خوانندگان تنها به چکیده مقاله دسترسی دارند و به همین دلیل است که این قسمت باید با دقت زیاد و کاملا روان نوشته شود. 

چهارمین بخش: مقدمه

در کارگاه مقاله نویسی عنوان می‌شود که مقدمه مقاله باید موضوع مورد پژوهش را معرفی کرده و فرضیه مد نظر را تعریف کند. به‌علاوه می‌تواند کارهای پژوهشی سابق را مورد بررسی قرار دهد و زمینه لزوم پژوهش مورد نظر تشریح کند تا هدف بررسی مشخص گردد. 

پنجمین بخش: بدنه 

در بخش اصلی مقاله تمام مراحل و روش‌های جمع آوری اطلاعات به طور کامل در اختیار خواننده قرار می‌گیرند. برای مثال در موضوعات علمی پژوهشی طرح آزمایشی، روش‌های انجام آزمایش و مواد مورد استفاده بیان خواهند شد. به ویژه اگر در انجام آزمایش روش جدیدی مطرح و تجربه شده است باید اطلاعات کافی در اختیار خوانندگان قرار بگیرد اما نیاز به بیان روش‌های تکراری نیست و تنها ذکر منبع کفایت می‌کند. اسامی دقیق علمی و تجارتی و منبع یا روش تهیه مواد مورد استفاده مورد دیگری است که باید مورد بحث باشد. 

ششمین بخش: نتیجه 

در بخش پایانی مقاله باید نتایجی که به دست آمده به طور مشخص در اختیار پژوهشگران و سایر خوانندگان مقاله قرار گیرد. در مقاله علمی نتایج معمولا به شکل جداول ، تصاویر و نمودارها بیان می‌شوند. بعد از آن هم توضیحاتی تکمیلی برای تجزیه و تحلیل نتایج ارائه خواهد شد. 

هفتمین بخش: منابع

در بخش منابع باید تمام منبع‌ها از جمله کتاب و دیگر نوشته‌های علمی که هنگام نوشتن مورد استفاده قرار گرفته‌اند، در انتهای مطلب معرفی شوند. چنانچه از داده‌ها مانند نمودار، تصاویر و غیره مقالات دیگر استفاده کرده‌اید باید نام آن‌ها برده شود‌. در غیر این صورت دزدی محسوب می‌شود.

تکنیک های مربوط به نگارش مقاله

فنون نگارش مقاله به شما تعدادی از تکنیک های لازم را یادآور خواهد شد تا با استفاده از آن‌ها نوشته‌ای جذاب بنویسید. تعدادی از این تکنیک ها عبارتند از: 

1.     در ابتدای کار خود روی موضوع مقاله فکر کنید. دقیقا می‌خواهید مقاله در چه موردی تهیه شود. همه افکار خود را روی کاغذ بیاورید تا انتخاب آسان‌تر باشد. 

2.     مخاطبان مقاله خود را شناسایی کنید. باید بدانید این مقاله برای دانش آموزان، جوانان یا بزرگسالان نوشته می‌شود نا متناسب با آن پیش بروید. 

3.     تحقیقات و مطالعات خود را درباره موضوع روز به روز افزایش دهید. یکی از فنون نگارش مقاله این است که به حدی اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید به تمام سوالات خود و دیگران پاسخ دهید. 

4.     کمیت مقاله از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور معمول اندازه مقالات برای روزنامه‌ها و مجلات مهم بوده و آن‌ها تعداد لغات را مشخص می‌کنند. حتی اگر هم میزان مقاله برعهده خود شما است باید حد مطلوبی را در نظر بگیرید. 

5.     برای اینکه ذهن شما در مورد موضوع و سپس نویسندگی کاملا باز شود تمام منابع را لیست کنید و مورد بررسی قرار دهید. شاید لازم باشد از کتب به زبان انگلیسی استفاده کنید و نیاز به ترجمه باشد. تمام این موارد را در نظر داشته باشید. 

6.     قبلا از نوشتن، راس‌های مقاله را جدا و به صورت پیش نویس درآورید. در این صورت است که می‌توانید با دقت و توجه بیشتری بر روی مفهوم و تصویر کلی مقاله تمرکز کنید. 

 

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  0:26 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  0:26 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)