آموزش پردازش و تحليل تصاوير ماهواره با ENVI

نرم‌افزارهای متعددی جهت تجزيه و تحليل‌ها در علم سنجش از دور برای دستیابی به کاربردهای گفته شده وجود دارد که يکی از آن‌ها ENVI است. به معنی محيطی برای متصورسازی تصاوير می‌باشد. در اين نرم‌افزار ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
2 (3 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  26 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو - 20 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

دوره ENVI به گونه‌ای سرفصل آن طراحی شده که تمام پيش‌نيازها را آموزش می‌دهد و نيازی به هيچ‌گونه پيش‌نياز نمی‌باشد. دوره ENVI برای تمامی کسانی که علاقه به يادگيری و تدريس ENVI دارند کاربردی و مفيد خواهد بود. همچنين اين آموزش اکثر مباحث موجود در سرفصل‌های درسی دانشگاهی رشته‌های مختلف مرتبط با سنجش از دور را پوشش می‌دهد.

سرفصل‌های دوره آموزش پردازش و تحليل تصاوير ماهواره با ENVI

فصل اول - مقدمه‌ای بر سنجش از دور

در اين فصل توضيح کوتاهی در خصوص پردازش و تحليل تصاوير ماهواره‌ای با نرم‌افزار ENVI به همراه حذف و نصب نرم‌افزار و توضیح منوبارهای نرم‌افزار پرداخته شده است. همچنين آشنايی با ماهواره‌ها، خصوصيت باندها، کاربردها و مزايا سنجش از دور آموزش داده می‌شود.

  سنجش از دور چيست؟
"06:32  
  تاريخچه، مزايا و کاربردهای سنجش از دور
"08:42  
  قدرت تفکيک طيفی در سنجش از دور
"04:51  
  باندهای طيفی متداول در سنجش از دور
"09:43  
  ويژگی ماهواره‌ها و سنجنده‌ها
"09:34  
  نرم‌افزارهای شناخت شده در حیطه سنجش از دور
"06:24  
  نصب نرم‌افزار ENVI5.3
"04:11  
  نصب نرم‌افزار ENVI5.1
"11:19  
  آشنايی کلی با محيط نرم‌افزار ENVI
"08:21  
  فایل جانبی فصل اول
"00:08  
فصل دوم - دريافت تصاوير ماهواره‌ای و تنظيمات اوليه محيط نرم‌افزار ENVI

در اين فصل به نحوه ثبت‌نام، دانلود تصاوير ماهواره‌ای از سايت‌ها و نحوه مديريت باندها، سنجنده‌ها و... پرداخته می‌شود. در واقع تنظيمات اوليه محيط نرم‌افزار پرداخته شده است.

  ثبت‌نام در سايت سازمان زمين‌شناسی آمريکا (USGS)
"09:35  
  ورود داده به محيط نرم‌افزار ENVI
"17:14  
  دانلود تصاوير ماهواره‌ای از سايت USGS
"07:16  
  اتصال باندها و مديريت آن
"12:16  
  تعيين باند سنسور برای تصاوير
"10:17  
  ارتباط بين نرم‌افزار ENVI و Google Earth
"03:03  
  پروژه میانی اول (الزامی)
 100%    
"300:00  
  فایل جانبی فصل دوم
"00:05  
فصل سوم - کار با تصاوير ماهواره‌ای در نرم‌افزار ENVI

در اين فصل به بررسی مباحث موزاييک، برش زدن، انتخاب مناطق نمونه، تلفيق تصاوير و همچنين به بررسی و تهيه مدل‌های ارتفاعی رقومی و نحوه دانلود مدل ارتفاعی رقومی و تهيه نقشه‌های سه بعدی پرداخته شده است.

  موزايئک کردن تصاوير
"11:03  
  برش زدن تصوير ماهواره‌ای
"11:29  
  تلفيق تصاوير ماهواره‌ای
"10:28  
  انتخاب مناطق تعليمی يا آموزشی (ROI)
"07:35  
  استخراج اطلاعات طيفی و مکانی
"07:19  
  آشکارسازی و بهبود کنتراست
"11:55  
  کار با فيلترها در نرم‌افزار ENVI
"11:27  
  دانلود تصوير ماهواره‌ای ASTER برای مدل رقومی ارتفاعی
"04:25  
  تهيه مدل سه‌بعدی و انيميشن
"05:01  
  پروژه میانی دوم (الزامی)
 100%    
"360:00  
  فایل جانبی فصل سوم
"00:05  
فصل چهارم - تصحيحات تصاوير ماهواره‌ای

در اين فصل به بررسی تصحيحات راديومتريکی، هندسی و تصحيحات دستگاهی پرداخته شده است و به انواع روش‌های تصحيح اتمسفری و روش‌های تصحيح هندسی پرداخته می‌شود و آماده‌سازی داده جهت انجام امور طبقه‌بندی آماده‌سازی می‌شود.

  انواع تصحيحات تصاوير ماهواره‌ای
"11:59  
  تصحيح خطوط جا افتاده و تصحيح خطای نوار نوار شدن
"05:00  
  تصحيح اتمسفری به روش Dark Subtract
"03:58  
  تصحيح اتمسفری به روش Flat Field
"04:35  
  تصحيح اتمسفری به روش log Residuals
"02:32  
  تصحيح اتمسفری به روش IARR
"02:52  
  تصحيح اتمسفری به روش FLAASH
"12:11  
  تصحيح هندسی و زمين مرجع نمودن
"19:37  
  فایل جانبی فصل چهارم
"00:05  
فصل پنجم - استخراج اطلاعات و تهيه نقشه

در اين فصل به استخراج اطلاعات مربوط به مکان، طيف و توصيف و همچنين به بررسی محاسبات باندی، طبقه‌بندی به روش‌های بدون نظارت و با نظارت پرداخته شده است و همچنين خروجی طبقه‌بندی را برای محيط نرم‌افزارهای سيستم اطلاعات جغرافيا نشان می‌دهد.

  استخراج اطلاعات مکانی، طيفی و توصيفی
"09:01  
  محاسبات باندی
"08:43  
  شاخص‌های گياهی NDVI
"07:31  
  طبقه‌بندی تصاوير ماهواره
"10:33  
  ادامه طبقه‌بندی تصاوير ماهواره‌ای
"16:29  
  ادامه طبقه‌بندی تصاوير ماهواره‌ای
"07:55  
  تبديل تصوير طبقه‌بندی شده به shapefile
"02:27  
  پروژه میانی سوم (الزامی)
 30.6%    
"420:00  
  کوییز
 69.4%    
"10:00  
  فایل جانبی فصل پنجم
"00:05  
پروژه نهایی

در اين فصل پروژه‌ای در خصوص طبقه‌بندی تصوير ارائه شده که به روش با نظارت آن را طبقه‌بندی کنید و کار پايانی را گزارش دهید.

  پروژه نهایی (الزامی)
 100%    
"120:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

نرم‌افزارهای متعددی جهت تجزيه و تحليل‌ها در علم سنجش از دور برای دستیابی به کاربردهای گفته شده وجود دارد که يکی از آن‌ها ENVI است. به معنی محيطی برای متصورسازی تصاوير می‌باشد. در اين نرم‌افزار مشاهده‌ی اطلاعات به صورت کامل و جامع، همچنين آناليز و پردازش تصاوير در ابعاد و اندازه‌های مختلف به نحو کاملا کاربرپسندی ارایه می‌شود. ENVI در IDL (زبان تعاملی) نوشته شده است. زبان برنامه‌نويسی ساختار يافته‌ی قدرتمندی که پردازش يکپارچه تصوير را ارائه می‌دهد. انعطاف‌پذيری اين نرم‌افزار به قابليت‌های برنامه‌نويسی بسيار وابسته است. نرم‌افزار ENVI نرم‌افزار ايده‌آل برای متصورسازی، تجزيه و تحليل، ارائه و نمايش انواع مختلف تصاوير رقومی می‌باشد. اين نرم‌افزار بسته‌ی پردازش تصوير کاملی است که شامل ابزارهای تصحيح اتمسفری، تصحيح هندسی، تجزيه و تحليل تصاوير راداری، برخی قابليت‌های سيستم اطلاعات جغرافيا برداری و رستری، پشتيبانی از تصاوير با فرمت‌های مختلف و ... می‌باشد. اين نرم‌افزار تنها نرم‌افزار پردازش تصوير با قابليت ترکيبی روش‌های فايل مبنا و باند مبنا می‌باشد.

دوره آموزشی پردازش و تحليل تصاوير ماهواره با ENVI جز دوره‌های مقدماتی و پيشرفته محسوب می‌شود. که در ابتدا برخی از مطالب و بخش‌ها برای تسلط بر محيط، نقش مهمی در انجام موفقيت‌آميز بودن پردازش و تحليل ايفا می‌کنند. در اين دوره هدف تسلط بر نرم‌افزارها و روش‌های پردازش و تحليل می‌باشد. در ادامه دوره به بحث‌های طبقه‌بندی، شاخص‌های پوشش گياهی، محاسبات باندی و ارتباط با محيط‌های سيستم اطلاعات جغرافيا پرداخته شده است. در طراحی مطالب و بخش‌ها سعی بر رعايت اين نکته، که دوره بهينه به لحاظ جامع بودن و مدت زمان آموزش، ارائه شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سجاد محمدیان

سجاد محمديان هاور دانش‌آموخته کارشناسی ارشد جغرافيا و برنامه‌ريزی روستايی از دانشگاه شهيد بهشتی تهران است. او در زمينه مشاوره و راهبري سيستم اطلاعات جغرافيا و پياده سازي استارتاپ‌های مکانی فعال مي باشد. تاکنون پروژه‌های مختلف GIS را در کشور پياده‌سازی کرده است. به سامانه‌های اطلاعات جغرافيايی تحت وب (Web GIS) علاقه خاصی دارد و در برنامه‌نويسی سامانه‌های مکانی و تحت وب به زبان پايتون و سی شارپ نيز تجارب فراوانی دارد. همچنين با نرم‌افزارهای سنجش از دور و پردازش تصاوير ماهواره‌ای آشنا است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
سبحان حق پرست 1399-02-14
ممنون بابت دوره اما ای کاش یه مقداری دوره کاربردی تر ارائه میشد به عنوان مثال چند شرکت موجود بررسی میشد و یا تصاویر به روز قابل دسترسی در ایران بیشتر مطرح میشد. ضمنا تلفظ انگلیسی استاد به طرز عجیبی ناصحیح و غلط بود!
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ لطفا سوالات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل پشتیبانی info@maktabkhooneh.org مطرح نمایید.
مصطفی حیدری 1399-07-30
زیاد پیشنهاد نمی‌کنم. برای شروع کار و آشنایی سرسری با نرم‌افزار شاید خوب باشد ولی نه با این قیمت. آموزش‌ها ناقص و بدون دقت است. دیدن آموزش‌های بهتر یا خواندن کتاب را پیشنهاد می‌کنم.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. لطفا جهت توضیحات بیشتر به ایمیل پشتیبانی پیام دهید. info@maktabkhooneh.org

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  26 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو - 20 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام