×
ribbon

آشنایی با رشد اقتصادی

درس آشنایی با رشد اقتصادی یکی از درس‌هایی است که حتی اگر افراد با مباحث اقتصادی آشنایی زیادی نیز نداشته باشند، می‌توانند از مباحث این درس استفاده کنند و در واقع درس آشنایی با رشد ... ادامه

مدرس دوره:
4.4 (10 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  14 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  32 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آشنایی با رشد اقتصادی

فیلم های آموزشی
  جلسه اول - مقدمه ای بر رشد اقتصادی
"132:52  
  جلسه دوم - مقدمه ای بر رشد اقتصادی کشورهای مختلف
"146:38  
  جلسه سوم - حسابداری رشد اقتصادی
"144:33  
  جلسه چهارم - سرمایه
"119:38  
  جلسه پنجم - اثر جمعیت در رشد اقتصادی
"140:23  
  جلسه ششم - سرمایه انسانی
"143:02  
  جلسه هفتم - بهره برداری در تابع تولید
"141:58  
  جلسه هشتم - نقش فن آوری در رشد اقتصادی
"138:25  
  جلسه نهم - کارایی
"99:58  
  جلسه دهم - عوامل مختلف ناکارایی
"118:48  
  جلسه یازدهم - باز بودن و رشد اقتصادی
"133:30  
  جلسه دوازدهم - فرهنگ و رشد اقتصادی
"130:43  
  جلسه سیزدهم - نقش دولت در رشد اقتصادی
"185:14  
  جلسه چهاردهم - جمع بندی درس
"131:01  

درباره دوره

درس آشنایی با رشد اقتصادی یکی از درس‌هایی است که حتی اگر افراد با مباحث اقتصادی آشنایی زیادی نیز نداشته باشند، می‌توانند از مباحث این درس استفاده کنند و در واقع درس آشنایی با رشد اقتصادی می‌تواند به عنوان دروازه‌ای برای ورود علاقه‌مندان حوزه‌ی اقتصاد به مباحث پیچیده‌تر اقتصادی، مثل توسعه اقتصادی به شمار رود.

فرض کنید در یک شهر ساختمان‌های بلند محدودی وجود دارد. در طبقه فوقانی این ساختمان‌ها تعدادی پنجره وجود دارد که هرکدام منظره‌ی شهر را به شکلی نشان می‌دهد.
یکی از این پنجره‌ها اما منظره‌ای بازتر و بهتر نسبت به دیگر ساختمان‌ها دارد. منظره‌ای صد و هشتاد درجه که می‌توان تمام شهر را از بالا مشاهده کرد.
این مثال حکایت درس رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی به شما کمک می‌کند تا منظره‌ای تمام و کمال از شهر زیر پای خودتان را مشاهده کنید و مشکلات و نقاط قوت شهر خود را ببینید. اما طبیعتا نمی‌توانید جزئیات ساختمان‌های درون شهر را به صورت مجزا و ریز به ریز ببینید.

چرا نیاز است تا با مبحث رشد اقتصادی آشنا شویم؟

برای جواب به این سوال ابتدا نیاز است تا با بعضی از دغدغه‌های اقتصادی آشنا شویم و ببینیم که رشد اقتصادی کدام یک از این دغدغه‌ها را هدف قرار داده است.
کوچک‌ترین مقیاس مطرح در درس آشنایی با رشد اقتصادی، مقیاس کشوری است. این بدان معنا است که این درس با اختلاف طبقاتی در شمال و جنوب یک شهر کاری ندارد و این دغدغه جزء دغدغه‌های این مبحث نیست.
اختلاف بین شهر و روستا، مشکلات اقتصادی زنان سرپرست خانوار، دغدغه‌های اقتصادی مردم حاشیه‌نشین یک شهر و مشکلات دیگر از این دست نیز جزء دغدغه‌های این درس محسوب نمی‌شود و تمام دغدغه‌های درس آشنایی با رشد اقتصادی با مقیاسی بزرگ‌تر از کشورها مطرح می‌شود.
بر فرض مثال: چرا دو کشور شیلی و مکزیک به یکدیگر نزدیک هستند ولی تا این حد مشکلاتشان متفاوت است؟ یا چرا قاره‌ی اروپا نسبت به قاره‌ی آسیا توسعه اقتصادی بیشتر و بهتری داشته است؟
چرا مشکلات اقتصادی در خاورمیانه تا این حد پیچیده‌تر از مشکلات اقتصادی کشورهای اروپایی همجوار خاورمیانه است؟ 

همچنین در درس آشنایی با رشد اقتصادی بعد زمان را نیز می‌توان با این دغدغه‌ها ترکیب کرد. به این صورت که مشکلات اقتصادی ایران در پنجاه سال گذشته تا چه اندازه بهبود پیدا کرده‌اند؟
یا مشکلات اقتصادی کشورهای آمریکای لاتین در قیاس با آمریکای مرکزی در طی دو دهه گذشته با چه سرعتی بهبود پیدا کرده‌اند؟ آلمان شرقی پیش از فروپاشی دیوار برلین و پس از آن چگونه تغییر کرده است؟ 

این درس میزان کالری دریافتی و غذای افراد را در کشورهای مختلف با یکدیگر مقایسه می‌کند و تلاش می‌کند تا کیفیت غذای دریافتی را در کشورهای کم بضاعت بهبود دهد.
رشد اقتصادی به ما کمک می‌کند تا با سطح تحصیلی کشورهای مختلف آفریقایی آشنا شویم و برای افزایش سطح تحصیلی کشورهایی که از حد معمول پایین‌تر هستند چه راهکارهایی بیندیشیم. 

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher فرهاد نیلی

دکتر فرهاد نیلی، مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضیات کاربردی از دانشگاه صنعتی شریف، مدرک کارشناسی ارشد را در رشته برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکترای اقتصاد را در گرایش اقتصاد کلان از دانشگاه یورک انگلستان گرفته‌اند.

ایشان در سمت‌هایی از جمله رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور، استادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف و مشاور رییس کل بانک مرکزی مشغول بودند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1400-10-30
عالی
سمیه خلیلی خواه 1400-06-23
بسیار عالی و مسلط
1399-08-13
بچه های خوب این مملکت، کارتان عالی .
1399-02-31
ممنون از کار خوبتون و همچنین زحمات بی شائبه همه ی عزیزانی که در پشت صحنه این مجموعه قرار دارند.
1399-02-10
فوق العاده،بود،هم نحوه،بیان،و هم مطالب،سهل و راحت و قابل فهم بسیار عالی
محمد امینی 1401-10-13
دوره ای جالب و بسیار مفید برای همه افراد. ممنون از دست‌اندرکاران پخش این دوره.
1399-02-29
خیلی عالی است، دست شمادردنکنه، متشکرم، غلامرضا رضایی راد، ازدزفول، استان خوزستان

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

یکی از مثال‌هایی که برای درک بهتر اهمیت بهتر درس آشنایی با رشد اقتصادی همواره زده می‌شود، تصویر ماهواره‌ای شبه جزیره کره در شب است. در این تصویر مشاهده می‌شود که کره‌شمالی در تاریکی مطلق فرو رفته و تنها در پایتخت کره‌شمالی یعنی پیونگ یانگ نوری مختصر وجود دارد. 
اما تقریبا تمام کره‌ی جنوبی روشن است. این مثال بیانگر این است که فعالیت اقتصادی کره‌جنوبی در شب‌ها نیز ادامه دارد چرا که پس از غروب خورشید هر فعالیتی نیاز به نور دارد و همین قضیه باعث می‌شود که رشد اقتصادی در کره‌ی جنوبی سرعت بیشتری داشته باشد.

اما سوالات مطرح در این درس، یافتن جواب برای این سوال‌ها و پیدا کردن راهکار برای این دغدغه‌ها می‌تواند به کمک مدیریت راهبردی و بلند مدت کشورها بیاید. سوالاتی از این جنس که:

1)  برخی از کشورها تا این اندازه ثروت و برخی بسیار فقیر هستند؟

2) آیا فقرا خودشان می‌توانند کاری کنند که از فقر نجات پیدا کنند؟ آیا فقرا محکوم به فقیر بودن هستند و به هیچ وجه نمی‌توانند شرایط زندگی خود را تغییر دهند؟

3) آیا فقر افراد فقیر ناشی از سیاست‌های نادرست سیاست مدارانشان بوده است یا نتیجه‌ی انتخاب‌های خودشان؟

4) آیا استعمار استعمارگران در طول تاریخ به ضرر فقرا بوده است؟

5) آیا بخت و اقبال نیز در فقیر و غنی بودن افراد موثر بوده‌اند؟

در نهایت این سوال مطرح است که حتما باید قشری فقیر باشند تا در جایی دیگر قشری مرفه و ثروت‌مند باشند؟ یا می‌شود راهکاری را پیدا کرد که همه‌ی افراد به یکدیگر برابر باشند؟ اگر این فرض که همه‌ی افراد با هم برابر باشند بهتر است مطرح است پس چرا بسیاری از کشورها که در طول تاریخ سوسیالیست بوده‌اند با شکست مواجه شده‌اند؟

شما در درس آشنایی با رشد اقتصادی همراه با دکتر فرهاد نیلی در دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف با این مباحث بیشتر آشنا خواهید شد.

 

poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  14 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  32 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)