×
ribbon

آموزش رایگان مبانی اقتصاد

هدف از علم اقتصاد چیست؟ اقتصاد علمی است که در دسته علوم اجتماعی قرار دارد و در لغت معنی نگه داشتن در حد تعادل را می‌دهد. علم اقتصاد با نام علم انتخاب بهینه نیز شناخته ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه صنعتی شریف  دانشگاه صنعتی شریف
مدرس دوره:
   در حال انتشار
3.1 (16 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  10 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  10 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با اقتصاد خرد

 آشنایی با اقتصاد کلان

 بررسی مفاهیم تورم

 بررسی سیاست‌های اقتصادی

تغییرات دوره آموزش رایگان مبانی اقتصاد

نسخه 2.0 - 1401/12/29

ترم بهار 1402

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان مبانی اقتصاد

مبانی اقتصاد
  جلسه 1: مفهوم کشش تقاضا و انواع کالا
"68:26  
  جلسه 2: موارد موثر بر کشش قیمتی تقاضا
"74:12  
  جلسه 3: انحصار در بازار
"73:32  
  جلسه 4: تقاضا بنگاه انحصاری و رقابتی
"31:14  
  جلسه 5: دولت و اثرات جانبی
"84:01  
  جلسه 6: مقدمه اقتصاد کلان
"78:57  
  جلسه 7: تعادل عرضه و تقاضا
"65:44  
  جلسه 8: دولت و رفع و شکست بازار
"24:54  
  جلسه 9: نقش دولت به‌عنوان بازتوزیع‌کننده مواهب
"24:00  
  جلسه 10: تولید ناخالص داخلی
"78:57  

درباره دوره

هدف از علم اقتصاد چیست؟

اقتصاد علمی است که در دسته علوم اجتماعی قرار دارد و در لغت معنی نگه داشتن در حد تعادل را می‌دهد. علم اقتصاد با نام علم انتخاب بهینه نیز شناخته می‌شود؛ زیرا از تعریف اقتصاد ما به این نتیجه می‌رسیم که این علم به دنبال تخصیص منابع کمیاب مانند سرمایه، زمین، نیروی کار، کالا و خدمات و موارد دیگر به درست‌ترین شکل ممکن است تا جامعه به بهترین شکل به اهداف خود دست پیدا کند. به زبان ساده می‌توان گفت که اقتصاد به دنبال تجزیه و تحلیل انتخاب‌هایی است که برای تخصیص منابع مختلف صورت می‌گیرد.

 

انواع علم اقتصاد

اقتصاد در دو نوع خرد و کلان وجود دارد که در دوره آموزش اقتصاد به هردو موضوع پرداخته شده است و با این حال در اینجا نیز هرکدام را در ادامه توضیح می‌دهیم:

اقتصاد خرد

در اقتصاد خرد لازم است که رفتار شرکت‌ها و افراد مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا دلیل تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و تأثیر آن در اقتصاد بزرگ‌تر مشخص شود. درواقع زمانی که نیاز به بررسی جزئی اقتصاد باشد باید به سراغ اقتصاد خرد رفت. از مواردی که در اقتصاد خرد موردبررسی قرار می‌گیرند می‌توان به میزان تولیدات تولیدکننده، راه‌های رسیدن به بیشترین رفاه اقتصادی، نحوه تعیین قیمت و نحوه درخواست کالا از سوی مصرف‌کننده اشاره کرد. همچنین این‌که کالاها و خدمات تا چه حد ارزشمند هستند در اقتصاد خرد بررسی می‌شود.

اقتصاد کلان

زمانی که نیاز باشد رفتار سیستم‌ها یا بازارها و نظام‌های اقتصادی را در سطح بزرگ موردبررسی قرار دهند باید به سراغ اقتصاد کلان رفت. در اقتصاد کلان، پدیده‌های کلی اقتصاد در سطح کشور مانند نرخ رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، تورم، قیمت‌ها، درآمد ملی و نرخ بیکاری موردمطالعه قرار می‌گیرند.

معرفی دوره آموزش اقتصاد

دوره آموزش اقتصاد مکتب خونه توسط اساتید دانشگاه صنعتی شریف تهیه و تدوین شده و هم‌اکنون در پلتفرم مکتب خونه قرار گرفته است. این دوره آموزش اقتصاد با هدف آشنایی دانشجو با ابعاد مختلف علم اقتصاد تولید شده و تمامی سرفصل‌های پایه علم اقتصاد را شامل می‌شود.

 

با شرکت در دوره آموزش اقتصاد شما چه توانایی‌هایی به دست خواهید آورد؟

شما با گذراندن دوره آموزش اقتصاد از مقدماتی تا پیشرفته توانایی‌های زیر را کسب خواهید کرد:

  • آشنا شدن با مفاهیم پایه و کلیدی مدیریت و اقتصاد
  • توانایی تجزیه و تحلیل بازارهای مالی
  • توانایی بررسی مسائل اقتصادی جهای
  • یافتن راهکارهای مناسب برای هماهنگ ساختن فعالیت‌های مختلف

چرا باید در دوره آموزش اقتصاد شرکت کرد؟

امروزه علم اقتصاد در موارد مختلفی مانند حل مشکلات محیط‌زیست، کم شدن منابع طبیعی و حتی کنترل آلودگی هوا به کار گرفته می‌شود و نقش بسیار اساسی دارد. علم اقتصاد در گروه علوم کاربردی قرار می‌گیرد. شما با یادگیری علم اقتصاد با استفاده از دوره آموزش اقتصاد مکتب خونه و سایر منابع آموزشی دیگر، می‌توانید با پارامترهای تأثیرگذار بر درآمد شرکت‌ها و عملکرد کارکنان سازمان‌ها آشنا شوید.

درواقع شما به‌عنوان یک اقتصاددان یاد می‌گیرید که چگونه برای هر عمل هزینه درست مرتبط با آن را اختصاص دهید و برای سیاست‌گذاری‌های اقتصادی خود، درست‌ترین محدودیت‌ها را تنظیم کنید. از طرفی کسانی که با علم اقتصاد آشنایی دارند، می‌توانند در بخش اقتصادی زندگی روزمره خود و بر اساس قدرت خرید، تصمیم‌گیری‌های درستی را داشته باشند. 

دوره آموزش اقتصاد برای چه کسانی مناسب است؟

دوره آموزش اقتصاد برای تمامی افراد علاقه‌مند به این حوزه و به‌خصوص دانشجویان رشته‌های اقتصاد، مدیریت، کسب‌وکار و سایر رشته‌های مرتبط مناسب است و علاوه بر این‌ها هرکسی که علاقه‌مند به این حوزه باشد می‌تواند از محتوای دوره آموزش اقتصاد بهره ببرد.

ضرورت‌های توسعه علم اقتصاد و یادگیری مبانی علم اقتصاد در ایران چیست؟

متوسط رشد اقتصادی در ایران بسیار کمتر از ظرفیت‌های موجود در کشور است و به طور تقریبی درآمد سرانه کشور در طول سال‌های پس از جنگ به طور متوسط 3 درصد در سال رشد کرده است. متاسفانه در کشور ما آنچنان که باید و شاید به علم اقتصاد توجه نمی‌شود و برترین دانش‌آموزان به هنگام ورود به دانشگاه رشته‌های مهندسی و پزشکی را انتخاب می‌کنند. 

10 مفهوم پر اهمیت در مبانی علم اقتصاد چه چیزهایی هستند؟

10 مفهوم پرکاربرد در علم اقتصاد که در دوره آموزش اقتصاد نیز این مفاهیم ارائه خواهد شد، به شرح موارد زیر هستند که هرکدام از آن‌ها اهمیت خاص خودشان را دارند.

بده بستان

بده بستان بدین معناست که شما به ازای چیزی که می‌دهید چیز دیگری را از دست می‌دهید. مثلا شما برای دیدن این دوره آموزش اقتصاد زمانی را از دست می‌دهید و در ازای آن با مبانی اقتصاد آشنا خواهید شد.

هزینه فرصت

هزینه فرصت این معنی را می‌دهد که شما در دو راهی سربازی یا ادامه تحصیل باید یکی را انتخاب کنید. مثلا شخصی تصمیم می‌گیرد تا خدمت سربازی خود را زودتر به پایان برساند و باید هزینه فرصتی که برای تحصیل در دانشگاه از دست داده را بپردازد. اما شخص دیگری تصمیم می‌گیرد تا پس از تحصیل در دانشگاهبه سربازی برود. این شخص نیست باید هزینه این را بپردازد که در سنین بالاتر به سسربازی می‌رود و باید سختی‌های بیشتری را تحمل کند

تصمیم‌گیری نهایی و هزینه فایده عقلایی:

تصمیم‌گیری در مورد انتخاب یک انتخاب انجام شده و یا رها کردن آن بر اساس هزینه و منفعت نهایی را هزینه فایده عقلایی می‌گویند. مثلا یک مسابقه فوتبال خیلی مهم با شب امتحان شما همزمان شده است، اینکه شما تصمیم بگیرید در شب امتحان درس را مرور کنید یا نمره‌ی کمتری بگیرید اما آن بازی فوتبال را از دست ندهید، هزینه فایده نهایی نام دارد.

انگیزه‌ها

افراد بر اساس انگیزه‌های خود به تغییرات پیرامونشان واکنش نشان می‌دهند که سود و مطلوبیت مهم‌ترین انگیزه‌های اقتصادی هستند. هر سیاستی که سبب تغییر در سود و مطلوبیت افراد شود، باعث تغییر در رفتار افراد می‌شود. مثلا بالا رفتن قیمت خودرو در میزان انگیزه افراد برای خرید خودرو موثر است.

مبادله در اقتصاد

مبادله یک رابطه‌ی آزاد و داوطلبانه است. با انجام مبادله سبد گسترده‌تری از کالاها در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

بازار و تخصیص منابع

چه چیز تولید شود؟ چقدر تولید شود؟ برای چه کسی تولید شود؟ چه کسی تصمیم‌گیری کند؟ اگر به این 4 سوال بتوانیم جواب دهیم اهمیت تخصیص منابع را درک خواهیم کرد و یکی از دلایل رشد اقتصادی در کشورهای شرق آسیا مثل چین و ژاپن و اندونزی، دادن اهمیت به این مفهوم است.

کارکرد دولت

چرا به دولت نیازمندیم؟ دولت، دستی است نامرئی که کار می‌کند با تهیه منابع برای نهادها و اجرای قوانین، چرخ اقتصاد یک کشور بچرخد.

پول و تورم

این مورد که با مفهوم دهم ارتباط تنگاتنگی دارد به این مفهوم می‌پردازد که چگونه تورم بالا می‌رود و آیا افزایش تورم به خودی خود مشکل زا است یا خیر.

بهره‌وری و سطح زندگی

این مفهوم به این مهم می‌پردازد که هرچه میزان درآمد افراد بالاتر باشد سطح زندگی بالاتری خواهند داشت و هرچه افراد بهره‌وری بیشتری داشته باشند، اقتصاد یک سازمان و به دنبال آن اقتصاد یک کشور رشد سریع تری خواهد داشت.

قیمت‌ها و حجم پول

این مورد هم یکی دیگر از مفاهیم مهم علم اقتصاد است که همراه با مورد شماره 8 یعنی پول و تورم، در دوره آموزش رایگان مبانی اقتصاد به تفصیل در رابطه با آن صحبت می‌شود و در این رابطه است که آیا بالا رفتن حجم پول و نقدینگی و به تبع آن افزایش قیمت‌ها، به نفع اقتصاد است یا خیر.

سخن آخر

ما در این معرفی دوره به شما توضیح دهیم که چگونه با آموزش اقتصاد می‌توانید مهارت‌های لازم را در زمینه کنترل و نحوه تخصیص بودجه مناسب به بخش‌های مختلف به دست آورید و حتی در زندگی روزمره خود تصمیم‌گیری درستی داشته باشید. شما با یادگیری اقتصاد می‌توانید میزان بهره‌وری یک سازمان یا شرکت را به‌طور اصولی بهینه‌سازی کنید.

 

دوره مبانی اقتصاد در چه ترمی ضبط شده‌است؟

این دوره در ترم بهار 1402 و دانشکده اقتصاد و مدیریت شریف ضبط شده‌است

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مسعود نیلی

دکتر مسعود نیلی تحصیلات دانشگاهی خود را با ورود به دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی سازه آغاز کرد. این اقتصاد‍ دان برجسته در سال 1366 در رشته برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه صنعتی اصفهان فوق‌لیسانس گرفت. چندی بعد برای پیگیری تحصیلات تکمیلی‌اش راهی انگلستان شد و در سال 1371 دومین فوق‌لیسانس خود را این بار در رشته اقتصاد از دانشگاه منچستر گرفت. سرانجام در سال 1374 با اخذ مدرک دکتری در رشته اقتصاد از دانشگاه منچستر فارغ‌التحصیل شد. دکتر نیلی به مدت ۴ سال رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف بوده است. از زمینه‌های تحقیقاتی مورد علاقه ایشان می‌توان به تئوری اقتصاد کلان، اقتصاد کلان بین الملل، اقتصاد سیاسی و اقتصاد ایران اشاره کرد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
مجتبی فتاحی نسب 1402-01-13
نسخه‌ 1 دوره
سپاس فراوان بابت انتشار همچین دوره‌ای. واقعا جناب دکتر نیلی بسیار عالی و قابل درک توضیح دادن و تدریس نمودند.
علی نصیری 1401-10-09
نسخه‌ 1 دوره
بهترین دوره برای کسانی که میخوان از صفر شروع کنند حالا چه برای فهم عمومی و چه برای کنکور ارشد. پیشنهادم این هست که دوره جدید ایشون رو که در سایت دانشگاه شریف هست هم در نظر بگیرید.
عبدالعظيم علي فكري 1401-09-26
نسخه‌ 1 دوره
چه جالب من هم الان دارم از مهمدسي شيفت مي شم به اقتصاد😍 كاش دروس بقيه ي اساتيد برجسته و نخبگان اقتصادي كشور هم در سايت قرار داده مي شد.
1401-07-26
نسخه‌ 1 دوره
ایشون فوق العاده هستن.توجه می کنین!
محمد فرج الهی 1401-07-18
نسخه‌ 1 دوره
سلام آموزش خیلی خوب بود . با تشکر از شما .
علیرضا یونسی 1401-05-09
نسخه‌ 1 دوره
عالیست به قول اون دوستمون باید حرف‌های استاد رو با طلا نوشت و کاش حضرات همین درس مبانی اقتصاد رو یک جایی توی دانشگاهی چیزی پاس کرده بودن ((: کاش امکانی فراهم می‌شد بزرگان دیگه‌ای (مثل دکتر جواد صالحی-اصفهانی) هم دروسشون در مکتب‌خونه قرار می‌گرفت، که متاسفانه آرزوی محال هست با تشکر از تیم خوب مکتب‌خونه
امیررضا رحمانی 1401-04-27
نسخه‌ 1 دوره
لازمه فهم دقیق و عمیق تر مطالب، مطالعه کتابی است که خود استاد معرفی کردند مبانی علم اقتصاد نوشته منکیو سپاس
1401-04-11
نسخه‌ 1 دوره
بسیار عای و بینظیر ، امکانش هست که بتونیم پاورپوینت هایی که در جلسه های آموزشی هست رو دانلود کنیم ؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از این که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشته اید بسیار سپاسگزاریم. خیر متاسفانه تمامی فایل ها و ویدئوهایی که در اختیار مکتب خونه قرار گرفته شده اند روی سایت بار گذاری شده است.
احسان الهی 1401-03-24
نسخه‌ 1 دوره
بنظرم دوره خیلی خوبی بود و بعضی از دیدگاه های منو عوض کرد. درسهای آخر که مربوط به اقتصاد کلان هست خیلی جالبه
ساحل بهمن اصفهانی 1401-03-06
نسخه‌ 1 دوره
اولا ممنونم از استاد نیلی عزیز که انقدر بار علمی دارند و مطالب را با عشق به دانشجویانشون انتقال میدهند و دومین تشکر از سایت خوب مکتب خونه که ماهایی که در دانشگاه های مطرح کشور تحصیل نمیکنیم رو از تدریس این استاد عالی رتبه کشور بهره مند میکند.
1401-03-01
نسخه‌ 1 دوره
عالی بود تسلط بسیار به مطالب داشتن و فهم خوبی انتقال میدن
مهدی علی محمدی 1401-01-07
نسخه‌ 1 دوره
دوره خوبی است مخصوصا برای آن هایی که رشته دبیرستانی شان علوم انسانی نبوده و الان در رشته های علوم انسانی مشغول تحصیل اند.
1400-08-19
نسخه‌ 1 دوره
من تا قسمت چهارم دیدم... دم استاد نیلی گرم ! خیلی خوب و جامع توضیح دادن ... هم یه دید خوب برای کسانی که قصد انتخاب رشته دارند به وجود میاره،! هم اینکه مبانی اقتصاد رو برای رشته های دیگه جامع توضیح میده ...
امیرحسین موحدی دهنوی 1400-07-10
نسخه‌ 1 دوره
بسیار کاربردی و مفید
سمیه خلیلی خواه 1400-06-24
نسخه‌ 1 دوره
بسیار بسیار عالی - یکی از بهترین دوره ها
1402-02-01
نسخه‌ 2 دوره
باتشکر از جناب دکتر نیلی،و تیم مکتب خونه لطفا زاویه فیلم برداری و نور پردازی اصلاح شود
مسعود کاظمی 1402-01-06
نسخه‌ 2 دوره
فقط یک جلسه بارگذاری شده است باقی جلسات کی در سایت گذاشته می شود ؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ ورژن جدید این دوره در ترم جدید در حال ضبط می باشد و هر زمان که ویدئوها در اختیار ما قرار داده شود آن ها را بارگذاری خواهیم کرد.
1402-01-03
نسخه‌ 2 دوره
در قسمت هایی از ویدئو تصویر به دلیل نور بالا و زاویه فیلم برداری اصلا قابل خواندن و تشخیص نیست.نور به شدت زیاد است.
سپیده سراوانی غیور 1402-01-23
نسخه‌ 2 دوره
ممنون از تیم مکتب خونه.
1
2
3
4

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  10 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  10 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)