آموزش رایگان خواص مکانیکی استخوان

poster
پیش‌نمایش دوره

در این دورهٔ آموزشی که به‌رایگان در اختیار شما قرار داده شده، به معرفی بافت‌های استخوانی از قبیل استخوان متراکم (کورتیکال) و استخوان اسفنجی (ترابکولار) پرداخته شده است. در این دوره شما با مباحثی از ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:

برگزارکننده:

مکتب‌خونه
5 (2 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با انواع بافت‌های استخوانی

 آشنایی با خواص مکانیکی استخوان متراکم

 آشنایی با خواص مکانیکی استخوان اسفنجی

 قانون وولف و تطبیق‌پذیری استخوان

 خواص ویسکوالاستیک استخوان

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان خواص مکانیکی استخوان

درباره دوره

 در این دورهٔ آموزشی که به‌رایگان در اختیار شما قرار داده شده، به معرفی بافت‌های استخوانی از قبیل استخوان متراکم (کورتیکال) و استخوان اسفنجی (ترابکولار) پرداخته شده است. در این دوره شما با مباحثی از قبیل تفاوت خواص بافت‌های مختلف استخوانی از نظر تراکم، استحکام، تخلخل و تأثیر فرایندهای مختلفی مانند بارگذاری و یا روند افزایش سن بر آن‌ها را خواهیم آموخت.

 همچنین با مباحثی نظیر غیرایزوتروپیک بودن استخوان، قانون وولف و نیز خواص ویسکوالاستیک استخوان و نمایش‌های آن آشنا خواهید شد.

 استخوان یکپارچه نیست و می‌توان از لحاظ انواع بافت، آن را به دو بافت کلی استخوان متراکم و استخوان اسفنجی تقسیم کرد. استخوان متراکم به‌واسطهٔ این که غالباً در Cortex یا همان قشر استخوانی قرار گرفته است، با نام کورتیکال (Cortical) نیز شناخته می‌شود. بافت استخوان اسفنجی نیز به‌واسطهٔ تیغه‌های استخوانی تشکیل‌دهندهٔ آن که ترابکول نام دارند، به نام ترابکولار نیز شناخته می‌شوند. این دو بافت استخوانی از لحاظ تراکم، تخلخل، استحکام و... تفاوت مکانیکی بسیاری با یکدیگر دارند که در اینجا به آن پرداخته شده است.

 در این دوره به معرفی برخی از قوانین بیومکانیکی حاکم بر بدن انسان، نظیر قانون وولف پرداخته شده است که همان بیان قابلیت تطبیق‌پذیری استخوان با نیروهای مکانیکی وارد شده است. علاوه‌برآن، چگونگی این تطبیق نیز توضیح داده شده است.
خوب است بدانید که بافت استخوان تنها از مواد جامد و معدنی ساخته نشده است. وجود مایع در این بافت‌ها منجر به تولید دسته‌ای از خواص شده که با نام خواص ویسکوالاستیک شناخته می‌شوند، خواص ویسکوالاستیک تنها مختص به استخوان نیست و در بسیاری از بافت‌های دیگر نیز دیده می‌شود. این خواص، نمایش‌های زیادی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خاصیت خزش Creep، آسودگی تنش Stress Relaxation و خاصیت هیسترزیس Hysteresis پرداخت.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher اسرا حصیریان

 اسرا حصیریان دانشجوی سال آخر کارشناسی‌ارشد بیومکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) و فارغ‌التحصیل مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان است. وی علاقه‌مند به بافت‌های جامد و بیومکانیک استخوان است و در حال حاضر در حال تحصیل به روی مباحث بیومکانیک ترمیم و صدمات استخوانی و نیز بیومکانیک ارتوپدی است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.