×
ribbon

آموزش رایگان مهندسی حفاری 1

حفاری به هر عملی گفته می‌شود که در آن زمین با هدف دستیابی به منابع نفت، گازی یا سفره‌های آب زیرزمینی کنده می‌شود. به دلیل اینکه منابع بسیار زیادی از نفت و گاز در ایران ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه صنعتی شریف  دانشگاه صنعتی شریف
مدرس دوره:
5 (13 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  27 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  28 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1

آموزش رایگان مهندسی حفاری 1
  جلسه اول: مقدمه‌ای بر مهندسی حفاری
"26:34  
  جلسه دوم: مراحل توسعه میدان
"58:39  
  جلسه سوم: انواع چاه‌ها و معرفی شرکت ملی نفت ایران
"64:02  
  جلسه چهارم: پرسنل حفاری و تاریخچه دکل‌های حفاری
"79:06  
  جلسه پنجم: اجزای دکل حفاری
"64:32  
  جلسه ششم: انواع دکل‌های حفاری خشکی و دریایی
"63:49  
  جلسه هفتم: انواع سیستم‌های موجود در دکل حفاری و Power System
"58:20  
  جلسه هشتم: Hoisting system
"60:55  
  جلسه نهم: Circulation system
"62:43  
  جلسه دهم: Rotary system
"67:41  
  جلسه یازدهم: رشته حفاری و تجهیزات مربوط به آن
"61:25  
  جلسه دوازدهم: Well control system
"68:28  
  جلسه سیزدهم: Monitoring system
"64:15  
  جلسه چهاردهم: Drilling steps and Drill string
"60:48  
  جلسه پانزدهم: طراحی رشته حفاری و انواع تنش‌ها
"59:42  
  جلسه شانزدهم: مشکلات و آسیب‌های وارد بر رشته حفاری
"65:50  
  جلسه هفدهم: اثر فشار سنگ و سیال در حفاری
"69:18  
  جلسه هجدهم: انواع حفاری بر اساس فشار گل
"61:24  
  جلسه نوزدهم: مته‌های حفاری
"56:40  
  جلسه بیستم: حفاری جهت‌دار
"64:31  
  جلسه بیست و یکم: تجهیزات موجود در حفاری جهت‌دار
"59:13  
  جلسه بیست و دوم: سیمان‌کاری
"62:24  
  جلسه بیست و سوم: ویژگی‌ها و افزودنی‌های سیمان
"53:09  
  جلسه بیست و چهارم: Casing drilling
"64:39  
  جلسه بیست و پنجم: خواص و ویژگی‌های گل حفاری
"62:41  
  جلسه بیست و ششم: تعیین آزمایشگاهی پارامترهای رفتاری گل حفاری
"61:03  
  جلسه بیست و هفتم: افزودنی‌های گل حفاری
"58:19  

درباره دوره

حفاری به هر عملی گفته می‌شود که در آن زمین با هدف دستیابی به منابع نفت، گازی یا سفره‌های آب زیرزمینی کنده می‌شود. به دلیل اینکه منابع بسیار زیادی از نفت و گاز در ایران وجود دارد؛ دانشجویان مهندسی نفت باید با اصول و روش‌های حفاری آشنا شده و بتوانند بهترین روش‌ها را برای کاهش هزینه این کار ارائه دهند. دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 که در ترم بهار 99-1400 دانشکده شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده است؛ یک دوره بسیار عالی برای آشنایی مقدماتی با این مفاهیم است.

دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 چیست؟

مهندسی حفاری 1 یکی از دروسی است که در ترم ششم دوره کارشناسی مهندسی نفت، ارائه شده و همه دانشجویان ملزم به گذراندن آن هستند. این درس از این جهت اهمیت دارد که شما را با مفاهیم اولیه حفاری آشنا کرده و پیش‌نیاز درس مهندسی حفاری 2 است. همچنین برای افرادی که می‌خواهند در ادامه وارد گرایش حفاری رشته مهندسی نفت شوند؛ باید مباحث این درس را به‌خوبی یاد بگیرند.

دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 توسط دکتر سعید جمشیدی، دانشیار مهندسی نفت در دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده است. با استفاده از این دوره، دانشجویان مهندسی نفت در همه دانشگاه‌های کشور می‌توانند با مباحث مطرح‌شده در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران آشنایی پیدا کرده و به‌این‌ترتیب پایه خود را تقویت کنند.

هدف از یادگیری دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 چیست؟

هدف از یادگیری دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 آشنایی دانشجویان با مباحث اولیه و مقدمات مربوط به حفاری است. در این دوره، دانشجویان می‌توانند تاریخچه حفاری را شناخته و با همه اصطلاحات کاربردی در این علم آشنا شوند. به عبارت بهتر هدف اصلی از برگزاری این دوره، کمک به دانشجویان در درک بهتر درس مهندسی حفاری 1 و آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به گرایش حفاری است.

در کنار این‌ها مباحث مطرح‌شده در این دوره باهدف تربیت متخصصان ایرانی برای کار در حوزه استخراج نفت و گاز چیده شده‌اند. زیرا امروزه بخش زیادی از اقتصاد کشور ما به نفت بستگی داشته و نیاز به متخصصان خبره در این زمینه بسیار احساس می‌شود. به همین دلیل دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 در مکتب‌خونه، باهدف استفاده همه دانشجویان از آموزش باکیفیت ارائه شده است. دانشجویان با شرکت در این دوره می‌توانند مهارت‌های خود را در حوزه مهندسی حفاری تقویت کرده و به بی‌نیاز شدن کشور از متخصصان خارجی کمک کنند.

دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 مناسب چه کسانی است؟

دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 مناسب همه دانشجویان رشته مهندسی نفت در سرتاسر کشور است. همچنین مهندسانی که در حال حاضر در حوزه حفاری کار کرده و مشغول هستند؛ می‌توانند با استفاده از این دوره، دانش خود را به‌روز کرده و با مباحث جدید مطرح‌شده در این رشته آشنا شوند.

بعد از فراگیری دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

در انتهای دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 دانشجویان می‌توانند به‌راحتی از پس آزمون‌های درسی خود برآیند. همچنین پس از طی شدن این دوره، آن‌ها با تاریخچه حفاری آشنا شده و همه اصطلاحات پرکاربرد در این رشته را خواهند شناخت. در کنار این‌ها با انواع دکل‌های نفتی، چاه‌ها و ابزارهای حفاری آشنا شده و روش‌های موجود برای حفاری را می‌آموزند.

در کنار این‌ها مواد لازم برای انجام این کار نیز به آن‌ها آموزش داده می‌شود. از همه مهم‌تر، دانشجویان مهندسی نفت با گذراندن این دوره می‌توانند با روابط ریاضی لازم برای تشخیص محل درست برای حفر چاه، نوع دستگاه‌های موردنیاز، اندازه‌گیری پارامترهای مختلف، بررسی ریسک و تخمین زمان لازم برای انجام پروژه کار کرده و به‌این‌ترتیب توانایی خود را برای افزایش بازدهی در حفاری بالا ببرند.

آموزش‌های پیش‌نیاز و یا مکمل پیشنهادی این دوره

دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 یک دوره مقدماتی است که در آن همه مباحث از پایه مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ بنابراین شرکت در این دوره نیاز به هیچ پیش‌نیازی نداشته و همه دانشجویان رشته مهندسی حفاری، از ترم ششم به بعد، می‌توانند از مباحث مطرح‌شده در این دوره استفاده کنند.

سرفصل‌های درس

مباحث مطرح‌شده در دوره آموزش رایگان مهندسی حفاری 1 عبارت‌اند از:

  • مراحل مختلف حفاری چاه
  • انواع و اقسام چاه‌ها
  • تجهیزات موردنیاز برای حفاری
  • سیستم‌های موجود در ایران و جهان برای حفاری
  • بررسی نحوه عملکرد هریک از سیستم‌ها و تجهیزات
  • خطرات موجود در حفاری
  • اندازه‌گیری پارامترهای مختلف حفاری
  • روش‌های نوین و فناوری‌های جدید صنعت حفاری در ایران و جهان

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سعید جمشیدی

دکتر سعید جمشیدی عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه شریف هستند. ایشان دوره کارشناسی را در رشته مهندسی مخازن نفتی در دانشگاه صنعت نفت اهواز و همچنین مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده‌اند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
1402-11-26
فایلهای که استاد ارائه می‌کنند بشود دانلود کرد فایل pdf جلسات حل تمرین هم اضافه شود
سجاد مرادی 1402-11-08
با سلام و خسته نباشید خدمت دکتر جمشیدی و سایت مکتبخونه. به شخصه در طول این سه سالی که مهندسی نفت میخونم یکی از بهترین و کامل ترین دوره ها و کلاسهایی بود که تا حالا داشتم،دکتر جمشیدی به حدی زیبا و جذاب تدریس کردن که به هیچ عنوان دانشجو خسته نمیشه و واقعا بعد از دیدن اولین فیلم دلت میخواد تا آخرش رو یکجا ببینی. بازم هم تشکر میکنم و امیدوارم که دوره های بیشتری از جمله حفاری ۲ رو بتونیم از ایشون ببینیم.
1402-02-16
تشکر از استاد جمشیدی عزیز که خیلی خوب اموزش دادن وهمچنین اقای کریم زاده که زحمت ضبط باکیفیت رو کشیدن فقط کاش استاد کلیپ های مربوط به درس رو بیشتر میکردن یا حداقل تایم استراحت از این کلیپ های اموزشی میذاشتن بازهم تشکر از استاد و تیم مکتب خونه یک پیشنهاد هم داشتم برا تیم مکتب خونه کاش همه درسا رو رایگان میکردید وسطش تبلیغات میذاشتید که هم شما به در امد مدنظرتون میرسیدید هم ماها رایگان تحصیل میکردیم
یاشار شریف زاده 1401-09-26
بسیار سپاس از دوره ی مفید و کاربردیتون لطفا در رابطه با تجهیزات درون چاهی مثل liner hanger , sssv, ssd, packer ,... هم دوره بگذارید. با تشکر فراوان
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ ضمن تشکر از پیشنهاد شما، این موضوع بررسی خواهد شد تا در صورت امکان در اولویت های آینده تیم مکتب خونه قرار بگیرد. همچنین در صورتی که استاد خاصی را مد نظر دارید لطفا به ما معرفی کنید. info@maktabkhooneh.org
1401-08-08
بسیار عالی. ممنون
1401-04-25
بسیار هم عالی اگر امکان دارد دوره حفاری ۲ رو هم بارگذاری نمایید. متشکرم
1401-03-23
بسیار عالی بود،تشکر از دکتر جمشیدی و سایت مکتب خونه
1400-11-09
سلام با تشکر از شما عزیزان خیلی دوره خوبی بود فقط اینکه فایل های PDF رو به چه صورت میشه تهیه کرد؟ (فایل هایی که استاد در طول کلاس به دوستان ارائه می کنه)
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ ضمن تشکر از نظر پر مهر شما، تمامی فایل ها و ویدئوهایی که در اختیار مکتب خونه قرار گرفته شده اند روی سایت آپلود شده است.
رسول خدیبی 1400-09-29
خیلی عالی بود مهندسی حفاری 2 کمپرسور های حفاری دریل های حفاری اگر مقدوره آموزش دانشگاهی بگذارید من خیلی به این مباحث علاقه دارم با تشکر از سایت خوب مکتب خونه
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا پیشنهادات خود را به ایمیل پشتیبانی ارسال کنید تا جهت پیگیری به واحد مربوطه ارجاع گردد. info@maktabkhooneh.org
سیدعلی مهرحسینی 1400-08-26
عالی بود لطفا از مهندسی نفت و شیمی درس های بیشتری قرار بدید
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از پیشنهاد شما بسیار سپاسگزاریم. لطفا پیشنهادات خود را به ایمیل پشتیبانی ارسال کنید تا جهت پیگیری به واحد مربوطه ارجاع گردد. info@maktabkhooneh.org
هادی کریم زاده 1400-07-10
یکی از بهترین کلاس های عمرم بود.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  27 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  28 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)