×
ribbon

آموزش رایگان make file

امروزه انواع سیستم عامل‌ها در دسترس همگان قرار دارد. مایکروسافت ویندوز، سیستم عامل مک و لینوکس از جمله سیستم عامل‌هایی هستند که در سراسر جهان استفاده می‌شوند. سیستم عامل لینوکس خود شامل انواع توزیع‌ها و ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.9 (9 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  3 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:55 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان make file

جلسات آموزش رایگان Makefile
  نصب و راه‌اندازی Makefile
"17:45  
  دستورات Makefile
"22:42  
  حالت‌های شرطی در Makefile
"15:20  

درباره دوره

امروزه انواع سیستم عامل‌ها در دسترس همگان قرار دارد. مایکروسافت ویندوز، سیستم عامل مک و لینوکس از جمله سیستم عامل‌هایی هستند که در سراسر جهان استفاده می‌شوند. سیستم عامل لینوکس خود شامل انواع توزیع‌ها و ورژن‌های مختلف است. هرکدام از این سیستم عامل‌ها دستورات خاص خود را برای نصب و کار با نرم‌افزارهای متفاوت دارند.

اگر تنها یک سیستم عامل داشتیم، به راحتی یاد می‌گرفتیم که چگونه باید به نصب نرم‌افزار روی همان پلتفرم خاص بپردازیم. در واقع با یک شرط ساده IF می‌توانستیم کار خود را انجام دهیم. اما تنوع سیستم عامل‌ها کار را بسیار دشوار کرده است.

در این صورت کاربر برای نصب یک نرم افزار باید دستورات مختلف را بخواند تا طریقه نصب آن را بیاموزد. تعدد دستورالعمل‌ها و وجود شرط‌های خاص برای هر یک از سیستم عامل‌ها می‌تواند ذهن کاربر را به هم بریزد. تا این حد که ممکن است او از نصب نرم‌افزار ناامید شده و آن را رها کند.

راه حل این مشکل را می‌توانیم در ابزار make جستجو کنیم. Make یک ابزار اتوماسیون است. ساخت makefile باعث می‌شود که پروسه کامپایل، لینک و نصب به صورت خودکار انجام شود. در واقع تمام کارهایی را که باید کاربر برای نصب یک نرم‌افزار انجام دهد، این ابزار به صورت اتوماتیک برای او انجام می‌دهد.

برای این کار فقط کافی است شرط‌ها را به شکل یک زبان برنامه‌نویسی بنویسیم. سپس این دستورات را تحت این زبان پیاده کنیم. در این حالت دیگر نیاز نیست کاربر را راهنمایی کنیم که برای نصب یک نرم‌افزار چه کارهایی انجام داده و از چه کارهایی امتناع ورزد. در واقع تنها کاری که کاربر لازم است انجام دهد، تایپ «make install» برای نصب است.

Make file تنها برای نصب نرم‌افزار نیست؛‌ بلکه کاربردهای متعددی دارد و به منظورهای مختلف می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال فرض کنید برنامه‌ای را نصب و اجرا کرده‌اید. این برنامه فایل‌هایی را روی سیستم عامل شما به جا گذاشته است. حالا قصد دارید آن‌ها یا حتی پروژه را به کلی پاک کنید و تمام اثراتی که روی جاهای دیگر سیستم عامل گذاشته است را از بین ببرید. تمام این کارها را می‌توانید با کمک ابزار makefile انجام دهید.

در آموزش ساخت makefile به تمام این کاربردها اشاره می‌کنیم و آن‌ها را به صورت عملی به شما آموزش می‌دهیم. در این دوره آموزشی، ساخت makefile در لینوکس را مي‌توانید به صورت گام به گام همراه با مدرس فرا بگیرید. 

  • هدف از یادگیری دوره آموزش رایگان make file چیست؟

مدیریت پروژه‌هایی که فایل‌های کمی دارد، بسیار راحت است. اما بعضی از پروژه‌ها ممکن است صدها فایل داشته باشند. در این صورت کامپایل پروژه می‌تواند ساعت‌ها وقت شما را بگیرد.

حال فرض کنید می‌خواهید تغییری در پروژه خود ایجاد کنید. بعد از ایجاد هر تغییر در چنین پروژه‌ای یا باید دوباره ساعت‌ها وقت صرف کامپایل پروژه کنید یا حافظه‌تان آنقدر قوی باشد که بدانید هر بار در کدام فایل تغییر ایجاد کرده‌اید و فقط همان را کامپایل کنید. انجام هیچ کدام از این دو راه منطقی نیست. راه‌حل این مشکل ساخت makefile است.

دوره آموزش رایگان make file مناسب چه کسانی است؟

  • برنامه‌نویسان 
  • کسانی که با پروژه‌های بزرگ سروکار دارند.

بعد از فراگیری دوره آموزش رایگان make file چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

  • نصب make با توجه به package installer در دسترس
  • آشنایی با تارگت‌های مختلف در makefile
  • تعریف پیش‌نیاز برای هر تارگت
  • ساخت makefile در لینوکس
  • تعریف دستورات و آرگومان‌های خاص مانند make install
  • استفاده از grep در makefile
  • پیاده‌سازی و استفاده از عبارات و حالات شرطی در ساخت makefile

پیشنیازها و نرم‌افزارهای لازم برای فراگیری دوره آموزش رایگان make file چیست؟

برای فراگیری آموزش ساخت makefile در لینوکس باید با یک زبان برنامه‌نویسی (ترجیحا پایتون) و همچنین محیط لینوکس آشنایی داشته باشید.

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان make file چیست؟

دوره آموزش make file به صورت رایگان تقدیم شما عزیزان می‌شود. این دوره تنها شامل سه جلسه است. در این جلسات شما به خوبی با ساخت makefile و تمام نکاتی که لازم است در این باره بدانید، آشنا می‌شوید. این دوره با آموزش ایجاد makefile به شما کمک می‌کند پیچیدگی‌های بیش از حد پروژه‌ها را با استفاده از روش برنامه‌نویسی ماژولار کاهش دهید. در واقع در این دوره یاد می‌گیرید ابزاری بسازید که کامپایل تک تک ماژول‌ها و چسباندن آن‌ها به همدیگر را برایتان به طور خودکار انجام دهد.

البته ابزار makefile تنها برای کامپایل برنامه نیست. در ادامه شما با چگونگی به‌روز رسانی بعضی از فایل‌ها متناسب با تغییر در سایر فایل‌ها با کمک ابزار اتوماسیون makefile آشنا خواهید شد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher وحید نائینی

وحید نائینی فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی اصفهان و تربیت مدرس است. پروژه آکادمیک و دانشجویی وحید شبیه‌سازی شکست استخوان بوده، ولی از آخرین شغل مرتبط با رشته‌اش، یعنی تدریس در دانشگاه آزاد، ‌چند سالی گذشته است. ایشان کار خود را در برنامه‌نویسی با پردازش تصاویر شروع کرد و در حال حاضر برنامه نویس بک اند است و از سال 1394 سابقهٔ تدریس ۳۰ دوره برنامه‌نویسی پایتون را در مجتمع فنی دارد. ایشان مسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی و ابزارهایی مثل C++، Python، Docker، SQL، Git و غیره است. نکته جالب توجه درباره وحید این است که او به زبان‌های غیر برنامه‌نویسی هم علاقه زیادی دارد و با زبان‌های روسی و اسپرانتو هم آشنایی دارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-06-22
عالی بود و برای کسی که درکی از make ندارد میتواند شروع خوبی برای یادگیری باشد.
جواد مصلحی 1402-01-29
سلام، من کمتر پیش میاد نظر بدم درباره موارد، ولی این دوره دوره خیلی خوبی هست برای کسی که نصفه نیمه بلده آقای نایینی ممنون میشم تکمیل تر کنید به ویژه با یک پروژه ی سی و سی پلاس پلاس
1402-01-20
عالی
مبین ملاپور 1401-10-20
دوره ی خوبی بود ولی بهتر بود سرفصل ها مشخص میشد و زمان ویدیو به 2 دقیقه 3 دقیقه کاهش پیدا میکرد این که موس و کیبورد تو تصویر نشون داده میشد جالب بود
علیرضا عباسی 1401-03-14
سلام بسیار عالی و مفید بود با روشی که مطلب رو ارائه میکردید خیلی راحت بودم فقط اگر بتونی ادامه بدی این آموزش رو و بصورت make کردن یک پروژه ساده C/C++ با یک library خارجی ارائه بدی خیلی عالی تر میشه. با سپاس
محمدرضا عابدینی 1400-10-16
عالیه مهندس .. کاش ادامه بدید برای مثال یک makefile برای میکروکنترلری مثلstm8 بسازید .
1400-02-28
عالی هست خیلی ممنون

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

با فراگیری دوره آموزش make file می‌توانید برنامه‌ای را نوشته و اجرا کنید که تمام مراحل کامپایل را به صورت اتوماتیک انجام دهد.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  3 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:55 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)