آموزش مقدمات برنامه‌نویسی

poster
پیش‌نمایش دوره

برنامه‌سازی رایانه‌ای یا برنامه‌نویسی رایانه‌ای (به انگلیسی: computer programming) همان فرآیند طراحی و ساخت یک برنامه رایانه‌ای اجراپذیر برای به‌دست‌آوردن یک نتیجه رایانشی خاص، یا انجام یک عمل خاص می‌باشد. برنامه‌نویسی شامل عمل‌هایی مثل: تحلیل، ... ادامه

برگزارکننده:  University of Toronto  University of Toronto
مدرسان دوره
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 مهارت برنامه‌نویسی کامپیوتر

 مهارت برنامه‌نویسی پایتون

 مهارت منطق محاسباتی

 مهارت حل مسئله

 اصول برنامه‌نویسی

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش مقدمات برنامه‌نویسی

پایتون، متغیرها و توابع

این ماژول یک نمای کلی از دوره، ویرایشگری که برای نوشتن برنامه ها استفاده خواهیم کرد و مقدمه‌ای بر مفاهیم اساسی در پایتون شامل متغیرها، عبارات ریاضی و توابع می‌دهد.

اهداف یادگیری:

  •  نمونه‌هایی از برنامه‌های کامپیوتری را ذکر کنید.
  •  عبارات پایتون را برای انجام محاسبات ساده بنویسید.
  • توضیح دهید که چگونه متغیرها با مقادیر در حافظه کامپیوتر مرتبط هستند.
  •  فرمول‌بندی تماس‌ها بر روی توابع داخلی را انجام دهید.
  •  اجزای تابع پایتون را شرح دهید.
  سیلابس‌ها
"00:29  
  منابع
"00:50  
  ویژوالایزر پایتون
"00:30  
  نصب پایتون
مشاهده
"00:45  
  پایتون به عنوان یک ماشین حساب
مشاهده
"10:44  
  پایتون و حافظه کامپیوتر
مشاهده
"02:52  
  متغیرها
مشاهده
"07:49  
  تجسم بیانیه‌های تکلیف
مشاهده
"02:55  
  توابع داخلی
مشاهده
"05:10  
  تعریف توابع
مشاهده
"06:51  
رشته‌ها و توابع طراحی

این فصل رشته‌ها (یک نوع داده پایتون که برای نمایش متن استفاده می‌شود) و فرآیندی را که باید هنگام ایجاد یک تابع دنبال شود، معرفی می‌کند.

اهداف یادگیری:

  •  رشته‌های پایتون را با استفاده از جداکننده‌های مختلف و کاراکترهای فرار ایجاد کنید. 
  • نحوه انجام ورودی و چاپ عبارات کاربر را توضیح دهید.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکردها، روی راهنمای تابع تماس بنویسید.
  •  با استفاده از دستور العمل طراحی تابع، توابع را فرموله کنید.
  • پیش‌بینی کنید که یک تابع بر اساس رشته مستند آن چه خواهد کرد.
  •  آموزش آنلاین پایتون را برای بررسی نحوه اجرای یک برنامه اجرا کنید.
  نوع str
مشاهده
"05:06  
  قالب‌بندی ورودی/خروجی و str
مشاهده
"10:24  
  راهنمای Docstrings و Function
مشاهده
"01:28  
  دستورالعمل طراحی تابع
مشاهده
"06:02  
  تابع Reuse
مشاهده
"06:50  
  تجسم فراخوانی تابع
مشاهده
"05:44  
بولین‌ها، Import، Namespace‌ها و عبارات شرطی if

این فصل Booleans (مقادیر منطقی True و False)، نحوه تبدیل بین انواع، نحوه استفاده از عبارات بولین در دستورات if برای اجرای انتخابی کد و مفهوم ماژول پایتون را معرفی می‌کند.

اهداف یادگیری:

  •  پیش‌بینی کنید که یک عبارت بولی چه مقداری تولید می‌کند.
  •  قوانینی را که پایتون برای یافتن یک متغیر در حافظه کامپیوتر استفاده می‌کند، توضیح دهید.
  •  یک قاب پشته مدل حافظه و متغیرها و مقادیر مرتبط ایجاد کنید.
  •  دستورات if را برای انجام یک نیاز برنامه توسعه دهید.
  •  دو عبارت if مختلف را برای تشابه مقایسه کنید.
  توابع، متغیرها و پشته تماس
مشاهده
"04:41  
  نوع boolean
مشاهده
"09:07  
  تبدیل بین int ،str، و float
مشاهده
"03:26  
  وارد کردن (import): استفاده از توابع غیر داخلی
مشاهده
"05:39  
  عبارات شرطی if
مشاهده
"09:21  
  لازم نبودن if
مشاهده
"04:28  
  ساختار عبارات شرطی if
مشاهده
"06:18  
حلقه‌های For و دستکاری رشته‌های فانتزی (Fancy Strings Manipulation)

این فصل یک راه برای تکرار کد (با استفاده از حلقه for)، نحوه دستکاری رشته‌ها، و نحوه استفاده از دیباگر برای تماشای اجرای گام‌به‌گام برنامه را معرفی می‌کند.

اهداف یادگیری:

  • پیش‌بینی کنید که چه عباراتی شامل نمایه‌سازی و برش رشته می‌شود.
  •  نحوه عملکرد عملگرهای مقایسه هنگام مقایسه رشته‌ها را توضیح دهید.
  • مثال‌هایی از فراخوانی‌های متد رشته و نتایج آن‌ها را بدهید.
  •  یک حلقه for روی یک رشته ایجاد کنید.
  •  استفاده از دیباگر IDLE را برای بررسی حالت‌های میانی اجرای برنامه تمرین کنید.
  اپراتورهای str بیشتر
مشاهده
"02:27  
  Str: نمایه‌سازی و برش
مشاهده
"05:03  
  روش‌های Str: توابع درون اشیا
مشاهده
"03:51  
  حلقه for روی str
مشاهده
"11:46  
  دیباگر IDLE
مشاهده
"04:10  
حلقه‌های While، لیست‌ها و تغییر پذیری (Mutability)

این فصل راه دیگری برای تکرار کد (با استفاده از حلقه while)، نحوه مستندسازی صحیح کد برای کمک به سایر برنامه‌نویسان برای درک آن، نوع داده لیست پایتون و مفهوم جهش را معرفی می‌کند.

 

اهداف یادگیری:

  •  نحوه اجرای حلقه while را توضیح دهید.
  •  نظرات مناسب را در یک برنامه بنویسید.
  •  تفاوت بین لیست‌ها و رشته‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل کنید.
  • یک عبارت شامل نمایه سازی لیست را ارزیابی کنید.
  •  از حلقه for روی یک لیست استفاده کنید.
  • روش‌های رایج لیست و اهداف آن‌ها را به یاد بیاورید.
  حلقه While
مشاهده
"34:12  
  کامنت‌ها
مشاهده
"12:31  
  نوع فهرست
مشاهده
"05:06  
  متدهای فهرست
مشاهده
"04:33  
  تغییرپذیری (Mutability) و نام مستعار
مشاهده
"08:17  
  محدوده
مشاهده
"03:44  
حلقه‌های For روی شاخص‌ها، لیست‌ها و رشته‌های موازی و تودرتو و فایل‌ها

این فصل نحوه استفاده از حلقه for را بر روی فهرست‌های فهرست، نحوه قرار دادن لیست‌ها و نحوه خواندن فایل‌های نوشتن را معرفی می‌کند.

اهداف یادگیری:

  •  از محدوده تابع برای تکرار بر روی بخشی از یک لیست استفاده کنید.
  •  تفاوت بین یک حلقه for بر روی محتویات یک لیست و یک حلقه for در محدوده‌ای از شاخص‌ها را توضیح دهید.
  •  یک حلقه for روی محتویات یک لیست که در آن فهرست هر مورد مورد نیاز است ایجاد کنید.
  •  از لیست‌ها و رشته‌های موازی در یک تابع استفاده کنید.
  •  یک تابع شامل لیست‌های آشیانه ایجاد کنید.
  •  نحوه اجرای یک حلقه تودرتو را توضیح دهید.
  •  چهار روش برای خواندن محتویات یک فایل را شرح دهید.
  •  برنامه‌ای ایجاد کنید که محتویات یک فایل را بخواند.
  •  برنامه‌ای ایجاد کنید که روی یک فایل بنویسد.
  •  یک رویکرد برای توسعه یک برنامه را توضیح دهید.
  حلقه For برای شاخص‌ها
مشاهده
"14:34  
  لیست‌های موازی و رشته‌ها
مشاهده
"06:13  
  لیست‌های تودرتو
مشاهده
"04:13  
  حلقه‌های تودرتو
مشاهده
"14:04  
  خواندن فایل‌ها
مشاهده
"04:53  
  نوشتن فایل‌ها
مشاهده
"05:28  
  توسعه یک برنامه
مشاهده
"34:12  
واژه نامه‌ها و Tuples

این فصل تاپِل‌ها (نسخه تغییرناپذیر لیست‌ها) و نوع دیکشنری پایتون را معرفی می‌کند.

اهداف یادگیری:

  •  تفاوت بین لیست‌ها و تاپِل‌ها را توضیح دهید.
  •  10 دقیقه یک فرهنگ لغت پایتون را توصیف کنید.
  • لغت نامه‌ها و فهرست‌ها را مقایسه کنید.
  • برنامه‌ای را توسعه دهید که یک فرهنگ لغت ایجاد و دستکاری کند.
  •  توضیح دهید که کدام بخش از یک فرهنگ لغت تغییرناپذیر و کدام یک قابل تغییر است.
  تاپل‌ها
مشاهده
"02:17  
  نوع dict
مشاهده
"10:04  
  معکوس کردن یک دیکشنری
مشاهده
"04:39  
  پر کردن دیکشنری
مشاهده
"07:28  

ویژگی‌های دوره

زیرنویس فارسی
زیرنویس فارسی

این دوره دارای زیرنویس اختصاصی است.

درباره دوره

برنامه‌سازی رایانه‌ای یا برنامه‌نویسی رایانه‌ای (به انگلیسی: computer programming) همان فرآیند طراحی و ساخت یک برنامه رایانه‌ای اجراپذیر برای به‌دست‌آوردن یک نتیجه رایانشی خاص، یا انجام یک عمل خاص می‌باشد. برنامه‌نویسی شامل عمل‌هایی مثل: تحلیل، ایجاد الگوریتم‌ها، رخ‌نمانگاری دقت الگوریتم‌ها و مصرف منابع و پیاده‌سازی آن الگوریتم‌ها به یک زبان برنامه‌نویسی انتخاب شده‌ است (که معمولاً به آن کدگذاری (coding) گفته می‌شود).

کد منبع یک برنامه به یک یا بیشتر زبان نوشته می‌شود که این زبان برای «برنامه‌نویس» قابل فهم است (به جای کد ماشین که به صورت مستقیم توسط واحد پردازش مرکزی اجرا می‌شود). هدف از برنامه‌نویسی، پیداکردن ترتیبی از دستورالعمل‌ها است که انجام یک عمل را در یک رایانه، معمولاً برای حل‌کردن یک برنامه داده شده، خودکارسازی می‌کند (که می‌تواند تا حد یک سیستم‌عامل پیچیده باشد). بنابراین، یک برنامه‌نویسی حرفه‌ای نیاز به مهارت در چندین موضوع متفاوت دارد، که شامل دانش دامنه کاربردی، الگوریتم‌های خاص و منطق صوری است.

برنامه‌نویسی به‌طور خلاصه یعنی تعیین یک سری دستور برای اجرا شدن توسط رایانه به منظور رسیدن به هدفی دلخواه. پشت هر کلیک ماوس و ضربه روی صفحه نمایش لمسی، یک برنامه کامپیوتری وجود دارد که باعث می‌شود همه چیز اتفاق بیفتد. این دوره به معرفی بلوک‌های اساسی برنامه‌نویسی می‌پردازد و به شما یاد می‌دهد که چگونه با استفاده از زبان پایتون برنامه‌های سرگرم‌کننده و مفید بنویسید.

کیفیت تدریس و موضوع کاربردی این دوره باعث شده است که بیش از 418 هزار دانشجو در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند و دوره امتیاز 4.7 از 5 را طبق نظر دانشجویان دریافت کند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher Jennifer Campbell

پروفسور Jennifer Campbell در دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه تورنتو تدریس می‌کند. اگرچه جنیفر از زمان پیوستن به UofT در سال 2003، دوره‌های مختلفی را تدریس کرده است، اما او عاشق تدریس علوم کامپیوتر مقدماتی است، که برای آن کتاب درسی نوشته و در طراحی برنامه درسی مشارکت داشته است. او علاوه بر تدریس، به تحقیق در زمینه آموزش علوم کامپیوتر می‌پردازد. پروژه‌های تحقیقاتی فعلی او تجربیات دانشجویان در دوره‌های مقدماتی علوم کامپیوتر و عواملی را که به موفقیت کمک می‌کنند، بررسی می‌کند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher Paul Gries

پروفسور Paul Gries در دپارتمان علوم کامپیوتر در دانشگاه تورنتو تدریس می‌کند. . پال در طول مدت حضورش در UofT جوایز آموزشی متعددی، از جمله معتبرترین جایزه آموزشی UofT، جایزه آموزشی رئیس جمهور، جایزه استانی و جایزه آموزشی انجمن اساتید دانشگاه انتاریو (OCUFA) را به دست آورده است. پال علاوه بر اینکه یک معلم برجسته است، دو کتاب درسی را نیز تالیف کرده و در طراحی و تجدید برنامه درسی دپارتمان پیشرو بوده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  University of Toronto
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی