آموزش داده‌کاوی و کشف دانش

poster
پیش‌نمایش دوره

در دوره‌ی آموزش داده‌کاوی و کشف دانش مفاهیم، ابزارها و متدلوژی‌های مختلف در حوزه‌ی داده‌کاوی معرفی می‌شود. در این دوره متدلوژی CRISP معرفی می‌شود که متدلوژی معروف و قابل‌فهم در داده‌کاوی و کشف دانش است. ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
سمیه علیزاده
سمیه علیزاده

برگزارکننده:

مکتب‌خونه
2.9 (8 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس

سرفصل‌های دوره آموزش داده‌کاوی و کشف دانش

تعاریف و مفاهیم داده‌کاوی
معرفی ابزارها و نرم‌افزارهای داده‌کاوی

-

  معرفی ابزارها
"07:28  
متدلوژی استفاده از داده‌کاوی در عمل (crisp)

-

  متدلوژی استفاده از داده کاوی در عمل Crisp
"09:29  
  متدلوژی استفاده از داده کاوی در عمل Crisp
 100%    
"01:00  
خوشه‌بندی

-

  مفاهیم خوشه‌بندی
مشاهده
"11:38  
  خوشه‌بندی با روش k_Means
"13:07  
  خوشه‌بندی با روش و روش سلسله مراتبی
"12:30  
  ارزیابی کیفیت خوشه‌ها
"12:28  
  خوشه‌بندی
 100%    
"02:00  
قواعد باهم‌آیی (Association)

-

  قواعد باهم‌آیی
"11:32  
  الگوریتم Apriori
"13:43  
  مفاهیم پیشرفته در قواعد باهمآیی
"10:55  
  باهم‌آیی
 100%    
"01:00  
دسته‌بندی

-

  مفاهیم دسته‌بندی
مشاهده
"12:34  
  مفاهیم درخت تصمیم
"18:31  
  الگریتم درخت تصمیم C5
"16:06  
  روش بیزین در دسته‌بندی
"16:36  
  مفاهیم دسته‌بندی با شبکه عصبی
مشاهده
"07:41  
  محاسبات شبکه در شبکه‌های عصبی
"15:12  
  روش‌ کاهش گرادیان در شبکه‌های عصبی
"09:49  
  مثال یک - الگریتم پس انتشار خطا
"06:53  
  مثال دو - الگریتم پس انتشار خطا
"06:58  
  دسته بندی برمبنای نزدیک‌ترین همسایه (KNN)
"10:53  
  کیفیت دسته‌بندی
"14:10  
  دسته‌بندی
 100%    
"02:00  
انبار داده

-

  انبار داده
"31:30  
  انبارداده
 100%    
"03:00  
آماده‌سازی و پیش‌پردازش داده‌ها

-

  آماده سازی و پیش‌پردازش داده‌ها
"18:43  
  آماده سازی و پیش‌پردازش داده‌ها
 100%    
"02:00  
مصورسازی داده‌ها

-

  مصور سازی داده‌ها
"13:01  
  مصورسازی داده‌ها
 100%    
"02:00  
کاربردهای داده‌کاوی

-

  مثالی از کاربرد داده کاوی در CRM
"19:11  
  مثالی از کاربرد داده کاوی در سلامت
"12:17  
  سخن پایانی
مشاهده
"02:01  
  کاربردهای داده‌کاوی
"00:03  

گواهینامه

آموزش داده‌کاوی و کشف دانش

در صورتی‌ که حد نصاب قبولی در دوره را کسب و تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی را ارسال کنید، گواهی‌نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد.

قابل به اشتراک گذاشتن در

linkdin

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

در دوره‌ی آموزش داده‌کاوی و کشف دانش مفاهیم، ابزارها و متدلوژی‌های مختلف در حوزه‌ی داده‌کاوی معرفی می‌شود. در این دوره متدلوژی CRISP معرفی می‌شود که متدلوژی معروف و قابل‌فهم در داده‌کاوی و کشف دانش است. همچنین الگوریتم‌های مختلف در حوزه‌ی داده‌کاوی معرفی می‌شود که می‌توان به الگوریتم‌های خوشه‌بندی (k-means، سلسله مراتبی) ، دسته‌بندی (k-nn، شبکه عصبی، درخت تصمیم) و باهم‌آیی اشاره کرد و به مباحث انبارداده، آماده‌سازی و پیش‌پردازش و مصورسازی داده نیز پرداخته می‌شود. در آموزش داده‌کاوی و کشف دانش به کاربردهایی که این دوره در علوم و صنایع مختلف دارد، مانند سلامت و CRM، نیز اشاره می‌شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سمیه علیزاده
 
سمیه علیزاده دکتری مهندسی صنایع (گرایش مدیریت سیستم) و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع (گرایش مدیریت سیستم) و کارشناسی کامپیوتر (نرم‌افزار) از دانشگاه شریف می‌باشد. عضو هیات علمی گروه فناوری اطلاعات دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است. حدود پانزده سال سابقه تدریس در فناوری اطلاعات داشته و همچنین پروژه‌های بسیاری در زمینه داده‌کاوی و کشف‌دانش و فناوری اطلاعات در سازمانهای زیادی انجام داده‌است. 

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
حمیدرضا رضاپور 1399-11-20
عالی بود؛ چون هوش مصنوعی خونده بودم این دوره یک خلاصه بسیار مفید از دروس شناسایی الگو و شبکه های عصبی بهم داد .ممنونم از خانم دکتر علیزاده . این دوره رو توصیه میکنم به تمام دانشجویان هوش مصنوعی که میخوان جمع بندی از چند تا درس داشته باشند. چند مقاله در حوزه دسته بندی ها داشتم و شبکه عصبی اما باز هم مواردی بود که از مطالعه جا مونده بود و با مطالعه این دوره کامل شد. ممنونم از مکتب خونه و همه شتاب دهنده های شریف :-)
علیرضا مقدم نژاد 1399-05-22
مباحث مطرح شده مناسب و با کیفیت بود اما سوالات مطرح شده، گنگ یا چند جوابی بود (که اکثرا هم مشخص نشده بود که ممکن است چند جوابی باشد)
مجتبی عبدی خاصوان 1399-06-29
بد بود و غیر عملی. داده کاوی تو واقعیت یک چیز دیگس. نه صرفا مطالب تئوری.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. لطفا جهت توضیحات بیشتر به ایمیل پشتیبانی پیام دهید. info@maktabkhoneh.org
علیرضا حق شناس 1399-03-05
با اینکه نمره نهاییم ۱۰۰ شده ولی واقعا پشیمونم از اینکه این دوره رو انتخاب کردم، اول اینکه اصلا این دوره تمرین و پروژه نداره و خیلی تئوری هست و اصلا کار عملی وجود نداره، دوما حتی کوئیز هایی که وجود داره از منابع انگلیسی کپی پیست شده و زمانی رو برای طراحی این کوئیز ها حتی نذاشتن، خلاصه اینکه وقتتون رو هدر ندین برای این دوره .

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

داده‌کاوی زیر مجموعه‌ای از علوم داده است که به نام داده‌کاوی و کشف دانش نیز شناخته می‌شود. این علم تا دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی ابداع نشده بود. در این دهه با ترکیب سه علم آمار، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، داده‌کاوی شکل گرفت.

در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژی علوم، کسب‌وکارها و صنایع داده‌های زیادی از گذشته تا امروز تولید کرده‌اند و همچنین ابزارهایی مانند رایانه‌ها، تلفن‌های همراه و شبکه‌ی جهانی وب داده‌های مختلفی تولید می‌کنند و با توجه به این‌که هر دو سال حجم داده‌ها در جهان دو برابر می‌شود و ۹۰درصد دنیای دیجیتال را داده‌ها ساختار نیافته تشکیل می‌دهند، اهمیت داده‌کاوی نمایان می‌شود. ازاین‌رو نیاز به تحلیل و پردازش این داده‌ها به وجود آمده است. برای پاسخ به این نیاز داده‌کاوی ابزارهای آمار و هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را با مدیریت پایگاه‌داده ترکیب کرده‌است تا که داده‌های خام را به اطلاعات مفید و تحلیل پذیر تبدیل کند. این اعمال شامل کاوش، تجزیه‌وتحلیل بلوک‌های زیادی از داده است که الگو و روندهای معنادار و قابل‌فهم را در داده کشف می‌کند.

داده‌کاوی و کشف دانش کاربردهای بسیاری در کسب‌وکارها و علوم مختلف دارد، در رشته‌ی صنایع از داده‌کاوی در امور مختلفی استفاده می‌شود. از جمله مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تأمین، برنامه‌ریزی تولید، کنترل کیفیت، مدیریت پروژه، ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست و در علوم کامپیوتر هم برای پیدا کردن الگوی میان داده‌ها و پیش‌بینی نتایج استفاده می‌شود. همچنین در بانک‌داری برای پیدا کردن کلاهبرداری و در صنایع و کسب‌وکارهای دیگر با انجام داده‌کاوی روی داده‌های مشتریان اطلاعات مفیدی برای بازاریابی به دست می‌آورند. یکی دیگر از کاربردهای داده‌کاوی و کشف دانش تشخیص هرزنامه یا همان اسپم در ایمیل‌هاست.     

در دوره‌ی آموزش داده‌کاوی و کشف دانش با روش‌ها و الگوریتم‌های مختلفی معرفی می‌شود که به کمک آن می‌توان داده‌ها را تحلیل و پردازش کرد.