×
ribbon

آموزش نقشه‌کشی صنعتی - رسم فنی

نقشه‌ کشی یک دانش و هنر تاریخی بوده که از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی را به خود دیده است. نقشه‌ کشی ترکیبی از علم هندسه، ریاضیات و مهندسی محسوب می‌شود که با استفاده ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.6 (9 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 ترسیم سه‌نما

 ترسیم اشکال ایزومتریک

 استاندارد در نقشه‌کشی

 آشنایی با ابزار‌های نقشه‌کشی

پیش‌نیاز‌ها

در این دوره به صورت کامل نقشه‌کشی صنعتی و رسم فنی تدریس شده و بدون پیش‌نیاز می‌توانید این دوره را فرا بگیرید.

سرفصل‌های دوره آموزش نقشه‌کشی صنعتی - رسم فنی

استاندارد ها و وسایل نقشه کشی

در این فصل مقدمات نقشه کشی را می آموزیم. نقشه ها استانداردهایی دارد که در این دوره با این استاندارد ها آشنا می شوید. برای نقشه کشی به وسایل رسم نیاز داریم و روش کار با این ابزار ها به صورت کامل آموزش داده شده است.

  استاندارد نقشه کشی
"18:00  
  ابزار های ترسیم و نقشه کشی - قسمت اول
"14:40  
  ابزار های ترسیم و نقشه کشی - قسمت دوم
"05:00  
  استاندارد های کاغذ و مداد نقشه کشی
"20:34  
  انواع خط در نقشه کشی
"11:57  
  فایل‌های مورد نیاز دوره
"00:03  
ترسیمات هندسی و منتظم

در این فصل به دنبال یادگیری مقدمات آماده سازی کاغذ رسم هستیم. بعد از آماده سازی کاغذ رسم به سراغ ترسیمات منتظم و هندسی می رویم و در نهایت تمام اصول ترسیم مماس ها را می آموزیم.

  آماده سازی کاغذ رسم - کادر و جدول
"12:51  
  ترسیمات هندسی - بخش زاویه
"18:39  
  روش ترسیم چند ضلعی منتظم
"14:17  
  مماس ها - قسمت اول
"10:23  
  مماس ها - قسمت دوم
"11:43  
ترسیم سه‌نما و مجهول یابی

در این فصل از آموزش به دنبال ترسیم سه نما هستیم. به صورت کامل و اصولی از صفر تا صد ترسیم نما آموزش داده شده است. بعد از ترسیم نما به سراغ مجهول یابی رفتیم و تصاویر مجهول را پیدا می کنیم.

  هفت اصل مهم برای ترسیم نما
"17:56  
  رسم سه نما - بخش اول
"17:06  
  رسم سه نما - بخش دوم
"12:30  
  خطوط ندید
"08:11  
  اجسام هندسی و روش ترسیم نمای آنها
"25:04  
  مقیاس و اصول اندازه گذاری
"22:27  
  مجهول یابی - بخش اول
"16:46  
  مجهول یابی - بخش دوم
"14:05  
  تقارن در نقشه کشی و رسم نیم نما
"07:52  
ترسیمات سه‌بعدی و ایزومتریک

ترسیم سه بعدی و ایزومتریک در نقشه کشی صنعتی امری مهم و ضروری است. در این دوره آموزشی به دنبال یادگیری اصول ترسیم سه بعدی و ایزومتریک است. باذکر چند مثال این اصول را می آموزید. در نهایت به بحث برش می پردازیم و آموزش را به پایان می رسانیم.

  ترسیم سه بعدی
"11:36  
  ترسیم دایره مجسم
"14:17  
  برش - قسمت اول
"19:41  
  برش - قسمت دوم
"18:55  

درباره دوره

نقشه‌ کشی یک دانش و هنر تاریخی بوده که از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی را به خود دیده است. نقشه‌ کشی ترکیبی از علم هندسه، ریاضیات و مهندسی محسوب می‌شود که با استفاده از استانداردها به کمک طراحان صنعتی آمده است. صنایع مهمی مانند تراشکاری، قالب‌سازی و ریخته‌گری، برای تولید قطعات جدید و به‌روز، به نقشه‌های فنی دقیق نیاز دارند که این طراحی دقیق از جمله مهارت‌های مهندسان نقشه‌کشی است. دوره آموزش نقشه کشی صنعتی در مکتب خونه با هدف آموزش این ترند جذاب تهیه و تدوین شده است که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

معرفی دوره آموزش نقشه‌ کشی صنعتی

در این دوره آموزشی صفر تا صد نقشه ‌کشی صنعتی را می‌آموزید. در ابتدا به معرفی نقشه‌کشی و استانداردهای آن می‌پردازیم. در نهایت نقشه ‌کشی صنعتی را آغاز می‌کنیم و با ابزارهای ترسیم به‌صورت کامل آشنا می‌شویم. در این دوره آموزش نقشه کشی صنعتی انواع کاغذ را معرفی کرده و مراحل آماده‌سازی کاغذ برای نقشه‌کشی را می‌آموزیم. بعد از کادر کشی و ترسیم جدول به سراغ ترسیم می‌رویم. ترسیم اشکال هندسی، ترسیم سه نما، مجهول‌یابی، ترسیم اشکال اصلی قطعه، اندازه‌گذاری ترسیمات، ترسیم اشکال ایزومتریک، برش و غیره سرفصل‌های اصلی این دوره آموزشی است.

هدف از برگزاری دوره آموزش نقشه‌ کشی صنعتی چیست؟

امروزه تمام کارخانه‌های صنعتی به طراح صنعتی و نقشه ‌کش صنعتی نیاز دارند. آموزش صحیح و اصولی مهندسان می‌تواند آنها را واجد شرایط برای استخدام در کارخانه‌ها کند. در این دوره آموزش نقشه کشی صنعتی ما به دنبال یادگیری صفر تا صد نقشه‌کشی صنعتی هستیم و با تمام اصول آن آشنا می‌شویم. با گذراندن این دوره شما یک طراح و نقشه‌کش صنعتی خواهید شد. در این دوره آموزش به‌صورت حل تمرین است. مثال‌های حل شده زیادی ارائه شده و بعد از مثال‌های شما باید تمرین‌های ارائه شده را انجام دهید تا به تسلط برسید.

دوره آموزش نقشه ‌کشی صنعتی برای چه کسانی مناسب است؟

این آموزش برای تمام دانشجویان و مهندسانی که با نقشه‌کشی صنعتی سروکار دارند مناسب است. اگر شما نیز در شغل خود به نقشه‌کشیدن نیاز دارید می‌توانید اصول نقشه‌کشی را در این آموزش فراگیرید. به طور خاص می‌توان این دوره آموزش نقشه کشی صنعتی را برای رشته‌های مهندسی مکانیک، صنایع، مکانیک خودرو، مکانیک ساخت و تولید، هوا و فضا و غیره معرفی کرد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مهدی شمشیری

مهندس مهدی شمشیری فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید (شکلدهی ورق) در دانشگاه شهید رجایی تهران است. ایشان اولین مقاله در زمینه شکل‌دهی غلتکی انعطاف‌پذیر گرم در ایران را ارائه کرده‌اند. ایشان در دوره کارشناسی کار با نرم‌افزار کتیا را به‌صورت حرفه‌ای آغاز و بعد از کسب مهارت کافی شروع به تدریس حضوری نرم‌افزار کتیا و تدریس به‌صورت آنلاین در سایت‌های مختلف کردند. در کنار تدریس بسیاری از پروژه‌های صنعتی شرکت‌ها توسط ایشان طراحی و اجرا شده است. در کنار نرم‌افزار کتیا، به نرم‌افزارهای  اکسل، پاورپوینت، ورد، اکسس، آباکوس، اتوکد، سالیدورکس، کیشات و ... تسلط دارند. ایشان در کنار رشته مهندسی مکانیک سابقه 6 سال فعالیت در بازارهای مالی بخصوص بازار فارکس و بورس را در کارنامه خود دارند و به صورت تخصصی به تدریس بازارهای مالی مشغول هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
امیرحسین فلاحی 1402-08-02
این اموزش شامل نقشه کشی 1 و2 هست یا فقط نقشه کشی 1. من رشتم مکانیک هست
احمدرضا 1402-07-10
خیلی خوب و جامع بود. تمام مطالب نقشه کشی 1 در دانشگاه به صورت کامل تدریس شده است.
ایلیا 1402-07-08
برای درس نقشه کشی دانشگاه ار این آموزش استفاده کردم. خیلی کامل بود و تونستم نمره خیلی خوبی بدست بیارم. ممنون از مکتبخونه که انقد خوبه :)
فاطمه 1402-06-23
حرف نداشت، عالی تر از عالی
محمد 1402-06-10
تمام آنچه که از نقشه کشی نیاز داشتم در این آموزش بود. ممنون
مهیاس 1402-05-03
بسیار جامع وکامل بود
رادمهر 1402-05-02
جامع و کامل بود. تشکر میکنم، نمره ی امتحانم در دانشگاه خیلی خوب شد

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

آموزش نقشه کشی صنعتی و رسم فنی

نقشه کشی صنعتی و رسم فنی دو مهارت اساسی در صنعت مهندسی هستند. با این حال، برای بسیاری از افراد، این مهارت‌ها خارج از دامنه دانش آن‌هاست. در این بخش، به شما راهنمایی می‌دهیم تا بتوانید نقشه کشی صنعتی و رسم فنی را به آسانی یاد بگیرید.

آشنایی با ابزارهای نقشه کشی

ابزارهای نقشه کشی، شامل ابزارهای ساده‌ای همچون خودکار و مداد تا ابزارهای پیشرفته‌ای همچون نرم افزارهای کامپیوتری هستند؛ اما در هر صورت، شروع کار با ابزارهای ساده بهتر است. با شروع با ابزارهای ساده، می‌توانید مفاهیم اساسی نقشه کشی را یاد بگیرید.

آموزش رسم فنی

رسم فنی شامل ترسیم نقشه‌ها و نمودارهایی است که به راحتی قابل فهم هستند. برای شروع، با رسم خطوط ساده‌ی هندسی مانند دایره، مستطیل و مثلث شروع کنید. سپس با استفاده از این اشکال ساده، می‌توانید نمودارهای پیچیده‌تری را ترسیم کنید.

نکات مهم در نقشه کشی صنعتی

نکات زیر در رابطه با نقشه کشی صنعتی بسیار مهم هستند:

  • شروع با نقشه‌های ساده بهتر است.
  • از ابزارهای مناسب و اصولی استفاده کنید.
  • نقشه کشی صنعتی باید دقیق و بدون خطا باشد.
  • چک کردن مجدد نقشه‌ها و اطمینان از صحت آن‌ها قبل از ارسال به کارخانه یا مشتری بسیار مهم است.

اگر قصد دارید نقشه کشی صنعتی و رسم فنی را یاد بگیرید، با شروع با ابزارهای ساده‌ی نقشه کشی و رسم فنی، می‌توانید به آسانی این مهارت‌ها را کسب کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که با تمرین و تلاش مستمر، می‌توانید در این حوزه موفق شوید. همچنین استفاده از دوره آموزش نقشه کشی صنعتی مکتب خونه نیز ایده خوبی برای این هدف است.

آموزش کامل رسم فنی برای نقشه کشی صنعتی

نقشه کشی صنعتی یکی از مهم‌ترین مراحل در طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات صنعتی است. در این مرحله، نقشه‌های فنی برای ساخت و تولید وسایل صنعتی ایجاد می‌شود. برای رسم نقشه‌های فنی، افرادی با تخصص و دانش فنی بالا نیاز است.

برای شروع، باید با ابزارهای نقشه کشی صنعتی آشنا شوید. این ابزارها شامل ابزارهای دستی مانند خودکار و مداد و ابزارهای الکترونیکی مانند نرم افزارهای CAD و CAM هستند. برای استفاده از این ابزارها، نیاز است که با دانش فنی و مفاهیم پایه نقشه کشی آشنا باشید.

در رسم فنی، از نمادها و نشانه‌های خاصی استفاده می‌شود که به رسم نقشه‌ها کمک می‌کنند. برخی از نمادها شامل نمادهای الکتریکی، نمادهای مکانیکی و نمادهای فیزیکی هستند. همچنین، در نقشه کشی صنعتی، از انواع خطوط مختلف استفاده می‌شود که نشان دهنده‌ی انواع جزئیات و اندازه‌ها هستند.

برای رسم نقشه‌های صنعتی، باید با استانداردهای مربوط به طراحی و رسم فنی آشنا باشید. برخی از این استانداردها شامل استاندارد ANSI و استاندارد ISO هستند. همچنین، باید از ابزارهای مناسب برای رسم فنی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

با توجه به اینکه نقشه کشی صنعتی یکی از مهم‌ترین مراحل در طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات صنعتی است، دانش و تخصص در این زمینه بسیار ارزشمند است. به طور کلی، باید با مفاهیم پایه‌ی نقشه کشی و رسم فنی آشنا باشید و با استفاده از ابزارهای مناسب و با رعایت استانداردهای مربوط به طراحی و رسم فنی، نقشه‌های صنعتی با کیفیت بالا را رسم کنید.

 حل مسائل نقشه کشی و رسم فنی

با گسترش صنایع و تکنولوژی، نقشه کشی و رسم فنی در زمینه‌های مختلفی مانند ساخت و ساز، برق، مکانیک و غیره بسیار اهمیت پیدا کرده است. این روزها، بسیاری از کارفرمایان برای استخدام کارکنان خود، درخواست دادن آموزش نقشه کشی صنعتی رسم فنی را مطرح می‌کنند.

طرح نقشه

قبل از شروع به کشیدن نقشه، باید طرح آن را بر روی کاغذ و یا با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری مانند AutoCAD، SolidWorks و غیره انجام داد. در این مرحله باید ابعاد، جزئیات و همچنین نوع مواد استفاده‌شده‌در طرح نقشه را مشخص کرد.

انتخاب ابزارها

بسته به نوع نقشه کشی، ابزارهای مختلفی مانند خودکار، مداد، پانسمان، خط کش و غیره برای کشیدن نقشه مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مرحله باید به دقت ابزارهای لازم را انتخاب کرد و اطمینان حاصل کرد که همه ابزارهای مورد نیاز برای کشیدن نقشه در دسترس هستند.

شروع به کار

بعد از طراحی نقشه و انتخاب ابزارهای مورد نیاز، می‌توان به کشیدن نقشه پرداخت. در این مرحله باید با دقت و دقت بالا، نقشه را کشید. برای دستیابی به نتیجه‌ی بهتر، می‌توان از مقیاس‌ها و دستورات مربوطه استفاده کرد.

بررسی نقشه

بعد از کشیدن نقشه، باید آن را بررسی کرد و از صحت و دقت آن اطمینان حاصل کرد. در این مرحله باید از ابزارهایی مانند خط کش و پانسمان برای بررسی نقشه و یافتن خطاهای محتمل استفاده کرد. با اجرای مراحل فوق و رعایت نکات مهم، می‌توان به راحتی نقشه کشی صنعتی رسم فنی را انجام داد. برای به دست آوردن نتیجه بهتر، پیشنهاد می‌شود که در مراحل اولیه با یک مربی مجرب همراه شوید و از تجربیات او استفاده کنید.

آموزش نقشه خوانی و رسم فنی در معماری و ساختمان

در ساختمان‌سازی و معماری، نقشه‌کشی و رسم فنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این دوره آموزش نقشه کشی صنعتی، شما با مفاهیم نقشه‌خوانی و رسم فنی آشنا خواهید شد و با استفاده از ابزارهای مختلف، نقشه‌های معماری و ساختمانی را رسم کرده و تحلیل خواهید کرد.

با پیشرفت فناوری و رایانه‌ها، نقشه‌کشی و رسم فنی به روش‌های دیجیتالی نیز تبدیل شده است. در این دوره، شما با نرم‌افزارهای مختلف نقشه‌کشی و رسم فنی آشنا خواهید شد و با استفاده از آن‌ها، نقشه‌های دیجیتالی را ایجاد خواهید کرد.

در هنگام نقشه ‌کشی و رسم فنی، دقت و دانش فنی بسیار مهم است؛ بنابراین، در این دوره، شما با اصول و مفاهیم اساسی نقشه‌کشی و رسم فنی در معماری و ساختمان آشنا خواهید شد و مهارت‌های لازم را برای ایجاد نقشه‌های معماری و ساختمانی حرفه‌ای به دست خواهید آورد.

با طراحی و رسم نقشه‌های معماری و ساختمانی، می‌توانید ایده‌ها و طرح‌های خود را به صورت دقیق و با جزئیات کامل به نمایش درآورید. همچنین، با استفاده از نقشه‌های رسمی، می‌توانید در پروژه‌های ساختمانی مختلف، اطلاعات دقیقی را به اشتراک بگذارید و بهترین نتیجه را برای پروژه خود بدست آورید.

‌آموزش نقشه کشی صنعتی

در صنایع مختلف به مهارت‌های گوناگونی نیاز است. یکی از این مهارت‌ها، یادگیری اصول نقشه ‌کشی صنعتی است. نقشه‌کشی صنعتی به فرایندی گفته می‌شود که در آن طراحی و نمایش سه‏بعدیِ قطعات و ماشین‌آلات صنعتی انجام می‌شود. در واقع فرایند نقشه‌ کشی صنعتی فنی حرفه ‌‌ای توسط مهندسین انجام می‌شود. مهندسینی که مراحل ‌آموزش نقشه کشی صنعتی را طی می‌کنند، می‌توانند به منظور تولید و ساخت قطعات صنعتی، تجهیزات، ماشین‌آلات و خطوط تولید اقدام به نقشه‌کشی کنند. به دلیل اهمیتی که این حوزه دارد، نقشه‌کشی صنعتی جز رشته‌های پرطرفدار و کاربردی دانشگاهی است. همچنین امروزه شاهد طیف گسترده‌ای از دوره‌های ‌آموزش نقشه‌کشی صنعتی هستیم. 

اهمیت یادگیری نقشه‌کشی صنعتی

یکی از سؤالات مهمی که افراد مطرح می‌کنند این است که چرا شرکت در دوره‌های ‌آموزش نقشه کشی صنعتی اهمیت دارد؟ در پاسخ باید گفت که یادگیری نقشه‌کشی صنعتی برای دانشجویان رشته‌های فنی اهمیت بسیار زیادی دارد. دانشجویان رشته مکانیک، عمران، برق، ماشین‌ابزار، نقشه‌کشی، قالب‌سازی، ماشین‌های کشاورزی، صنایع، مدیریت اجرایی، مهندسی صنایع غذایی و  غیره ضروری است تا آموزش صفر تا صد نقشه ‌کشی صنعتی را طی کنند. 

به‌صورت کلی با شرکت در دوره‌های ‌آموزش نقشه کشی صنعتی، شما می‌توانید نقشه‌های صنعتی را درک کرده و به عبارتی نقشه ‎خواني را یاد بگیرید. از طرف دیگر، در این دوره‌ها باید ترسیم نقشه‌های صنعتی را با رایانه و با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف یاد بگیرید. موضوعی که در زمان رسم‌ فنی و نقشه‌کشی صنعتی باید به آن توجه داشته باشید، ثبت مواردی چون ابعاد محصولات، جزئیات و مشخصات فنی قطعات است که برای تولید و اجرای پروژه ‌های صنعتی باید به این موارد در جزوه نقشه صنعتی اشاره شود. 

لازم به ذکر است که مهارت نقشه‌کشی صنعتی جز مهارت‌هایی است که در مدت زمان کوتاهی می‌توانید آن را یاد بگیرید و به‌سرعت وارد صنعت شوید. اگر به دنبال یک مهارت هستید که بتوانید با یادگیری آن کسب درآمد کنید، نقشه‌کشیِ صنعتی است. حتی اگر پس از طی کردن دوره ‌آموزش نقشه کشی صنعتی نتوانید در صنایع کار پیدا کنید، می‌توانید با انجام پروژه‌های دانشجویی درآمد قابل‌توجهی کسب کنید.

بهترین نرم افزارهای نقشه‌کشی صنعتی

در سال‌های اخیر، به واسطه پیشرفت کامپیوترها، شاهد طیف گسترده‌ای از نرم افزارهای نقشه‌کشی صنعتی هستیم. نرم افزارهای نقشه‌کشی صنعتی ابزارهای قدرتمندی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها برای طراحی و مستندسازی قطعات و محصولات صنعتی استفاده کنید. این نرم‌افزارها در پروژه‌ها طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را به شما ارائه می‌دهند. مهندسان و طراحان با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانند به‌راحتی و با سرعت قابل‌توجهی مراحل نقشه‌کشی صنعتی را انجام دهند. از بهترین نرم افزارهای نقشه‌کشی صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

SolidWorks (سالیدورک)

سالیدورک یکی از نرم افزارهای نقشه‌کشی صنعتی است که در پروژه‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. solidwork جز نرم افزارهای طراحی سه بعدی است که در طیف گسترده‌ای از صنایع مثل خودروسازی، هوافضا، ساخت‌وساز و تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. آموزش سالیدورک طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را به مهندسان و طراحان ارائه می‌دهند تا بتوانند قطعات و محصولاتی پیچیده را به‌صورت دقیق نقشه‌کشی کنند. اگر علاقه‌مند به یادگیری این نرم افزار هستید، می‌توانید با خواندن کتاب ‌های آموزش نقشه‌ کشی با صنعتی با سالیدورک یا شرکت در دوره‌های آنلاین ‌آموزش نقشه کشی صنعتی به این هدف برسید.

AutoCAD (اتوکد)

یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی دو بعدی که در صنایع مختلفی از جمله معماری، مهندسی عمران و ساخت‌وساز از آن استفاده می‌شود، نرم افزار اتوکد است. محبوبیت و قابلیت‌هایی که این نرم افزار دارد باعث شده تا بسیاری از افراد به سراغ دوره‌های ‌آموزش نقشه کشی صنعتی با اتوکد و تلاش کنند تا این نرم افزار را یاد بگیرند. AutoCAD امکان ایجاد طرح‌هایی مثل نقشه‌های مهندسی، نقشه‌های ساختمان، طرح‌های صنعتی، مدل‌های جامدات، مدل های مش و... را فراهم کرده است تا فعالین صنایع مختلف بتوانند به‌راحتی برای انجام پروژه های خود از این نرم افزار استفاده کنند. 

CATIA (کتیا) 

اگر علاقه‌مند هستید تا با استفاده از یک نرم افزار طراحی سه بعدی پیشرفته، اقدام به نقشه‌کشی صنعتی کنید، می‌توانید به سراغ کتیا آمده و از این نرم افزار استفاده کنید. CATIA ویژگی‌ها و امکانات متنوعی دارد که این موضوع باعث شده تا از آن در طیف گسترده‌ای از صنایع از جمله خودروسازی، هوافضا، کشتی‌سازی و تولید استفاده شود. به دلیل امکانات متنوعی که نرم افزار کتیا دارد، مهندسان و طراحان بسیار زیادی برای نقشه‌کشی صنعتی محصولات خود به سراغ آن می‌آیند.

Creo (کریو)

یکی دیگر از نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی پیشرفته، Creo است. با وجود این که این نرم افزار امکانات گسترده‌ای را به شما ارائه می‌دهد، با این حال Creo به‌اندازه کتیا، سالیدورک و اتوکد شهرت ندارد. شما می‌توانید از اپلیکیشن Creo در صنایعی چون خودروسازی، هوافضا، ساخت‌وساز و غیره استفاده کنید.  نرم‌افزار Creo توسط شرکت PTC تولید شده و امکان مدل‌سازی سه بعدی قطعات و محصولات صنعتی، ایجاد نقشه‌های دو بعدی از قطعات و محصولات صنعتی، تحلیل عملکرد قطعات، شبیه‌سازی فرایندهای ساخت و غیره در آن فراهم شده است. 

Inventor  (اینونتور)

Inventor از دیگر اپلیکیشن‌های طراحی سه بعدی است. اینونتور نسخه پیشرفته‌تر برنامه اتوکد است و به شما امکان طراحی سه‌بعدی را می‌دهد. این موضوع باعث شده تا شاهد استفاده از این نرم‌افزار در صنایع مختلفی چون خودروسازی، هوافضا، طراحی محصولات و غیره باشیم.  از مهم‌ترین ویژگی‌های نرم‌افزار Inventor می‌توان به امکان مدل‌سازی پارامتریک، داشتن طیف گسترده‌ای از ابزارها و امکانات، محیط کاربرپسند و غیره اشاره کرد. این ویژگی‌ها باعث شده تا بسیاری از افراد برای انجام پروژه‌های خود و نقشه کشی صنعتی به سراغ آن آمده و از نرم افزار Inventor استفاده کنند.

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که انتخاب بهترین نرمافزار نقشه‌کشی صنعتی به نیازهای شما و صنایعی که در آن کار می‌کنید بستگی دارد. اگر تازه‌کار هستید و در حال ‌آموزش نقشه کشی صنعتی هستید، بهتر است تا از یک نرم افزار ساده‌تر مانند AutoCAD یا Inventor استفاده کنید. از طرف دیگر اگر به دنبال یک نرم افزار با ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌تر هستید، می‌توانید به سراغ نرم‌افزارهایی مثل SolidWorks، CATIA یا Creo بیایید.

بهترین دوره ‌آموزش نقشه کشی صنعتی

در صورتی که قصد دارید تا در دوره‌های ‌آموزش نقشه کشی صنعتی شرکت کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که امروزه دوره‌ها و کورس‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد. یکی از بهترین و کامل‌ترین دوره‌های این حوزه، دوره ‌آموزش نقشه کشی صنعتی - رسم‌فنی مکتب خونه است. این دوره به‌صورت آنلاین بوده و پس از خرید آن می‌توانید اقدام به دانلود فیلم ‌آموزش نقشه‌کشی صنعتی کرده و هر زمانی که علاقه‌مند هستید محتوا این دوره را بارهاوبارها مشاهده کنید. موضوعی که باید به آن اشاره کنیم این است که در این دوره به شما ترسیم سه نما، ترسیم اشکال ایزومتریک، استاندارد در نقشه‌کشی، ابزارهای نقشه‌کشی و غیره آموزش داده می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم این دوره عدم نیاز به پیش‌نیاز برای آموزش است. 

در واقع شما می‌توانید با شرکت در این دوره به‌صورت کامل نقشه‌کشی صنعتی و رسم ‌فني را یاد گرفته و بدون پیش‌نیاز این دوره را یاد بگیرید. همچنین در این کورس آموزش شما را با علائم اختصاری در نقشه کشی صنعتی آشنا کرده و این امکان فراهم شده است تا بتوانید نقشه‌های دقیق و کاملی را رسم کرده و از آن‌ها استفاده کنید. تمامی این موارد باعث شده تا افرادی که علاقه‌مند به یادگیری نقشه‌کشی صنعتی هستند، بتوانند با شرکت در این دوره و دانلود فیلم این مهارت را یاد بگیرند.

آموزش نقشه کشی صنعتی در مکتب خونه 

با توجه به مطالب فوق، مشخص است که نقشه کشی صنعتی و رسم فنی دو مهارت اساسی در صنعت مهندسی هستند. در این راستا، با استفاده از ابزارهای مناسب و اصولی، می‌توانید به آسانی این مهارت‌ها را کسب کنید. همچنین، در رسم فنی، دقت و دانش فنی بسیار مهم است. برای استفاده از این ابزارها، نیاز است که با دانش فنی و مفاهیم پایه نقشه کشی آشنا باشید. با اجرای مراحل مطرح‌شده‌و رعایت نکات مهم، می‌توانید به راحتی نقشه کشی صنعتی و رسم فنی را انجام دهید. در نهایت، با یادگیری این مهارت‌ها، می‌توانید در حوزه‌های مختلفی از جمله ساخت و ساز، برق، مکانیک و غیره به کار گرفته شوید و نقشه‌های دیجیتالی را ایجاد کنید.

اگر به فکر یادگیری اصولی نقشه کشی صنعتی هستید و می‌خواهید در کمترین زمان ممکن این ترند و ترفندهای آن را یاد بگیرید، هم اکنون با ثبت‌نام در دوره آموزش نقشه کشی صنعتی، اولین و مهم‌ترین قدم را در این مسیر بردارید.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  6 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)