آموزش جامع نقشه خوانی صنعتی

poster
پیش‌نمایش دوره

نقشه‌خوانی صنعتی بخش جدایی‌ناپذیر صنعت تولیدی است. نقشه‌خوانی صنعتی یا نقشه‌خوانی فنی، مهارتی است که در آن فرد، نقشه‌های فنی و مهندسی را به‌صورت دقیق و کامل می‌خواند و درک می‌کند. نقشه‌خوانی صنعتی شامل تولرانس ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:

برگزارکننده:

مکتب‌خونه
4 (2 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 نقشه‌خوانی صنعتی

 تولرانس ابعادی

 تولرانس هندسی

 نقشه خوانی پیچ و مهره

 نقشه خوانی پرچ

 نقشه خوانی یاتاقان

 نقشه‌خوانی خار و گوه

 نقشه‌خوانی هزار خار

 نقشه‌خوانی چرخ دنده

 کیفیت سطح

 علائم و نقشه خوانی جوش

 نقشه‌های ترکیبی برای مونتاژ و دمونتاژ

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش جامع نقشه خوانی صنعتی

تولرانس‌های ابعادی و هندسی

در این فصل تولرانس‌های هندسی و ابعادی به صورت کامل توضیح داده شده است. تمام مطالب این بخش بر اساس استاندارد ایزو آموزش داده شده است.

  تعاریف اولیه تولرانس ابعادی
مشاهده
"07:14  
  کیفیت و میدان تولرانس - تولرانس‌های عمومی استاندارد ایزو
مشاهده
"13:24  
  انطباقات و انواع انطباقات
"06:38  
  سیستم انطباق میله مبنا و سوراخ مبنا
"18:56  
  روش خواندن تولرانس‌های ابعادی در نقشه
"06:12  
  تولرانس‌های هندسی
"13:38  
  تولران‌های هندسی عمومی
"11:31  
  مثال تولرانس هندسی
"11:45  
کیفیت سطوح

در این فصل نقشه خوانی کیفیت سطوح آموزش داده شده است. نمایش کیفیت سطح با دو روش مثلثی و رادیکالی بیان می‌شود که در این فصل به صورت کامل توضیح داده شده است. برای بدست آوردن زبری سطوح روش‌های Ra و Rz آموزش داده شده است.

  کیفیت سطح و عیوب سطح
مشاهده
"06:44  
  ارتفاع زبری سطح
"05:41  
  روش Ra و Rz در محاسبه زبری سطح
"07:48  
  روش مثلثی برای بیان کیفیت سطح
"07:22  
  نمایش زبری با روش مثلثی - تمرین
"09:37  
نقشه خوانی جوش

در این فصل علائم و نشانه‌های جوش در نقشه‌کشی صنعتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. جوش‌های درز یک طرفه و درز دو طرفه در این فصل آموزش داده شده است.

  معرفی جوشکاری - جوش با درز یکطرفه
مشاهده
"06:15  
  روش نمایش مشخصات جوش در نقشه کشی صنعتی
"08:15  
  درز جوش دو طرفه - مثال
"05:19  
  نکات تکمیلی جوش در نقشه خوانی
"08:49  
پیچ و مهره

در این فصل به سراغ پیچ و مهره می‌رویم و روش نقشه خوانی پیچ و مهره را می‌آموزیم. در این فصل ابعاد و اندازه مهم پیچ و مهره و همچنین انواع دنده رزوه‌های پیچ و مهره را بررسی می‌کنیم.

  تعریف رزوه - ابعاد مهم پیچ و مهره
"10:09  
  انواع رزوه - مثال و تمرین نقشه خوانی پیچ و مهره
"08:05  
  پیج و مهره های سر شش گوش و محاسبات آن ها - مثال و تمرین
"07:33  
  پیچ و مهره در حالت مونتاژ
"05:50  
  انواع اتصال با پیچ و مهره - نقشه خوانی پیچ و مهره
"08:08  
نقشه خوانی پرچ‌ها

در این فصل به سراغ پرچ می‌رویم و انواع پرچ را می‌آموزیم و در نهایت نقشه خوانی پرچ‌ها آموزش داده می‌شود.

  انواع میخ پرچ
"04:31  
  پرچ کاری با پرچ سر نیم گرد
"07:18  
  انواع اتصالات با پرچ
"05:59  
خار، گوه، هزارخار‌ها و یاتاقان‌ها

در این فصل نقشه‌های مربوط به خارها، گوه‌ها و هزار خارها را بررسی می‌کنیم. این قطعات برای انتقال دور محورهای به قطعاتی مثل چرخ دنده‌ها کاربرد دارند.

  خارها در نقشه کشی
"05:34  
  گوه‌ها در نقشه کشی
"08:11  
  هزارخارها در نقشه کشی
"07:40  
  یاتاقان‌ها در نقشه کشی صنعتی
"08:29  
چرخ دنده‌ها

در این فصل به بررسی و نقشه خوانی چرخ دنده‌ها می‌پردازیم. در این فصل دو چرخ دنده بسیار مهم به نام پرخ دنده ساده و مخروطی تدریس شده است. در این آموزش تمام محاسبات دو چرخدنده ساده و مخروطی بیان شده است.

  تعاریف اولیه چرخ دنده‌ها
"05:41  
  محاسبات چرخ دنده ساده
"09:41  
  چرخ دنده‌های مخروطی
"07:02  
نقشه خوانی نقشه‌های ترکیبی

در این فصل به سراغ نقشه خوانی نقشه‌های ترکیبی می‌پردازیم. در نقشه‌های ترکیبی ترکیب قطعات کنار هم نشان داده می‌شود و در مونتاژ و دمونتاژ قطعات از این نقشه‌ها استفاده می‌شود.

  آشنایی با نقشه‌های ترکیبی
"03:33  
  ویژگی نقشه‌های ترکیبی
"04:30  
  شش اصل مهم در نقشه‌های ترکیبی و نقشه خوانی آن‌ها
"09:12  

درباره دوره

نقشه‌خوانی صنعتی بخش جدایی‌ناپذیر صنعت تولیدی است. نقشه‌خوانی صنعتی یا نقشه‌خوانی فنی، مهارتی است که در آن فرد، نقشه‌های فنی و مهندسی را به‌صورت دقیق و کامل می‌خواند و درک می‌کند. نقشه‌خوانی صنعتی شامل تولرانس (tolerance) های ابعادی و هندسی، کیفیت سطح، نقشه چرخ‌دنده‌ها، گوه و خار، هزارخارها، یاتاقان‌ها و... است.

معرفی دوره آموزش جامع نقشه‌خوانی صنعتی

این دوره آموزشی جامع‌ترین آموزش در زمینه نقشه‌خوانی صنعتی است. تمام مباحث مربوط به نقشه‌خوانی در این آموزش قرار دارد و بعد از گذراندن این دوره روی نقشه‌خوانی به تسلط می‌رسید. 

بخش اول آموزش بررسی تولرانس های ابعادی و هندسی (gd&t) است. تمام مواردی که در زمینه تولرانس ها وجود دارد بر اساس استاندارد ایزو (iso 2768) تعریف شده است. کیفیت تولرانس یا IT، موقعیت تولرانس و... بخش اصلی فصل اول آموزش است. در فصل اول انطباقات هندسی میله و سوراخ مورد بررسی قرار گرفته و انواع انطباقات مثل انطباق روان، عبوری و انطباق پرسی به‌صورت کامل آموزش‌داده‌شده است.

بخش دوم آموزش به پرداخت سطوح می‌پردازیم. دو روش نمایش پرداخت سطوح وجود دارد که با نام‌های مثلثی و رادیکالی شناخته می‌شود. در این بخش این مطالب و علائم پرداخت سطح به‌صورت کامل بررسی شده است.

در بخش سوم به سراغ جوش می‌رویم و علائم و مشخصات جوش در نقشه‌کشی را بررسی می‌کنیم. جوش‌های با درز یک‌طرفه و دوطرفه در این فصل به‌صورت کامل آموزش‌داده‌شده است. 

در فصل چهارم نقشه‌خوانی پیچ‌ومهره‌ها بررسی می‌شود. بخش پنجم آموزش نقشه‌خوانی خارها، گوه‌ها و هزارخارها است که برای انتقال قدرت از محور به قطعاتی مانند چرخ‌دنده‌ها کاربرد دارد. یاتاقان‌ها بخش جدایی‌ناپذیر صنعت و تولید است که تسلط روی نقشه‌خوانی یاتاقان‌ها برای هر مهندس لازم است. یاتاقان‌ها به دو صورت لغزشی و غلتشی دیده می‌شوند که در این آموزش نقشه‌های مربوط به یاتاقان غلتشی بررسی شده است. در ادامه آموزش چرخ‌دنده‌ها و کاربرد آن‌ها تدریس شده است. تمام نکات مربوط به چرخ‌دنده‌ها و روش نمایش آن‌ها در یک فصل به‌صورت کامل آمده است. در بخش آخر آموزش به نقشه‌های ترکیبی و روش خواندن نقشه‌های ترکیبی پرداخته شده است.

هدف از برگزاری دوره آموزش جامع نقشه‌خوانی صنعتی

هدف از این دوره تسلط دانشجویان و صنعت گران‌روی نقشه‌خوانی صنعتی است.

دوره آموزش جامع نقشه‌خوانی صنعتی مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان رشته مهندسی مکانیک، ساخت و تولید و همچنین فعالان در صنعت ساخت و طراحی

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مهدی شمشیری

مهندس مهدی شمشیری فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید (شکلدهی ورق) در دانشگاه شهید رجایی تهران است. ایشان اولین مقاله در زمینه شکل‌دهی غلتکی انعطاف‌پذیر گرم در ایران را ارائه کرده‌اند. ایشان در دوره کارشناسی کار با نرم‌افزار کتیا را به‌صورت حرفه‌ای آغاز و بعد از کسب مهارت کافی شروع به تدریس حضوری نرم‌افزار کتیا و تدریس به‌صورت آنلاین در سایت‌های مختلف کردند. در کنار تدریس بسیاری از پروژه‌های صنعتی شرکت‌ها توسط ایشان طراحی و اجرا شده است. در کنار نرم‌افزار کتیا، به نرم‌افزارهای  اکسل، پاورپوینت، ورد، اکسس، آباکوس، اتوکد، سالیدورکس، کیشات و ... تسلط دارند. ایشان در کنار رشته مهندسی مکانیک سابقه 6 سال فعالیت در بازارهای مالی بخصوص بازار فارکس و بورس را در کارنامه خود دارند و به صورت تخصصی به تدریس بازارهای مالی مشغول هستند.

 

 

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
امیر محمدی 1403-03-06
معمولی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.