×
ribbon

آموزش کاربرد بالینی لیزر در پزشکی

این دوره کاملا منحصربفرد اجرا می‌شود؛ تلفیق علم لیزر با پزشکی به صورت بالینی دلیل منحصربفرد بودن این دوره است. این‌که تجربه ۱۵ ساله پزشکان مجرب ایران که با انواع لیزر کار کرده‌اند با اصول ... ادامه

ارائه دهنده:  دانشگاه صنعتی شریف  دانشگاه صنعتی شریف
مدرس دوره:
4 (22 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  10 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
مهلت دوره:  6 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط دانشگاه صنعتی شریف ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه دانشگاه صنعتی شریف course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

تغییرات دوره آموزش کاربرد بالینی لیزر در پزشکی

نسخه 1.0 - 1398/03/31

انتشار اولیه

نسخه 1.1 - 1401/08/30

افزودن ویدیو «پاسخ به سوالات پرتکرار (FAQ) کاربران» در فصل به‌روزرسانی

پیش‌نیاز‌ها

از آن‌جا که هدف این دوره کاربرد بالینی لیزرهای پزشکی تعریف شده است، لذا مخاطبان اصلی ما در وهله اول پزشکان پوست و جراحان می‌باشند و در وهله دوم اپراتورهایی هستند که زیر نظر یک پزشک مشغول به کار بالیزر خواهند شد. از طرفی همانطور که قبلا ذکر شد به دلیل این‌که مبحث لیزر تا بحال در کوریکولوم درسی گنجانده نشده لذا هیچ پیش نیازی جهت حضور در این دوره در نظر گرفته نشده است و صرفا پزشک بودن یا زیرنظر پزشک کار کردن کفایت می‌کند.

سرفصل‌های دوره آموزش کاربرد بالینی لیزر در پزشکی

فصل اول:‌ معرفی فیزیک لیزر

در این فصل، اصول فیزیکی تولید نور فیزیک بطور کاملا شهودی و قابل درک برای تمام رشته‌های غیر مرتبط توضیح داده شده و مشخصات نور لیزر را با نورمعمولی مقایسه و دلیل استفاده گسترده از نور لیزر در زمینه‌های مختلف پزشکی توضیح داده می‌شود. 

  معرفی لیزر و تاریخچه آن
"21:49  
  ساختمان لیزر
"21:19  
  معرفی پارامترهای لیزر
"20:12  
فصل دوم: اندر کنش لیزر با بافت

اصول اساسی تاثیر نور لیزر بر بافت بطور کاملا علمی و عملی توضیح داده می‌شود. پارامترهای یک لیزر مانند طول موج ، فلوئنس، فرکانس، فرق انرژی با فلوئنس و شدت، پهنای پالس و ... بطور کامل توضیح داده می‌شود.

  طول موج
"29:19  
  پهنای پالس
"18:57  
  فلوئنس
"22:45  
  TRT
"30:29  
فصل سوم: کاربرد لیزر در پوست

انواع لیزرموهای زاید (لیزرالکس دایود و...) به طور مفصل بحث خواهد شد. لیزرهای جوان‌سازی پوست، لیزرهای ضایعات عروقی، لیزرهای ضایعات پیگمان و تتو، تفاوت‌ها و تنظیمات هر دستگاه به تفصیل بیان می‌شود. بررسی بهترین نتیجه با بالاترین افیکیسی و کمترین ساید افکت با بیان تئوری سلکتیو ترمولیزیس بحث می‌شود. بررسی و محاسبه TRT انواع بافت و تعیین اینتروال مناسب برای انجام جلسات لیزر بصورت کاملا علمی در تطابق با حالت عملی معرفی خواهد شد.

  قسمت اول لیزر موهای زائد
"21:06  
  قسمت دوم لیزر موهای زائد
"26:14  
  قسمت سوم لیزر موهای زائد
"23:36  
  قسمت اول لیزرهای جوان‌سازی پوست
"21:52  
  قسمت دوم لیزرهای جوان‌سازی پوست
"29:02  
  ضایعات عروقی
"30:24  
  قسمت اول لیزر ضایعات رنگ‌دانه‌ای
"14:02  
  قسمت دوم لیزر ضایعات رنگ‌دانه‌ای
"16:32  
  IPL
"30:20  
فصل چهارم: کاربرد لیزر در جراحی

معرفی تمام لیزرهای جراحی، تنظیمات بالینی لیزرهای اتاق عمل، نحوه صحیح استریل کردن تجهیزات، تنظیمات مناسب جهت جلوگیری از خونریزی و انجام عمل جراحی بدون زدن بخیه روی عروق باریک با استفاده از روش کواگولیشن لیزری و در نهایت دستگاه‌های الکتروسرجری، لیزرهای سنگ شکن کلیه و درمان پروستات و جراحی زنان به ویژه کاربرد لیزر در لابیا پلاستی و درمان واژینال آتروفی معرفی می‌شوند.

  لیزر زنان
"23:26  
  لیزرهای اورولوژی
"31:14  
  جراحی عروق
"20:11  
  دستگاه‌های الکتروسرجری
"23:10  
  کاربردهای مختلف دستگاه‌های الکتروسرجری
"17:36  
فصل پنجم: لیزرهای کم‌توان

در این فصل تئوری و‌ مکانیسم اثر لیزرهای کم توان با توجه به منحنی آرند-شولدز بیان می‌شود. اپتیکال ویندو و طول موج‌های بهینه در درمان زخم و کاهش درد معرفی می‌شوند. معرفی لیزرهای فیزیوتراپی در درمان دردهای حاد و مزمن و درمان زخم‌های دیابتیک با تشکیل کلاژن باندینگ بحث خواهد شد.

  لیزرهای کم‌توان
"23:59  
فصل ششم: تجهیز و نگهداری دستگاه

در این فصل نحوه تجهیز یک کلینیک لیزر با حداقل سرمایه و بهینه‌ترین دستگاه‌ها جهت کسب بالاترین درآمد و حداقل کردن هزینه‌ها با توجه به نگهداری صحیح لیزرها بیان خواهد شد. حداقل وظایف لازم یک اپراتور لیزر از نظر فنی بیان می‌شود به‌طوری‌که چطور از دستگاه‌ها نگهداری کنیم تا طول عمر آن‌ها به دو تا سه برابر حالت عادی افزایش یابد. لوازم و قطعات مصرفی دستگاه‌ها بیان و هزینه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت انواع لیزر بحث خواهد شد، در نهایت استانداردهای نگهداری از تجهیزات ببان می‌شود.

  تجهیز و نگهداری دستگاه
"26:54  
  آزمون پایانی دوره کاربرد بالینی لیزر در پزشکی
 100%    
"20:00  
به‌روزرسانی
  پاسخ به سوالات پرتکرار (FAQ) کاربران
"10:07  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه دانشگاه صنعتی شریف
گواهی‌نامه دانشگاه صنعتی شریف

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه معتبر دانشگاه صنعتی شریف(مشاهده نمونه گواهی دانشگاه صنعتی شریف) به اسم شما توسط دانشگاه صادر می شود و در اختیار شما قرار می گیرد(صدور و ارسال این مدرک تا شش ماه بعد از فارغ التحصیلی زمان خواهد برد).

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

این دوره کاملا منحصربفرد اجرا می‌شود؛ تلفیق علم لیزر با پزشکی به صورت بالینی دلیل منحصربفرد بودن این دوره است.
این‌که تجربه ۱۵ ساله پزشکان مجرب ایران که با انواع لیزر کار کرده‌اند با اصول علمی و پایه‌ای لیزر ترکیب و مقایسه شود و به یک پروتکل درمانی مبتنی بر علم و تجربه برسیم، شیرازه وجودی این دوره را تشکیل می‌دهد.
به جرأت می‌توان گفت این دوره برای اولین بار در ایران با چنین سبکی توسط متخصصین لیزر بیان می‌شود. به عبارت دیگر هرچند به ظاهر این دوره تنها از زبان مدرس آن بیان می‌شود اما پشتوانه تمام این مطالب گردآوری شده از فیدبک‌های موفق متخصصین پزشکی در زمینه‌های مختلف و مقایسه آن با اصول فیزیکی موجود در تکست‌های معتبر دنیاست.
لذا پس از برگزاری چندین دوره حضوری موفق کاربرد بالینی لیزرهای پزشکی در دانشگاه صنعتی شریف توسط دانش‌آموخته همین دانشگاه بر آن شدیم که با همکاری دانشگاه شریف و مکتب‌خونه دوره مجازی آن را نیز برگزار کنیم.
بزرگترین ایرادی که دوره‌های حضوری داشتند نداشتن فرصت کافی برای شرکت‌کنندگان جهت حضور در کلاس‌ها در دو یا سه روز آن هم در محل دانشگاه بود. بدیهی است که پزشکان محترم بخصوص آن‌هایی که مسافت زیادی تا تهران دارند از حضور در این کلاس‌ها منصرف می‌شدند که با فراهم شدن این بستر بصورت مجازی تنها ایراد آن دوره‌ها نیز رفع شد و یقین داریم که همه پزشکان محترم با برخورداری از این امکانات می‌توانند به آن‌چه در مورد لیزر نیاز دارند برسند و جواب تمام سوالات و ابهامات اصولی کار با لیزر را با حضور در این دوره خواهند یافت.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher هادی نظری مهرو

جناب آقای هادی نظری مهرو، دکترای فیزیک پزشکی و فوتونیک و دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف هستند. ایشان بیشتر از 15 سال تجربه عملی کار با لیزر پزشکی در ارتباط مستقیم با پزشکان سراسر ایران را داشته‌اند. همچنین در طراحی و ساخت لیزرهای پزشکی و به عنوان مشاور در زمینه لیزر برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف فعالیت دارند. علاوه بر تالیف دو کتاب فیزیک مدرن و درسنامه الکترونیک دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، دوره‌های تخصصی لیزر در آزمایشگاه فیزیک پزشکی و لیزر را زیر نظر استاد محترم جناب آقای دکتر احمد امجدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گذرانده‌اند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
علیرضا سعیدی بروجنی 1402-10-25
لطفا مطالب لیزر با توجه به دستگاههای جدید در چند سال گذشته بروز شود.بخصوص در مورد هیررمووال های الکس کمپانیهای مختلف و سه طول موجهایی که اخیرا فراگیر شده است. ضمنا اگر سوالات آزمون از نظر درستی و اهمیت بازنگری شوند، شایسته است
حامد خدابخش 1399-10-23
سلام .ممنون از دوره خوب و کاربردی شما و همچنین استاد محترم که انصافا عالی مطالب رو بیان فرمودند . من به عنوان یک پزشک متخصص خیلی از موضوع لیزر اصلاعات کسب کردم . یک سوال هم از خدمتتون داشتم و اینکه آیا امکان شرکت مجدد در امتحان پایانی وجود داره ؟ البته من در امتحان پایانی دچار مشکل شده بودم و نتوانستم بعضی از پاسخها رو درست ثبت کنم . اگه لطف بفرمایید امکان شرکت مجدد در دوره را فراهم بفرمایید .سپاسگزارم .
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم، لطفا سوالات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل پشتیبانی info@maktabkhooneh.org مطرح نمایید.
نسیم سرمست 1402-09-08
عالی بود
آناهیتا سرهنگی 1400-11-17
سوالات خیلی سخت بودن
محبوبه محمدجانی 1398-11-12
سوالات خیلی سخت و پیچیده بودن
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

سوالات پرتکرار

صدور گواهی‌نامه از سوی دانشگاه شریف چقدر زمان می‌برد؟
صدور گواهی‌نامه‌ی رسمی از سوی دانشگاه شریف با توجه به پروسه‌های اداری، دورکاری پرسنل دانشگاه و زمانبر بودن فرآیند امضا توسط اساتید دانشگاه حداقل 4 ماه زمان خواهد برد. مکتب‌خونه به محض صدور گواهی‌نامه از سوی دانشگاه، آن را برای شما ارسال خواهد کرد. در صورت نیاز فوری، می‌توانید گواهی موقت پایان دوره را با ارسال درخواست به ایمیل info@maktabkhooneh.org دریافت نمایید.
poster
  
برگزار کننده:  دانشگاه صنعتی شریف
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  10 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)
مهلت دوره:  6 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط دانشگاه صنعتی شریف ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه دانشگاه صنعتی شریف course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام