×
ribbon

اصول و فنون ارتباطات

اگر بتوانی با محیطی که در آن کار می‌کنی، زندگی می‌کنی، ارتباط برقرار کنی و آن را دوست بداری، گام اول در مهندسی رفتارهای ارتباطی یا اصول و فنون ارتباطات را برداشته ای. ارتباطات به ... ادامه

ارائه دهنده:  موسسه آموزشی علوم و فنون کیش  موسسه آموزشی علوم و فنون کیش
مدرس دوره:
وحید ناصحی فر
وحید ناصحی فر
3 (5 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)

سرفصل‌های دوره اصول و فنون ارتباطات

فصل اول: شناخت ارتباطات

در این فصل ضمن پرداختن با اصول اولیه مهندسی رفتار ارتباطی با انواع رفتارها آشنا می‌شویم. در ادامه تاثیر هوش اجتماعی و هوش هیجانی در ارتباطات و روش‌های تقابل با بازی منفی شامل توهین، تحقیر، شوخی نابه جا بررسی شده و در پایان فصل با نقش زبان بدن در ارتباطات آشنا می‌شویم.

  مهندسی رفتار ارتباطی 1
"02:06  
  مهندسی رفتار ارتباطی 2
"03:09  
  تحلیل رفتار متقابل (کودک، والد، بالغ)
"05:02  
  آدم بالغ یا شخصیت صورتی
"03:07  
  هوش اجتماعی در ارتباطات و مذاکرات
"03:52  
  هوش هیجانی
"03:46  
  بازی مثبت، بازی منفی
"05:00  
  زبان بدن
"03:34  
فصل دوم: مهار خود احساسی

در این فصل با شخصیت احساسی، تکنیک‌های نوازش کودک درون دیگران و آزرده نکردن آن، کنترل احساسات، برطرف کردن مشغله ذهنی، جذب دیگران و ایجاد روابط محکم در محیط کار یا خانواده، تامین منافع دیگران، روش‌های مهار کودک درون و در نهایت به رسیدن به آرامش و توجه به سلامتی پرداخته می‌شود.

  شخصیت احساسی یا کودک
"03:43  
  نوازش کودک درون
"02:55  
  کنترل احساسات
"03:54  
  جذب دیگران 1
"03:39  
  جذب دیگران 2
"03:49  
  مهار کودک درون
"03:51  
  چگونه در آرامش باشیم؟
"03:16  
فصل سوم: مهار خود غیرمنطقی

در این فصل با شخصیت والد یا تربیت شده و ویژگی‌های آن، پیدا کردن و مهار من والد، در خودآگاه بودن، بالغ شدن، تقویت عزت نفس، عدم انتظار افراطی از خود و دیگران، آشنایی با بازی‌های منفی شامل روشنفکرنمایی، تکبر، عصبانیت و روش‌های مواجهه با افراد غیرمنطقی آشنا می‌شویم.

  شخصیت والد یا تربیت شده
"03:37  
  شناسایی شخصیت والد
"03:59  
  رفتارهای مبتنی بر والد
"04:32  
  بازی منفی
"03:11  
  روش‌های مواجهه با افراد غیرمنطقی 1
"02:43  
  روش‌های مواجهه با افراد غیرمنطقی 2
"04:10  
فصل چهارم: خود منطقی

در این فصل با روش‌های مقابله با تخریب، انتقاد و پاسخ مخرب، روش‌های انتقاد و پاسخ سازنده، طراحی و مهندسی رفتار فردی، جلب اعتماد دیگران، فنون قاطعیت و جلب حمایت افراد، راه‌های متقاعدسازی دیگران، منطقی بودن، با برنامه بودن و در نهایت دستیابی به ویژگی‌های افراد بالغ آشنا خواهیم شد.

  مهندسی رفتار تخریب
"03:33  
  روش های پاسخ به انتقاد
"02:54  
  هوش اجتماعی و مهندسی رفتار
"04:47  
  جلب اعتماد دیگران
"03:14  
  فنون قاطعیت
"04:01  
  راه های متقاعدسازی دیگران
"03:32  
  چگونه بالغ و منطقی باشیم؟ 1
"03:20  
  چگونه بالغ و منطقی باشیم؟ 2
"03:19  
فصل پنجم: ارتباطات منفی

موضوعات ارائه شده در این فصل عبارتند از: آسیب شناسی سبک ارتباطی، ایجاد سوتفاهم، لجبازی و بی ملاحظه گری، پررویی، بهانه‌گیری و انتقاد و در نهایت آشنایی با تئوری بازی.

  نشانه های ارتباط نامطلوب 1
"01:48  
  نشانه های ارتباط نامطلوب 2
"02:25  
  نشانه های ارتباط نامطلوب 3
"01:51  
  نشانه های ارتباط نامطلوب 4
"02:36  
  بازی منفی 1
"03:53  
  بازی منفی 2
"03:43  

درباره دوره

اگر بتوانی با محیطی که در آن کار می‌کنی، زندگی می‌کنی، ارتباط برقرار کنی و آن را دوست بداری، گام اول در مهندسی رفتارهای ارتباطی یا اصول و فنون ارتباطات را برداشته ای.

ارتباطات به این معنی نیست که با همه افراد دوست باشیم و با همه افراد ارتباط برقرار کنیم، انسان موفق کسی است که محیط اطراف خود را دوست داشته باشد و با دوستان و افرادی که کنارش هستند ارتباط داشته باشد.

الگوهای رفتار ارتباطی در اخلاق ارتباط افراد با هم، يكی از رازآميز‌ترين امور عالم است. هزار و يك عامل دست به دست هم می‌دهند تا كسی جذب ديگری شود يا از كسی دل بكند. البته در نظر مردمان، فقط يكی دو عامل اصلی به چشم می‌آيد اما حتی خود انسان‌ها هم هيچ وقت كامل متوجه نمی‌شوند چرا كسی به چشمشان می‌نشيند يا از چشمشان می‌افتد. 

هر فردی برای برقراری رابطه با دیگران روش خاصی دارد و با سبک‌های مختلفی رفتار می‌کند، شما ممکن در ارتباط با هر کس سبک خاصی را برگزینید. آیا تا به حال متوجه شده‌اید که در مقابل برخی افراد متفاوت با دیگران رفتار می‌کنید؟ 

علاوه بر تجربه و مهارت‌های فنی که لازمه‌ی موفقیت در هر شغلی است، روابط عمومی یا به عبارتی «مهارت‌‌های برقراری ارتباط» نیز نقش بسزایی در موفقیت شغلی ما ایفا می‌کند.

مهارت‌ برقراری ارتباط یعنی داشتن صفات مختلفی که فرد به واسطه‌ی آنها قادر است به خوبی با دیگران تعامل و ارتباط داشته باشد.

گاهی این صفات، در دو ویژگی دوست‌ داشتنی بودن یا داشتن شخصیت خوب خلاصه می‌شوند. اما برای داشتن همین دو ویژگی باید صفات دیگری نیز در ما شکل بگیرد تا در نهایت، زمینه‌ساز ایجاد ارتباطی موثر و سازنده شود.

کارمندان ترجیح می‌دهند در محیط‌های دوستانه کار کنند. محیط‌های خشک و جدی، راندمان کاری را کاهش می‌دهد. با تقویت مهارت‌‌های ارتباطی و آگاهی از اصول و فنون ارتباطات، می‌توان بازده کار را افزایش داد.

افرادِ مدبر، که از هوش اجتماعی قوی‌ای برخوردارند، در محیط‌های کاری به رهبرانی مقتدر و موثر تبدیل می‌شوند.

این افراد می‌دانند اعتماد کردن به روابطی که بر پایه‌ی احترام و دموکراسی است، رمز موفقیت شغلی و بهره‌روی است.

با یادگیری مهارت‌‌های ارتباطی، رفتارهای منفی در محیط کار کاهش می‌یابد و با رویکردی مثبت می‌توان از بروز درگیری‌ها و تنش‌ها جلوگیری کرد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher وحید ناصحی فر

لیسانس اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی

فوق لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی از دانشگاه علامه طباطبایی

دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی از دانشگاه علامه طباطبایی

عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشیار پایه 16 در 1399

دانشيار گروه مديريت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی

عضو هيئت مديره شركت چاپ و نشر بازرگانی

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
رها قدوسی 1401-09-25
خیلی مفید و در حد فهم مطالب گفته شد ، لذت بردم
مسلم هاشمی 1399-12-13
دوره بدی نبود. عمدتا رئوس مطالب به صورت خیلی کلی مطرح شد. ای کاش این مهارت ها عینی تر و عملی تر توضیح داده می شد.
مکتب‌خونه
مسلم عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. لطفا جهت توضیحات بیشتر به ایمیل پشتیبانی پیام دهید. info@maktabkhooneh.org

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

هدف از دوره مهندسی رفتار ارتباطی یا همان اصول و فنون ارتباطات، آسیب شناسی سبک ارتباطی، دستیابی به تکنیک و روش برای ارتباط با دیگران از خانواده تا افراد جامعه و محیط کاری و کسب و کار شامل ارباب رجوع، رئیس و سایر کارمندان و همچنین ایجاد روابط محکم و جذب و تاثیر بر انسان‌هاست. 

دوره آموزش مهندسی رفتار ارتباطی به 5 فصل شناخت ارتباطات، مهار خود احساسی، مهار خود غیرمنطقی، خود منطقی و ارتباطات منفی تقسیم می‌شود و هریک حاوی موضوعاتی اساسی در حوزه مهندسی رفتار ارتباطی است.

صفحات پربازدید
poster
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)