×
ribbon

آموزش بازی‌وار سازی (Gamification)

گیمیفیکیشن به معنای استفاده از عناصر بازی و تکنیک‌های طراحی بازی دیجیتال برای مشکلات خارج از بازی است مانند مسائل تجاری و تاثیرات اجتماعی. در این دوره شما با مفهوم گیمیفیکشن و کاربردهای آن آشنا ... ادامه

ارائه دهنده:  Coursera  Coursera
مدرس دوره:
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  11 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  11 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 مفاهیم و تاریخچه و اهمیت گیمیفیکیشن

 نحوه به کار بردن اصول طراحی بازی در موضوعات غیر بازی

 طراحی سیستم‌های گیمیفای شده

 یادگیری مفاهیم عمده روانشناختی مربوط به گیمیفیکیشن

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش بازی‌وار سازی (Gamification)

گیمیفیکشن و بازی‌ها

گیمیفیکیشن یک رشته جدید است، اما بازی‌ها چیز جدیدی نیستند. در فصل اول، به این خواهیم پرداخت که گیمیفیکیشن چیست، چرا سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند و از کجا آمده است. در حالی که همه در مورد این رشته نظر یکسانی ندارند، مجموعه‌ی از مفاهیم وجود دارد که به طور واضح گیمیفیکیشن را توصیف می‌کنند. در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا مفهوم بازی‌ها عمیق‌تر از چیزی است که بیشتر مردم تصور می‌کنند و به این موضوع می‌پردازیم که چگونه طراحی بازی به عنوان پایه‌ای برای گیمیفیکیشن عمل می‌کند.

  بررسی اجمالی دوره
"07:25  
  تعریف گیمیفیکیشن
"12:42  
  چرا گیمیفیکیشن را مطالعه کنیم؟
"07:41  
  تاریخچه گیمیفیکیشن
"10:30  
  نمونه‌ها و دسته‌بندی‌ها
"14:27  
  گیمیفیکشن در چهارچوب
"11:27  
  بازی چیست؟
"10:22  
  Game و Play
"09:54  
  بازی‌های ویدیویی
"11:28  
  فقط یک بازی؟
"10:28  
  مصاحبه Ethan Mollick با پروفسور Werbach
"08:25  
بازی‌های ساختارشکن

به کار بردن اصول طراحی بازی در موضوعات غیر بازی دقیقاً به چه معناست؟ در این فصل، به این موضوع می‌پردازیم که طراحان بازی چگونه کار خود را انجام می‌دهند و توضیح می‌دهیم که چگونه هر موقعیت را از دیدگاه یک طراح بازی ببینیم. سپس مواد اولیه بازی‌ها و گیمیفیکیشن را بررسی می‌کنیم که به عنوان عناصر بازی هم شناخته می‌شوند و یاد می‌گیریم که چطور یک بازی را به بخش‌های تشکیل‌دهنده‌اش تجزیه کنیم و از آنها برای ایجاد سیستم‌های گیمیفای شده استفاده کنیم.

  چرا گیمیفای؟
"09:35  
  فکر کردن مانند یک طراح بازی
"08:29  
  قوانین طراحی
"11:56  
  درگیرکردن احساسات
"07:27  
  آناتومی سرگرمی
"07:12  
  پیدا کردن سرگرمی
"07:52  
  شکستن بازی‌ها
"08:01  
  هرم عناصر
"13:07  
  سه‌گانه PBL
"14:00  
  محدودیت‌های عناصر
"10:34  
  مصاحبه Bing Gordon
"15:54  
انگیزه و روانشناسی

گیمیفیکیشن یک تکنیک برای ایجاد انگیزه است، بنابراین ارتباط مستقیمی با روانشناسی دارد. این فصل مفاهیم عمده روانشناختی مربوط به گیمیفیکیشن را معرفی می‌کند. بخش اول فصل روی رویکردهای رفتاری و طراحی پاداش تمرکز دارد و بخش دوم به خطرات و روش‌های جایگزین می‌پردازد.

  طراحی انگیزشی
"10:37  
  رفتارگرایی
"11:45  
  رفتارگرایی در گیمیفیکیشن
"12:00  
  ساختارهای پاداش
"10:40  
  برنامه‌های پاداش
"10:29  
  محدودیت‌های رفتارگرایی
"06:15  
  خطرات رفتارگرایی
"10:45  
  انگیزه درونی و بیرونی
"08:42  
  چگونه پاداش‌ها می‌توانند باعث بی‌انگیزگی شوند؟
"09:59  
  تئوری خود تعیینی
"13:26  
طراحی

یک سیستم گیمیفیکیشن خوب یک نوع طراحی محسوب می‌شود. این فصل فرآیند طراحی را تشریح می‌کند و یک چارچوب شش مرحله‌ای را ارائه می‌دهد که در همه پروژه‌های گیمیفیکیشن اعمال می‌شوند. در ادامه به ملاحظات و گزینه‌های مهمی می‌پردازد که برای توسعه راه‌حل های خلاقانه، انسان محور و متفکرانه برای ایجاد سیستم گیمیفیکیشن مورد نیازند.

  فرآیند طراحی
"11:46  
  اهداف و رفتارها
"14:40  
  بازیکنان
"10:26  
  حلقه‌های فعالیت
"08:06  
  سرگرمی و ابزار
"09:44  
  خرید سهام
"09:24  
  گیمیفیکشن برای چه کسانی مناسب است؟
"13:40  
  طراحی برای منافع جمعی
"15:10  
  طراحی برای شادی
"07:59  
  مصاحبه Amy Jo Kim
"13:38  
کاربرد

این فصل به چالش‌ها و فرصت‌های خاصی می‌پردازد که در هنگام استفاده از گیمیفیکیشن در دو زمینه با آنها روبرو خواهید شد: درون یک سازمان و در حیطه تاثیر اجتماعی یا تغییر رفتار.

  برنامه‌های سازمانی
"14:50  
  انگیزه محل کار
"08:58  
  بازی در مقابل شغل
"09:46  
  Playbor
"07:59  
  مصاحبه Daniel Debow
"15:42  
  Ethan Mollick: بازی در محل کار
"07:32  
  گیمیفیکیشن برای بهبود
"07:19  
  گیمیفیکیشن برای خیر اجتماعی
"13:46  
  تکنیک‌های تاثیر اجتماعی
"10:42  
  تغییر رفتار
"09:58  
  مصاحبه Susan Hunt Stevens
"15:22  
چشم‌انداز گیمیفیکشن

محدودیت‌ها، نگرانی‌ها و خطرات مشروع زیادی درباره گیمیفیکیشن وجود دارد. با طراحی متفکرانه می‌توانیم از برخی از این مشکلات اجتناب کنیم، اما برخی مشکلات را باید در طول اجرای سیستم درنظر بگیریم. فصل آخر درباره تکنیک‌های مربوط به گیمیفیکیشن که در طول دوره به آنها پرداخته نشده توضیح می‌دهد و با نگاهی به آینده دوره به پایان می‌رسد.

  نقطه‌گذاری
"13:48  
  ابزارهای بهره‌برداری
"08:29  
  Gaming the Game
"08:17  
  مسائل حقوقی
"09:03  
  مسائل نظارتی
"08:14  
  فراتر از اصول
"06:12  
  جوایز تشویقی
"12:02  
  اقتصادهای مجازی
"10:56  
  اقدام جمعی
"14:34  
  آینده گیمیفیکیشن - قسمت 1
"09:58  
  آینده گیمیفیکیشن - قسمت 2
"06:11  

ویژگی‌های دوره

زیرنویس فارسی
زیرنویس فارسی

این دوره دارای زیرنویس اختصاصی است.

درباره دوره

گیمیفیکیشن به معنای استفاده از عناصر بازی و تکنیک‌های طراحی بازی دیجیتال برای مشکلات خارج از بازی است مانند مسائل تجاری و تاثیرات اجتماعی.

در این دوره شما با مفهوم گیمیفیکشن و کاربردهای آن آشنا خواهید شد. گیمیفیکشن به معنای استفاده از عناصر بازی در زمینه‌های غیربازی است. این عناصر شامل مکانیک‌های بازی، مانند چالش، رقابت، و پاداش، و همچنین پویایی‌های بازی، مانند داستان، پیشرفت و ارتباط هستند.

گیمیفیکشن می‌تواند در زمینه‌های مختلفی، از جمله کسب‌وکار، آموزش، و سلامتی، مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، شرکت‌ها از گیمیفیکشن برای افزایش انگیزه کارکنان، بهبود رضایت مشتری، و افزایش فروش استفاده می‌کنند. مدارس از گیمیفیکشن برای بهبود یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان استفاده می‌کنند. و سازمان‌های سلامتی از گیمیفیکشن برای ترویج رفتارهای سالم استفاده می‌کنند.

گیمیفیکشن یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند برای بهبود انگیزه، مشارکت، و یادگیری استفاده شود. این دوره به شما کمک می‌کند تا با اصول گیمیفیکشن آشنا شوید و چگونه این اصول را برای دستیابی به اهداف خود به کار ببرید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher Kevin Werbach

کوین ورباخ استاد مطالعات حقوقی و اخلاق تجاری در مدرسه وارتون، دانشگاه پنسیلوانیا است. او یک متخصص مشهور جهانی در زمینه فناوری‌های نوظهور است، پیامدهای تجاری و سیاستی پیشرفت‌هایی مانند پهنای باند، بیگ دیتا و بلاک‌چین را بررسی می‌کند. ورباخ در تیم انتقالی ریاست جمهوری دولت اوباما خدمت کرده است، گروه سوپرنوا (یک کنفرانس فناوری و شرکت مشاوره) را تأسیس کرده و به توسعه رویکرد ایالات متحده در سیاست اینترنتی در دوران دولت کلینتون کمک کرده است. او همچنین نویسنده کتاب‌های "How Game Thinking Can Revolutionize Your Business" و "The Blockchain and the New Architecture of Trust" است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  Coursera
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  11 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  11 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی