آموزش رایگان آشنایی با اوراق بهادار با درآمد ثابت

بسیاری از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند، اما شاید تمام آنان وقت برای تحلیل بازار بورس و خرید و فروش سهام را نداشته باشند. حتی بعضی از افراد به دلیل وجود احتمال شکست و ضرر، ... ادامه

برگزارکننده:  مرکز مالی ایران  مرکز مالی ایران
مدرس دوره:
4.7 (6 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:16 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان آشنایی با اوراق بهادار با درآمد ثابت

فصل اول
  مقدمه
"02:56  
  اوراق بهادار با درآمد ثابت، صکوک و ارکان انتشار اوراق
"11:32  
  تامین ضمانت
"04:56  
  انواع صکوک
"33:02  
  سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت
"10:38  
  محاسبات و تسویه سود
"12:59  

درباره دوره

بسیاری از افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند، اما شاید تمام آنان وقت برای تحلیل بازار بورس و خرید و فروش سهام را نداشته باشند. حتی بعضی از افراد به دلیل وجود احتمال شکست و ضرر، از خیر منافع آن هم می‌گذرند. خوب است بدانید که سرمایه‌گذاری در بورس تنها به معنی خرید سهام نیست و انواع دیگری هم دارد. 

اوراق بهادار با درآمد ثابت نوعی از سرمایه‌گذاری است که به دلیل ریسک پایینی که دارد، از محبوبیت خاصی برخوردار است. شرکت‌های فعال در بورس به منظور قرض گرفتن از بازار سرمایه، اوراق بهاداری را منتشر می‌کنند. سپس در فواصل زمانی معین سود قرض خود را به سرمایه‌گذاران می‌پردازند.

در اقتصاد اسلامی پرداخت سود ثابت جایز نیست. از این رو معمولا تمام اوراق بهادار با درآمد ثابت نوعی نرخ سود علی‌الحساب تضمین‌شده ارائه می‌دهند. در این صورت هرگاه شرکت ناشر اوراق بهادار از سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده به سود بالاتری رسید، آن‌گاه سرمایه‌گذاران را در بخشی از سود خود سهیم می‌کند.

واضح است که این نوع سرمایه‌گذاری به دلیل ضمانتی که دارد، معمولا نسبت به سهام بازده کمتری ارائه می‌دهد. تفاوتی که اوراق بهادار با درآمد ثابت با سهام دارد این است که وقتی شما اوراق بهادار با درآمد ثابت می‌گیرید، در واقع به شرکت مذکور قرض می‌دهید. اما هنگام خرید سهام شما به نوعی شریک شرکت می‌شوید. طبیعتا شراکت ریسک بیشتری داشته و علاوه بر سود در زیان آن هم شریک هستید.

در بازار سرمایه انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت برای سرمایه‌گذاران وجود دارد؛ اوراق بدهی و گواهی سپرده. اوراق بدهی را می‌توان رایج‌ترین نوع اوراق بهادار با درآمد ثابت درنظر گرفت. در آموزش اوراق بهادار با درآمد ثابت هرآن‌چه که لازم است درباره این نوع سرمایه‌گذاری بدانید را به شما آموزش می‌دهیم.

هدف از یادگیری دوره آموزش رایگان آشنایی با اوراق بهادار با درآمد ثابت چیست؟

شناخت انواع سرمایه‌گذاری‌ها در بورس به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا با توجه به شرایط و موقعیت خود نوع سرمایه‌گذاری مناسبش را انتخاب کند. یکی از مباحث رایج در بازار سرمایه اوراق بهادار با درآمد ثابت است.

این نوع سرمایه‌گذاری کم‌ریسک‌ترین و تضمینی‌ترین نوع در بازار سرمایه است. هدف از دوره آموزش اوراق بهادار با درآمد ثابت شناساندن این سرمایه‌گذاری محبوب و سرمایه‌گذاری با حداقل ریسک به شما است.

دوره آموزش رایگان آشنایی با اوراق بهادار با درآمد ثابت مناسب چه کسانی است؟

  • کسانی که وقت زیادی برای تحلیل بازار بورس به منظور سرمایه‌گذاری ندارند.
  • کسانی که اطلاعات مالی زیادی در زمینه خرید و فروش سهام ندارند.
  • کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، اما دوست ندارند ریسک کنند.
  • کسانی که قصد دارند شناخت خود از انواع سرمایه‌گذاری‌ها در بورس را تکمیل کنند.
  • تمام کسانی که به درآمد ثابت هرچند اندک نیاز دارند.

بعد از فراگیری دوره آموزش رایگان آشنایی با اوراق بهادار با درآمد ثابت چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

  • آشنایی کامل با انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت
  • انجام سرمایه‌گذاری با استفاده از اوراق بهادار با درآمد ثابت
  • آشنایی با اطلاعیه‌های اوراق بهادار
  • تسلط بر انجام محاسبات و تسویه سود

منابع، پیش نیازها و منابع مکمل برای فراگیری دوره آموزش رایگان آشنایی با اوراق بهادار با درآمد ثابت چیست؟

اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از دوره آموزش اوراق بهادار با درآمد ثابت کسب کنید، بهتر است با بازار بورس و سرمایه آشنایی کافی داشته باشید. حتی می‌توانید قبل از این دوره، دوره آموزش بورس را مشاهده کنید.

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان آشنایی با اوراق بهادار با درآمد ثابت چیست؟

دوره رایگان آموزش اوراق بهادار با درآمد ثابت در 6 جلسه تمام نکات مربوط به این نوع از سرمایه‌گذاری کم‌خطر را به شما عزیزان آموزش می‌دهد. 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher حسن همتی

دکتری مدیریت بازرگانی
کارشناسی ارشد مدیریت ، گرایش مالی
 
سوابق کاري(به ترتيب از آخرين محل کار)
فرابورس ایران، مدیر ابزارهای نوین مالی و رئیس اداره تحقیق و توسعه
هولدینگ مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر(سهامي عام)، عضو هيأت مدیره
سرمایه‌گذاري بانك پاسارگاد (هولدینگ ارزش آفرینان)، مدیر مطالعات اقتصادي
شرکت سبدگردان کاریزما، عنوان شغلي: معاون مالي و عمليات
شرکت بورس اوراق بهادار تهران ، عنوان شغلي : کارشناس مسئول مدیریت امور ناشران اوراق بهادار.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-04-20
این دوره جهت اطلاعات بیشتر در مورد اوراق خوبه ولی کارایی زیادی برای عموم نداره در صورتی که قصد سرمایه گذاری دارید از صندوق های درآمد ثابت استفاده کنید
حامد سلطانیان 1400-07-16
برای افرادی که هیچی از اوراق مشارکت(قرضه) نمی دونند، بسیار بسیار مفید و آموزنده ست. با تشکر از خانم بشیری
حسین کاشانی 1400-02-28
خوب بود

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
جلسه اول: ‌مقدمه

در جلسه ابتدایی این دوره به تعریف اوراق بهادار می‌پردازیم. در این جلسه یک آشنایی و دانش کلی در مورد چگونگی کارکرد این اوراق به دست می‌آورید. 

جلسه دوم: اوراق بهادار با درآمد ثابت، صکوک و ارکان انتشار اوراق

اوراق بهادار انواع زیادی دارد. شما برای ورود و فعالیت در بازار سرمایه باید انواع آن‌ها را بشناسید تا بتوانید بهتر به سرمایه‌گذاری بپردازید. قطعا شناخت انواع آن شما را به سود بهتری خواهد رساند. در این جلسه ضمن بحث درمورد انواع اوراق بهادار، به تعریف هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

یکی از انواع اوراق که در بیشتر در کشورهای اسلامی رایج است و برمبنای اصول قرض در اسلام بنا شده، صکوک است. در بخشی از این جلسه با صکوک و همچنین ارکان انتشار اوراق آشنا می‌شوید.

جلسه سوم:‌تامین ضمانت

یکی از ارکان انتشار اوراق که در جلسه دوم درمورد آن بحث می‌کنیم، ضامن است. اوراق بهادار با درآمد ثابت به شما ضمانت می‌دهد که در فواصل زمانی معین، مبلغ خاصی به شما پرداخت شود. در این جلسه از آموزش رایگان اوراق بهادار با درآمد ثابت، شما با سازمانی که ضمانت پرداخت سود یا به عبارتی درآمد ثابت را برعهده دارد، آشنا می‌شوید.

جلسه چهارم: ‌انواع صکوک

در جلسات ابتدایی با صکوک که یک ابزار مالی اسلامی است آشنا می‌شوید. این ابزار‌ها نوعی از اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان هستند که در بازارهای مالی مورد معامله قرار می‌گیرند.
از آن‌جا دادن قرض با پرداخت سود معین در اسلام نهی شده است، صکوک به وجود آمد. صکوک انواع مختلفی دارد که در جلسه چهارم از آموزش اوراق بهادار با درآمد ثابت به آن می‌پردازیم.

جلسه پنجم: سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت

مطابق قانون بازار بورس و سرمایه، سازمان‌هایی که قصد انتشار انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت را دارند، باید دو روز قبل از پذیره‌نویسی اطلاعیه خود را روی سازمان قرار دهند. در این جلسه با بررسی یک اطلاعیه پذیره‌نویسی تمام نکات و قسمت‌های این بخش را به شما آموزش می‌دهیم.

جلسه ششم: محاسبات و تسویه سود

منظور از درآمد ثابت در اوراق بهادار همان سود روزشماری است که در قالب کوپن‌های سود به شما به عنوان سرمایه‌گذار پرداخت می‌شود. سود روزشمار انواع اوراق بهادار با سود روزشمار بانک متفاوت است. در این جلسه به بررسی تفاوت این دو مورد و نحوه محاسبه سود در بازار سرمایه مي‌پردازیم.

poster
  
برگزار کننده:  مرکز مالی ایران
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  6 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:16 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)