آموزش کاربرد علم داده در پزشکی

فناوری‌های دیجیتال در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مراقبت‌های بهداشتی انقلابی ایجاد کرده‌اند. با کمک این فناوری‌ها می‌توان روش‌های درمانی و سایر خدمات بهداشتی و پزشکی را برای افراد و بیماران توسعه داد. علم داده ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   تالار گفتگو

سرفصل‌های دوره آموزش کاربرد علم داده در پزشکی

فصل اول: مقدمه

همان‌طور که گفتیم سال‌های زیادی نیست که علم داده در سطح جهان مطرح شده است و دانشمندان به اهمیت و کاربرد آن پی برده‌اند. در فصل اول سعی می‌کنیم با بیان مقدمه‌ای شما را برای ورود به دنیای علم داده و کاربرد آن در پزشکی آماده کنیم. از همین رو یک توضیح جامع و کلی از علم داده (DS) را در این بخش شرح می‌دهیم. 

  پیش زمینه
"06:44  
  مقدمه
"06:10  
  علوم داده-بخش اول
"03:43  
  علوم داده-بخش دوم
"02:49  
فصل دوم: آشنایی با Data و Big data

علم داده همانطور که از اسمش پیداست با داده‌ها سروکار دارد. از طرفی علوم پزشکی با انواع داده‌ها سروکار دارد؛ مانند داده‌های بیمارستانی، سوابق پزشکی بیماران، نتایج معاینات پزشکی و دستگاه‌هایی که بخشی از اینترنت اشیا هستند. با کمک این کلان‌داده‌ها می‌توان به اطلاعات معنادار و مهمی در مدیریت و تجزیه و تحلیل مسائل مرتبط با علوم پزشکی دست پیدا کرد. در این بخش با ارائه مثال‌های ملموس و جذاب از علم داده شما را با Big Data آشنا می‌کنیم.

  علم داده-بخش سوم
"04:49  
  علم داده-بخش چهارم
"09:14  
  نمونه‌های جالب در علوم داده
"06:55  
  Big data
"07:15  
فصل سوم: علم داده در پزشکی

سیستم‌های سلامت هوشمند به منظور ثبت داده‌های افراد در ارتباط با سوابق پزشکی و داروهای مصرفی ایجاد شده‌اند. این سیستم‌ها بررسی وضعیت سلامت فرد را توسط پزشک بسیار آسان می‌کنند. در فصل سوم با این سیستم‌ها آشنا می‌شوید. سپس به شما می‌گوییم که ارتباط علم داده با پزشکی چیست و برای شروع آن به چه چیزهایی نیاز دارید.

  پزشکی هوشمند و سیستم مراقبت های بهداشتی
"11:23  
  سلامت الکترونیک در Big data
"08:52  
  اهمیت علوم داده در پزشکی
"08:05  
  موارد مورد نیاز برای شروع تحلیل داده در پزشکی
"08:24  
  داده‌های پزشکی
"07:38  
فصل چهارم: چرایی برنامه‌نویسی

از ملزومات اساسی و مهم علم داده می‌توان به زبان‌های برنامه‌نویسی اشاره کرد. در واقع تحلیل داده بدون استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی کاری غیرممکن است. زبان‌های R و پایتون دو زبان مهم برنامه نویسی در علم داده هستند که اهمیت و محبوبیت آن‌ها در تحقیقات ثابت شده است. کاربرد پایتون به مراتب بیشتر از زبان R است. در این فصل علت نیاز به برنامه‌نویسی در علم داده را مطرح می‌کنیم و به شما در مورد زبان پایتون و اهمیت آن در علم داده توضیح می‌دهیم.

  چرا برنامه‌نویسی
"08:40  
  زبان علوم داده
"14:07  
  مثالی از توسعه یک نرم‌افزار ساده هوش مصنوعی
"11:20  
  چگونگی عملکرد پایتون
"07:34  
  Anaconda
"03:58  
  نصب Anaconda در linux
"05:22  
  نصب Anaconda در windows
"04:13  
  نصب jupyter
"08:33  
فصل پنجم: علم داده و پایتون مقدماتی

گفتیم که پایتون محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین زبان برنامه‌نویسی در علم داده است. اگر قصد یادگیری علم داده در پزشکی را دارید، باید این زبان را به خوبی فرا بگیرید. به همین دلیل در این فصل از آموزش کاربردهای علم داده در پزشکی به آموزش زبان پایتون می‌پردازیم. در این فصل شما می‌توانید از پایه برنامه‌نویسی به زبان پایتون را یاد بگیرید. متغیرها، انواع داده‌ها، عملگرهای ریاضی و منطقی، حلقه‌ها، دستورات شرطی، کلاس‌ها و چگونگی نصب ماژول‌های مورد نیاز از جمله مواردی است که در این بخش فرا خواهید گرفت.

  اولین برنامه در پایتون
"03:39  
  متغیرها
"05:39  
  string
"04:20  
  ساخت و ایندکس کردن لیست
"02:35  
  ساخت و ایندکس کردن لیست - ادامه
"04:08  
  دیکشنری
"06:23  
  عملگرهای ریاضی
"02:55  
  عملگرهای منصقی
"03:58  
  ماژول‌ها در پایتون
"06:37  
  نصب کردن ماژول‌های پایتون در linux
"04:27  
  نصب کردن ماژول‌های پایتون در windows
"04:51  
  حلقه‌ها در پایتون
"04:16  
  شرط در پایتون
"04:35  
  حلقه بی‌نهایت
"04:09  
  توابع در پایتون
"06:56  
  کلاس‌ها در پایتون
"09:51  
  متد‌ها در پایتون
"07:06  
  متد‌های لیست
"07:00  
  ماژول time
"04:25  
  ماژول numpy
"06:50  
  ماژول matplotlib
"04:38  
  ماژول pandas
"05:27  

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

درباره دوره

فناوری‌های دیجیتال در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مراقبت‌های بهداشتی انقلابی ایجاد کرده‌اند. با کمک این فناوری‌ها می‌توان روش‌های درمانی و سایر خدمات بهداشتی و پزشکی را برای افراد و بیماران توسعه داد. علم داده در پزشکی شامل مراحل جمع‌آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل داده‌هاست. هدف از توسعه این علم پیوند دادن مراقبت‌های پزشکی و تحقیقات است. انجام این کار به ما کمک می‌کند که بیماری‌ها را بهتر درک کنیم و روش‌های درمانی را برای هر بیمار شخصی‌سازی کنیم. این علم هم‌چنین به ما امکان پیش‌بینی بهتر تاثیرات درمانی را می‌دهد.

یادگیری داده کاوی در پزشکی به ما کمک می‌کند تا مهارت‌ها و توانایی‌هایی به دست آوریم که بتوانیم داده‌های پزشکی را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده و همچنین مجموعه داده‌ها را تمیز و ادغام کنیم. کاربرد علم داده در پزشکی شامل طیف وسیعی از خدمات می‌شود که نمی‌توان به راحتی از آن‌ها گذشت. به طور کلی از این علم می‌توان در زمینه‌های علوم پزشکی زیر استفاده کرد:

  • شناسایی مکانیسم‌های پیچیده زیرسیستم‌های مختلف بدن و تعاملات آن‌ها با یکدیگر
  • شناسایی افرادی که مستعد یا در معرض خطر بیماری‌های ژنتیکی هستند.
  • شناسایی مکانیسم‌های بیماری و تعاملات آن‌ها با مشکلات بدن
  • پیش‌بینی بیماری‌ها و مدیریت امکانات
  • ایجاد سیستم‌های پشتیبان تصمیم (DSS) برای تصمیم‌گیری بهتر مخصوصا برای بیماری‌های چندعاملی
  • ارزیابی وظایف و روابط تشخیصی و درمانی و شناسایی کاستی‌ها و توانایی‌ها
  • یافتن بهترین روش‌های غربالگری برای بیماری‌ها و جراحات، به ویژه برای بیماران در شرایط بحرانی

داده کاوی و هوش مصنوعی در پزشکی نتیجه استفاده از الگوریتم‌های پیاده‌سازی شده در نرم‌افزار برای تامین نیازهای علوم پزشکی در هر بخش است. این کار با ساخت مدل‌های تحلیلی، طبقه‌بندی، پیش‌بینی اطلاعات و ارائه انجام می‌شود. تکنیک‌های مختلفی در داده کاوی پزشکی وجود دارد، اما موضوعاتی که بیشترین کاربرد را دارد، عبارتند از: طبقه‌بندی، رگرسیون، خوشه‌بندی، کشف قوانین تفسیری وابستگی‌ها و تحلیل دنباله. در این دوره بخشی از این تکنیک‌ها را به شما آموزش خواهیم داد.

از آن‌جایی که علم داده در صنعت، پژوهش و همچنین به صورت خاص در پزشکی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است، تصمیم گرفتیم تا در طی یک دوره آموزشی به این موضوع مهم بپردازیم. در این دوره شما را با مفهوم دیتاساینس یا همان علم داده آشنا می‌کنیم. همچنین به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید این علم به‌روز را کم کم بیاموزید و برای دیتاساینتیست شدن به چه اطلاعات اولیه‌ای نیاز دارید.

  • هدف از یادگیری دوره آموزش علم داده در پزشکی چیست؟

هدف اصلی دوره آموزش کاربرد علوم داده در پزشکی این است که افراد علاقه‌مند به علوم تجربی و حتی مهندسانی که به حوزه سلامت و پزشکی علاقه‌دارند، بتوانند در صنعت سلامت و هوش مصنوعی به تحقیق و فعالیت بپردازند. 

  • دوره آموزش کاربرد علم داده در پزشکی مناسب چه کسانی است؟

با توجه به این که برای این دوره هیچ پیش‌نیاز خاصی تعریف نشده است، افراد زیر می‌توانند بهره کافی از این دوره را ببرند:

  • تمام علاقه‌مندان به حوزه پزشکی و سلامت
  • فعالان حوزه ریاضیات
  • کسانی که به ریاضیات دبیرستان مسلط هستند
  • برنامه‌نویسانی که به حوزه سلامت علاقه‌مندند
  • افراد 17 سال به بالا که علاقه‌مند به یادگیری در حوزه علم داده در پزشکی هستند.

بعد از فراگیری دوره آموزش علم داده در پزشکی چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

  • آشنایی با مفاهیم دیتاساینس
  • برنامه‌نویسی
  • تحلیل داده و آمار
  • یادگیری ماشین (machine learning)
  • هوش مصنوعی

پیش‌نیازهای مورد نیاز برای فراگیری دوره آموزش علم داده در پزشکی چیست؟

این دوره پیش‌نیاز خاصی ندارد، فقط کافی است به ریاضیات دوران دبیرستان کاملا مسلط باشید.

مباحث هوش مصنوعی و برنامه‌نویسی به قدری وسیع است که می‌توانید تمام اینترنت را به عنوان منابع مکمل در نظر بگیرید. همواره می‌توانید از سایت‌ها و برنامه‌های مختلف نکات خوب ‌و پرکاربردی فرا بگیرید. دوره‌های آموزش پایتون، ماشین لرنینگ و مباحث مرتبط با این موارد به بهبود عملکرد و یادگیری بیشتر شما کمک می‌کند. همچنین ما به شما توصیه می‌کنیم که دو سایت زیر را با دقت بیشتری بررسی و مطالعه کنید:

  • www.Kaggle.com
  • www.machinelearningmastery.com

 

  • ویژگی های متمایز دوره آموزش علم داده در پزشکی مکتب‌خونه چیست؟

دوره آموزش علم داده در پزشکی به نوعی اولین دوره‌ای است که فیزیک، آمار، هوش مصنوعی و پزشکی را با هم ترکیب کرده است. این دوره تمام این علوم را به گونه‌ای کنار هم قرار داده که به هدف اصلی خود که کاربرد هوش مصنوعی در سلامت است، برسد.

  • سرفصل‌های دوره آموزش medical data science چیست؟

علوم داده یکی از به‌روزترین دانش‌های جهان است که استفاده گسترده‌ای در تمام صنایع و حوزه‌ها دارد. پزشکی یکی از حوزه‌هایی است که علم داده را به درون خود راه داده و استفاده‌های بی‌شماری از آن دارد. در دوره آموزش کاربرد علم داده (data science) در پزشکی سعی می‌کنیم مهم‌ترین نکات و مواردی را که برای ماهر شدن در این رشته باید بدانید، مطرح کنیم.

بنابراین ابتدا به معرفی این علم جدید و کمتر شناخته‌شده می‌پردازیم و پس از آشنایی با دیتا و کلان‌داده‌ها به اصل مبحث علوم داده در پزشکی وارد می‌شویم. در نهایت هم برنامه‌نویسی لازم برای علوم داده و مباحث مقدماتی مرتبط با پایتون را برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علیرضا وفایی صدر

دکتر علیرضا وفایی صدر فارغ‌التحصیل دکتری کیهان‌شناسی از دانشگاه شهید بهشتی و محقق فوق دکتری مرکز پژوهش‌های دانش‌های بنیادی هستند. با این حال تحقیقات و علایق ایشان مربوط به علم داده است. در حال حاضر، ایشان مشغول ادامه پژوهش در مقطع فوق دکتری در دانشگاه ژنو و تیم تلسکوپ هایرکس و ska هستند. از جمله جوایز متعددی که ایشان دریافت کرده اند، می‌توان به جایزه نخبگی دانشگاه ژنو سوئیس اشاره کرد.

علاوه بر این، وی با گروه سکته مغزی موسسه گایزینگر و گروه ارتودنسی دکتر مکارمی در فرانسه همکاری دارند. دکتر وفایی صدر با استفاده از تکنیک‌های تفسیر یادگیری عمیق در حال کار بر روی تجزیه و تحلیل ریسک در پرونده‌های الکترونیکی پزشکی و تجزیه و تحلیل رادیومیکس هستند.

ایشان نقش استاد مشاور و راهنما را در دانشگاه‌های مختلف مانند شهید بهشتی، صنعتی شریف، دانشگاه علوم پزشکی ایران و الزهرا را ایفا کرده‌ و چندین تیم هوش مصنوعی را راه‌اندازی و هدایت کرده اند و در بسیاری از مراکز علمی بین‌المللی فعالیت‌های پژوهشی انجام داده اند. علاقه وی به کاربردهای علوم داده باعث شده است که ایشان به کاربرد علوم داده در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی پرداخته و دوره‌های علوم داده را تدریس نمایند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   تالار گفتگو