آموزش مدارهای الکتریکی یک

poster
پیش‌نمایش دوره

درس مدارهای الکتریکی 1 یکی از مهمترین دروس رشته مهندسی برق محسوب شده و نیازمند یادگیری دقیق و عمیق مفاهیم مورد استفاده است. در این دوره آموزش مدار الکتریکی، از نکات پایه‌ای و به صورت ... ادامه

برگزارکننده:  آکادمی نیک‌درس  آکادمی نیک‌درس
مدرس دوره:
5 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  11 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  11 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 مباحث پایه درس مدار الکتریکی

 عناصر مدار الکتریکی

 تحلیل مدارهای الکتریکی

 حل تمارین مرتبط با درس

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش مدارهای الکتریکی یک

آشنایی با عناصر مدار الکتریکی (مقاومت و منابع)
  آشنایی با عناصر مدار الکتریکی
مشاهده
"21:10  
  چگونگی تشخیص اکتیو و پسیو بودن منابع
"17:59  
  مقسم ولتاژ و مقسم جریان
"27:59  
روش‌های تحلیل مدار
  بررسی روش‌های تحلیل مدار
"40:13  
  روش حلقه (مِش)
"31:10  
  روش ولتاژ گره
"23:09  
  روش تونن و نورتن (تبدیل منابع)
"20:40  
  روش جمع آثار (اصل برهم نهی)
"25:14  
محاسبه مدار معادل تونن و نورتن
  بررسی انواع روش محاسبه مدار معادل تونن و نورتن
"31:17  
  انتقال حداکثر توان
"31:38  
آشنایی با عناصر خازن و سلف
  سلف (القاگر) و خازن
"36:23  
بررسی معادلات مرتبه اول RL و RC
  پاسخ طبیعی یک مدار
"16:36  
  بررسی پاسخ طبیعی مدار RC مرتبه اول
"23:45  
  بررسی پاسخ طبیعی مدار RL مرتبه اول
"18:22  
  پاسخ پله مدار RC مرتبه اول
"17:49  
بررسی معادلات مرتبه دوم RLC
  بررسی مدار RLC مرتبه دوم سری
"36:49  
  بررسی مدار RLC مرتبه دوم موازی
"45:13  
مروری بر اعداد مختلط
  اعداد مختلط
"25:24  
حل مدارهای الکتریکی به روش فازور
  حل مدارهای الکتریکی به روش فازور
"38:06  
  مدار سری و موازی در حوزه فرکانس
"31:35  
  اتصال‌های ستاره به مثلث و مثلث به ستاره در حالت فازوری
"40:23  
  ضریب توان در حوزه فازور
"39:05  

درباره دوره

درس مدارهای الکتریکی 1 یکی از مهمترین دروس رشته مهندسی برق محسوب شده و نیازمند یادگیری دقیق و عمیق مفاهیم مورد استفاده است. در این دوره آموزش مدار الکتریکی، از نکات پایه‌ای و به صورت کامل تدریس شروع شده و قدم به قدم مخاطب با کوچک‌ترین مباحث آشنا خواهد شد تا توانایی کسب مهارت‌های تحلیل کامل و اصولی مدارهای پیچیده‌تر را داشته باشد.

با توجه به اینکه این آموزش پیش‌نیاز آموزش مدارهای الکتریکی 2 و همنیاز دروس اصلی دیگر همچون معادلات دیفرانسیل و غیره اسە. در این آموزش در حین تدریس، نکات مرتبط با دروس مربوطه در حد توان در قالب یادآوری مطرح گردیده تا تمرکز مخاطب فقط بر روی آموزش مدارهای الکتریکی 1 باشد.

مباحثی که در این آموزش مطرح شده‌اند شامل عناصر مدار الکتریکی مانند سلف و خازن، قوانین KVL و KCL، تحلیل مدارهای الکتریکی به روش‌های حلقه، ولتاژ گره و غیره بوده، محاسبه مدار معادل تونن و نورتن، بررسی معادلات مرتبه اول RC و RL، مرتبه دوم RLC بوده و همچنین بررسی مدار در حوزه فازور و غیره است.. در صورتی که مخاطب موارد مطرح شده در آموزش را به اندازه کافی تمرین کند توانایی تحلیل و بررسی مدارهای الکتریکی به روش‌های مختلف را کسب خواهد نمود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher محمد توسلی

محمد توسلی دارای کارشناسی ارشد مهندسی برق گرایش سیستم‌های قدرت از دانشگاه آزاد اسلامی همدان بوده و در این مقطع تحصیلی به عنوان دانشجوی ممتاز و معدل الف شناخته می‌شوند و موضوع پایان‌نامه ایشان در خصوص تشخیص و جداسازی حفاظتی خطاهای امپدانس بالا در شبکه‌های توزیع می‌باشد.

از جمله افتخارات ایشان سابقه تدریس در دانشگاه در مقاطع کاردانی و کارشناسی برای دروس تخصصی مهندسی برق و ریاضیات بوده که همچنان در این زمینه فعالیت دارند.

از جمله مهارت‌های ایشان داشتن مهارت HSE (ایمنی برق)، کار با نرم‌افزارهای تخصصی رشته مهندسی برق همچون Ps Cad ،PLC ،CodeVision AVR و … بوده که روز به روز در حال افزایش مهارت خود و انتقال آن‌ها به دیگر افراد جهت رشد روز افزون جامعه می‌باشد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

آموزش مدار الکتریکی ۱

آموزش مدار الکتریکی ۱، یکی از دروس پایه در رشته‌های مهندسی از جمله رشته‌های برق، الکترونیک و کامپیوتر است. این درس مباحث پایه و جزئیات اولیه الکترونیک را در بر می‌گیرد که یک دانشجو برای ورود به موضوعات پیشرفته‌تر باید آن‌ها را بلد باشد.

در این دوره آموزشی همه مباحث به صورت قدم به قدم بوده و تمام نکات کتاب مدارهای الکتریکی ۱ را مورد بررسی قرار دادیم؛ بنابراین حتی اگر قصد شرکت در آزمون کنکور ارشد را دارید بهترین منبع برای شما محسوب می‌شود. از ساخت مدار ساده الکتریکی گرفته تا مدارهای پیچیده و کاربردی را در این آموزش خواهید آموخت.

مدار الکتریکی چیست؟

در علوم مرتبط با برق و دستگاه‌های الکترونیک به مسیر بسته‌ای که جریان الکتریکی از طریق آن به منابع سخت‌افزاری مانند مقاومت و ترانزیستور می‌رسد مدار گفته می‌شود. واژه‌هایی مانند «دوربین مداربسته» نیز از طبق منطق مفهوم متولد می‌شوند. به زبان ساده‌تر مدار یک مسیر حلقوی برای هدایت جریان برق به عناصر الکتریکی محسوب می‌شود. 

جریان الکتریکی چیست؟

بر اساس تعریفی که از مدار الکتریکی دادیم، می‌توان گفت جریان الکتریکی به جریان برقی گفته می‌شود از یک مدار عبور می‌کند. اما تعریف علمی‌تر این مفهوم کمی متفاوت‌تر است. در تعریف علمی جریان الکتریکی به الکترون‌های آزادی گفته می‌شود که در یک رسانا جاری هستند. 

در حقیقت هر جسم رسانایی دارای الکترون‌های آزاد ساکن است. برای تحریک و  به جریان اانداختن این الکترون‌ها باید اختلاف پتانسیل ایجاد شود. اختلاف پتانسیل زمانی به وجود می‌آید که تعداد الکترون‌های این رسانا افزایش یابد. برای افزایش تعداد الکترون‌ها نیز از انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. بنابراین اگر به یک جسم الکتریکی میزان مشخصی ولتاژ القا شود، تعداد الکترون‌های آن به سرعت افزایش یافته و باعث به وجود آمدن جریان الکتریکی خواهد شد.

اهمیت آموزش مدار الکتریکی ۱ به زبان ساده

درس مدار الکتریکی ۱ پیش نیاز بسیاری از دروس دیگر دانشگاهی در رشته‌ها و مقاطع مختلف است؛ بنابراین برای ادامه تحصیل در مقطع‌ بالاتر و همچنین موفقیت در درس‌هایی مرتبط و مکمل مانند مدار الکتریکی ۲ نیاز به یادگیری کامل این واحد دانشگاهی داریم.

همچنین اگر واقعاً به رشته تحصیلی خود علاقه‌مند هستید و آن را به عنوان شغل و منبع درآمد آینده خود در نظر دارید یادگیری مفاهیم پایه اهمیت بالایی برای شما خواهد داشت. به همین دلیل در این دوره آموزش مدار الکتریکی تمام سرفصل‌ها به زبانی ساده بیان شده‌اند تا نیاز دانشجو را به طور کامل برطرف سازند.

شماتیک مدار الکتریکی 

خواندن و طراحی نقشه شماتیک مدار الکتریکی از مهارت‌هایی است که یک دانشجوی برق و الکترونیک حتماً باید به آن مسلط باشد؛ چرا که نقشه شماتیک یک چراغ راه برای پیاده سازی مدار به شمار می‌آید. مانند ساختمان سازی که اگر نتوانیم نقشه استاندارد تهیه کنیم روند ساخت با مشکل مواجه می‌شود. در نتیجه در این مجموعه فیلم‌های آموزش مدارهای الکتریکی شماتیک مدار را به زبانی ساده و کامل ارائه دادیم. 

آموزش مدار الکتریکی رشته کامپیوتر

رشته‌های علوم کامپیوتری از شاخه‌های مرتبط با مدار الکتریکی شناخته می‌شوند. در واقع آموزش مدار الکتریکی ۱ و ۲ بخش بزرگی از علوم کامپیوتر را در بر می‌گیرد. با اینکه رشته کامپیوتر در دو شاخه نرم‌افزار و سخت‌افزار تدریس می‌شود و این دو مبحث ظاهراً باید سهم برابری در آموزش داشته باشند، این تصور درست نیست؛ چرا که بخش نرم‌افزاری کامپیوتر به لطف وجود سخت‌افزار متولد شده است.

آموزش مدار الکتریکی ۱ در مکتب خونه

مکتب خونه به عنوان بزرگ‌ترین رسانه دیجیتال آموزش مجازی در ایران سعی دارد تمام شاخه‌های علمی و رشته‌های تحصیلی را به طور کامل پوشش دهد. آموزش‌های تخصصی مدار الکتریکی یکی از دروسی است که در نسخه‌ها و کیفیت‌های مختلف ارائه داده‌ایم. این دوره آموزشی نیز برای رفع نیاز افرادی طراحی شد که یا در حال تحصیل هستند یا قصد ادامه تحصیل و شرکت در کنکور ارشد دارند.

سرفصل‌های آموزش مدار الکتریکی ۱

فصل اول این دوره به مباحث پایه در مورد جریان الکتریکی می‌پردازد. مقاومت الکتریکی، منابع انرژی، مقسم ولتاژ و مقسم جریان از مواردی هستند که در این فصل یاد می‌گیرید. همچنین چگونگی تشخیص اکتیو یا پسیو بودن منابع  نیز در این قسمت بررسی می‌شود.

در فصل دوم روش‌های تحلیل مدار الکتریکی را فرا خواهید گرفت. سپس هر کدام از تکنیک‌ها به صورت مفصل و کامل بررسی می‌شوند. موضوعات این فصل عبارت‌اند از:

·        روش حلقه 

·        روش ولتاژ گره

·        روش تونن و نورتن 

·        روش جمع آثار

در ادامه به فصل سوم می‌رسیم که به بررسی مدل‌های مختلف محاسبات معادل تونن و نورتن می‌پردازد. هدف اصلی این فصل آموزش روش‌های انتقال حداکثری توان است. برای آشنایی بهتر و بیشتر با عناصر الکتریکی خازن و سلف نیز می‌توانید از فصل چهارم کمک بگیرید.

در فصل بعدی معادلات مرتبه اول RL و  RC را یاد می‌گیرید تا برای شروع فصل ششم که مربوط به معادلات مرتبه دوم است آماده شوید. با مشاهده این فصل تسلط کافی بر معادلات مرتبه دوم RLC پیدا می‌کنید که البته برای کسب مهارت بیشتر باید تمرین بیشتری حل شود.

در فصل هفتم مدرس سعی دارد با ارائه مطالب پایه در مورد اعداد مختلط، دانشجو را برای فصل هشتم آماده کند. اعداد مختلط به معادلات  ریاضی گفته می‌شود که برای محاسبه کمیت‌های الکتریکی استفاده می‌شوند. دانشجو پس از کسب مهارت کافی در این بخش می‌تواند یادگیری فصل بعدی را شروع کند.

فصل هشتم با حل مدار‌های الکتریکی به روش فاروز شروع شده و در ادامه مدار سری و موازی در حوزه فرکانس بررسی می‌شود. درس بعدی مبحث روش‌های اتصال مثلث به ستاره و ستاره به مثلث را در بر می‌گیرد. در نهایت در درس آخر ضریب توان در حوزه فاروز را می‌آموزید.

سطح آموزش مدار الکتریکی ۱

این دوره آموزشی در سطح مقدماتی تهیه شده است. اما تلاش شده مفاهیم به صورت دقیق و عمیق بررسی شوند تا دانشجو تنها با کمی تمرین و حل مسائل بیشتر بتواند تسلط کافی را به دست آورده و سطح خود را ارتقا دهد. در واقع شما با تماشای تنها ۱۱ ساعت فیلم آموزش مدار الکتریکی از نظر ذهنی برای مباحث پیشرفته‌تر آماده خواهید شد.

با تهیه این دوره ابتدا مباحث پایه درس مدار الکتریکی را فرا می‌گیرید. سپس با عناصر یک مدار الکتریکی و خصوصیت‌های آن‌ها آشنا می‌شوید. پس از این موضوعات پایه و اولیه روش‌های تحلیل مدار الکتریکی را در سطح قابل قبولی آموزش می‌بینید. همچنین در خلال تدریس هر موضوع تمرین‌های مرتبط با آن درس حل می‌شوند.

خرید آموزش مدار الکتریکی ۱

به یاد داشته باشید برای خرید و ثبت نام در دوره‌های مکتب خونه ابتدا باید در سایت عضو شوید. پس از عضویت برای ثبت نام در هر دوره داخل صفحه توضیحات آن روی دکمه خرید دوره کلیک کنید. با زدن این دکمه یک صفحه پاپ آپ ظاهر می‌شود که چند پیشنهاد برایتان دارد. در اغلب دوره‌های غیر رایگان تنها ۲ پیشنهاد مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد اول ثبت نام رایگان است که اگر انتخاب کنید فقط به بخش‌های محدودی از آموزش مورد نظر دسترسی دارید. پیشنهاد دوم نیز خرید دوره هست که یک دکمه برای افزودن به سبد خرید به در اختیار کاربر می‌گذارد.

در صورت ثبت نام رایگان در آموزش مدار الکتریکی ۱ این دوره به پروفایلتان اضافه شده و شما تنها به ۴ درس دسترسی خواهید داشت. اما اگر قصد خرید دارید پس از افزودن محصول به سبد خرید می‌توانید مراحل پرداخت را پیموده و خرید خود را تکمیل کنید. در این حالت قفل تمام دروس باز می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید دسترسی شما به دوره خریداری شده در مکتب خونه نامحدود بوده و در صورت ارائه آپدیت جدید نیاز به پرداخت هزینه اضافی ندارید.

 

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  آکادمی نیک‌درس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  11 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  11 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)