آموزش توسعه برنامه‌های Android با App-Inventor

poster
پیش‌نمایش دوره

MIT App Inventor یک محیط توسعه یکپارچه برنامه‌های کاربردی وب است که در ابتدا توسط گوگل ارائه شد و اکنون توسط موسسه فناوری ماساچوست(MIT) نگهداری می‌شود. این پلتفرم به تازه‌واردان برنامه‌نویسی رایانه اجازه می‌دهد تا ... ادامه

برگزارکننده:  University of Hong Kong  University of Hong Kong
مدرس دوره:
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  3 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:14 ساعت ویدئو - 2 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 توسعه نرم‌افزار تحت سیستم عامل های Android و IOS

 کار با بلاک ها (Blocks)

 تست اپلیکیشن

 اجرای دستورات پایه برنامه‌نویسی مانند dialog در App-inventor

 راه‌اندازی پروژه برنامه ساعت هشدار

 راه‌اندازی اپلیکیشن ترسیم

 راه‌اندازی پروژه بازی Super-Dolphin

 یافتن موقعیت مکانی دستگاه

 کار با مرور وب

 راه‌اندازی پروژه Lost-Found

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش توسعه برنامه‌های Android با App-Inventor

معرفی MIT APP-Inventor

هدف آموزش در این فصل:

  •  شروع  پروژه جدیدی در App Inventor
  • راه اندازی کامپوننت های رابط کاربری را برای "Hello, World!" 
  • راه اندازی کنید App Inventor و ایجاد پروژه HelloWorld.
  • ساخت یک برنامه اندروید با کامپوننت ها (دکمه، برچسب و TextToSpeech)
  •  کاربرد کامپوننت های رابط کاربری را برای "Hello, World!"

بیایید یک هدف هفتگی تعیین کنیم؛

دانشجویانی که هدف تعیین می کنند، 75 درصد بیشتر احتمال دارد که دوره را به پایان برسانند. ما به شما کمک می کنیم پیشرفت خود را پیگیری کنید.

  معرفی دوره
مشاهده
"02:56  
  معرفی !Hello World
مشاهده
"01:13  
  معرفی App-Inventor
مشاهده
"01:52  
  مقدمه‌ای بر App-Inventor
"01:10  
  برنامه !Hello World App
مشاهده
"03:05  
  اپلیکیشن اندروید
"00:53  
  افزودن کامپوننت و کامپوننت دکمه
"01:21  
  ویژگی کامپوننت
"01:43  
  کامپوننت Label
"01:45  
کدزنی Application

هدف آموزش در این فصل:

  • ساختن ساختار یک برنامه با استفاده از بلوک‌های کد در App Inventor 
  • کاربرد بلوک‌های کد برای "Hello, World!"
  •  تست یک برنامه با یک دستگاه اندروید واقعی یا شبیه‌ساز تلفن
  معرفی ویژگی‌های بلاک‌های کد
مشاهده
"00:53  
  مقدمه‌ای بر بلاک‌های کد
"01:09  
  کنترل‌کننده رویداد (Event Handler)
"01:23  
  حذف کد
"00:56  
  فراخوانی متد
"00:53  
  ویژگی Getter و Setter
"01:13  
  بلاک کد متن داخل (Built-In)
"00:40  
  تست اپلیکیشن
"00:17  
  شبیه‌ساز Android
مشاهده
"01:14  
  ساخت APK
مشاهده
"00:40  
  استفاده از شبیه‌ساز
"02:49  
  تست پروژه HelloWorld
"00:52  
  اشتراک‌گذاری پروژه
"01:09  
پایه‌های برنامه‌نویسی و Dialog

هدف آموزش در این فصل:

  • تغییر برنامه‌ها را با Maths، Notifier، Boolean و Logics 
  • ایجاد کردن محتوای متنی را با گفتگوی متن و پیام 
  • کنترل مقادیر بولین و انتخاب گفتگو.
  • فعال کردن عملیات منطقی و شرطی را در توسعه برنامه‌ها
  معرفی Maths، Notifier، Boolean، Logics
مشاهده
"01:21  
  اعداد
مشاهده
"01:56  
  بلاک‌های کد ریاضی
"01:17  
  دستور ارزیابی
"01:04  
  جهش‌دهنده (Mutator)
"00:44  
  فرمت کردن اعداد
"00:24  
  Notifier
مشاهده
"02:11  
  کامپوننت Notifier و شروع پروژه UsingMath
"01:24  
  انتخاب Dialog و شروع پروژه UsingIfThen
"01:15  
  مقادیر Boolean
مشاهده
"01:35  
  مقادیر Boolean و کنسل کردن Dialog
"01:04  
  عملگرهای منطقی
مشاهده
"02:16  
  کد if-then و بلاک‌های کد لاجیک
"01:55  
  سوکِت else-if
"00:28  
پایه‌های بیشتر در برنامه‌نویسی

هدف آموزش در این فصل:

  • درک انواع مختلف متغیرها و حلقه‌ها
  • نشان دادن استفاده از تکنیک‌های کدگذاری را برای تکمیل برنامه‌نویسی App Inventor 
  • به کار بردن تئوری‌های آموخته شده در این واحد را برای ایجاد یک برنامه ماشین حساب دنباله‌ای 
  معرفی متغییرها، حلقه‌ها و دیگر تکنیک‌ها
مشاهده
"01:47  
  متغیر
"01:16  
  حلقه
مشاهده
"04:25  
  حلقه While
"00:46  
  شروع پروژه Usingloop
"01:33  
  کامنت‌ها
مشاهده
"01:04  
  کامنت کد
"00:31  
  Backpack
مشاهده
"00:41  
  بلاک‌های تکراری
مشاهده
"00:43  
  دو نسخه‌نویسی کد
"01:03  
  بلاک‌های کد Collapse
مشاهده
"00:47  
  Collapse کردن بلاک‌های کد
"00:25  
برنامه ساعت هشدار

هدف آموزش در این فصل:

  • شناسایی کاربرد جمع کننده زمان، صدا و کامپوننت ساعت
  • تجزیه و تحلیل عملکرد هر کامپوننت 
  •  ایجاد یک ساعت زنگ‌دار  با استفاده از کامپوننت‌های گفته شده 
  معرفی چیننده زمان، صدا و ساعت
مشاهده
"00:57  
  شروع پروژه ساعت هشدار
"00:34  
  چیننده زمان (TimePicker)
مشاهده
"02:12  
  کامپوننت چیننده زمان (TimePicker)
"01:03  
  هشدار صوتی
مشاهده
"03:54  
  دارایی پروژه (Project Asset)
"00:47  
  کامپوننت صدا
"00:34  
  کامپوننت ساعت
"01:50  
  کدزنی ساعت هشدار
"01:11  
فایل‌های صوتی و تصویری

هدف آموزش در این فصل:

  • توضیح نوع فرمت صوتی و تصویری 
  • شرح عملکرد پخش‌کننده ویدیو و اجزای صفحه صوتی 
  • ایجاد یک برنامه هشدار با استفاده از اجزای گفته شده 
  معرفی صدا، فایل صوتی و تصویری
مشاهده
"01:31  
  فایل صوتی
"00:46  
  ویدئو
"00:49  
  مشخصات منبع رسانه
"00:23  
  کامپوننت پخش‌کننده
"01:27  
  هشدار موسیقی
مشاهده
"02:37  
  شروع پروژه MusicAlarmClock
"01:45  
  هشدار رادیو
مشاهده
"01:00  
  شروع پروژه RadioAlarmClock
"00:49  
  کامپوننت پخش‌کننده ویدئو
"01:09  
  شروع پروژه VideoAlarmClock
"01:25  
  هشدار ویدئو
مشاهده
"01:39  
اپلیکیشن ترسیم

هدف آموزش در این فصل:

  • توضیح عملکرد اجزای اسلایدر، اسپینر و جعبه متن 
  • شرح عملکرد اجزای بوم و چیدمان کامپوننت‌ها 
  • ترکیب موثر این توابع برای ایجاد یک برنامه طراحی
  معرفی کامپوننت‌ها برای اپلیکیشن ترسیم
مشاهده
"01:14  
  اسپینر
مشاهده
"01:40  
  کامپوننت Spinner
"01:48  
  اسلایدر
مشاهده
"01:38  
  کامپوننت اسلایدر
"01:09  
  جعبه متن
مشاهده
"01:03  
  کامپوننت جعبه متن
"01:29  
  کامپوننت بوم
"03:52  
  کامپوننت طرح‌بندی
"01:20  
  بوم نقاشی
مشاهده
"03:16  
  شروع پروژه DrawingApp
"02:24  
  مدیریت انتخاب اسلایدر
"00:24  
  بلوک کد رنگ و لمس بوم
"00:38  
  بوم نقاشی
"02:54  
فایل

هدف آموزش در این فصل:

  • توضیح سیستم فایل و ساختار ذخیره سازی اندروید 
  • توضیح عملکرد کامپوننت ذخیره‌سازی فایل و ساختار ذخیره‌سازی App Inventor 
  •  ایجاد یک برنامه برای ذخیره یادداشت‌های متنی 
  معرفی کامپوننت فایل و برنامه نوت‌بوک
مشاهده
"00:33  
  فایل و فرمت‌های آن
"02:12  
  کامپوننت فایل و ساختار ذخیره‌سازی در App-Inventor
"01:21  
  پروژه نوت‌بوک
مشاهده
"02:30  
  پروژه نوت‌بوک
"03:06  
بازی super-dolphin

هدف آموزش در این فصل:

  • عملکردهای اسپرایت تصویر و اجزای لرزش 
  • نشان دادن استفاده از اعداد تصادفی 
  • متمایز کردن ویژگی‌های کامپوننت‌های واحدهای قبلی 
  • طراحی یک بازی تعاملی 
  معرفی ساخت یک بازی جذاب
مشاهده
"00:57  
  کامپوننت ImageSprite
"01:31  
  اعداد رندوم
مشاهده
"01:46  
  اعداد رندوم واقعی
مشاهده
"00:46  
  عدد رندوم
"01:51  
  شتاب سنج و لرزش
مشاهده
"01:28  
  تکان دادن دستگاه و ویبره
"01:27  
  شروع پروژه Superdolphin و دارایی‌های بازی (Assets‌های بازی)
"00:56  
  بازی دلفین
مشاهده
"04:37  
  رابط اپلیکیشن
"01:27  
  استفاده از فایل، صدا و ساعت
"00:37  
  امتیاز بازی و شروع بازی
"02:02  
  نمایش رندوم دلفین
"01:31  
  لمس دلفین
"00:25  
  توقف بازی
"00:29  
موقعیت مکانی دستگاه

هدف آموزش در این فصل:

  •  شرح نحوه تعیین مکان 
  • استفاده از کامپوننت سنسور مکان 
  • ایجاد یک برنامه گم شده و پیدا شده 
  معرفی کامپوننت موقعیت مکانی و پروژه Lost & Found
مشاهده
"01:01  
  اطلاعات موقعیت مکانی
"01:57  
  موقعیت مکانی دستگاه
مشاهده
"02:07  
  کامپوننت سنسور موقعیت مکانی
"03:21  
  Lost and Found
مشاهده
"03:45  
  شروع پروژه LostFound
"01:36  
  ورودی موقعیت مکانی اپلیکیشن
"01:24  
مرور وب

هدف آموزش در این فصل:

  • توضیح عملکرد اجزای لغزنده، اسپینر و جعبه متن
  • شرح عملکرد اجزای بوم و چیدمان اجزا
  • ترکیب موثر این توابع برای ایجاد یک برنامه طراحی
  معرفی مرور وب (Web Viewer) و Lost & Found
مشاهده
"00:52  
  Web Viewer
مشاهده
"01:13  
  کامپوننت مرور وب (WebViewer)
"02:29  
  نقشه‌های گوگل (Google Maps)
"01:47  
  اتمام پروژه LostFound
"01:47  

ویژگی‌های دوره

زیرنویس فارسی
زیرنویس فارسی

این دوره دارای زیرنویس اختصاصی است.

درباره دوره

MIT App Inventor یک محیط توسعه یکپارچه برنامه‌های کاربردی وب است که در ابتدا توسط گوگل ارائه شد و اکنون توسط موسسه فناوری ماساچوست(MIT) نگهداری می‌شود.

این پلتفرم به تازه‌واردان برنامه‌نویسی رایانه اجازه می‌دهد تا نرم‌افزارهای کاربردی (برنامه‌ها) را برای دو سیستم عامل(OS) :  Android و iOS ایجاد کنند، که از 20 ژانویه 2023، در مرحله آزمایش نهایی بتا است. این نرم‌افزار رایگان و منبع باز است که تحت مجوز دوگانه منتشر شده است: مجوز Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0 Unported و مجوز Apache 2.0 برای سورس کد.

از یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) بسیار شبیه به زبان‌های برنامه‌نویسی Scratch و StarLogo استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌ای با کشیدن و رها کردن اشیاء بصری ایجاد کنند که می‌تواند بر روی دستگاه‌های Android و iOS آزمایش شود و برای اجرا به عنوان یک برنامه اندروید ساخته شود.

این برنامه از یک برنامه همراه استفاده می‌کند که امکان آزمایش و اشکال‌زدایی زنده را می‌دهد. در ایجاد App Inventor، گوگل از تحقیقات قبلی قابل توجهی در محاسبات آموزشی و کارهای انجام شده در Google در محیط‌های توسعه آنلاین استفاده کرد.

App Inventor و پروژه‌های دیگر مبتنی بر تئوری‌های یادگیری ساخت‌گرا هستند که بر این نکته تأکید دارند که برنامه‌نویسی می‌تواند وسیله‌ای برای درگیر کردن ایده‌های قدرتمند از طریق یادگیری فعال باشد. به این ترتیب، این بخشی از یک جنبش مداوم در کامپیوتر و آموزش است که با کار سیمور پیپرت و گروه آرم MIT در دهه 1960 آغاز شد و همچنین با کار میچل رسنیک در Lego Mindstorms و StarLogo خود را نشان داد.

App Inventor همچنین از استفاده از داده‌های ابری از طریق مؤلفه CloudDB خود پشتیبانی می‌کند.

 این دوره برای چه کسانی است:

  •  دانشجویان
  • کارشناسان مهندسی نرم افزار
  • و اساساً هر کسی که می‌خواهد نرم افزار تحت سیستم عامل ها Android و ios بدون کد‌نویسی توسعه دهد.

کیفیت تدریس و موضوع کاربردی این دوره باعث شده است که بیش از 58 هزار دانشجو در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند و دوره امتیاز 4.6 از 5 را طبق نظر دانشجویان دریافت کند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher Kenneth W T Leung

Kenneth W T Leung استادیار گروه آموزشی مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ و فارغ التحصیل علوم کامپیوتر در مقطع ارشد علوم و دکترای تخصصی از دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ و فارغ التحصیل علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی علوم از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا است. علایق تحقیقاتی ایشان در حوزه بازیابی اطلاعات و مدیریت داده‌های تلفن همراه است. هدف اصلی تحقیق ایشان بهبود اثربخشی سیستم‌های بازیابی اطلاعات است تا اطلاعات مربوطه به راحتی توسط کاربران کشف شود. 

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  University of Hong Kong
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  3 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:14 ساعت ویدئو - 2 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
course-feature   زیرنویس فارسی