×
ribbon

آموزش رزومه نویسی

رزومه تقریباً همیشه برای متقاضیان مشاغل اداری مورد نیاز است. رزومه اولین گامی است که توسط استخدام‌کنندگان شرکتی و مدیران استخدام برای شناسایی نامزدهایی که ممکن است برای مصاحبه دعوت شوند، بررسی می‌شود. به طور ... ادامه

ارائه دهنده:  موسسه آموزشی پژوهشی آریانا  موسسه آموزشی پژوهشی آریانا
مدرس دوره:
شهرام کریمی
شهرام کریمی
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  3 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  3 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رزومه نویسی

فصل اول: چرا باید رزومه داشته باشیم؟
  فرآیند استخدام در شرکت
"08:12  
  کانال های کاریابی
"02:57  
  بررسی آگهی های استخدامی
"11:33  
  انواع رزومه و دلایل تدوین آن
"09:58  
  انواع گزاره و خطاهای ادراکی در استخدام
"11:01  
  خطاهای ادراکی در استخدام
"02:54  
  اسلایدهای درس آموزش رزومه نویسی
"00:03  
فصل دوم: چطور بنویسم آنچه که هستم؟
  سرفصل‌های رزومه نویسی
"01:40  
  نکات مهم در رزومه نویسی
"08:32  
  نکات مهم در ارسال رزومه
"09:25  
فصل سوم: چرا مورد مصاحبه قرار می گیرم؟
  اصول مصاحبه
"01:32  
  انواع مصاحبه استخدام
"04:32  
  مراحل مصاحبه جذب
"06:12  
  نتایج تیم مصاحبه کننده
"01:33  
  مصاحبه در دنیای واقعی
"04:28  
فصل چهارم: فوت و فن آمادگی برای مصاحبه
  چگونه در جلسات مصاحبه حاضر شویم؟
"05:14  
  تغذیه مناسب قبل از انجام مصاحبه
"01:37  
  مطالعه قبل از مصاحبه
"02:11  
  تقویت اعتماد به نفس و مدیریت استرس
"02:17  
فصل پنجم: اگر من مصاحبه گر بودم
  معیارهای ارزیابی
"01:53  
  انواع مصاحبه
"03:32  
  انواع رویکرد مصاحبه کنندگان
"02:43  
فصل شش: با فضای مصاحبه دوست شویم
  فضای جلسه مصاحبه
"01:22  
  چگونه خود را معرفی کنیم؟
"01:52  
  خطای اولین برخورد
"02:34  
  کنترل استرس
"01:45  
  ارزیابی مصاحبه شونده
"03:18  
  انواع سوالات مصاحبه
"02:24  
  پاسخ دادن به سوال‌ها
"06:48  
  نمونه سوال‌های مصاحبه عمومی
"04:55  
فصل هفتم: سلام من خانم/آقای .... هستم
  چه بگویم و چه بپرسم؟
"03:11  
  جلب اعتماد تیم مصاحبه کننده
"01:54  
  چگونه به سوال‌ها پاسخ دهم؟
"02:50  
  روش برخورد با مصاحبه کننده
"03:25  
  زبان بدن
"04:04  
  7 تکنیک در زبان بدن
"06:18  
  مذاکره درباره حقوق
"02:04  
  آزمون‌های روانشناسی
"12:53  

درباره دوره

رزومه تقریباً همیشه برای متقاضیان مشاغل اداری مورد نیاز است. رزومه اولین گامی است که توسط استخدام‌کنندگان شرکتی و مدیران استخدام برای شناسایی نامزدهایی که ممکن است برای مصاحبه دعوت شوند، بررسی می‌شود.

به طور کلی رزومه شما باید به طور واضح، مختصر و راهبردی، صلاحیت‌های شما را ارائه کند تا یک استخدام کننده به ملاقات شما علاقه‌مند شود. باید مهارت‌ها، تجربه کاری شما را منتقل کند. رزومه برای توصیف کارهایی که می‌توانید به صورت حرفه‌ای انجام دهید استفاده می‌شود، به نحوی که نشان می‌دهد چه کارهایی می‌توانید برای یک کارفرما انجام دهید.

به خاطر داشته باشید که فرصت‌های شغلی ممکن است به طور غیرمنتظره‌ای برای هر شخصی ایجاد شوند، بنابراین یک رزومه به روز، کلید به دست آوردن شغل است. ممکن است شما از خود بپرسید که چگونه رزومه درست کنم ؟ قرار است در ادامه مهم‌ترین نکات را درباره چگونگی نوشتن رزومه به شما بگوییم و شما را با آموزش نوشتن رزومه آشنا کنیم. همچنین بایدها و نبایدهایی درباره نحوه نوشتن یک رزومه خوب و مواردی که باید گنجانده شود، آورده شده است.

تحقیقات نشان می‌دهد که به طور متوسط​​، استخدام کنندگان حداکثر 6 ثانیه به رزومه شما نگاه می‌کنند!

کمی ناامیده کننده به نظر می‌رسد. شما روزها و حتی هفته‌ها وقت می‌گذارید تا یک رزومه عالی تهیه کنید که به طور خلاصه شما و توانایی‌هایتان را نشان دهد اما در مقابل فردی که قرار است شما را استخدام کنند تنها چند ثانیه به رزومه‌ی شما نگاه می‌کند و اگر در همان چند ثانیه از رزومه‌ی شما خوشش بیاد، به خواندن آن ادامه می‌دهد. ممکن است غیرمنصفانه به نظر برسد! 

دقیقاً چگونه قرار است در عرض چند ثانیه توجه شخصی را جلب کنید؟ ما برای این مشکل راه حلی داریم. با آموزش رزومه نویسی شما با یاد گرفتن نکات رزومه نویسی می‌توانید در چند ثانیه اثرگذار باشید. 

در ابتدا، بیایید بررسی کنیم که رزومه چیست؟

  • رزومه فقط برای بیان سابقه شغلی شما نیست.
  • رزومه خلاصه‌ای از مهارت‌های شما نیست.
  • رزومه قرار نیست به طور خودکار شغل شما را پیدا کند.

آموزش رزومه نویسی: قدم به قدم

1. اولین قدم برای شروع رزومه نویسی انتخاب قالب درست برای رزومه است. 3 نوع فرمت و قالب برای رزومه نویسی وجود دارد که با توجه به موقعیتی که برای آن در خواست می‌دهید باید آن را انتخاب کنید.

  • فرمت زمانی معکوس:

این قالب محبوب‌ترین قالب رزومه است و برای افرادی که تجربه کاری زیادی دارند که با موقعیت‌های شغلی مورد علاقه‌شان ارتباط دارد، مناسب است.

  • فرمت عملکردی/ مبتنی بر مهارت:

 اگر به دلیل دانشجو بودن/فارغ‌التحصیل شدن، فاقد تجربه کاری مناسب هستید یا می‌خواهید تغییر شغلی ایجاد کنید، قالب مهارت محور انتخاب بهتری است.

  • فرمت ترکیبی:  

رزومه ترکیبی برای افراد جویای کار با مجموعه مهارت‌های بسیار متنوع، یک انتخاب عالی است. اگر برای موقعیتی درخواست می‌دهید که به مهارت در 3 الی 4 زمینه مختلف نیاز دارد و می‌خواهید همه آن را در رزومه خود نشان دهید، این فرمت مناسب است. 


2. در این مرحله برای ادامه‌ی رزومه نویسی باید چیدمان رزومه را رعایت کنید که شامل موارد زیر است.

  • تعداد صفحات:

حداکثر تعداد صفحات مناسب 2 صفحه است. مدیران منابع انسانی در شرکت‌های بزرگ ماهانه حدود 1000 رزومه دریافت می‌کنند. رزومه‌های بالای 2 صفحه شانس کمتری برای خوانده شدن دارند.

  • فضای سفید درحاشیه:

تمام صفحه را پر نکنید تا رزومه‌ی شما چشم را خسته نکند.

  • فونت خوانا:

از فونت‌های معمول و رسمی استفاده کنید و فونت‌های فانتزی را فراموش کنید.

  • اندازه قلم مناسب :

به عنوان یک قانون کلی، برای متن عادی 11 - 12 pt و برای عناوین بخش‌ها 14 - 16 pt مناسب است.
رزومه خود را به صورت PDF ذخیره کنید. فرمت Word شانس خوبی برای بهم ریختن قالب‌بندی رزومه شما دارد.

3. رزومه‌ی شما می‌تواند بخش‌های مختلفی داشته باشد اما مواردی که در ادامه ذکر می‌شود حتما باید در رزومه‌ی شما وجود داشته باشد. 

  • اطلاعات تماس:

در این بخش باید نام و نام خانوادگی، شماره تماس، ایمیل و محل زندگی خود را قید کنید. قرار دادن آدرس لینکدین یا سایر شبکه‌های اجتماعی اختیاری است. حتما ایمیل رسمی خود را قید کنید و از قرار دادن تاریخ تولد در این بخش خودداری کنید. 

  • خلاصه یا هدف رزومه حرفه‌ای:

بخش طلایی رزومه‌ی شما این بخش است. شما با نوشتن یک خلاصه‌ی حرفه‌ای  از رزومه‌ی خود می‌توانید در همان 6 ثانیه توجه کارفرما را جلب کنید.

  • تجربه کاری (و دستاوردها):

مهم‌ترین بخش رزومه بخشی است که تجربه‌های شما را شرح می‌دهد. با توجه به این بخش است که کارفرما می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا شما برای این موقعیت مناسب هستید یا نه.

  • تحصیلات:

این بخش ساده و روشن است. مقاطع تحصیلی که گذراندید و مدرسه یا دانشگاهی که در آن مشغول به تدریس بوده‌اید و معدل کل خود را ذکر کنید.

  • مهارت‌ها:

این بخش مهمی است به خصوص اگر سابقه‌ی کاری چندانی ندارید. شما می‌توانید با بیان مهارت‌هایتان و میزان تخصص خود در آن، نظر کارفرما را جلب کنید و نشان دهید اگه سابقه‌ی کاری ندارید اما توانایی‌های لازم را دارید. اگر سابقه‌ی کار دارید، این بخش می‌تواند نقطه‌ی تمایز شما و سایر متقاضیان باشد.

  • بخش اختیاری – زبان‌هایی که بلدید، فعالیت‌های مختلف، سرگرمی‌ها و غیره

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher شهرام کریمی

شهرام کریمی، دانش آموخته رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و مدیریت ریسک از دانشگاه اس.آر.اچ برلین. زمینه کاری وی در حوزه منابع انسانی، استراتژی و مدیریت سازمان است و به کار مربوط به تجزیه و تحلیل سیستم‌های سازمانی و عارضه‌یابی در سازمان‌ها علاقه‌مند است و حدود 15 سال در این زمینه‌ها فعالیت کرده است. شهرام کریمی، بیش از ده سال سابقه مدیریت در حوزه‌های سازمانی و منابع انسانی در شرکت‌هایی مانند توربین مپنا و همراه اول دارد و بر فرایندهای منابع انسانی مانند مصاحبه و استخدام کارکنان جدید، ارزیابی و مدیریت عملکرد، آموزش و توسعه کارکنان، جبران خدمات، کانون‌های ارزیابی و پایش و ارزیابی رضایت شغلی در سازمان‌ها، تسلط دارد. وی در طول دوران کاری خود در سه شرکت مشاور بزرگ در حوزه‌های سازمانی مانند SAP، Arthur D. Little (ADL) و Hay Group فرصت کار داشته و توانسته تجربیات عمیقی در همراهی با مشاوران بین‌المللی کسب کند.

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

نکاتی که باید در رزومه نویسی رعایت کنید :

1. یک عنوان رزومه برجسته بنویسید.

عنوان یک رزومه یک توصیف مختصر از شخصیت شما به عنوان یک فرد جویای کار است. یک عنوان به خوبی نوشته شده می‌تواند توجه یک استخدام کننده را جلب کند و آن‌ها را تشویق کند تا نگاه دقیق‌تری به مدارک شما بیندازند.

عنوان شما یک افزودنی کوتاه اما قدرتمند در رزومه شما است و اغلب اولین چیزی است که یک استخدام کننده می‌خواند. از این فرصت برای ایجاد یک تاثیر اولیه قوی استفاده کنید. همچنین سعی کنید از حروف عنوان استفاده کنید (حرف اول هر کلمه را با حروف بزرگ بنویسید) و از فونت پررنگ یا کمی بزرگتر استفاده کنید تا تیتر از نظر بصری برجسته شود.

2. رزومه خود را چندین بار تصحیح کنید.

مطمئن شوید که هیچ غلط املایی یا دستوری وجود ندارد. از شخص دیگری نیز بخواهید آن را بخواند. یک اشتباه املایی ساده در رزومه می‌تواند تصوری منفی برای کارفرما ایجاد کند. حتی می‌تواند مانع از به دست آوردن شغل شود.

3.رزومه خود را متناسب با موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید تنظیم کنید.

تجربه کاری یا دستاوردهای مرتبط با موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید را مشخص کنید. این کار را می‌توان با بررسی شرح شغل یا وب سایت کارفرما انجام داد.

4.  آنچه را که به دست آورده‌اید برجسته کنید.

شما باید بتوانید بهترین نمونه‌ها را در جایی که مهارت‌های خود را نشان داده‌اید شناسایی کنید. این مثال‌ها باید به دستاوردهای شما در شغل خود اشاره کنند و نشان دهنده این باشد که شما چه نوع کارمندی هستید. بهتر است این اطلاعات را در بخش "تجربه کاری" رزومه درج کنید.

5. صادق باشید.

دروغ گفتن در رزومه هرگز ایده خوبی نیست. شما نمی‌خواهید مهارت‌ها یا نتایج خود را اغراق کنید زیرا این باعث گمراهی کارفرما می‌شود. به آنچه ارائه می‌دهید اطمینان داشته باشید.

6. از کلمات ساده و افعال عملی استفاده کنید.

شخصی که رزومه شما را می‌خواند ممکن است همیشه کارفرما نباشد. رزومه‌ها را می‌توان توسط استخدام کنندگان یا متخصصان منابع انسانی که ممکن است با رشته خاص شما آشنا نباشند، بررسی کرد. از زبان ساده و همچنین از افعال متقاعدکننده استفاده کنید.

همچنین افعال عملی به نشاط بخشیدن به نوشتار شما کمک می‌کند و رزومه شما را برای استخدام کنندگان و مدیران استخدام خواناتر می‌کند. در نظر بگیرید که هر نقطه از رزومه خود را با یک فعل عملی شروع کنید و افعال عمومی مانند "مدیریت" یا "رهبری" را با کلمات جذاب‌تری مانند "آموزگار" یا "تسریع" جایگزین کنید.

این نکات را در رزومه خود به کار نبرید :

1. از آدرس ایمیل نامناسب استفاده نکنید.

اطمینان حاصل کنید که ایمیل شما به راحتی قابل خواندن، تایپ آسان، حرفه‌ای و غیر توهین آمیز است. به طور کلی، آدرس ایمیل شما باید بر اساس نام شما باشد. نام مستعار، اعداد یا نویسه‌های خاص را حذف کنید.

2. اطلاعات شخصی غیر ضروری را وارد نکنید.

بهتر است هر گونه جزئیات شخصی مانند سن، وزن، قد، وضعیت تاهل، ترجیحات مذهبی، دیدگاه‌های سیاسی، یا هر ویژگی شخصی دیگری که می‌تواند بحث برانگیز باشد را کنار بگذارید. ما.

3. از ضمایر شخصی استفاده نکنید.

از کلمه «من» استفاده نکنید. رزومه خود را به صورت سوم شخص بنویسید، انگار که توسط شخص دیگری نوشته شده است.

4. به سادگی مسئولیت‌های شغلی را فهرست نکنید.

وظایف شغلی شما از عنوان شغلی شما مشخص خواهد شد. پس به جای نوشتن وظایف شغلی خود و ارائه مثال‌های خاص، سعی کنید دستاوردهای خود را برجسته کنید.

5.دلایل ترک مشاغل قبلی را درج نکنید.

هدف اصلی رزومه شما ارتقای خود، مهارت‌ها، تجربه و دستاوردهای شماست. بنابراین نباید دلایل ترک شغل قبلی خود را مطرح کنید، زیرا هیچ ارزشی برای شما به عنوان نامزد نمی‌افزاید.

6. مراجع را درج نکنید.

یک کارفرما فقط در صورتی به مراجع نیاز دارد که به طور جدی در حال بررسی استخدام شما باشد. ارجاعات را در یک برگه جداگانه نگه دارید و آن‌ها را فقط در صورت درخواست خاص ارائه کنید.

7.سرگرمی‌ها یا علایق را در نظر نگیرید.

به دلیل قضاوت‌هایی که کارفرمایان می‌توانند انجام دهند، ذکر سرگرمی‌ها توصیه نمی‌شود. با این حال، اگر سرگرمی‌های شما به موقعیت شغلی مربوط می‌شود، می‌توانید آن‌ها را بگنجانید زیرا می‌توانند به کارفرما نشان دهند که چرا برای این شغل مناسب هستید.

جمع بندی:

در پایان این نکته را به خاطر داشته باشید که رزومه‌های موفق دستاوردهای خاصی را که متقاضیان در موقعیت‌های قبلی به دست آورده‌اند، برجسته می‌کند، بنابراین لازم است که ابتدا با نحوه رزومه نویسی آشنا شوید تا بتوانید شانس استخدام در شغل مورد نظرتان را افزایش دهید. نکاتی که در بالا گفته شد به شما در رزومه نویسی کمک خواهد کرد. از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما سپاس‌گزاریم برای خواندن مطالب بیشتر به سایت مکتبخونه مراجعه فرمایید.

صفحات پربازدید
poster
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  3 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  3 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود نمی‌باشد)