آموزش طراحی قالب‌های تزریق پلاستیک در کتیا (CATIA)

با نگاه به اطراف خود به این موضوع پی می‌بریم که قطعات پلاستیکی چقدر در زندگی ما کاربرد دارند. پس یادگیری روش ساخت قطعات پلاستیکی می‌تواند جذاب و همچنین بسیار پر درآمد باشد. اکثر قطعات ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.4 (8 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با قالب‌گیری در محیط core and cavity design

 طراحی قالب کاسه پلاستیکی

 طراحی قالب قطعات پلاستیکی همراه با کشویی

 طراحی قالب به صورت پروژه محور

پیش‌نیاز‌ها

برای آموزش این دوره آشنایی با محیط های Part Design و Generative Shape Design یادگیری را راحت‌تر می‌کند. چراکه این دو محیط بخش مهمی در طراحی قالب هستند و برای طراحی قالب از این دو محیط استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که تسلط بر این دو محیط الزامی نیست چرا که در حین آموزش ابزارهای مهم این دو محیط نیز آموزش داده می‌شود.

سرفصل‌های دوره آموزش طراحی قالب‌های تزریق پلاستیک در کتیا (CATIA)

مقدمه طراحی قالب تزریق پلاستیک

در این فصل به اصول اولیه طراحی قالب تزریق پلاستیک می پردازیم. طراحی قالب را به صورت کامل توضیح می‌دهیم. و در ادامه وارد محیط نرم‌افزار کتیا می‌شویم و با محیط‌های Core and Cavity design و mold tooling design و part design آشنا می‌شویم.

  مقدمه
"00:31  
  مفاهیم طراحی قالب تزریق پلاستیک
"11:10  
  محیط‌های نرم‌افزار کتیا
"07:35  
  فایل‌های مورد نیاز دوره
"00:03  
محیط core and cavity design برای قالب‌گیری

در این فصل وارد محیط core and cavity design می‌شویم. در این محیط قطعه از پیش طراحی شده را وارد کرده و سطوح مربوط به core و cavity را استخراج کرده و از این سطوح برای قالب‌گیری استفاده می‌کنیم.

  مقدمه
"00:36  
  استخراج سطوح Core و Cavity
"12:04  
  مفاهیم طراحی قالب در نرم‌‌افزار
"12:33  
  طراحی Core و Cavity در محیط mold tooling design
"08:12  
طراحی قالب کاسه پلاستیکی - محیط mold tooling design

در این فصل اولین قالب را برای کاسه پلاستیکی طراحی می‌کنیم. بدین منظور وارد محیط mold tooling design می‌شویم. و قطعات مربوط به قالب از جمله: پران‌های - بوش تزریق- اتصالات - رایزر بارها - نری - مادگی و ... را طراحی می‌کنیم.

  مقدمه
"00:32  
  طراحی میل راهنما قالب
"08:13  
  طراحی بوش راهنما
"06:41  
  طراحی اتصالات در قالب تزریق پلاستیک - بخش اول
"04:11  
  طراحی اتصالات در قالب تزریق پلاستیک - بخش دوم
"10:06  
  طراحی اتصالات در قالب تزریق پلاستیک - بخش سوم
"11:33  
  طراحی پین‌های پران قالب تزریق پلاستیک
"11:59  
  طراحی برگشت پران‌های قالب تزریق پلاستیک
"11:47  
  طراحی مسیر تخلیه هوا
"06:35  
طراحی قطعه همراه با کشویی

در این فصل به سراغ یک مثال پیچیده می‌رویم. داخل این قطعه حتما باید اسلایدر یا کشویی طراحی کنیم. درضمن مثال حل شده در این فصل به‌صورتی است که ما یک قالب طراحی می‌کنیم و در لحظه دو قطعه تولید می‌کنیم. با یادگیری این فصل به راحتی قطعات پیچیده را قالب‌گیری می‌کنید.

  مقدمه
"01:16  
  استخراج سطوح نری و مادگی قالب شماره دو
"06:23  
  ویرایش سطح core و طراحی قسمت نری قالب
"13:53  
  ویرایش سطح cavity و طراحی قسمت مادگی
"10:47  
  طراحی سطح کشویی قالب تزریق پلاستیک
"10:12  
  تولید جسم سالید از سطوح core و cavity
"11:22  
  ویرایش کشویی قالب و cavity برای طراحی مسیر حرکت کشویی
"10:36  
  طراحی قالب شماره دو در محیط mold tooling design
"13:04  
  طراحی core و cavity در قالب
"13:15  
  مونتاژ قطعات قالب کنار یکدیگر
"09:55  
  طراحی میل راهنما قالب شماره دو
"10:45  
  طراحی اتصالات قالب
"12:52  
  طراحی مسیر عبور آب و سیستم خنک‌کاری قالب
"15:01  
  طراحی سیستم پران قالب شماره دو
"14:41  
  طراحی سیستم برگشت پران قالب
"13:47  
  طراحی سیستم تزریق قالب
"12:03  

درباره دوره

با نگاه به اطراف خود به این موضوع پی می‌بریم که قطعات پلاستیکی چقدر در زندگی ما کاربرد دارند. پس یادگیری روش ساخت قطعات پلاستیکی می‌تواند جذاب و همچنین بسیار پر درآمد باشد. اکثر قطعات پلاستیکی با استفاده از قالب‌های تزریق پلاستیک تولید می‌شوند. قطعاتی مانند اسباب‌بازی کودکان و وسایل آشپزخانه با روش تزریق پلاستیک تولید می‌شوند. ما می‌توانیم این قالب‌ها را با تکنیک بسیار ساده در نرم‌افزار کتیا طراحی و تولید کنیم. در این دوره آموزشی صفر تا صد قالب‌های تزریق پلاستیک را می‌آموزیم و دو مثال مهم در زمینه طراحی قالب را حل می‌کنیم.

نرم‌افزار کتیا و طراحی قالب و قطعات پلاستیکی

نرم‌افزار کتیا تولید شرکت Dassault Systemes یک نرم‌افزار قدرتمند در زمینه CAD و CAM است و در زمینه CAE نیز نیاز مهندسان را برطرف می‌کند. با استفاده از نرم‌افزار کتیا می‌توان اکثر قطعات صنعتی را طراحی کرد. یکی از این قطعات قالب‌های تزریق پلاستیک است. محیط‌های مهم نرم‌افزار کتیا که در قالب‌سازی نیاز هستند محیط‌های Core and Cavity design، mold tooling design، part design، generative shape design است.

هدف از دوره آموزشی طراحی قالب‌های تزریق پلاستیک در کتیا

در این دوره آموزشی با مرحله‌به‌مرحله و به‌صورت پروژه محور مقدمه طراحی قالب را آموزش می‌دهیم و با ارائه تصاویر مختلف قسمت‌های مختلف قالب تزریق پلاستیک را می‌آموزیم. در ادامه وارد محیط نرم‌افزار کتیا می‌شویم و با ارائه دو مثال بسیار مهم و کاربردی به آموزش طراحی قالب می‌پردازیم. مطالب دوره شامل روش قالب‌گیری قطعات پلاستیکی داخل محیط Core and Cavity design است در ادامه وارد محیط mold tooling design می‌شویم و قطعات مختلف را به نرم‌افزار اضافه می‌کنیم. قطعات قالب شامل، میل راهنما، اتصالات، پران‌ها، خنکاری قالب و بوش تزریق است. 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مهدی شمشیری

مهندس مهدی شمشیری فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید (شکلدهی ورق) در دانشگاه شهید رجایی تهران است. ایشان اولین مقاله در زمینه شکل‌دهی غلتکی انعطاف‌پذیر گرم در ایران را ارائه کرده‌اند. ایشان در دوره کارشناسی کار با نرم‌افزار کتیا را به‌صورت حرفه‌ای آغاز و بعد از کسب مهارت کافی شروع به تدریس حضوری نرم‌افزار کتیا و تدریس به‌صورت آنلاین در سایت‌های مختلف کردند. در کنار تدریس بسیاری از پروژه‌های صنعتی شرکت‌ها توسط ایشان طراحی و اجرا شده است. در کنار نرم‌افزار کتیا، به نرم‌افزارهای  اکسل، پاورپوینت، ورد، اکسس، آباکوس، اتوکد، سالیدورکس، کیشات و ... تسلط دارند. ایشان در کنار رشته مهندسی مکانیک سابقه 6 سال فعالیت در بازارهای مالی بخصوص بازار فارکس و بورس را در کارنامه خود دارند و به صورت تخصصی به تدریس بازارهای مالی مشغول هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
ملیحه انصاری 1402-07-27
دوره کاربردی و مفیدی بود
امیر علی 1402-06-22
مثال ها خوب و کاربردی بود. از آموزش راضی هستم
امیر 1402-06-18
به نکات ریز هم پرداخته شده بود. ممنون از این آموزش کاربردی
فاطمه 1402-06-14
بسیار عالی و کامل. با این که آشنایی کمی با کتیا داشتم به مشکل نخوردم. تشکر فراوان
احمدرضا 1402-05-28
آموزش جامع و کامل بود. من در زمینه طراحی قالب مشغولم و خیلی این آموزش کمکم کرد.
آرمین مرادی 1402-09-15
دوره خوبی بود برای شروع کار مناسب بود
آریا بختیاری 1403-01-11
افتضاح خیلی از ابزار های محیط رو نگفتن مثال های زده شده به هیچ عنوان کاربردی نیست در واقعیت سطح دانش خودشون هم کامل نیست

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

آموزش طراحی قالب تزریق پلاستیک در کتیا

طراحی قالب تزریق پلاستیک در کتیا چه اهمیتی دارد؟ لوازم پلاستیکی به روش تزریق داخل قالب تولید می‌شوند. برای این که محصول پلاستیکی ما زیبایی، کیفیت و کارایی لازم را داشته باشید، باید دقت کافی را در طراحی و پیاده‌سازی قالب داشته باشیم، تا محصولی حرفه‌ای تولید و عرضه کنیم. روش‌های سنتی و دستی زیادی برای ساخت قالب تزریق پلاستیک وجود دارند. اما نمی‌توانیم کیفیت و دقت کافی را از محصول نهایی حاصل از آن‌ها داشته باشیم. از این رو بهتر است از ابزارهای پیشرفته، مدرن و دقیق برای طراحی قالب تزریق پلاستیک استفاده کنید.

از سوی دیگر اگر بخواهیم محصولی را در تیراژ بالا تولید کنیم، لازم است تعداد زیاید قالب‌ بیشتر برای یک محصول، با ساختاری یکسان و کاملاً مشابه داشته باشیم. این مطلب نیز دلیل دیگری بر نیاز به استفاده از نرم‌افزار‌های طراحی قالب محسوب می‌شود. 

نرم‌افزاری‌های مختلفی برای طراحی قالب و قطعات پلاستیکی و فلزی وجود دارند، که می‌توانند در صنایع متفاوتی مورد استفاده قرار گیرند. بهترین پلتفرم‌های که در طراحی قالب تزریق پلاستیک به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شوند، کتیا دیزاین و سالیدروک هستند. این دو نرم‌افزار کیفیت و دقت محاسباتی نزدیک به هم ارائه می‌دهند. اما کتیا طرف‌داران بیشتر دارد.

به دلیل کیفیت و کارایی بیشتر کتیا و تقاضای بیشتر برای یادگیری تصمیم گرفتیم یک پکیج آموزش طراحی قالب تزریق پلاستیک تولید و در آکادمی مجازی مکتب خونه انتشار دهیم؛ بنابراین در ادامه در مورد مزایا و امکانات نرم‌افزار کتیا و آنچه در آموزش پیش رو  در زمینه طراحی قالب تزریق پلاستیک می‌توانید یاد بگیرید صحبت خواهیم کرد.

آموزش طراحی قالب در کتیا

کتیا نرم‌افزاری است که برای طراحی تجهیزات صنعتی و غیر صنعتی در حوزه‌‌های مختلفی استفاده می‌شود. سازندگان این پلتفرم برای هر صنعت، محیط‌های طراحی متفاوتی ساخته‌اند. محیط‌های طراحی که برای طراحی قالب و استفاده در صنعت قالب‌سازی، تولید شده‌‌اند عبارت‌اند از:

·       Core & Cavity Design

·       Mold Tooling Design

جالب است بدانید این دو محیط کاملاً وابسته به یکدیگر یا به زبان ساده‌تر، مکمل هم هستند. برای کشف این ارتباط، لازم است هر کدام را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

محیط طراحی Core & Cavity Design در کتیا

این محیط در طراحی اجزای اصلی دارای سطوح برآمده و تورفته کاربرد دارد. مزیت محیط Core & Cavity Design این است که فرایند طراحی را به صورت خودکار انجام می‌دهد؛ زیرا اگر بخواهیم این کار را دستی و بدون ابزار دیجیتالی انجام دهیم بسیار پیچیده و زمان‌بر خواهد بود. در نتیجه با کمک از این محیط طراحی از نرم‌افزار Cetia mold، می‌توانید طرح خود را با سرعت و کیفیت بیشتری طراحی و تولید کنید.

اگر به دنبال آموزش طراحی قالب سنبه و ماتریس در کتیا هستید، لازم است بدانید برای این نوع طرح‌ها با این محیط کار خواهید کرد؛ زیرا این پلتفرم محیط جداگانه‌ای برای طراحی سنبه و ماتریس فراهم می‌کند. 

محیط طراحی Mold Tooling Design در کتیا

دایکست یا ریخته‌گری پلاستیک به ساخت قطعات با فرو رفتگی و برآمدگی خلاصه نمی‌شود. باید بتوانیم قطعات و اجزای کوچک را هم طراحی و تولید کنیم. محیط Mold Tooling Design این کاربرد را در نرم‌افزار کتیا دارد. همچنین در این محیط برای تولید قالب قطعات و اجزای کوچک می‌توانیم از نمونه‌های آماده موجود در کتابخانه آن انتخاب کنیم.

این محیط Mold Design در نرم‌افزار کتیا توسط شرکت‌های بزرگ و معتبری مانند Hasco مورد استفاده قرار گرفته است. در نتیجه در صورت به‌کارگیری مدل‌های آماده آن می‌توانیم مطمئن باشیم قطعاتی دقیق و استاندارد طراحی و تولید کردیم. لازم است بدانید برای طراحی قالب پروگریسو با کتیا نیز می‌توان از این محیط کمک گرفت.

مزایای طراحی قالب تزریق پلاستیک در کتیا

نرم‌افزار کتیا مزایایی دارد که آن را از دیگر ابزارهای طراحی قالب تزریق پلاستیک متمایز می‌کنند. این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند.

·       سرعت بیشتر در فرایند طراحی نسبت به دیگر نرم‌افزارها

·       کمک به طراح در کاهش خطا‌ها و ایرادات

·       کیفیت بالای طرح نهایی به دلیل دقت و قدرت محاسباتی بالا 

·       سرعت بالاتر در تولید نسخه نهایی قالب

·       بازدهی و سود بیشتر و بهتر به دلیل مزایای ذکر شده

·       ایجاد نمودار درختی برای ارائه تاریخچه دقیق از مراحل انجام کار

·       امکان تولید خروجی با فرمت‌های مختلف از طرح نهایی

·       دارای یک محیط گرافیکی قوی و حرفه‌ای

·       دارای قابلیت فرمول‌ نویسی و طراحی به صورت پارامتریک

·       پلتفرم مورد علاقه شرکت‌های مطرح جهان 

·       امکان شبیه سازی طرح در یک محیط سه بعدی حرفه‌ای

کاربرد‌های طراحی قالب تزریق پلاستیک در کتیا

عمده کاربرد‌های طراحی قالب تزریق پلاستیک در کتیا عبارت‌اند از:

·       طراحی انواع قالب‌ به صورت دو بعدی و  سه بعدی

·       قابل استفاده برای طراحی‌های پیچیده در صنایعی مانند خودروسازی و هواپیما سازی «گزینه اول شرکت‌هایی مانند نیسان، زیمنس، آئودی، فرود و بوئینگ»

·       طراحی مکانیزم‌های مکانیکی و اتصالات مفصلی و نری-مادگی برای قالب تزریق پلاستیک

·       طراحی و تولید قالب برای تجهیزاتی مانند موس، کیبورد و دیگر قسمت‌های پلاستیکی کامپیوتر

·       طراحی قالب بدنه برای هر نوع تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی

·       طراحی قالب برای تولید پایه مبل و کابینت

·       طراحی قالب برای دستگیره‌های پلاستیکی درب، کمد، کابینت و دیگر لوازم خانگی

·       طراحی قالب برای قاب گوشی و تبلت

·       طراحی قالب برای میز و صندلی پلاستیکی

·       طراحی قالب برای رزین، سنگ مصنوعی و دیگر لوازم تزییناتی و ساختمانی

·       طراحی قالب برای انواع ظروف و اکسسوری‌های پلاستیکی

کتاب طراحی قالب در کتیا

یکی از روش‌های یادگیری علوم مختلف استفاده از کتاب است. به همین دلیل پس از گذشت هزاران سال از پیدایش کتاب و با وجود تجهیزات الکترونیک و هوشمند، این ابزار یادگیری همچنان بهترین دوست انسان محسوب می‌شود. اگر با یادگیری به روش خودآموز راحت‌تر هستید، می‌توانید از کتاب‌های نوشته شده در زمینه طراحی قالب تزریق پلاستیک در کتیا کمک بگیرید.

 البته حتی در صورتی که پکیج آموزش طراحی قالب در کتیا تهیه کردید نیز بهتر خواهد بود یک کتاب خودآموز هم داشته باشید تا بازدهی بهتری کسب کنید. همچنین توصیه می‌شود تهیه جزوه طراحی قالب تزریق پلاستیک را از دوره و کتاب جدی بگیرید؛ زیرا جزوه یک راهنمای سریع و خلاصه به شمار می‌رود.

آموزش طراحی قالب تزریق پلاستیک در کتیا با مکتب خونه

با توجه به مطالبی که مطالعه کردید، روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای یادگیری طراحی قالب وجود دارد. یکی از این روش‌ها، ثبت نام در یک آکادمی‌ آموزش مجازی است. آموزش به صورت غیر حضور در فضای اینترنت می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. از جمله ویژگی‌های آموزش مجازی این که نیاز به هزینه و زمان کمتر برای یادگیری دارید. همچنین دیگر نیاز به حضور در محیط‌های شلوغ و خروج از خانه نخواهد بود. خدمات و سطح آموزشی این نوع آموزش‌ به دلیل وجود رقابت بالا، بیشتر و بهتر از آموزش حضوری است.

مکتب خونه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های آموزشی ایران بوده و یک آکادمی آموزش مجازی حرفه‌ای فراهم کرده است. این مجموعه در تمام حوزه‌های کاری و هنری اقدام به تولید آموزش‌های باکیفیت می‌کند. آموزش طراحی قالب تزریق پلاستیک با کتیا از موضوعاتی است که از چشم تیم مکتب خونه دور نمانده است. دوره آموزشی که در حال مطالعه توضیحات آن هستید یکی از تلاش‌های موفق و حرفه‌ای تیم آموزش مجموعه ما محسوب می‌شود.

این آموزش توسط مهندس مهدی شمشیری تولید شده است. سرفصل‌های این پکیج عبارت‌اند از:

·       مقدمه طراحی قالب تزریق پلاستیک

·       محیط Core & Cavity Design برای قالب گیری

·       طراحی قالب کاسه پلاستیکی در محیط  mold tooling design

·       طراحی قطعه به صورت کشویی

فصل اول همان‌طور که از نامش پیداست مقدمه‌‌ای کوتاه بر مفاهیم اولیه طراحی قالب تزریق پلاستیک است. در فصل بعدی با محیط Core & Cavity Design، مفاهیم طراحی قالب در آن و قابلیت‌های این محیط آشنا خواهید شد. سپس به فصل سوم می‌رسید که طراحی قطعات مختلف و اتصالات را در محیط mold tooling design یاد می‌گیرید. در نهایت فصل چهارم را داریم. در این فصل در مورد طراحی نری و مادگی و اتصالات پیچیده‌تر برای قالب بحث شده است. 

به طور کلی در این دوره آموزش از مکتب خونه می‌آموزید نقشه خوانی در طراحی قالب چه نقشی دارد. همچنین با رعایت اصول تلرانس هندسی، سعی می‌شود پس از گذراندن این دوره بتوانید بهترین کیفیت ممکن را در طرح‌های خود ارائه دهید. توصیه می‌شود فیلم مقدمه این آموزش را که به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار گرفته مشاهده کنید تا با مدرس، روش تدریس او و ویژگی‌های دوره بیشتر و بهتر آشنا شوید.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)