×
ribbon

آموزش طراحی ورق در نرم‌افزار کتیا - Sheet Metal

کتیا چه نرم افزاری است؟ طراحی ورق کاری در آن چه مزایایی دارد؟ شاید شما هم نام این برنامه را شنیده باشید، نرم ازار کتیا یک برنامه کاربردی یا نوعی ابر نرم افزار طراحی است ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.8 (6 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  4 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آموزش طراحی ورق

 آموزش تار خنثی ورق

 طراحی تابلو برق صنعتی

 طراحی سینک ظرفشویی

پیش‌نیاز‌ها

برای آموزش و یادگیری بهتر تسلط بر محیط اسکچر (محیط دو بعدی) CATIA لازم است.

سرفصل‌های دوره آموزش طراحی ورق در نرم‌افزار کتیا - Sheet Metal

مقدمه دوره

در این فصل مقدمه دوره را می آموزیم. در ابتدا به مفهوم ورق و قطعات ساخته شده با ورق می پردازیم. در ادامه نرم افزار کتیا معرفی می شود و به بررسی محیط طراحی ورق می پردازیم.

  مقدمه ورقکاری
"03:16  
آموزش ابزارهای محیط طراحی ورق

در این فصل به سراغ محیط نرم افزار می‌رویم و ابزارهای مهم و کاربردی محیط طراحی ورق را یاد می‌گیریم. برای آموزش بهتر ابزار ها یک مثال مهم ارائه می‌شود. 

  تار خنثی ورق در صنعت ورقکاری
"18:07  
  ایجاد خم و لبه در ورق
"17:59  
  ابزارهای مخصوص طراحی ورق
"14:11  
  طراحی ورق‌های پیچیده با استفاده از طراحی سطوح
"14:11  
  خم‌کاری در کتیا
"18:19  
  ابزارهای برش ورق - بخش اول
"16:09  
  ابزارهای برش ورق - بخش دوم
"17:50  
  ابزارهای برش ورق - بخش سوم
"14:18  
تمرین شماره یک - طراحی سینک ظرفشویی

در این فصل به سراغ مثال اول می رویم و تمرین سینک ظرفشویی را به صورت مرحله به مرحله انجام می دهیم. در ادامه فصل به یادگیری روش ذخیره فایل ها به فرمت dxf می پردازیم و نکات مهمی را آموزش می بینیم.

  مثال سینک ظرفشویی
"19:24  
  آموزش ابزار مخصوص ایجاد لگن سینک ظرفشویی
"09:46  
  ویرایش سینک ظرفشویی
"09:47  
  روش ذخیره فایل های طراحی ورق به فرمت dxf
"09:16  
تمرین شماره دو - تابلو برق صنعتی

در این فصل مهم ترین تمرین ورقکاری رو باهم آغاز می کنیم. در این فصل به صورت مرحله به مرحله طراحی جرئیات تابلو می‌پردازیم و بعد از یادگیری این فصل شما قادر خواهیم بود مثال های مهم طراحی ورق را انجام دهید.

  تمرین طراحی تابلو برق - بخش اول
"28:36  
  تمرین تابلو برق - بخش دوم
"15:04  

درباره دوره

کتیا چه نرم افزاری است؟ طراحی ورق کاری در آن چه مزایایی دارد؟ شاید شما هم نام این برنامه را شنیده باشید، نرم ازار کتیا یک برنامه کاربردی یا نوعی ابر نرم افزار طراحی است که طرفداران بسیاری مابین مهندسان  به خصوص مهندسان مکانیک دارد. این نرم ازار کارایی بسیاری در زمینه های طراحی، ساخت و تولید و تحلیل داشته و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوره آموزش ورق کاری در کتیا با هدف آموزش دادن ورق کاری در این نرم افزار تهیه و تدوین شده است که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

دوره آموزش ورق کاری در کتیا

ورق یکی از اصلی ترین قطعات صنعتی است که آموزش طراحی آن می تواند بسیار مهم و ارزشمند باشد. در این دوره آموزشی وارد محیط ورق کاری کتیا می‌شویم و با جرئیات طراحی ورق آشنا خواهیم شد. در ادامه محیط دو بعدی را کنار محیط ورقکاری یاد می‌گیریم. در ادامه با یک مثال صنعتی و مهم (طراحی تابلو برق و سینک ظرفشویی) این محیط را به صورت کامل به شما آموزش می‌دهیم. یکی از مهم‌ترین نکات موجود در طراحی ورق ضریب تار خنثی ورق بوده که در این دوره به صورت کامل این موضوع پوشش داده شده است.

هدف از دوره آموزش طراحی ورق در نرم‌افزار کتیا چیست؟

مهم‌ترین هدف ما از این دوره آموزشی یادگیری اصول و مراحل طراحی ورق است. شما با گذراندن این دوره آموزش ورق کاری در کتیا، قادر خواهید بود تمام وسایل تولید شده با ورق را در منزل طراحی کنید. 

دوره آموزش ورق کاری در کتیا برای چه کسانی مناسب است؟

دوره آموزش ورق کاری در کتیا برای تمامی افرادی که به طراحی وسایل علاقه‌مند هستند مناسب است ولی با این حال این درس بیشر برای دانشجویان رشته مکانیک اهمیت خاصی دارد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مهدی شمشیری

مهندس مهدی شمشیری فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید (شکلدهی ورق) در دانشگاه شهید رجایی تهران است. ایشان اولین مقاله در زمینه شکل‌دهی غلتکی انعطاف‌پذیر گرم در ایران را ارائه کرده‌اند. ایشان در دوره کارشناسی کار با نرم‌افزار کتیا را به‌صورت حرفه‌ای آغاز و بعد از کسب مهارت کافی شروع به تدریس حضوری نرم‌افزار کتیا و تدریس به‌صورت آنلاین در سایت‌های مختلف کردند. در کنار تدریس بسیاری از پروژه‌های صنعتی شرکت‌ها توسط ایشان طراحی و اجرا شده است. در کنار نرم‌افزار کتیا، به نرم‌افزارهای  اکسل، پاورپوینت، ورد، اکسس، آباکوس، اتوکد، سالیدورکس، کیشات و ... تسلط دارند. ایشان در کنار رشته مهندسی مکانیک سابقه 6 سال فعالیت در بازارهای مالی بخصوص بازار فارکس و بورس را در کارنامه خود دارند و به صورت تخصصی به تدریس بازارهای مالی مشغول هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
محمد منتشری 1402-12-03
باسلام با توجه به اینکه پروژه و تمرینی برای این دوره در نظر گرفته نشده است، شرط دریافت گواهی نامه آخر دوره چیست؟
مکتب‌خونه
سلام دوست عزیز این دوره فاقد گواهی است.
حمید 1402-07-08
این آموزش عالییییی بود دمتون گرم
حسین 1402-06-18
این آموزش محیط شیت متال کتیا را به صورت کامل پوشش داده بود. ممنون از استاد گرامی بابت آموزش کاملشون
الهام 1402-06-10
عالی بود
محمدجواد 1402-05-28
این آموزش در زمینه ورقکاری عالی هست. از مثال ها و تمرین های آموزش خیلی استفاده کردم.
آرمین مرادی 1402-09-15
دوره مختصر و مفیدی بود خیلی استفاده کردم

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

کتیا (CATIA) چیست؟

کتیا مخفف Computer Aided Three-dimensional Interactive Application است. این برنامه توسط شرکت Dassault Systèmes یا به‌اختصار DS که یک شرکت فرانسوی بوده تولید و ارائه شده است. بسیاری از کارخانه‌ها در صنایع مختلف از آن استفاده می‌نمایند. در واقع کتیا با یکی از قدرتمندترین محیط‌های نرم افزار که Generative Sheet Metal Design نام دارد صنایع را متحول و جایگاهی در میان آن‌ها پیدا کرده است. 

این نرم افزار کارایی‌های بسیاری از جمله ساخت قطعات، باکس‌ها و دستگاه‌هایی که ضخامت ورق در آن‌ها تعیین شده است را دارد. از مثال‌های ملموس محیط شیت متال می‌توانیم به طراحی سینک ظرفشویی، کولر آبی، طراحی تابلو برق صنعتی، بال هواپیما و کیس کامپیوتر اشاره نمود.

محیط شیت متال (Sheet Metal)

برای دستیابی به این محیط لازم است فلش کناری گزینه‌ی Mechanical Design را انتخاب نمایید و برگزینه‌ی Generative Sheet Metal Design کلیک نمایید. به این ترتیب وارد محیط ورقکاری یا همان شیت متال می‌گردید. این فضا به شما امکان استفاده از بسیاری از نوار ابزارهای مربوط به ورقکاری را به شما می‌دهد.

اگر اولین بار است که وارد این محیط می‌شوید لازم است بدانید تمام جعبه ابزارها غیرفعال را باید در ابتدای کار فعال نمایید. برای فعال کردن باید اطلاعات یا پارامترهای ورقتان را به وسیله‌ی گزینه‌ی Sheet Metal Parameter وارد پنجره‌ی تنظیمات برنامه‌ی کتیا نمایید. 

آموزش ورق کاری در کتیا

ابزار Sheet Metal Parameter اختیارات و امکانات زیاد قابل تنظیمی را در اختیار شما می‌گذارد. از ویژگی‌های این جعبه ابزار می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

Parameters:

  • در این قسمت شما می توانید ضخامت ورق را روبه‌روی Thickness وارد نمایید.
  • گزینه ی Default Bend Radius به شما امکان در نظر گرفتن یک شعاع خم به عنوان مبنا و پیش فرض را می‌دهد.
  • در قسمت Sheet Standards شما می‌توانید استاندارد ورق مورد نظرتان را در برنامه وارد و بر  اساس آن پروژه را انجام دهید.

Bend Extremities:

یکی دیگر از تنظمات پارامترهای شیت متال گزینهBend Extremities  است که با آن می‌توانید گوشه‌های خم پروژه‌ی خود را به هر صورتی که خواستید تنظیم کنید و در قسمت چپ تنظیمات پیش فر ض آن ر ا ببینید.

Bend Allowance:

Factor ضریبی است که نسبت موقعیت تار خنثی به ضخامت ورق را تعیین می‌کند. از این پارامتر برای محاسبه طول گسترده ورق نیز استفاده می‌شود. K Factor به جنس و ضخامت ورق بستگی دارد. مقدار K Factor معمولا بین 0 تا 0.5 است. زمانی که ورق خم می‌شود سطح داخلی ورق تحت تنش فشاری و تنش کششی قرار می‌گیرد.

آموزش ورقکاری کتیا

متال کتیا دارای تنظیمات و جعبه ابزارهای بسیار دیگری نیز است. از جمله این تنطیمات ی تانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

  • نوار ابزار wall: جعبه ابزار Walls برای تعیین پارامترهای ورق و دیواره‌های دیوار با مقادیر دلخواه است.
  • نوار ابزار Bending: زمانی که قصد دارید دیوارهایی ایجاد نمایید که تحت تاثیر عملیات خم هستند از این گزینه می‌توانید استفاده نمایید. یکی از این تنظیمات Flange است، که به موجب آن در ورق لبه‌ی خم شده ایجاد می‌شود.
  • نوار ابزار Cutting/Stamping: نوار ابزار Cutting/Stamping برای دستورات پانچ و کشش ورق استفاده می‌گردد.
  • نوار ابزار Views: نوار ابزار Views برای ایجاد سطح گسترده مجموعه ورقکاری شده استفاده می‌گردد. شما می‌توانید از زوایای مختلف پروژه‌ی خود را مشاهده نمایید.
  • نوار ابزار Rolled Walls: نوار ابزار Rolled Walls برای تبدیل سطوح به ورق و مقاطع کرو و گرد استفاده می‌گردد. گزینه‌ی hopper یکی از این گزینه‌ها است.

نحوه گسترش سطح در شیت متال 

کتیا آپانوس امکاناتی برای گسترش سطوح دارد. شما می‌توانید با استفاده از گزینه‌ی Unfold در محیط شیت عملیات گسترش سطح را انجام دهید. برای اینکار اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید.

1. بر روی آیکونی که شبیه جعبه‌ی باز شده در قسمت Develop Shape است کلیک کنید.

2. پس از آن پنجره تنظیمات unfold definition باز می‌گردد و شما به صورت دلخواه از آن استفاده می‌نمایید.

3. در کادر Surface to Unfold سطح مورد نظر برای گسترده شدن را انتخاب نمایید.

4. توجه داشته باشید پیش از استفاده از Unfold باید از بهم چسبیدگی سطح انتخاب شده اطمینان حاصل نمایید اگر سطح بهم چسبیده نباشند از ابزار Join برای اتصال آن استفاده نمایید.

Positions در کتیا

 سربرگ پوزیشن در پنجره تنظیمات، دارای پارامترهایی مشخص برای تنظیم گسترش سطوح پیوسته و بدون شکستگی است. در کادر Direction یکی از جهت‌های مختصات را انتخاب می‌کنیم. در Plane باید صفحه‌ای که سطح گسترده‌ی ما قرار است روی آن اعمال گردد انتخاب شود. در کادر Origin می‌توانید محل جدید و یا نقطه‌ی مرجع را تعیین نمایید. 

پس از تعیین پارامترهای تنظیمات آنفولد یکبار بر روی Preview کلیک کنید تا پیش فرض تنظیمات خود را مشاهده نمایید. در تنظیمات Curves to Tear می‌توان خطوط پیشنهادی که خود نرم افزار در اختیارمان می‌گذارد را انتخاب نماییم. شما در این قسمت می‌توانید خطوطی غیر از خطوط یا منحنی پیشنهادی را که بر روی سطح مماس هستند را نیز انتخاب نمایید. 

آموزش کتیا

از آنجایی که کتیا آپانوس یک نرم‌افزار کاربردی و قابل استفاده در صنایع متنوع است، بازار کار پر درآمدی در صنایع و کارخانه‌جات دارد. مخاطبان این نرم افزار اکثرا مهندسین مکانیک، هوافضا، ساخت و تولید، صنایع، طراحان صنعتی و علاقمندان به طراحی قطعات ورقکاری هستند. چنانچه قصد دارید به عنوان مهارت و حرفه از آن استفاده نمایید به شما دوره‌های آموزشی جامع و کاربردی کتیا در مکتب خونه را توصیه می‌نماییم.

آموزش ورقکاری در کتیا: چرا باید این مهارت را یاد بگیرید؟

ورقکاری یکی از روش‌های شکل‌دهی به فلزات است که در آن یک ورق فلزی با استفاده از ابزارهای مختلف خمش، برش، پانچ، جوش و سوراخ‌کاری می‌شود. ورقکاری در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، هواپیماسازی، ساختمانی، برقی و الکترونیکی کاربرد دارد. برای مثال، بدنه خودرو، بال‌های هواپیما، لوله‌های تهویه، کابینت‌های کامپیوتر و تلویزیون از قطعات ورقکاری هستند.

برای طراحی و ساخت قطعات ورقکاری، نیاز به نرم‌افزارهای مخصوصی است که امکان شبیه‌سازی و تحلیل فرآیندهای ورقکاری را داشته باشند. یکی از این نرم‌افزارها کتیا (CATIA) است. کتیا یک نرم‌افزار طراحی مهندسی سه‌بعدی است که توسط شرکت فرانسوی داسو سیستمز توسعه داده شده است. 

Catia از ماژول‌های مختلفی برای طراحی قطعات مکانیکی، الکتریکی، الکترونیکی، هیدرولیکی و غیره تشکیل شده است. یکی از این ماژول‌ها شیت متال (Sheet Metal) است. شیت متال یک ماژول اختصاصی برای طراحی قطعات ورقکاری است که امکان ایجاد، ویرایش و تبدیل قطعات شیت متال را فراهم می‌کند.

آموزش ورقکاری در کتیا یکی از مهارت‌های مورد نیاز برای طراحان و مهندسان صنعتی است. با یادگیری این مهارت، می‌توانید قطعات ورقکاری را با دقت و سرعت بالا طراحی کنید و از کیفیت و کارایی آن‌ها اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید از هزینه‌های اضافی و اتلاف زمان‌ ناشی از تغییرات و اشتباهات طراحی جلوگیری کنید. 

دستورات و ابزارهای مربوط به ورقکاری در کتیا

برای طراحی و ساخت قطعات ورقکاری در کتیا، نیاز به استفاده از دستورات و ابزارهای مختلفی داریم که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در این بخش، به معرفی و نحوه استفاده از برخی از این دستورات و ابزارها می‌پردازیم در دوره‌های آموزش ورقکاری در کتیا، بسیار جامع به این موارد پرداخته می‌شود.

دستور Rolled Wall

دستور rolled wall  در کتیا به ایجاد دیواره‌های خمیده از روی یک شکل دوبعدی می‌پردازد. با استفاده از این دستور، می‌توان شکل‌هایی مانند مخروط، استوانه، قوس و غیره را از روی یک شکل مستطیلی، مثلثی، دایره‌ای و غیره ایجاد کرد.  یکی از مثال‌های کاربردی، رسم مخروط در شیت متال کتیا است. برای استفاده از این دستور، ابتدا باید یک شکل دوبعدی را از روی یک اسکچ انتخاب کرد. سپس، باید مشخص کرد که شکل دوبعدی باید به چه صورت خم شود. می‌توان زاویه، شعاع، طول و جهت خم را تعیین کرد. همچنین، می‌توان از گزینه‌هایی مانند Neutral Fiber, Bend Allowance, Bend Deduction و غیره برای تنظیم پارامترهای مربوط به خم استفاده کرد. 

دستور Recognize در کتیا

تبدیل پارت به شیت متال در کتیا با استفاده از دستور Recognize امکان‌پذیر است. این دستور قطعات ورقکاری را از پارت‌های سه‌بعدی شناسایی می‌کند و خمش‌ها و برش‌های آن‌ها را نشان می‌دهد. برای اجرای این دستور، اول باید یک پارت سه‌بعدی را انتخاب و جنس و ضخامت آن را مشخص کرد. سپس با کلیک بر روی دکمه Recognize، کتیا پارت سه‌بعدی را به شیت متال تبدیل می‌کند.

دستور Hopper

این دستور به ایجاد هاپرها یا قطعاتی که دارای دیواره‌های مورب و متصل به یک کف هستند می‌پردازد. با استفاده از این دستور، می‌توان هاپرهایی با شکل‌های مختلف مانند مستطیلی، مثلثی، دایره‌ای و غیره ایجاد کرد. برای استفاده دستور hopper در کتیا، ابتدا باید یک شکل دوبعدی را از روی یک اسکچ انتخاب کرد. سپس، باید مشخص کرد که شکل دوبعدی باید به چه صورت تبدیل به هاپر شود. می‌توان زاویه، شعاع، طول و جهت دیواره‌ها را تعیین کرد. همچنین، می‌توانید از گزینه‌هایی مانند Neutral Fiber, Bend Allowance, Bend Deduction و غیره برای تنظیم پارامترهای مربوط به خم استفاده کنید.

آموزش ورقکاری در کتیا چقدر زمان می‌برد؟

مدت زمان لازم برای آموزش ورقکاری در کتیا بستگی به سطح دانش و تجربه شما از نرم‌افزار کتیا دارد. اگر با محیط اسکچر (محیط دو بعدی) کتیا آشنا باشید، می‌توانید در کمتر از 4 ساعت اصول و ابزارهای محیط Sheet Metal را یاد بگیرید. اگر با کتیا آشنایی نداشته باشید، پیشنهاد می‌کنم ابتدا دوره آموزش مقدماتی کتیا را ببینید و سپس به دوره آموزش ورقکاری با کتیا بپردازید.

برای یادگیری عملی ورقکاری با کتیا، می‌توانید از تمرین‌های موجود در دوره‌های آموزشی استفاده کنید. برای مثال، در دوره‌های آموزشی، یاد می‌گیرید که چگونه یک سینک ظرفشویی و یک تابلو برق صنعتی را با استفاده از محیط Sheet Metal طراحی کنید. این تمرین‌ها به شما کمک می‌کنند که مهارت‌های خود را در طراحی ورق ارتقا دهید.

 داشتن مدرک آموزش کتیا چقدر در استخدام شدن تاثیرگذار است؟

داشتن مدرک کتیا و گذارندنِ دوره آموزش ورقکاری در کتیا می‌تواند در استخدام شدن شما در صنایع مختلف تاثیرگذار باشد. کتیا یکی از پرکاربردترین و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای طراحی مکانیکی و فرآیند ساخت و تولید است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. 

بنابراین، اگر می‌خواهید در این حوزه‌ها فعالیت کنید، داشتن مهارت و تسلط بر نرم‌افزار کتیا می‌تواند برای شما یک مزیت رقابتی باشد. البته باید توجه داشت که داشتن مدرک آموزش کتیا شیت متال به تنهایی کافی نیست و باید نمونه‌کارهای خود را نیز به کارفرمایان نشان دهید. همچنین، داشتن سایر مهارت‌های مرتبط با طراحی مکانیکی، مانند تحلیل، شبیه‌سازی، ماشین‌کاری، مدیریت پروژه و غیره نیز قطعاً برای شما مفید خواهد بود.

چگونه تحلیل نیرو در کتیا شیت متال را انجام دهیم؟

آموزش ورقکاری در کتیا شامل سه مرحله اصلی است: تبدیل مدل شیت متال به مدل محدود المانی، تعیین شرایط مرزی و بارهای موثر و مشاهده و تفسیر نتایج تحلیل. 

  • در مرحله اول، شما با استفاده از گزینه mesh مدل شیت متال خود را به یک مدل ریاضی ساده تبدیل می‌کنید که مشخصات هندسی و مکانیکی قطعه را نشان می‌دهد. 
  • در مرحله دوم، با استفاده از گزینه loads and restraints محدودیت‌ها و نیروهایی را که بر روی قطعه اعمال می‌شوند را مشخص می‌کنید. 
  • در مرحله سوم، با استفاده از گزینه results مقادیر تنش، کرنش، تغییر شکل و انرژی قطعه را بر روی مدل محدود المانی مشاهده و تفسیر می‌کنید. همچنین می‌توانید یک گزارش کامل از نتایج تحلیل را با استفاده از گزینه report ایجاد کنید.

آموزش شیت متال کتیا Metal Sheet

این روزها  با توجه به گرایش همه صنایع در ایران به ارائه خدمات تخصصی و حرفه‌ای در طراحی قطعات مورد نیاز برای تولید محصولات باکیفیت، نام کتیا را زیاد می‌شنویم. این نرم‌افزار یک پلتفرم طراحی قدرتمند و حرفه‌ای است که در طراحی قطعات صنعتی با دقت و ظرافت بالای استفاده می‌شود. کتیا تابه‌حال در تمام حوز‌ه‌های کاری فوق‌العاده ظاهر شده است. از این رو متقاضیان زیادی در ایران دارد.

یکی از حوزه‌‌هایی که این نرم‌افزار کاربرد گسترده‌ای در آن دارد، گسترش ورق «ورق کاری» در کتیا نامیده می‌شود. منظور از این واژه طراحی تمام تجهیزاتی است که برای تولید آن‌ها از انواع ورق  فلزی استفاده می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال طراحی سینگ ظرف‌شویی یک فعالیت حرفه‌ای بوده و نیاز به آموزش طراحی شیت متال کتیا دارد. این که این آموزش برای ساخت چنین چیزی چه کاربردی خواهد داشت را در ادامه متوجه می‌شوید.

کتیا برای طراحی قطعات مختلف جهت استفاده در صنایع مختلف، محیط‌های مجزایی دارد. محیطی که در آن اقلامی طراحی می‌شوند که برای تولید آن‌ها از ورق‌های فلزی مانند استیل استفاده می‌کنیم، شیت متال «Metal Sheet» نام گرفته است. متال به معنی فلز بوده و دلیل نام گذاری این محیط به اسم شیت یا صفحه گسترده متال، ریشه در کاربرد آن دارد.

شرکت در دوره آموزش ورق کاری کتیا در مکتب خونه می‌تواند روزنه امید بزرگی برای ورود شما به دنیای کسب و کار باشد؛ زیرا هر استخدامی معمولاً از یک آموزش قوی شروع می‌شود. البته پیشنهاد می‌کنیم اگر هنوز با ساختار اصلی این نرم‌افزار آشنا نیستید، ابتدا دوره مقدماتی کتیا را بگذرانید؛ چرا که هر محیط نرم‌افزاری مانند کتیا یک رابط کاربری با ساختار ثابت دارد. پس ابتدا باید مقدمات را بلد باشید تا بتوانید وارد محیط‌های تخصصی‌تر شوید. 

با این اوصاف یادگیری و تمرین شیت متال در اولویت دوم قرار می‌گیرد. مگر این که قبلاً کتیا را یاد گرفته باشید و الان قصد دارید وارد یکی از حوزه‌های تخصصی شوید. اگر از این دسته افراد هستید، این دوره آموزش شیت متال در کتیا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. 

کاربرد‌های شیت متال در کتیا

در ادامه آموزش شیت متال در کتیا لازم می‌دانیم کاربرد‌های این محیط طراحی را مطرح کنیم تا می‌توانیم دید بهتری در رابطه با آینده شغلی این رشته به شما بدهیم.

محیط شیت متال در نرم‌افزار CATIA  یکی از پلتفرم‌های قدرتمند و شناخته شده برای مدل‌سازی قطعات ورق‌کاری در صنعت به شمار می‌رود. به کمک این محیط می‌توانید قطعاتی را بر اساس ورق‌های فلزی طراحی و مدل‌سازی کنید. در این محیط طراحی، مهندسان و طراحان قادر خواهند بود قطعاتی مانند پنل‌ و جعبه‌ تابلو برق، سینک ظرف‌شویی و هر قطعه دیگری که از ورق‌های فلزی ساخته می‌شود را مدل‌سازی کنند. برخی از کاربردهای عمده این محیط طراحی در کتیا عبارت‌اند از:

·         طراحی و مدل‌سازی قطعات ورق‌کاری «باکس، پنل‌ و کاور یا بدنه»

·         تعیین پارامترهای ورق‌کاری «ضخامت ورق، شعاع خمش و شعاع تراش»

·         ایجاد اتصالات ورق‌کاری «جوش، پیچ و پرچ»

·         تعیین ترتیب عملیات تولید قطعات

مزایای طراحی تجهیزات با شیت متال کتیا

با استفاده از محیط قدرتمند  شیت متال «Sheet Metal» نرم‌افزار  CATIA برای طراحی تجهیزات و قطعات ورق‌کاری، مزایای زیر شامل پروژه ما خواهند شد.

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه: طراحی، مدل‌سازی و تولید قطعات ورق کاری در این محیط سرعت بالایی دارد. این مسئله به کاهش زمان طراحی و تولید و کاهش هزینه‌های جاری پروژه منجر می‌شود.
  • مدیریت خودکار تغییرات و آپدیت‌ها: نرم‌افزار کتیا تغییرات و آپدیت‌های اعمال شده روی طرح‌ها را به صورت خودکار و کاملاً هوشمند مدیریت می‌کند.
  • تحلیل تنش: با ارائه اطلاعاتی مانند حداکثر نیروی مورد انتظار، خواص متریال به کار رفته، مشخصات هندسی طرح و نحوه و شکل اتصالات به نرم‌افزار کتیا، می‌توانید عملیات تحلیل تنش را روی طرح خود اجرا کنید. با این کار کیفیت و کارایی قطعه تولیدی ارزیابی می‌شود.
  • تولید نقشه‌های فنی: در محیط طراحی شیت متال می‌توانید نقشه‌های فنی دقیقی برای قطعات ورق‌کاری تهیه کنید. این نقشه‌ها در تولید قطعات در تیراژ بالا کاربرد دارند.
  • محیط گرافیکی قدرتمند: کتیا علاوه بر دقت بالا در محاسبات، دارای یک محیط گرافیکی قدرتمند است. این محیط به شما اجازه می‌دهد طرح خود را به شکلی سه بعدی و بسیار نزدیک به واقعیت شبیه‌سازی و مورد ارزیابی قرار دهید.
  • ساختار هوشمند: کتیا ساختاری هوشمند و حرفه‌ای برای اجرای دستورات دارد. به‌عنوان‌مثال دستور rolled wall برای ترسیم خط خم در کتیا به کار می‌رود. ساختار هوشمند کتیا به طراح کمک می‌کند انحناهایی دقیق و حرفه‌ای با استفاده از این دستور بسازد. خروجی نهایی نیز بسیار عالی و بدون نقص خواهد بود.
  • امکان تعریف ابعاد وابسته: محیط شیت متال کتیا این امکان را برای مهندسان و طراحان فراهم کرده است که ابعاد قسمت‌های مختلف را وابسته به یکدیگر کنند. به این معنی که اگر ابعاد یکی را تغییر دادیم، اندازه بخش‌های مرتبط با آن، به نسبت آن بخش تغییر خواهد کرد. این مسئله در سرعت عمل کاربر تأثیر زیادی دارد.

چرا دوره آموزش طراحی ورق در نرم‌افزار کتیا 

در ادامه معرفی دوره آموزش شیت متال در کتیا باید بگوییم که ورق‌های فلزی و قطعات تولید شده با این متریال بخش مهمی از صنعت را شامل می‌شوند؛ زیرا هر محصول صنعتی که در سراسر جهان تولید و عرضه می‌شود، نیاز به تجهیزاتی دارند که به عنوان بدنه و محفظه‌های مقاوم و با دوام، بخش‌های دیگر را از صدمات محیطی و فنی محافظت کنند. البته این کمترین کاربردی است که نرم‌افزاری مانند کتیا در صنعت دارد. 

برخی اقلام و تجهیزات ساده‌تر داریم که بسیار کاربردی‌ هستند. این قطعات زمانی بهترین کارایی را خواهند داشت که به صورت یکدست یا حداقل با کمترین اتصالات ممکن ساخته شوند. همچنین اعداد و مقادیر دقیقی در این تجهیزات به کار می‌روند که اگر نتوانیم ظرافت لازم را در ساخت آن‌ها به خرج دهیم، مسائلی پیش خواهند آورد که طراحی یک پروژه بزرگ‌تر را تحت تأثیر می‌گذارند. 

برای این مورد می‌توانیم سینک ظرف‌شویی را مثال بزنیم. کابینت کارها با اندازه‌های ریز و درشت زیادی سروکار دارند. آن‌ها می‌دانند که سینک‌ها ظرف‌شویی در چه ابعادی تولید می‌شوند. این صنعتگران اطلاعات دقیق و میلیمتری از ابعاد لوازمی که استفاده می‌کنند، دارند. حال فرض کنید شما به عنوان یک تولید کننده در ابعاد تجهیزات خود دچار اشتباه شده و استاندارد‌های رایج را رعایت نکردید. 

چون کابینت کارها معمولاً قبل از شروع کار به کارفرما پیشنهاد می‌دهند که مثلاً سینک ظرف‌شویی را از فلان برند بخرد، زمانی این قطعه را می‌بینند که شروع به نصب کرده‌اند. اگر حتی یک سانتیمتر اشتباه کنیم، کل اندازه‌های استادکار دستخوش تغییر خواهند شد. در نتیجه کارفرما در زمان و هزینه‌ها به مشکل می‌خورد.

دوره آموزش ورق کاری در کتیا برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره آموزشی برای افرادی مناسب است که:

·         دانشجویانی در حال تحصیل در یکی از رشته‌هایی مهندسی مکانیک، هوافضا، رباتیک و صنایع هستند.

·         قبلاً دوره مقدماتی را گذرانده‌اند و حال می‌خواهند در یک حوزه طراحی با این نرم‌افزار متخصص شوند. 

·         افرادی که در صنایع معرفی شده فعالیت دارند، اما کار با این محیط را بلد نبوده و برون‌سپاری می‌کنند. با یادگیری کار با کتیا، تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی خواهند کرد.

·         هر فردی که به طراحی قطعات و تجهیزات ورق‌کاری علاقه دارد.

سرفصل‌های آموزش شیت متال در کتیا

این آموزش سطح مقدماتی داشته و در ۵ فصل تولید شده است. فصل اول مقدمه‌ای بر ورق و قطعاتی که با این متریال می‌توانید تولید کنید، خواهد بود. در ادامه پس از معرفی رابط کاربری نرم‌افزار کتیا با محیط شیت متال این نرم‌افزار آشنا می‌شوید.

فصل دوم به طور تخصصی‌تر به شیت متال می‌پردازد. یاد می‌گیرید که شیت متال چه امکانات و ابزاری دارد و هر کدام را چطور می‌توان استفاده کرد. مباحث این فصل را می‌توانیم در دو بخش معرفی ابزار‌های خم کاری و معرفی ابزار‌های برش کاری تقسیم بندی کنیم.

در فصل‌های سوم و چهارم نیز با حل دو تمرین، آموخته‌های خود در بخش‌های قبلی را مورد ارزیابی قرار داده و مهارت‌های خود را تقویت قرار می‌کنیم. فصل سوم مربوطه به طراحی سینک ظرف‌شویی و فصل چهارم نیز مربوط به طراحی تابلو برق صنعتی است. با گذراندن این دوره و حل تمرینات آن، مقدمات کار را یاد می‌گیرد. کسب مهارت بیشتر منوط به حل تمرینات بیشتر و گذراندن دوره‌های پیشرفته‌تر خواهد بود.

آموزش شیت متال کتیا در مکتب خونه

برای یادگیری این نرم‌افزار صنعتی نیاز به آموزش حرفه‌ای دارید. جالب است بدانید مکتب خونه پس از سال‌ها فعالیت حرفه‌ای در زمینه آموزش مجازی، به سطح بالایی از کیفیت در این امر رسیده است. به همین دلیل بسیاری از کاربران اینترنت، رغبت زیادی به شرکت در دوره‌های این مجموعه نشان می‌دهند. 

استقبال بالای کاربران از محصولات آموزشی مکتب خونه باعث شده که تصمیم گیرندگان مجموعه بیش از پیش به فکر افزایش کیفیت و راندمان دوره‌های باشند. به همین منظور هر روز در تلاش‌اند تا بهترین دوره‌ها را در تمام زمینه‌های صنعتی و علمی تولید کنند.

یکی از مباحث صنعتی که در سال‌های اخیر طرف‌داران زیادی در ایران پیدا کرده، نرم‌افزار کتیا  است. این نرم‌افزار محیط‌های مختلفی برای طراحی دارد. هر محیط برای طراحی قطعات خاصی ساخته شده است. محیطی که برای ورق‌کاری استفاده می‌شود، شیت متال نام دارد. 

تیم برنامه‌ریزی مکتب خونه برای تمام محیط‌های طراحی کتیا اقدام به تولید دوره‌های آموزشی کرده است. آموزش شیت متال در کتیا نیز در دستور کار قرار دارد. آموزش پیش رو نتیجه تحقیقات، برنامه‌ریزی و اجرای یکی از طرح‌های آموزشی ما بوده و زحمت زیادی بابت آن کشیده شده است. امیدواریم بتوانید بهترین بازدهی را از آن دریافت کنید.

آموزش کتیا در مکتب خونه

مکتب خونه یک پلتفرم آموزشی آنلاین است که به شما امکان آموزش شیت متال در کتیا را می‌دهد. کتیا یک نرم‌افزار طراحی و مهندسی حرفه‌ای است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. یکی از قابلیت‌های کتیا، طراحی و ساخت قطعات ورقکاری است که با ماژول شیت متال کتیا انجام می‌شود. ورقکاری یک روش تولید قطعات فلزی با وزن کم و استحکام بالا و در شکل‌های مختلف است. در مکتب خونه، می‌توانید آموزش ورقکاری در کتیا را به صورت جامع و کاربردی ببینید و با دستورات و ابزارهای مربوط به آن آشنا شوید. مکتب خونه ویدیوهای آموزش کتیا، نمونه‌های کاربردی، تمرین‌ها، تست‌ها، مشاوره، پشتیبانی و گواهی‌نامه کتیا را ارائه می‌دهد. 

 

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  4 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)