آموزش عزت نفس و اعتماد به نفس

poster
پیش‌نمایش دوره

در رابطه با عزت نفس و اعتماد به نفس باید گفت که انسان‌ها معمولا اعتماد به نفسشان را راحت تر از عزت نفسشان می‌توانند تقویت کنند و همچنین به بالا بردن اعتماد به نفس خود ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.6 (137 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  2 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

این دوره، پیش‌نیازی ندارد و قابل استفاده برای همگان است.

سرفصل‌های دوره آموزش عزت نفس و اعتماد به نفس

عزت نفس

در این فصل، با دلایل الزام وجود عزت نفس و باورهای غلطی که سرکوب کننده‌ی عزت نفس است، آشنا می‌شوید. درمیابید که چه عواملی در شکل‌گیری عزت نفس در ما دخیل بوده‌اند و دوران کودکی ما، چگونه روی آن، تاثیر گذاشته است. ابعاد مختلف عزت نفس و راه تقویت آن را می‌شناسید و در نهایت، مهارت ابراز وجود را فرا می‌گیرید.

  چرا ارزشمندیم
مشاهده
"09:04  
  باورهای نادرست
"08:00  
  تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس
"05:20  
  شکلگیری عزت نفس
"04:45  
  عزت نفس در کودکان
"12:57  
  تفاوت افراد دارای عزت نفس بالا و پایین
"09:43  
  تحریفات شناختی درباره عزت نفس
"17:29  
  نگرش مثبت به خود
"11:29  
  تشویق خود
"06:28  
  رفتار خوب با جسم خود
"05:46  
  مواظبت از روان خود
"09:13  
  عدم انجام فداکاری بیش از حد
"09:56  
  آراستگی همیشگی
"05:55  
  نداشتن احساس گناه
"05:31  
  آموزش مهارت ابراز وجود
"02:35  
  تست عزت نفس
"08:14  
  کوئیز
 100%    
"10:00  
اعتماد به نفس

در این فصل، با تعریف اعتماد به نفس و ویژگی‌های افراد دارا و فاقد اعتماد به نفس آشنا می‌شوید. عوامل تاثیرگذار بر شکل‌گیری و رشد اعتماد به نفس را (که بخش اعظم آن در کودکی و توسط والدین است)، می‌شناسید و پس از بررسی نظریات روان‌شناسان درباره‌ی اعتماد به نفس، مراحل مختلف ایجاد مهارتی همانند اعتماد به نفس را فرا می‌گیرید و گام‌ به گام، به سمت متکی شدن به نفس خود، پیش می‌روید.

  تعریف اعتماد به نفس
مشاهده
"03:11  
  ویژگی‌های افراد دارای اعتماد به نفس
"10:39  
  ویژگی‌های افراد با اعتماد به نفس پایین
"13:17  
  عوامل موثر در ایجاد اعتماد به نفس
"08:30  
  تشخیص تاثیرات والدین بر اعتماد به نفس
"11:44  
  تاثیرات خود شخص بر اعتماد به نفس
"05:27  
  نظریات روانشناسان درباره اعتماد به نفس
"09:17  
  مراحل ایجاد یک مهارت
"07:53  
  باور به امکان تغییر - ایجاد انگیزه
"04:19  
  تدوین اهداف واقعی
"11:03  
  تمرین کردن
"08:08  
  یافتن حامی - پاداش
"04:25  
  موانع عملکرد
"05:43  
  گام‌های اتکا به نفس 1
"15:39  
  گام‌های اتکا به نفس 2
"07:49  
  کوئیز
 100%    
"10:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

در رابطه با عزت نفس و اعتماد به نفس باید گفت که انسان‌ها معمولا اعتماد به نفسشان را راحت تر از عزت نفسشان می‌توانند تقویت کنند و همچنین به بالا بردن اعتماد به نفس خود بیش از افزایش عزت نفسشان اهمیت می‌دهند.

همه‌ی ما در طول زندگیمان با شکست‌ها و پیروزی‌های مختلفی مواجه شده‌ایم. همچنین بعضی از اوقات تشویق و بعضی از اوقات تنبیه شده‌ایم، اما به جای اینکه از شکست‌هایمان درس بگیریم و یا سعی کنیم که اشتباهاتمان را تکرار نکنیم، پشت پیروزی‌ها و موفقیت‌هایمان پنهان شده و اشتباهاتمان را نادیده می‌گیریم.

با این حال، اکثریت قریب به اتفاق مردم، خصوصا افراد تحصیل‌کرده به این نکته واقف هستند که یک لیست بلند بالا از موفقیت‌ها و توانایی‌ها نه تنها برای داشتن عزت نفس کافی نیست، بلکه آنچنان ضرورتی نیز ندارد.

دیده می‌شود که خیلی از افراد صرفا با این هدف که این دو عنصر کلیدی را ارتقاء دهند، بدون وقفه تلاش می‌کنند تا کیفیت و کمیت مهارت‌هایشان را ارتقا ببخشند تا بلکه روزی خلا وجودیشان را که در گذر زمان به وجود آمده است را پر کنند.

این خلا درون هر فرد ممکن است به دلایل مختلفی شکل گرفته باشد. دلایلی مثل فشارهای اجتماعی، اختلاف طبقاتی، مشکلات اقتصادی و ...

حال به این سوال پاسخ خواهیم داد که دقیقا چه تفاوتی میان عزت نفس و اعتماد به نفس وجود دارد؟

شاید سخت باشد که در زبان فارسی معادل مناسبی برای واژه‌ی اعتماد پیدا کرد و نزدیک‌ترین واژه‌ای که معنای اعتماد را القا کند، واژه‌ی اتّکا باشد.

اعتماد به نفس نیز به این معناست که یک شخص بتواند در شرایط مختلف به خودش اتّکا کند و از داشته‌ها و توانایی‌هایش در شرایط سخت به گونه‌ای استفاده کند تا نتیجه‌ای نسبتا رضایت‌بخش حاصل شود.  

شخصی را می‌توان با اعتماد به نفس قلمداد کرد که از قبول کردن چالش‌های جدید هراسی نداشته باشد، از موقعیت‌‌های مختلف به نحو احسن استفاده کند، با شرایط سخت و سختی‌ها کنار بیاید و اگر اتفاقات خلاف میلش رخ دهند، مسئولیت آن‌ها را قبول کند. 

 

پیدا کردن معادل مناسب برای واژه‌ی عزت نفس نیز همانند اعتماد به نفس کار آسانی نیست.این واژه تقریبا به این معناست که ما چه ارزشی روی خودمان می‌گذاریم.

حال این ارزش می‌تواند در رابطه با احساسات ما باشد، می‌تواند بیانگر طرز فکر ما باشد و یا نشان‌دهنده‌ی ارتباط ما با دیگران و جهان باشد.

آشنایی با این دو مفهوم باعث می‌شود تا شما در وهله اول بتوانید در هنگام انجام کارها، پتانسیل خودتان را تمام و کمال به اجرا بگذارید و هرکاری را با شایستگی به پایان برسانید.

در وهله دوم، عزت نفستان باعث می‌شود تا برای انجام هر کاری خودتان را کوچک نکنید و برای رسیدن به هر هدفی، به هر چیزی تن ندهید.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher ماندانا عالمی

 خانم دکتر ماندانا عالمی مدرک دکتری خود در رشته مشاوره و راهنمایی را در سال 1389 از دانشگاه پوترای مالزی (UPM) دریافت کرد. ایشان از تجربه‌ای غنی در زمینه‌ی مهارت‌های زندگی برخوردار هستند که حاصل سال‌ها مشاوره و تدریس ایشان می‌باشد.

از دیگر سوابق ایشان می‌توان به تدریس در واحد‌های کرج، رودهن و تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
محمدحسین برادران اصفهانی 1402-11-23
با سلام خوب بود
میثم احمدی شاهپور آبادی 1402-11-14
با سلام دوره و مطالب بسیار عالی بود.
سیدسعید انصاری فر 1402-10-29
بسیار عالی
مهدی فدایی 1402-10-23
سلام عرض ادب بسیار عالی و موثر بود محتوای این دوره. سپاس
مظاهر مهرابی کوشکی 1402-10-23
دوره بسیار مفید خوبی بود
محمدرضا نصر 1402-10-22
۵ امتیاز.وبسیار عالی بود
عبداله حشمتی 1402-10-21
با سپاس از برگزازی این دوره آموزنده
حسین کیانزاد 1402-10-21
دوره بسیار خوب و عالی بود ممنون از استاد و زحمات شما
علی محمدی سرپیری 1402-10-21
بسیار عالی
فاطمه لطفی 1402-10-21
سلام.خیلی عالی بود ۵
مجید رشمانی 1402-10-20
بسيار عالي
فرخ کاویانی 1402-10-20
عالی بود
عبدالله بهرامی 1402-10-20
سلام محتوی دوره خوب بود
ناهید درخشش 1402-10-19
عالی بود
زهرا توکلی 1402-10-16
امتیاز ۵ را برای شما انتخاب کرده ام
1
2
3
... 5

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

بر فرض مثال اگر شما برای امتحانتان به درستی و به اندازه‌ی کافی مطالعه کرده باشید، احتمالا با اعتماد به نفس بالایی امتحانتان را آغاز می‌کنید که این نشان‌ دهنده‌ی یک تجربه‌ی خوب و موفق است. البته این کاملا طبیعی است که شما در یک زمینه تا حد خیلی خوبی اعتماد به نفس داشته باشید اما در زمینه‌های دیگر  نداشته باشید، مثلا ممکن است که شما در زمینه‌ی آشپزی تبحر بالایی داشته باشید و اعتماد به نفستان در این حوزه بالا باشد، اما در خوانندگی چطور؟

همچنین باید اذعان کرد که اعتماد به نفس بالا همیشه خوب نیست و بعضی از اوقات می‌تواند به جای به همراه داشتن تجربه‌ای خوب و موفق، تجربه‌ای ناموفق به بار بیاورد. هنگامی که یک شخص به اندازه‌ی کافی در یک حوزه اعتماد به نفس نداشته باشد، شجاعت معنا پیدا می‌کند. تفاوت شجاعت و اعتماد به نفس در این است که اعتماد به نفس در رابطه با کارهایی است که برای شما شناخته شده هستند و در گذشته آن‌ها را تجربه کرده‌اید اما شجاعت برای کارهایی به کار می‌رود که شما تجربه‌ی انجام آن‌ها را نداشته‌اید و برایتان ناشناخته هستند.

شما برای شیرجه زدن در رودخانه از ارتفاع 10 متری نمی‌توانید اعتماد به نفس داشته باشید، مگر اینکه در گذشته یک‌بار این‌ کار را انجام داده باشید و اگر برای اولین بار این کار را انجام دهید، شجاعت انجام آن را داشته‌‌اید و نه اعتماد به نفسش را. عزت نفس و اعتماد به نفس همیشه در کنار هم نیستند و خیلی از اوقات افرادی را می‌بینید که اعتماد به نفس بالایی دارند، در صورتی که عزت نفسشان بسیار پایین است. مثلا بازیگران و خوانندگان مشهوری که در جلوی هزاران نفر اجرای زنده برگزار می‌کنند و بر روی صحنه می‌روند، اما در زندگی شخصیشان مشکلات فراوانی دارند. تا جایی که بعضی از آن‌ها خودکشی می‌کنند. در این دوره کوشش شده است تا ابعاد مختلفی از عزت نفس و اعتماد به نفس بررسی شود و آموزش داده شده است که هر فرد برای افزایش آن  چه کارهایی را باید انجام دهد. 

عزت نفس 

زمانی که پای احساسات درونی انسان‌ها در میان باشد، حس‌های عزت نفس، اعتماد نفس و غرور سه حس درونی متفاوت انسان‌هاست که برخی از افراد به دلیل عدم آشنایی با تعریف دقیق آن‌ها و نداشتن اطلاعات کافی نسبت به این حس‌ها، آن‌ها را اشتباه می‌گیرند و در مورد خود یا دیگران قضاوت‌های اشتباهی می‌کنند. آشنایی با تعریف اعتماد، تعریف عزت نفس و همین‌طور درک فرق عزت نفس با غرور می‌تواند در موفقیت فردی انسان‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. در این راستا مطالعه کتاب عزت نفس، شرکت در یک دوره عزت نفس یا  گوش دادن به فایل‌های عزت نفس صوتی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و از ایجاد عزت نفس پایین جلوگیری کند.

عزت نفس چیست؟ 

در تفکر در مورد معنای عزت نفس و مطالعه مقاله‌های روانشناسی عزت نفس می‌توانیم به طور دقیق آن را درک کنیم و بفهمیم که چگونه می‌توان عزة النفس پایین را افزایش داد. آفزایش عزت در کنار داشتن اعتمادبنفس صحیح می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت جنبه های مختلف زندگی ما چه در خانواده و چه در جامعه داشته باشد. از ارتباط عزت نفس با سلامت روان نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. برای آشنایی این ارتباط عمیق بهتر است مطالعات خود را در این زمینه افزایش دهید و حقیقتاً به نفس تفکر عزت نفس زندگی واقعی پی ببرید.

عناصر کلیدی در عزت النفس

با داشتن عزت نفسی سالم می‌توان عناصر کلیدی زیر را  در وجود خود تقویت کنیم:

  • حس تعلق داشتن
  • احساس امنیت
  • هویت
  • آعتماد بنفس
  • احساس شایستگی
  • ایجاد انگیزه درونی
  • افزایش کیفیت زندگی
  • برخورداری از رفاه ذهنی

عوامل تأثیرگذار در عزت نفس

با درک صحیح تفاوت عزت، اعتمآدبه نفس و غرور می‌توان انگیزه‌ای صحیح را در جهت رسیدن به خواسته‌های خود درونمان پرورش دهیم. شما برای آشنایی با این درک می‌توانید در این مسیر از کمک روانشناسان و روان‌پزشکان استفاده کنید. داشتن نگاه مثبت نسبت به خودتان به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی از پس چالش‌های زندگی برآیید. شناخت عوامل تأثیرگذار و آشنایی با تعریف دقیق آن‌ها می‌تواند شما را در این راه به نحو بهتری هدایت کند. ازجمله عوامل تأثیرگذار بر عزت نفس عبارت‌اند از:

  • الگوهای فکری
  • وضعیت اجتماعی و اقتصادی
  • بیماری
  • ژنتیک
  • سن
  • تبعیض‌های ناشی از نژادپرستی

روش‌های تقویت عزت نفس 

راهکارهای مختلفی برای تقویت عزت نفس و اعتماد بهنفس سالم درون انسان‌ها وجود دارد که اغلب روانشناسان و کتاب‌های روانشناسی آن‌ها را پیشنهاد می‌دهند. تعدادی از این اقدامات به صورت کلی در زیر معرفی شده‌اند که شما برای آشنایی با جزئیاتشان می‌توانید از کمک افراد متخصص در این حوزه استفاده کنید. اغلب افراد متخصص با دادن تمرین‌های مؤثر برای هرکدام می‌توانند به شما یاد دهند تا چگونه به نتیجه دلخواه خود در آن راهکار دست پیدا کنید. این راهکارها عبارت‌اند از:

  • راهکار اول: به چالش کشیدن الگوهای تفکری منفی
  • راهکار دوم: استفاده از جملات تأکیدی مثبت در مورد خودتان
  • راهکار سوم: آگاه بودن از افکار منفی خودتان
  • راهکار چهارم: مهربان بودن نسبت به خود
  • راهکار پنجم: انجام دادن کارهای جدید برای کسب تجربه
  • راهکار ششم: انجام فعالیت‌های موردعلاقه
  • راهکار هفتم: قاطع و جسور بودن
  • راهکار هشتم: دور کردن حس گناهکار بودن
  • راهکار نهم: دست برداشتن از مقایسه کردن خود با دیگران
  • راهکار دهم: انجام فعالیت‌های بدنی منظم

تفاوت میان عزت نفس و اعتماد به نفس 

شما با خواندن کتاب‌های عزت نفس می‌توانید به درک عمیقی از تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس بیفتید. شما برای تعامل بهتر با دنیا و حل مشکلات به اعتمادبهنفس نیاز خواهید داشت. درحالی‌که عزت نفس می‌خواهد بداند که دیدگاه شما نسبت به توانایی‌هایتان تا چه حد است. در صورتی که بتوانید به تفاوت این حس‌ها با یکدیگر پی ببرید، بسیاری از بیماری‌ها و مشکلاتتان را نیز درمان خواهید کرد. بهتر است دلسوزی کردن برای خود و غرق شدن زیر کوله باری از غم و اندوه را کنار بگذارید و برای بهتر شدن احساسات درونی خود از طریق مراجعه به روانشناس و مطالعه کتاب‌ها و مقالات مرتبط استفاده کنید.

 

صفحات پربازدید
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  4 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  2 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تسهیل استخدام