آموزش مدلسازی جریان توربولانس با نرم افزار Fluent

poster
پیش‌نمایش دوره

جریان سیال به دو دسته اصلی جریان آرام یا لمینار و جریان آشفته یا توربولانس تقسیم می‌شود. تقریبا همه ما به صورت کلی می‌دانیم جریان توربولانس چیست و چه تفاوتی با جریان آرام دارد. تعریف ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
2.3 (3 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:24 ساعت ویدئو - 3 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  6 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  80 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

سرفصل‌های دوره آموزش مدلسازی جریان توربولانس با نرم افزار Fluent

فصل اول- مقدمه

در این فصل مقدماتی راجع به مشخصات جریان توربولانس گفته می‌شود و به دلایل عدم امکان شبیه‌سازی کامل جریان و ضرورت مدل‌سازی آن پرداخت می‌شود.

  مقدمه
مشاهده
"09:39  
فصل دوم- معادلات RANS

در این فصل به معادلات نویر-استوکس به روش میانگین‌گیری رینولدز که پایه‌ی مدل‌سازی جریان توربولانس است پرداخته می‌شود.

  معادلات RANS
"10:39  
  کوییز شماره 1
 100%    
"05:00  
فصل سوم- مدل‌های توربولانسی در فلوئنت

مدل‌های توربولانسی در فلوئنت

مدل‌ k-ε معروف‌ترین و پرکاربردترین مدل‌ توربولانسی در فلوئنت می‌باشد که دو معادله اضافی را برای تخمین پارامتر توربولانسی حل می‌کند. همچنین مدل‌های S-A و k-ω نیز جزو پرکاربردترین مدل‌های توربولانسی هستند که به ترتیب از یک معادله و دو معادله‌ی اضافی برای تخمین پارامتر توربولانسی استفاده می‌کنند.

در جریانهایی که تبدیل جریان آرام به توربولانس اتفاق می‌افتد و یا جریان بسیار چرخشی و پیچیده باشد، مدل‌های تک معادله‌ای و دو معادله‌ای نمی‌توانند مشخصات جریان را به درستی پیش‌بینی کنند و بدین منظور، مدل‌های پیچیده‌تری در فلوئنت قرار داده شده‌اند که در این فصل به این موارد پرداخته می‌شود.

  مدل k-ε
"09:27  
  مدل‌های S-A و k-ω
"07:33  
  سایر مدل‌های توربولانسی
"09:53  
  کوییز شماره 2
 100%    
"06:00  
فصل چهارم- مدل‌سازی جریان لایه مرزی توربولانسی

در جریان‌های توربولانسی، جریان‌های نزدیک دیواره عمدتا رفتار یکسانی دارند که law of the wall گفته می‌شود. از این رفتار یکسان جریان توربولانسی در نزدیک دیواره، در مدل‌سازی جریان توربولانس استفاده می‌شود که در این فصل به این موارد و مشخصات شبکه بندی در نزدیکی دیواره پرداخته می‌شود.

  مشخصات جریان لایه مرزی توربولانسی
"09:00  
  وال‌فانکشن‌ها در فلوئنت
"13:48  
  کوییز شماره 3
 100%    
"05:00  
فصل پنجم- حل مثال، شرایط مرزی و دیگر نکات باقی مانده

در فصل آخر با حل یک مثال در جریان داخل دیفیوزر، مروری بر انواع مدل‌سازی توربولانس خواهیم داشت و همچنین به شرایط مرزی مورد نیاز برای مدل‌سازی نیز پرداخته می‌شود.

  مرور و نکات باقی‌مانده
"14:57  
پروژه نهایی
  پروژه درس شبیه‌سازی جریان توربولانس در فلوئنت (الزامی)
 100%    
"180:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

جریان سیال به دو دسته اصلی جریان آرام یا لمینار و جریان آشفته یا توربولانس تقسیم می‌شود. تقریبا همه ما به صورت کلی می‌دانیم جریان توربولانس چیست و چه تفاوتی با جریان آرام دارد. تعریف واحدی برای جریان توربولانس وجود ندارد. جریان توربولانس، جریانی ناپایدار، بی قاعده، و دارای نوسانات هم در بعد زمان و هم در بعد مکان است. اکثر جریان‌های صنعتی و اکثر جریان‌های سیال در اطراف ما در زندگی روزمره، جریان‌های توربولانسی هستند.

شبیه‌سازی کامل جریان توربولانس به علت پیچیدگی زیاد جریان تقریبا غیرممکن است. از این رو، برای پیش‌بینی اثرات جریان توربولانس، از مدل‌سازی‌های ریاضی و آماری استفاده می‌شود که در پکیج‌های CFD از جمله Fluent، تعدادی از این مدل‌ها گنجانده شده‌اند. این مدل‌‌های توربولانسی معادلات ساده‌سازی شده‌ای هستند که با منابع محاسباتی نسبتا اندک، تخمین خوبی از مشخصات جریان توربولانس در بسیاری از مسائل به ما می‌دهند.

در این مدل‌ها، هر پارامتر به صورت یک مقدار متوسط و یک مقدار نوسانی در نظر گرفته می‌شود. با بازنویسی معادلات حاکم بر جریان سیال به این صورت، به معادلات ناویر-استوکس به روش میانگین‌گیری رینولدز یا به اختصار (RANS) می‌رسیم.

در این معادلات، به دلیل وجود ترم‌های نوسانی، ترم جدیدی به نام رینولدز استرس در معادلات مومنتوم ظاهر می‌شود و هدف مدل‌های توربولانسی، مدل سازی این ترم با کمک پارامتری به نام ویسکوزیتی توربولانسی است که خاصیتی از جریان است و باید مقدار آن در سراسر جریان محاسبه شود. در معادلات نهایی نیز این پارامتر با ویسکوزیتی سیال جمع می‌شود.

 

در دوره مدل سازی جریان توربولانس با نرم افزار Fluent به شما در ابتدا مقدمه‌ای از جریان توربولانس و ضرورت مدل‌سازی گفته می‌شود و در فصل دوم نیز با معادلات RANS و نحوه‌ی محاسبه‌ی ترم رینولدز استرس با کمک مدل سازی آن با ویسکوزیتی توربولانسی آشنا می‌شوید. سپس در فصل سوم با انواع مدل‌های توربولانسی آشنا می‌شوید که همان طور که گفته شد این مدل‌ها مسئول محاسبه‌ی ویسکوزتی توربولانسی هستند. با توجه به اینکه هر یک از این مدل‌ها برای شرایط خاصی توسعه پیدا کرده‌اند و هیچ یک از این مدل‌ها نمی‌توانند در تمامی شرایط، تخمین درستی از مشخصات جریان توربولانسی به ما بدهند، داشتن اطلاعات اولیه راجع به تمامی این مدل‌ها لازم به نظر می‌رسد. 

همچنین جریان‌های توربولانسی در نزدیکی دیواره رفتار یکسانی دارند که از این رفتار در مدل‌های توربولانسی تحت عنوان wall function استفاده می‌شود که در فصل 4 به این موارد پرداخته می‌شود. در نهایت در جلسه آخر با مدل‌سازی جریان توربولانس در یک دفیوزر، موضوعات جلسات گذشته مرور می‌شود و نکات باقیمانده مربوط به شبیه‌ی جریان توربولانس از جمله شرایط مرزی در Fluent ذکر می‌شود. 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مهدی فارسی

مهدی فارسی فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه تهران هستند. علاقه تحقیقاتی ایشان، دینامیک سیالات محاسباتی، مدل‌سازی توربولانس و همچنین انتقال حرارت است و در این زمینه‌ها، چندین مقاله در ژورنال‌های بین‌المللی به چاپ رسانده‌اند. در این پژوهش‌ها، عمده شبیه‌سازی‌های ایشان به کمک نرم‌افزار Fluent انجام شده‌است، و ازین رو، اطلاعات نسبتا کاملی راجع به این نرم‌افزار و مدل‌سازی جریان توربولانس و انتقال حرارت دارند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
امیر امینی 1400-06-12
دوره فشرده و مفیدی برای علاقه مندان به استفاده از پکیج های تجاری CFD هست.ضمن اینکه مدرس دوره پایه علمی خوبی هم بر اصول پایه ای مدل سازی توربولانس دارد.ایراد از نظر بنده: یه مقدار ریتم صحبت کردنشان سریع هست...در کل توصیه می کنم
احسان داودی 1401-02-03
اموزش نحوه انجام پروژه رو نداره
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم.موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد و در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود. در ضمن شما می توانید با ارسال جزییات بیشتر ما را در ارتقا سطح کیفی خدمات یاری رسانید. info@maktabkhooneh.org
ارسلان شوری 1401-10-21
به نظر من که دوره اصلا مفیدی نبود، یعنی یکسری فرمول های دانشگاهی که ربطی به نحوه انجام پروژه نداره و فقط پایه های انسیس و فلوئنت رو میگه به طور کلی وقت هدر دادنه و نحوه انجام پروژه نداره
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ با سپاس از نظر شما، موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

 این دوره مناسب افرادی است که آشنایی مقدماتی با مکانیک سیالات و همچنین دینامیک سیالات محاسباتی در قالب نرم افزار Fluent دارند. در این دوره، بحث نسبتا کاملی بر روی معادلات و شرایط لازم برای استفاده از هر یک از مدل‌های توربولانسی می‌شود ازین رو می‌تواند منبع کاملی برای افرادی که مایل به نوشتن پایان‌نامه یا مقاله خود در زمینه مدل‌سازی جریان توربولانس هستند باشد. همچنین به علت ماهیت تئوری این دوره، این آموزش می‌تواند برای مدل‌سازی توربولانس در سایر نرم افزارها از جمله CFX و COMSOL نیز مفید باشد.

در این دوره سه کوییز به همراه یک پروژه پایانی مربوط به شبیه سازی جریان توربولانس بر روی ایرفویل گنجانده شده است و برای دریافت گواهی می‌بایست حد نصاب قبولی را از این کوییزها و پروژه کسب نمایید.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:24 ساعت ویدئو - 3 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  6 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  80 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام