×
ribbon

آموزش مدیریت ایمنی فرآیند (PSM)

دوره‌ مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) بر اساس الگوی CCPS مکتب‌پلاس، در قالب قرارداد همکاری با دانشگاه صنعتی شریف و با بهره‌گیری از دانش و تجربه دکتر بهمن عبدالحمیدزاده، برگزار می‌شود. در حال حاضر میزان اشتیاق ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
4.3 (22 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  13 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو - 5 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  5 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

برای این‌که علم‌آموزان دوره بتوانند بیشترین بهره‌مندی را از مطالب ارائه شده در این دوره داشته باشند، بهتر است که علم‌آموزان این دوره آشنایی پایه با اصول ایمنی فرآیند و ساختار صنایع فرآیندی داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش مدیریت ایمنی فرآیند (PSM)

فصل اول: روند تکامل، دامنه کاربرد و مروری بر مدل‌های موجود

در این فصل ریشه‌ها و چگونگی شکل‌گیری نسل نخست مدل مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) شرح داده شده است. مفهوم صنایع فرآیندی و صنایع و کارخانجاتی که مدل PSM برای آنها کاربردی است معرفی شده است. همچنین روند تکامل مدل PSM و انواع موجود این مدل در حال حاضر در صنعت جهان بیان گردیده است.

  صحبت های دکتر رشتچیان در ارتباط با مدیریت ایمنی فرایند
"06:10  
  تاریخچه مدیریت ایمنی فرآیند
"18:56  
  مزایای استقرار مدیریت ایمنی فرآیند (PSM)
"11:25  
  مدل‌های موجود مدیریت ایمنی فرآیند
"19:56  
  مدل RBPSM
"18:14  
  دامنه کاربرد مدیریت ایمنی فرآیند
"12:14  
  اسلاید آموزشی دوره
"00:05  
فصل دوم:‌ مرور بندهای ستون تعهد به ایمنی فرآیند

این فصل اختصاص به تشریح پنج بند پایه‌ای از مدل RBPS با نام‌های فرهنگ ایمنی فرآیند، انطباق با استانداردها، شایستگی ایمنی فرآیند، مشارکت کارکنان و مشارکت ذی‌نفعان دارد. برای هر بند مثال‌های گوناگون از صنعت کشور و جهان برای درک مطلب ارائه شده است.

  فرهنگ ایمنی فرآیند
"15:20  
  انطباق با استانداردها
"09:43  
  شایستگی ایمنی فرآیند
"09:15  
  مشارکت کارکنان در ایمنی فرآیند
"14:09  
  مشارکت ذی‌نفعان در ایمنی فرآیند
"09:21  
فصل سوم: مرور بندهای ستون درک خطر و ریسک

ستون درک خطر و ریسک با وجود این‌که تنها دو عنصر مدیریت دانش فرآیند و شناسایی خطر و ارزیابی ریسک (HIRA) را شامل می‌شود، یکی از کلیدی‌ترین ستون‌های مدل RBPS است. در این فصل این دو بند بطور کامل و با جزئیات تشریح گشته‌اند.

  مدیریت دانش فرآیند
"20:05  
  شناسایی خطر و ارزیابی ریسک
"21:28  
فصل چهارم: مرور بندهای ستون مدیریت ریسک

تعداد بندهای زیرمجموعه این ستون RBPS نه مورد است و این موارد نه گانه بندهایی بسیار کلیدی در موفقیت پیاده‌سازی مدیریت ایمنی فرآیند هستند. لذا در این فصل تک تک این عناصر با ذکر مثال‌های مرتبط تشریح گشته‌اند. همچنین در این فصل نمونه‌های موفق از شرکت‌های پیشرو بین المللی در مورد هر عنصر معرفی شده است.

  دستورالعمل‌های عملیاتی ایمنی فرآیند
"11:37  
  رویه‌های ایمن کار
"18:56  
  قسمت اول یکپارچگی مکانیکی ایمنی فرآیند
"12:20  
  قسمت دوم یکپارچگی مکانیکی ایمنی فرآیند
"15:24  
  مدیریت پیمانکاران در ایمنی فرآیند
"18:44  
  آموزش در ایمنی فرآیند
"10:16  
  مدیریت تغییر در ایمنی فرآیند
"21:07  
  آمادگی عملیاتی در ایمنی فرآیند
"12:20  
  روش اجرای عملیات در ایمنی فرآیند
"13:19  
  مدیریت شرایط اضطراری در ایمنی فرآیند
"12:54  
فصل پنجم: مرور بندهای ستون یادگیری از تجربیات

در این فصل به تشریح عناصری چون تحلیل حوادث، اندازه‌گیری و سنجش، ممیزی و بازبینی مدیریت پرداخته شده است. تمامی این عناصر برای حصول اطمینان از عملکرد درست مدل RBPS طراحی شده‌اند.

  تحلیل حوادث در ایمنی فرآیند
"23:14  
  اندازه‌گیری و سنجش در ایمنی فرآیند
"19:09  
  ممیزی در ایمنی فرآیند
"10:37  
  بررسی مدیریتی ایمنی فرآیند
"07:25  
فصل ششم: شرح مراحل استقرار و ارتباط بندها

در فصل پایانی مسیر استقرار PSM به صورت گام به گام و با جزئیات تشریح می‌شود. مطالب این فصل شامل رهنمودهایی برای استقرار موفق این مدل بر مبنای تجربیات شرکت‌های موفق بین‌ المللی است. همچنین با استفاده از یک مثال صنعتی، ارتباطات لازم بین بندهای بیست گانه مدل RBPS شرح داده می‌شود.

  قسمت اول گام‌های استقرار در ایمنی فرآیند
"19:51  
  قسمت دوم گام‌های استقرار در ایمنی فرآیند
"16:06  
  ارتباط بندها در مدیریت ایمنی فرآیند
"15:20  
  آزمون پایانی دوره مدیریت ایمنی فرآیند
 40%    
"10:00  
  پروژه پایانی دوره مدیریت ایمنی فرآیند
"13:04  
  پروژه پایانی دوره مدیریت ایمنی فرآیند (الزامی)
 60%    
"300:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

دوره‌ مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) بر اساس الگوی CCPS مکتب‌پلاس، در قالب قرارداد همکاری با دانشگاه صنعتی شریف و با بهره‌گیری از دانش و تجربه دکتر بهمن عبدالحمیدزاده، برگزار می‌شود. در حال حاضر میزان اشتیاق در صنعت کشور به پیاده‌سازی این مدل همسنگ میزان اطلاعات و آشنایی با جزئیات آن نیست. لذا این عدم آشنایی، بعضا مانع استقرار صحیح بندهای این مدل مدیریتی می‌شود. در این دوره‌ی آموزشی با بهره‌گیری از امکانات آموزش آنلاین، سعی شده است جایگاه، پیشینه و حیطه‌ی کاریرد مدل CCPS برای استقرار PSM تشریح شود. در فصول این مجموعه آموزشی به شرح و تفسیر بندهای 20 گانه این مدل پرداخته شده و همچنین در انتها، مراحل استقرار به صورت گام به گام شرح داده شده است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher بهمن عبدالحمیدزاده

دکتر بهمن عبدالحمیدزاده دانش آموخته‌ی دکتری مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف هستند که هم اکنون به عنوان مدیر پروژه‌های مرکز طراحی فرآیند، ایمنی و کاهش ضایعات (CPSL) دانشگاه صنعتی شریف در حال ارائه خدمات مشاوره به صنایع گوناگون در حیطه ایمنی فرآیند و مدیریت ریسک می‌باشند. ایشان سال‌ها تجربه تدریس و تحقیق در زمینه مباحث مرتبط با ایمنی فرآیند در داخل و خارج از کشور را دارند. دکتر عبدالحمیدزاده تجربیات خود از حضور در دوره‌های آموزشی OSHA در زمینه PSM در آمریکا و نیز تجربیات حاصل از ممیزی و استقرار PSM در صنایع گوناگون را در این دوره به اشتراک گذاشته است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد
maktabkhooneh-teacher داود رشتچیان

دکتر داوود رشتچیان، از اساتید برتر مهندسی ایمنی و مهندسی فرایند دانشگاه صنعتی شریف هستند. استاد رشتچبان  ابتدا تحصیلات خود را در رشته شیمی در این دانشگاه گذرانده و کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته مهندسی فرایند در کشور انگلستان ادامه داد. دکتر رشتچیان، استاد اخلاق‌مدار و تیزبین دانشگاه صنعتی شریف با  40 سال سابقه کار علمی و پژوهشی در زمینه مهندسی ایمنی، مرکز طراحی فرایند، ایمنی و کاهش ضایعات را نیز در سال 1378 در دانشگاه صنعتی شریف تاسیس کرده‌است. این مرکز امروزه به (CPSL) معروف شده‌است. مرکزی که با هدف آموزش، پژوهش و ارتباط با صنعت در زمینه ایمنی، محیط زیست و بهداشت و به ویژه مهندسی ایمنی فعالیت کرده‌است. استاد رشتچیان را می‌توان یکی از موثرترین اساتید حوزه HSE نیز دانست. دکتر رشتچیان همچنین 17 سال سابقه مشاوره در زمینه ایمنی و صنعت را در کارنامه کاری خود دارد که بیشتر متمرکز در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بوده‌است. ایشان همچنین از برگزارکنندگان همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE در ده ساله اخیر بوده‌اند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
روح اله رحیمی پور 1402-01-21
 با سلام و قبولی طاعات و عبادات انگیزه بنده از گذراندن دوره استفاده و بهره گیری از تجارب ارزشمند جناب اقای دکتر بوده است . انتظار داریم دوره های تخصصی تر ایمنی فرایند نیز در برنامه اموزشی اقای دکتر قرار گیرد . سیستم تهیه و ضبط  فیلمها نیز در جای خود کامل و جامع بوده است . پیشنهاد میکنم در دوره تخصصی psm ازمون نهایی به صورت مصاحبه حضوری یا انلاین باشد . خیلی از شما جناب اقای استاد  عبدالحمید زاده و استاد ارجمند
کامیار کافی 1401-01-05
بسیار دوره ارزشمند و با کیفیتی است. از اساتید گرامی و دست اندرکاران تهیه این مجموعه کمال تشکر و قدردانی را دارم.
پیمان یداللهی 1400-10-07
با عرض سلام و احترام و خسته نباشید خدمت همه عزیزان تیم مکتب خونه که این دوره ها را برگزار میکنند و تشکر و سپاس فراوان از جناب آقای دکتر عبدالحمید زاده بابت تدریس عالی و روان ایشان
اسماعیل سخی 1400-09-13
جناب دکتر ، از شما بخاطر برگزاری چنین دوره هایی کمال تشکر را دارم. تلمذ در حضور شما باعث افتخار و مباهات است . امیدوارم شاهد برگزاری از این دست دوره های کاربردی با تدریس شیوای شما باشیم. آرزوی سلامتی و تندرستی و موفقیت در تمام مراحل حرفه ای و شخصی را برای شما استاد توانمند دارم.
مهرداد اینانلو 1400-01-12
با سلام و احترام خسته نباشد عرض میکنم به تیم مکتب خونه و همچنین دکتر عبدالحمید زاده. با توضیحات واضح,جامع و کامل دکترعبدالحمید زاده ,پیاده سازی PSM در محیط های صنعتی راحت تر می شود.به امید برگزاری دوره های همانند hazop با تشکر مهرداد
ساسان زوله 1400-01-07
با سلام و خسته نباشید خدمت تیم مکتب خونه،از استاد عبدالحمیدزاده آموزش تو زمینه های ریسک و ارزیابی ریسک و نیز استفاده کنید،با تشکر
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از پیشنهاد شما بسیار سپاسگزاریم. لطفا پیشنهادات خود را به ایمیل پشتیبانی ارسال کنید تا به واحد مربوطه ارجاع گردد. info@maktabkhooneh.org
امین بهاروند 1399-11-19
دوره بسیار مفیدی بود.ما کمکان منتظر دور های بیشتر در مورد ایمنی فرایندی هستیم.
علی دفتری 1399-08-28
دوره مفیدی بود، بسیار جامع و کامل
علیرضا قناعتیان 1399-07-19
با سلام واحترام دوره بسیار مناسبی بود، لطفا تلاش کنید دورهای دیگر ایمنی فرایند نظیر HAZOP, HAZID, SIL و ... را نیز برگزار کنید مطمئن باشید با استقبال گسترده روبرو می شود. نکته دیگر آنکه فرایند صدور مدرک واقعا طولانی و خسته کننده است (بیش از چند ماه)، لطفا پیگیری کنید که این نقطه ضعف برطرف شود. با سپاس فراوان
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ لطفا سوالات و پیشنهادات و مشکلات خود را از طریق ایمیل پشتیبانی info@maktabkhooneh.org مطرح نمایید.
نادر شایگان مهر 1399-02-09
با سلام و درود دوره بسیار مفیدی بود. به نظرم از دوره های مرتبط با ایمنی فرایند در تکمیل این مباحث هم استقبال خوبی بشه.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. موارد مطرح شده جهت بررسی بیشتر به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.
کمال پاک دامن 1402-09-03
آقا دمتون گرم. خسته نباشید. دوره به لحاظ سطح تسلط و اطلاعات مدرس عالی بود. اما سرتیفیکیت رو بعد از اتمام دوره ندادن. حتی خود مکتبخونه هم سرتیفیکیت نداد و با اینکه من دوره رو تموم کردم هنوز توی پنل امتیاز ناقص هست و این یه خورده اذیت کننده هست.
معصومه لرزمانی 1402-07-26
سلام .با تشکر از اقای دکتر عبدالحمیدزاده که این بستر اموزشی در فیلد ایمنی فرایند را برای علاقمندان فراهم کردند، اگر دوره های دیگری ، در فیلد ایمنی فرایند توسط ایشون و مرکز cpslدانشگاه شریف برگزار گردد. عاااالی خواهد شد. بینهایت سپاسگزارم

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  13 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو - 5 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  5 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام