نقش فرهنگ در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی

هنگامی که آماده‌­ی ثبت یک عکس دورهمی هستید را در ذهنتان مجسم کنید. همه در کادر دوربین قرار گرفته‌­اید و عکاس از شما می­‌خواهد همه با هم بگویید "سیب". حال اگر به یک کشور انگلیسی ... ادامه

برگزارکننده:  University of Surrey  University of Surrey
مدرس دوره:
Doris Dippold
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  38 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:54 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره نقش فرهنگ در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی

فیلترهای ارتباطی
  معرفی فصل دوم
"00:52  
  ایمیل شماره 1
"00:46  
  ایمیل شماره 2
"00:24  
  فیلتر ارتباطی
"01:56  
  مقاله Deborah Tannen
"00:39  
  تعریف Contextualisation Cues
"02:06  
  استفاده عملی از زبان
"01:17  
  مثال‌هایی از Contextualisation Cues
"02:00  
  مصاحبه شغلی قسمت اول
"02:06  
  مصاحبه شغلی قسمت دوم
"02:30  
  تعصب ناخودآگاه
"00:48  
  چگونگی پیشگیری از تعصب
"01:26  
برقراری ارتباط به‌ وسیله زبان انگلیسی
  معرفی فصل سوم
"01:07  
  مدل متحدالمرکز زبان انگلیسی
"01:43  
  زبان انگلیسی به عنوان یک Lingua Franca
"01:05  
  تطبیق پذیری
"01:49  
  ارزیابی ارتباطات اجتماعی
"00:18  
  صحبت کردن به انگلیسی به عنوان یک Lingua Franca
"01:25  
  ارزیابی عملکرد James
"01:33  
  مذاکره درمورد معانی
"01:01  
مدیریت ارتباطات با فرهنگ‌های گوناگون
  معرفی فصل چهارم
"01:04  
  Rapport Management چیست؟
"00:34  
  Face
"01:13  
  مثال از Face
"01:48  
  Sociality Rights and Obligations
"01:02  
  مثال از Sociality Rights and Obligations
"00:27  
  Interactional Goals
"00:37  
  استراتژی‌های Rapport Management
"01:10  
  ملاقات رئیس
"03:25  
  تفسیر برقراری ارتباط در ملاقات رئیس
"01:22  
  مهارت‌های صلاحیت بین فرهنگی
"05:37  
  استراتژی‌هایی برای ارتقا صلاحیت بین فرهنگی
"08:32  
  بهبود مهارت‌های ارتباطی
"02:21  
  ابزار برنامه‌ریزی
"00:36  

درباره دوره

هنگامی که آماده‌­ی ثبت یک عکس دورهمی هستید را در ذهنتان مجسم کنید. همه در کادر دوربین قرار گرفته‌­اید و عکاس از شما می­‌خواهد همه با هم بگویید "سیب". حال اگر به یک کشور انگلیسی زبان سفر کرده باشید و در حال عکس گرفتن با چند دوست انگلیسی زبان باشید چطور؟ آیا همه با هم می‌گویید "apple"؟ قطعا پاسخ منفی است. چون هدف گفتن کلمه‌­ای است که صورت را در حالت لبخند قرار دهد. در کشورهای انگلیسی زبان هنگام عکس انداختن می‌­گویند "cheese". این مثال خیلی کوچکی از نقش فرهنگ در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی است که در عین حال که ساده به نظر می‌رسد، نقش مهمی را در برقراری ارتباط ایفا می‌کند.

 انسان شناسی، جامعه شناسی، سنت­‌ها، عادات و رسوم چه نقشی در یادگیری زبان دارند؟ آیا یادگیری زبان به تنهایی پاسخ‌گوی نیاز شما در برقراری ارتباط خواهد بود؟ حتما عبارت "زبان فرهنگ است و فرهنگ زبان است" به گوشتان آشناست. این جمله به وضوح به اهمیت کنار هم قرارگرفتن زبان و فرهنگ اشاره دارد. پس برای یادگیری زبان نمی­‌توان از جزء لاینفک آن، یعنی فرهنگ صرف­‌نظر کرد و برای داشتن یک ارتباط حرفه‌­ای باید مطالعه و بررسی پیشینه­‌ی فرهنگی زبان را به عنوان یکی از اصلی­‌ترین پارامترها در نظر گرفت. 

همان طور که می‌­دانید روند یادگیری زبان انگلیسی طی سالیان اخیر بسیار تغییر کرده است. سال­‌ها پیش یادگیری دستور و قواعد زبان انگلیسی در کنار یادگیری واژگان این زبان روشی موثر برای یادگیری زبان تلقی می‌­شد. رفته رفته این متد محبوبیت و کارایی خود را در بین زبان‌آموزان از دست داد و استانداردی براساس تقویت چهار مهارت گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن جایگزین روش سابق شد. امروزه اصل مهمی به این استاندارد اضافه شده است که ادعا می‌­کند آموزش مهارت فرهنگی یک بخش مهم و جدایی‌ ­ناپذیر از آموزش زبان محسوب می‌­شود. 

هنگام یادگیری یک زبان خارجی بهتر است از بعد فرهنگی هم نگاهی به آن بیندازیم. به این ترتیب باید در گام نخست با فرهنگ جمعی، ارزش­‌ها و نگرش‌­های مشترک جامعه و ارتباط آن با زبان آشنا شویم و در ادامه­‌ی راه استفاده‌­ی زبان را در روابط و فرهنگ فردی دنبال کنیم. این دقیقا موضوعی است که در دوره­ نقش فرهنگ در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی  برای شما آماده شده است.

در این دوره چه خواهیم آموخت؟

 

بخش اول: معنی فرهنگ

در این بخش به توضیح و تفسیر فرهنگ پرداخته می‌شود و تاثیر آن بر رفتار و افکار مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین مثال‌هایی از موانعی که افراد با فرهنگ‌های گوناگون در زمان برقراری ارتباط با آن مواجه می‌شوند معرفی خواهند شد.

 

بخش دوم: فیلترهای ارتباطی

ممکن است اسم تعصب ناخودآگاه به گوشتان خورده باشد. تعصباتی که در ناخودآگاهمان قرار دارند و به طور خودکار فعال می‌شوند و تا میزان بسیار زیادی به نگرش­‌ها و کلیشه­‌های ذهنی و فرهنگی باز می­‌گردند. در این بخش این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

بخش سوم: برقراری ارتباط به‌ وسیله زبان انگلیسی

در این بخش با نظریه‌های مختلفی در مورد استفاده زبان انگلیسی به عنوان یک زبان مشترک (Lingua Franca) آشنا خواهید شد.

 

بخش چهارم: مدیریت ارتباطات با فرهنگ‌های گوناگون

 بخش چهارم این دوره زوایای مختلف نقش مهم زبان در روابط فردی را در بر می­‌گیرد. پس اگر به دنبال راهی برای پیشرفت در برقراری ارتباطات بین المللی خود هستید، این دوره را از دست ندهید.

 

شاید فکرکنید یادگیری زبان بدون یادگیری فرهنگ امکان پذیر است. شاید بتوانید کتاب­‌های واژگان تهیه کرده و بر دایره‌­­ی لغات خود روزانه چند واژه اضافه کنید. شاید بتوانید کتاب­‌های دستور زبان تهیه کنید و با واژگان خود جمله­ هایی (از نظر ساختاری) درست بسازید. اما آیا این به تنهایی برای برقراری ارتباط با افرادی که به این زبان صحبت می­‌کنند، کافی است؟

امروزه یادگیری زبان شامل یادگیری فرهنگ مردمی که به آن زبان صحبت می‌کنند نیز هست و زبان‌آموزان در کلاس­‌های زبان سرنخ‌­هایی از فرهنگ پیدا می‌کنند. محققان ثابت کرده‌اند هنگامی که دانش‌آموزان زبان دیگری را می‌­آموزند، با تجزیه و تحلیل کلیشه‌های فرهنگی، روش­‌های جدیدی برای درک فرهنگ پیدا می­‌کنند. 

 دوره­­ نقش فرهنگ در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی برای کسانی طراحی شده است که مشتاق­ هستند چگونگی به چالش کشیده شدن ارزش‌­ها و انتظارات در ارتباطات موثر را بررسی کنند. این دوره تماما به زبان انگلیسی طراحی شده است و برای زبان‌آموزانی با سطح متوسط به بالا مناسب است. به سطوح پایین‌تر توصیه می‌شود پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و رسیدن به سطح نسبتا بالایی از درک زبان انگلیسی به گذراندن این دوره و بررسی موارد فرهنگی موثر در برقراری ارتباط بپردازند.

پس از گذراندن این دوره شما خواهید توانست در مورد نحوه استفاده از زبان در تعاملات بین فردی و نحوه برقراری ارتباط موثرتر از طریق طیف وسیعی از استراتژی­‌ها، آگاهانه تصمیم بگیرید. در این دوره علاوه بر آشنا شدن با تعاریف و نظریه‌های مرتبط به نقش فرهنگ در برقراری ارتباط، موقعیت‌های مختلفی به صورت ایفای نقش طراحی شده است که با بررسی رفتار افراد در این موقعیت‌ها این موارد را به صورت ملموس درک خواهید کرد. همچنین ابزاری برای تحلیل و ارزیابی میزان موثر بودن ارتباطات و استراتژهای بهبود آن‌ نیز معرفی خواهد شد که نه تنها در زمان برقراری ارتباط به زبان انگلیسی بلکه به صورت کلی برقراری ارتباط با افراد گوناگون و با فرهنگ‌های متفاوت نیز مفید خواهند بود.

درباره استاد

Doris Dippold

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
برگزار کننده:  University of Surrey
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  38 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  0:54 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)