×
ribbon

آموزش کپی رایتینگ

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که می‌تواند به هر کسب‌وکار در راستای افزایش درآمد کمک کند، تولید محتوای تبلیغاتی مناسب و خلاقانه است. محتواهای تبلیغاتی متداول در این روزها شامل محتوای ویدئویی و محتواهای متنی می‌شود. ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4 (20 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  28 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو - 23 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 مفاهیم و اصطلاحات کپی‌رایتینگ

 تکنیک‌های کپی‌رایتینگ

 اصول و چهارچوب‌های کپی‌رایتینگ

 ایده‌پردازی برای کپی‌رایتینگ

پیش‌نیاز‌ها

مباحث مطرح شده در این دوره به نحوی انتخاب و تهیه شده است که همه افراد، با هر سطحی از تحصیلات و دانش بتوانند با این مباحث ارتباط برقرار کنند و به‌سادگی بتوانند موضوعات این دوره را یاد بگیرند.

به‌عبارت‌دیگر برای شرکت در این دوره به گذراندن هیچ دوره آموزشی‌ دیگری به‌عنوان پیش‌نیاز، نیاز نخواهید داشت.

سرفصل‌های دوره آموزش کپی رایتینگ

مقدمه‌ای بر کپی رایتینگ

در این فصل با مقدمات کپی‌‌ رایتینگ آشنا خواهید شد.

  مقدمه
"01:15  
  کپی رایتینگ چیست؟
"16:23  
  کوییز اول
 16.7%    
"03:00  
  پروژه اول (الزامی)
 27.8%    
"120:00  
  تمرکز بر مزایا
"22:16  
  پروژه دوم (الزامی)
 55.6%    
"180:00  
کپی‌ رایتینگ برای B2B و B2C

در این فصل با تفاوت‌های کپی رایتینگ در صنایع B2B و B2C و ملزومات هر کدام آشنا خواهید شد.

  کپی رایتنگ برای B2B
"17:15  
  کپی رایتنگ برای B2B - بخش دوم
"14:48  
  پروژه سوم (الزامی)
 71.4%    
"120:00  
  کوییز دوم
 28.6%    
"02:00  
تکنیک‌های کپی رایتینگ

در این فصل با تکنیک و متدهای نوشتن کپی رایتینگ آشنا خواهید شد.

  USP چیست؟
"19:10  
  نحوه استفاده از USP در کپی رایتینگ
"13:44  
  پروژه چهارم (الزامی)
 16.7%    
"120:00  
  تکنیک PAS
"12:54  
  پروژه پنجم (الزامی)
 33.3%    
"123:20  
  تکنیک BAB
"07:43  
  تکنیک‌های AIDA
"08:52  
  پروژه ششم (الزامی)
 33.3%    
"120:00  
  تکنیک‌های FAB
"10:41  
  کوییز سوم
 16.7%    
"05:00  
انواع کپی رایتینگ

در این فصل با بخش‌های مختلفی که در آن‌جا از کپی رایتینگ استفاده می‌شود؛ آشنا خواهید شد.

  کپی رایتینگ در لندینگ پیج
"24:25  
  کپی رایتینگ در CTA
"15:46  
  پروژه هفتم (الزامی)
 33.3%    
"120:00  
  کپی رایتینگ در ایمیل
"18:54  
  پروژه هشتم (الزامی)
 33.3%    
"120:00  
  کپی رایتینگ در کپشن
"13:47  
  کپی رایتینگ در یوتیوب
"07:52  
  پروژه نهم (الزامی)
 33.3%    
"120:00  
باید و نبایدهای کپی رایتینگ

در این فصل با منابع ایده‌پردازی و بررسی نمونه‌های موفق و ناموفق کپی‌ رایتینگ آشنا خواهید شد.

  ایده‌پردازی - بخش اول
"24:00  
  ایده‌پردازی - بخش دوم
"19:04  
  نکات مهم برای کپی رایتر شدن
"12:48  
  بررسی نمونه‌های کپی رایتینگ
"18:29  
  بررسی نمونه‌های کپی رایتینگ - بخش دوم
"11:09  
  پروژه پایانی (الزامی)
 100%    
"240:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که می‌تواند به هر کسب‌وکار در راستای افزایش درآمد کمک کند، تولید محتوای تبلیغاتی مناسب و خلاقانه است. محتواهای تبلیغاتی متداول در این روزها شامل محتوای ویدئویی و محتواهای متنی می‌شود. به دلیل اهمیت این موضوع، امروزه محتواهای متنی از اهمیت بسیار بالایی در بازار تبلیغات برخوردار شده‌اند. محتوای متنی تبلیغاتی به دلیل ماندگاری بالاتر و هزینه تولید پایین‌تر جایگاه مرسوم و متداولی بین همه کسب‌وکارها دارد. به همین سبب بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی همواره به دنبال خلاقیت در زمینه تولید محتوای متنی هستند. دوره آموزش کپی رایتینگ با هدف آموزش ابعاد مختلف تولید محتوای متنی و تبلیغی ارائه شده است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

دوره آموزش کپی ‌رایتینگ 

امروزه یکی از عبارت‌هایی که در راستای تبلیغ نویسی و تولید محتوای متنی زیاد به گوش می‌رسد و به‌مرور معانی مختلف به آن نسب داده شده است عبارت کپی‌رایتینگ است. در محیط‌های تبلیغاتی و بازاریابی، copywriting به معنی فرایند نوشتن متن‌های تبلیغاتی به‌منظور پروموت کردن یک محصول، صفحه یا کسب‌وکار خواهد بود. معادل فارسی که برای کلمه کپی‌رایتینگ ارائه می‌شود کلمه «تبلیغ نویسی» است. در واقع تمام متن‌هایی که روی بروشور، بیلبورد وب‌سایت، ایمیل، تبلیغ‌ها، کاتالوگ‌ها و چیزهایی ازاین‌دست می‌بینیم را کپی ‌رایترها می‌نویسند. این متن به‌اصطلاح «کپی» نامیده می‌شود و بخشی از این صنعت پول‌ساز و 2.3 میلیاردی است.

دوره آموزش کپی رایتینگ مکتب خونه با هدف آموزش این ترند جذاب و پرسود تهیه و تدوین شده است و در آن تمام تکنیک‌های مهمی کپی رایتری آموزش داده خواهد شد. این دوره شامل ٥ ساعت ویدیو و ٢٣ تا تمرین و آموزش است.

چرا شرکت در دوره آموزش کپی رایتینگ مهم است؟

باتوجه‌به صحبت‌هایی که مطرح کردیم امروزه کپی‌رایتینگ یا تبلیغ نویسی به یکی از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت شرکت‌های تبلیغاتی و کسب‌وکارهای مختلف تبدیل شده است. به دلیل همین اهمیت  بسیاری از شرکت‌ها امروزه به دنبال افرادی هستند که مهارت کپی‌رایتینگ را به‌خوبی بلد باشند و بتوانند با استفاده از این مهارت و در کنار آن به کمک خلاقیت فردی به رونق کسب‌وکارشان کمک کنند.

رقابت بین کسب‌وکارهای مختلف و تمایل این کسب‌وکارها به ارائه تبلیغات خلاقانه منجر به این موضوع شده که بسیاری از افراد به دنبال یادگیری copywriting به شکل اصولی هستند و به همین سبب با یک جستجوی ساده در تبلیغات اینترنتی می‌توانید دوره‌های آموزشی زیادی با موضوع آموزش رایگان کپی ‌رایتینگ یا آموزش کپی ‌رایتر را مشاهده کنید که دوره آموزش کپی رایتینگ مکتب خونه یکی از بهترین‌های آن‌ها محسوب میشود. همچنین دراین‌بین کتاب‌ها و مقالات آموزشی زیادی نیز با موضوع کپی ‌رایتینگ یا تبلیغ نویسی منتشر شده است که استفاده از آن‌ها نیز می‌تواند به مخاطبان کمک بسیار زیادی در زمینه آموزش تبلیغ‌ نویسی بکند.

چه چیزهایی در دوره آموزش copywriting آموزش داده می‌شود؟

در دوره آموزش کپی‌ رایتینگ به آموزش کامل کپی‌رایتینگ از صفرتا صد پرداخته شده است. این دوره آموزشی به مخاطب کمک می‌کند تا علاوه بر یادگیری مهارت کپی ‌رایتینگ و آشنایی با اصطلاحات مربوط به این موضوع، رفته‌رفته با جدیدترین مباحث مربوط به کپی‌رایتینگ و آموزش copywriting آشنایی پیدا کرده و با پرورش خلاقیت خود به‌مرور تبدیل به یک کپی‌رایتر حرفه‌ای شود. از جمله مباحثی که در این دوره برای آموزش در نظر گرفته شده است می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات کپی‌رایتینگ
  • اهمیت و لزوم یادگیری کپی‌رایتینگ
  • جایگاه کپی‌رایتینگ در تبلیغات
  • تکنیک‌های کپی‌رایتینگ
  • اصول و چهارچوب‌های کپی‌رایتینگ
  • کپی‌رایتینگ Landing Page ، CTA، Email ، کپشن و یوتیوب
  • ایده‌پردازی برای کپی‌رایتینگ
  • ۶ نکته برای کپی‌رایتر شدن
  • بررسی نمونه‌های مختلف

برخلاف نوشته‌های خبری یا به‌اصطلاح ادیتوریال، کپی‌رایتینگ تمام‌وکمال مرتبط با این است که از مخاطب بخواهیم تا کار مشخصی را طبق انتظار ما انجام دهد. این کار می‌تواند خرید، ورود به یک صفحه یا ساخت اِنگیجمنت با یک محصول، سرویس یا شرکت باشد. به همین خاطر اسم دیگر کپی‌رایترها، «فروشندهٔ کاغذی» است.

کپی‌رایتینگ نباید با قانون کپی‌رایت اشتباه گرفته شود. کپی‌رایت به معنای حقوق قانونی یک شرکت در قبال تولید، نشر یا فروش کارهایش از جمله مواردی مثل کتاب، موسیقی یا موارد هنری دیگر خواهد بود. هدف کپی‌رایت این است که از حقوق این موارد دفاع کند و جلوی استفادهٔ غیرقانونی از آن توسط کسانی به جز صاحب اصلی را بگیرد. صاحب کسب‌وکار یا محصول، با نماد بین‌المللی © از محصولات خود در برابر استفادهٔ غیرقانونی محافظت می‌کند.

هدف از برگزاری دوره آموزش کپی‌ رایتینگ چیست؟

اصلی‌ترین هدفی که در برگزاری این دوره آموزش کپی رایتینگ موردنظر قرار گرفته است، آشنایی شرکت‌کنندگان با مفهوم کپی‌رایتینگ و آماده‌کردن افراد برای ورود به بازار کار کپی‌رایتینگ یا کپی‌رایتر شدن است.

به همین منظور باتوجه‌به محتوایی که برای آموزش در این دوره در نظر گرفته شده، افراد با استفاده از این دوره می‌توانند در مدت زمانی کوتاه با همه تکنیک‌های کپی‌رایتینگ آشنا شوند و با تمرین و توجه تبدیل به یک کپی‌رایتر یا تبلیغ‌نویس حرفه‌ای شوند.

دوره آموزش کپی‌ رایتینگ برای چه کسانی مناسب است؟

در برگزاری دوره آموزش کپی ‌رایتینگ سعی شده است تا همه مفاهیم به‌طوری بیان شوند که گروه‌های زیادی بتوانند از این دوره استفاده کنند. به طور مشخص می‌توانیم مخاطبان این دوره را شامل افراد یا گروه‌های زیر بدانیم:

  • دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی مختلف
  • فعالین حوزه تبلیغات و بازاریابی
  • علاقه‌مندان به مباحث مربوط به مارکتینگ و بازار
  • افرادی که قصد دارند با یادگیری تکنیک‌های جدید وارد بازار کار شوند و درآمدی مناسب کسب کنند

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مونا دژبان

خانم مونا دژبان دکتری ادبیات فارسی خود را از دانشگاه خوارزمی دریافت کرده‌اند و سابقه طولانی در حوزه تولید محتوا دارند، ایشان در مورد تولید محتوا  معتقداند: «ساز و کار محتوا و توان اعجازبرانگیز آن در تاثیرگذاری را می‌شناسم و از این توان برای سمت و سو دادن به قضاوت‌ها و تصمیم‌گیری‌های مخاطب استفاده می‌کنم.
آنچه در ناخودآگاه مخاطب باقی می‌ماند، آوا، تصویر و کلام هوشمندانه است، من در پی تثبیت کلام بر ناخودآگاه مخاطب هستم. 
امید دارم بتوانم این تاثیرگذاری را در دوره‌های آموزشی مکتب‌خونه به همراهانم منتقل کنم.»

از تجربیات کاری ایشان می‌توان به فعالیت به عنوان مدیر محتوا در همراه اول، شیپور، فلایتیو و در مجموعه آنتاکالا به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ اشاره کرد.
ایشان همچنین در حال حاضر موسس گروه تولید محتوای واژه‌بان و مدیر دیجیتال مارکتینگ پی‌پینگ و فناوران هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
وحید کربلائی حسنی 1402-12-17
خیلی عالیه و با توجه به این که چند ساله تو حوزه دیجیتال مارکتینگ دارم کار می کنم فکر می کنم اصول مهمی در این دوره در زمان کوتاه آموزش داده میشه و واقعا ارزش وقت گذاشتن داره و مدرس با تسلط کافی و خیلی خوب دارن این آموزش رو ارائه میدن.
افرین تاج بخش 1402-05-16
من قبلا با مدرس دیگه این دوره رو گذرونده بودم. یک نکته ای که توی این دوره بود و دوست داشتم این بود که مطالب پیوسته بودن و پرت وپللا نمیشد و دیگه اینکه برعکس خیلی از مدرس ها خانم دژبان انقدر مسلط بود که این حسو بهت میداد که داری از یک ادم کاربلد مطلب یادمیگیری .البته این نوع اموزش سلیقه ای هست واون دسته از مدرس هایی که با مکث صحبت میکنن خیلی تمایلی به اموزششون ندارم
احسان سقائی 1402-02-01
واقعا مطالب مفید و به طور کامل بیان شدند گر چه باز هم نیازمند مثال بود ولی در کل خوب بود
عرفان بازرگان 1401-12-10
به نظرم دوره جذاب، قوی و عالی ای بود. به لحاظ محتوا برای هرکسی توی هر سطحی از کپی رایتینگ باشه مفیده؛ چون علاوه بر بحث ها وتکنیک هایی که توی دوره مطرح میشه، نمونه کپی رایتینگ های مربوط به برندهای بزرگ هم نقد میشه و خیلی به نگاه تحلیلی ما کمک میکنه. نحوه تدریس و ارتباط با مخاطب هم خیلی متفاوت و خوب بود. در نهایت تشکر میکنم از خانوم دژبان که تجربه و دانششون رو در اختیار من و امثال من قرار دادن.
ساحل یاوری 1401-09-26
سپاس از خانوم دژبان محترم من تو مرحله ی پایانی هستم و هنوز به پروژه پایانی و اتمام نرسیدم . انقدر برام جذاب بود که دلم نمیخواد تموم بشه تو هر بخش مطالب خوبی رو یاد گرفتم و خوشحالم از انتخاب این دوره و آشنایی با مدرس خوبش ♡
عماد فخرآرا 1402-02-31
مطالب مفید بود بیان و نحوه اموزشم خوب بود
احسان سیدعلیخانی 1401-12-13
خوب بود من دوست داشتم کلیات ماجرا ولی واقعا مثال های خیلی کم در مبحث داشت من انتظار داشتم 3 مثال در هر موضوع وجود داشته باشه چون بلاخره آنلاین هست اما فقط یکی بود این که خودمون بریم دنبالش یه بحثه ولی چون تیزرر دیده بودم حدس زدم پر مثال باشه ولی انگار اون جوری نبود
فاطمه سادات میریان 1401-10-03
سلام. این دوره برای کسایی خیلی مفیده که توی این رشته فعالیت می‌کنن و می‌خوان یه سری چیزها براشون تثبیت بشه و بیشتر شبیه تمرین گروهیه تا دوره درسی. تمرین‌ها خوب هستند اما اونقدر دانشی اضافه نمی‌کنن. بهتر می‌شد اگر مدرس، به فنون تدریس تسلط بیشتری می‌داشت. در کل به عنوان یک دوره، متوسط و خوب بود.
فاطمه جندقیان 1402-06-13
دوره خیلی معمولی بود. مدرس فن بیان و تخصص خوبی داشت اما مطالب سطحی... با اینحال بخاطر تعاملی بودن دوره، ترجیح دادم از این دوره استفاده کنم که متاسفانه پشتیبانی، حل تمرینها و حضور مدرس در کنار دانش پذیر فوق العاده کمرنگ بود و ارزش این دوره رو حتی از دوره های رایگان هم بسیااار پایین تر آورد. اصلا رضایت ندارم بخاطر عدم توجه به مسیر آموزش دانش پذیران... موفق باشید.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. موارد مطرح شده جهت بررسی بیشتر به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

آموزش کپی رایتینگ 

کپی رایتینگ در محیط‌های تبلیغاتی و بازاریابی، به معنای فرآیند نوشتن متن‌های تبلیغاتی با منظور پروموت کردن یک محصول، صفحه و یا کسب و کار است. در واقع تمام متن‌هایی که روی بروشور، بیلبورد وب سایت، ایمیل، تبلیغ‌ها، کاتالوگ ها و... دیده می‌شوند را یک کپی رایتر نوشته است. به همین دلیل معادل فارسی برای کپی رایتینگ را کلمه تبلیغ نویسی بیان کرده‌اند. از آن جایی که محتوای تبلیغاتی در کسب و کارهای امروزی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، آموزش کپی رایتینگ نیز حائز اهمیت شمرده می‌شود. تولید محتوای متنی در این تبلیغات ضمن ماندگاری بالا، هزینه های کمتری نیز نسبت به سایر محتواها به همراه دارد. شما نیز اگر به دنبال کسب درآمد بالا در حوزه تبلیغات هستید، بهتر است با آموزش این مهارت در ادامه مطلب همراه باشید.

کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ copy writing یک شغل در حوزه نویسندگی به شمار می‌رود. با این حال این یک نویسندگی تجاری خواهد بود. کسانی که در حوزه کپی رایتینگ فعالیت می‌کنند باید بتوانند با بهره‌گیری از قدرت کلمات، نظر مخاطبان و مشتریان را به کسب و کار مد نظر جلب نمایند. کپی رایترها برای کسب درآمد در یک سازمان یا یک پروژه پیام‌های تبلیغاتی می‌نویسند. در این حوزه ممکن است افراد کپی رایتینگ را با کپی رایت اشتباه بگیرند. کپی رایت به معنای حق چاپ و یک اصطلاح قانونی است که به مالکیت معنوی یک اثر اشاره می‌کند؛ بنابراین کاملاً معنای متفاوتی خواهند داشت. 

روش های مختلف در تولید کپی رایتینگ 

کپی رایتر با نوشتن یک متن تاثیرگذار قصد تبلیغ یک محصول را دارند و می‌خواهند که مشتری را مجاب کنند. این افراد تبلیغات از طریق کپی رایتینگ را به دو روش انجام می‌دهند: 

1. کپی رایتینگ مستقیم 

هنگامی‌که کپی رایتینگ به شکلی انجام شود که مشتری را وادار به انجام یک اقدام فوری کند، کپی رایتینگ از نوع پاسخ مستقیم است. نمونه‌هایی از این نوع عبارت‌اند از:

  • هنگامی که یک تبلیغ در توییتر برای کلیلک بیشتر بر روی توییت قرار داده می‌شود.
  • بیلبوردی که در خروجی بعدی به سمت شرکت موردنظر شما را به سمت آن شرکت می‌کشاند.
  • صفحه فرودی که در یک شرکت اینترنتی برای ثبت‌نام ایمیل تشکیل شده است.
  • توضیحات محصول که به طریقی طراحی می‌شوند تا شما آن را به سبد خرید خود اضافه کنید

2.     کپی رایتینگ متمرکز بر برند 

گاهی اوقات در کپی رایتینگ اقدام فوری هدف قرار داده نمی‌شود. در بعضی مواقع خواننده ممکن است در شرایطی نباشد که هنگام خواندن کپی رایت یک اقدام فوری انجام دهد یا اینکه به‌طورکلی اقدام فوری اولویت کپی رایترها نباشد. در این نوع نام تجاری در یک کسب‌وکار مدنظر خواهد بود و بازاریابی برای کسب نتایج بعدی بسیار مهم است. نمونه‌هایی از این نوع کپی رایتینگ عبارت‌اند از:

  • پست وبلاگی که برای آموزش یک مهارت طراحی شده باشد. 
  • کاغذ تبلیغاتی که در جهت تثبیت اعتبار برند طراحی می‌شود.

جزئیات شغل کپی رایترها 

آموزش کپی رایتینگ با شناخت تمام جزئیات و وظایف یک کپی رایتر آغاز می‌شود. تولید محتوای متنی توسط کپی رایترها با وقت گذاشتن برای نوشتن همراه است. با این حال نکاتی برای بهبود این عملکرد وجود دارد: 

  • پرسیدن سوالات خوب برای به دست آوردن اطلاعات کلیدی 
  • تحقیق در بازار برای شناخت رقبا و فعالیت آن‌ها 
  • انتخاب چارچوب مناسب برای کپی رایتینگ 
  • طی کردن دوره های آموزش کپی رایتینگ 
  • دریافت بازخورد از ذی‌نفعان خود 
  • فراگیری قوانین مربوط به کپی رایتینگ 

اگر بخواهید در این زمینه فعالیت کنید، باید بدانید یک کپی رایتر بیشتر وقت خود را بر روی نوشتن و بازنویسی نسخه تبلیغاتی خود می‌گذارد. در اصل 75 درصد زمان او صرف نوشتن و بقیه آن برای جلسات، بررسی عملکرد و همکاری با بازاریابان دیگری که آن‌ها نیز بر روی پروژه‌ی مد نظر کار می‌کنند، گذاشته می‌شود. البته اگر بخواهید به عنوان یک کپی رایتر مستقل کار کنید، 25 درصد تایم کاری شما به این شغل اختصاص داده می‌شود و 75 درصد دیگر به ارائه برای مدیریت مشتریان، اداره کسب و کارتان و بازاریابی برندتان صرف خواهد شد. 

مهارت های لازم برای یک کپی رایتر 

می‌توان گفت کپی رایتینگ بهترین شکل تبلیغ برای افزایش فروش و جلب نظر مشتریان به محصول است. بنابراین در هر کسب‌وکاری یک کپی رایتر نیاز خواهد بود. در واقع این کپی رایتینگ است که یک کسب‌وکار رایج را به ماشین تولید ثروت تبدیل خواهد کرد. کسب مهارت کپی رایتینگ به کارهای عجیب‌وغریبی احتیاج ندارد و شما با کسب چند مهارت ساده به یک کپی رایتر تبدیل می‌شوید. تعدادی از این مهارت‌ها در ادامه موردبررسی قرار خواهد گرفت:

1. کسب مهارت در نویسندگی

مهم‌ترین و اولین مهارتی که یک کپی رایتر باید به آن مسلط باشد، مهارت نویسندگی است. به نظر می‌رسد که این کار بسیار ساده و همه می‌توانند بنویسند. درست است که همه‌ی افراد قادر به نوشتن هستند اما همه‌ی متن‌ها مشتریان را وادار به خواندن نمی‌کند. بنابراین این مطالب پاسخی را هم دریافت نخواهند کرد. نویسندگی موفق در زمینه تبلیغات برای تاثیرگذاری بالا به تمرکز، پشتکار و تمرین مداوم نیاز دارد. به‌علاوه با اینکه نویسندگی به استعداد نیاز دارد اما کپی رایترهای خوب آن دسته از کسانی هستند که می‌توانند افکار و ایده‌ها را به روشی واضح، جالب، تازه و معتبر بنویسند. 

2.     تخصص در تحقیق

در ادامه آموزش کپی رایتینگ باید عنوان کرد که شغل کپی رایتینگ یک حرفه دموکراتیک است. به این معنا که هر فرد با هر نوع تحصیلات و زمینه‌های حرفه‌ای متفاوت می‌تواند در این شغل مشغول شود‌. نکته قابل توجه درباره این شغل، این است که افراد مشغول به این حرفه نیاز به تخصص خاصی ندارند. با این حال بهتر است با تحقیق کردن از تخصص دیگران کمک بگیرند. تحقیقات برای کسب اطلاعات پیشنهاد شده و به شما کمک می‌کند تا درباره محصولی که قرار است بفروشید، درک درستی را پیدا کنید. تحقیقات در کپی رایتینگ تنها به چند سرچ در گوگل منتهی نخواهند شد. یک کپی رایتر حرفه‌ای از کارشناسان، کاربران و مشتریان مصاحبه‌ای تهیه و تمام جوانب را بررسی می‌کند. بنابراین او باید جزئیات را به صورت دقیق جستجو کند و نه اینکه تنها به صورت سطحی تحقیق نماید. باید توجه کرد که کم کردن سطح و زمان تحقیق از نیروی تبلیغاتی می‌کاهد. 

3. تفکر خلاق داشتن

هر متنی که تازگی داشته باشد، ذهن خواننده را به سمت چیزهای تازه می‌کشاند و بر روی او تاثیر می‌گذارد. اگر هدف ایجاد یک ایده اصیل و تازه باشد باید مسائل را از زوایای متفاوت مورد بررسی قرار داد. برای کپی رایتینگ قابل قبول باید از منطقه راحتی خود خارج و مغزتان را تحت فشار بگذارید. هر چه ایده‌هایتان تازگی بیشتری داشته باشد، افراد بیشتری نیز به سمت شما و محصولتان جذب خواهند شد. 

4. کسب مهارت تفکر تحلیلی

سادگی و واضح بودن اصل یک متن تبلیغاتی است. تنها در این صورت است که متن می‌تواند بر روی افراد تأثیر بگذارد. در آموزش تبلیغ نویسی به افراد گفته می‌شود که باید مهارت تفکر تحلیلی داشته باشند. با این مهارت است که آن‌ها پیچیدگی‌ها را به مسائل ساده تبدیل می‌کنند. شما باید به عنوان یک کپی رایتر حرفه‌ای برای تبدیل اطلاعات پیچیده به یک متن تبلیغاتی ساده، با داده‌ها احساس راحتی کنید. برای این کار لازم است که به صورت روزانه داده‌ها را بررسی و بینش‌هایی را برای ایجاد یک متن جدید به دست آورید. مراحل زیر در این کار به شما کمک می‌کنند: 

  • جمع‌آوری اطلاعات مرتبط
  • تقسیم مطالب به قطعات کوچک‌تر 
  • مقایسه داده‌ها از منابع مختلف 
  • جستجو علت و معلول 
  • شناسایی الگوها

5.     داشتن تفکر بصری

یک متن تبلیغاتی در صورتی جذاب است که بتواند تصاویر واضحی را در ذهن خواننده خود به وجود آورد. مهارت بصری به کپی رایترها کمک می‌کند نوشتار خود را بهبود بخشیده و ایده‌های به اشتراک گذاشته خودشان را تقویت کنند‌. هنگامی که در حین نوشتن تفکر بصری داشته باشید، استعاره‌های هوشمندانه، کلمات حسی و جزئیات توصیفی به‌دست آورید. بنابراین تصاویر و گرافیک مناسب نیز متن را تقویت می‌کنند. در این صورت است که خواننده هنگام خواندن توصیفات شما تمام موارد را تجسم می‌کند. 

مراحل آموزش کپی رایتینگ 

برای کسب هر یک از مهارت های موردنیاز در تولید یک محتوا در مهارت کپی رایتینگ نیاز به گذراندن دوره‌های آموزش کپی رایتینگ است. سرفصل‌های این دوره‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: 

1. مقدمه‌ای بر کپی رایتینگ: در این فصل با مقدمات کپی رایتینگ آشنا می‌شوید. تعریف و چند اصل آن را یاد گرفته و پروژه‌هایی را برای تمرین کامل می‌کنید.

2. کپی‌ رایتینگ برای B2B و B2C : در این فصل باید کپی رایتینگ‎های B2B و B2C را یاد گرفته، با هم مقایسه کنید و با ملزومات آن‌ها آشنا شوید.

3. تکنیک‌های کپی رایتینگ: در آموزش تولید محتوا در زمینه کپی رایتینگ به یادگیری اصولی مانند USP ، تکنیک PAS  ، تکنیک BAB ، تکنیک‌های FAB ، تکنیک‌های AIDA  و... نیاز است. در این سر فصل به آموزش این عناوین پرداخته می‌شود.

4. انواع کپی رایتینگ: کپی رایتینگ در یوتیوب، کپی رایتینگ در ایمیل، کپی رایتینگ در کپشن، کپی رایتینگ در CTA و کپی رایتینگ در لندینگ پیچ از انواع کپی رایتینگ هستند که در این سر فصل مورد بررسی قرار می‌گیرند‌.

5. بایدونبایدهای کپی رایتینگ: در این سرفصل‌ ایده پردازی را یاد گرفته و بررسی پروژه‌های موفق و ناموفق در این زمینه پرداخته خواهد شد. 

ویژگی‌های یک متن تبلیغاتی

در نوشتن یک متن تبلیغاتی سه بخش اصلی وجود دارد. باتوجه به این سه بخش است که می‎‎‌توانیم یک محتوای تبلیغاتی باکیفیت و قابل‌قبول ایجاد کنیم.

  • عنوان: انتخاب عنوان مناسب و فکر شده اولین پارامتری است که در زمان نوشتن یک متن تبلیغاتی باید موردتوجه هر کپی رایتر یا نویسنده متن تبلیغاتی قرار داشته باشد. «عنوان» جذاب و تأثیرگذار اولین ابزار کپی‌رایتر برای جلب‌توجه مخاطب است و اگر انتخاب درستی در این زمینه صورت نگیرد مخاطب توجهی به ادامه متن نشان نخواهد داد.
  • ساده‌نویسی: زمانی که قصد نوشتن یک محتوای تبلیغاتی را داریم توجه به این نکته که این متن باید برای همه خوانندگان قابل‌فهم و مفید باشد می‌تواند متن را از یک متن معمولی به متنی ارزشمند و قابل‌توجه تبدیل کند. به‌این‌ترتیب در زمان نوشتن محتوای تبلیغاتی حتماً به این موضوع توجه کنید که متن شما ساده، روان و همه‌فهم نوشته شده باشد.
  • زُل زدن به چشم مخاطب: در زمان نوشتن متن تبلیغی به این موضوع توجه کنید که متن باید به‌گونه‌ای نوشته شود که مخاطب را درگیر کند؛ به نحوی که مخاطب از ابتدا تا انتهای متن نتواند چشم از متن شما بردارد و به بهترین شکل با متن شما همراه شود.

برای کپی‌رایتر شدن از کجا شروع کنیم؟

برای فعالیت در زمینه کپی‌ رایتینگ و شروع کار به عنوان یک کپی‌رایتر باید پیش از هر چیز دیدگاهی درست در این زمینه به دست آوریم. بدون شک نگاهی که یک مخاطب عادی به موضوعاتی مثل بازار، فروش و تجارت دارد با نگاه یک کپی‌رایتر حرفه‌ای متفاوت است. به همین دلیل برای کپی‌رایتر شدن نیاز است قبل از هر چیز دیدگاه درست و کاملی نسبت به موضوعاتی مثل مارکتینگ، بازار، بازاریابی و فروش پیدا کنیم.

پس از آنکه نگاهی جامع و کامل نسبت به موضوعات مربوط به بازاریابی و فروش به دست آوردید باید شروع به یادگیری مفاهیم و اصطلاحات رایج در مباحث مربوط به بازار، بازاریابی، فروش و همه موضوعات مربوطه کنید. تسلط به این مفاهیم به شما کمک می‌کند با نگاهی درست و اصولی شروع به تولید محتوای تبلیغاتی کنید.

در گام بعدی باید به موضوع موردبحث‌ مسلط شوید و مخاطب را درست بشناسید. در انتها به‌عنوان گام آخر به این نکته توجه داشته باشید که کپی‌رایتر باید دایره واژه‌گان گسترده‌ای داشته باشد. بنابراین سعی کنید با مطالعه جانبی دایره واژگان خود را گسترش دهید. داشتن واژگان بیشتر به شما کمک می‌کند که موضوع موردنظرتان را با کلماتی بهتر و اثرگذارتر بیان کنید.

برای یادگیری اصول کپی رایتینگ می‌توانید از منابع مختلفی مثل دوره‌های آموزشی آنلاین یا حضوری، کتاب‌ها، مقالات و پادکست‌های موجود در این زمینه استفاده کنید. توجه داشته باشید که این روزها با توجه به اهمیت کار کپی‌رایترها و توجه ویژه کسب‌وکارهای مختلف به موضوع کپی رایتینگ، دوره‌های آموزشی و منابع زیادی برای یادگیری اصول کپی ‌رایتینگ ایجاد شده است.

البته دقت داشته باشید که در چنین شرایطی انتخاب منبع و دوره آموزشی باکیفیت و معتبر برای مخاطب سخت خواهد شد؛ اما سعی کنید برای انتخاب بهترین دوره آموزشی سرفصل‌ها و منابع مورد استفاده در دوره آموزشی مدنظرتان را کنترل کنید و پس از آن اقدام به شروع یادگیری و خرید دوره آموزشی نظرتان نمایید.

جمع بندی

آموزش کپی رایتینگ در زمینه تبلیغات اهمیت بالایی دارد. کپی رایتینگ یک روش برای تولید محتوا است که به افزایش جذب مشتری و فروش محصولات کمک خواهد کرد. کپی رایترها در زمینه تبلیغات بسیار موردتوجه هستند و هر حرفه‌ای به یکی از آن‌ها نیاز خواهد داشت. بنابراین شما نیز می‌توانید برای آموزش تولید یک محتوا پیش‌قدم شوید و پا در این راه بگذارید. با کمک از این آموزش‌ها مهارت‌های لازم را کسب خواهید کرد. 

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  28 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو - 23 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  4 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام