دوره آموزش Regex

Regex (عبارت منظم) دنباله‌ای از کاراکترها است که یک الگوی جستجو را در هر متن (رشته) مشخص می‌کند. یک متن می‌تواند تقریباً از هر چیزی از حروف تا اعداد، کاراکترهای فاصله گرفته تا کاراکترهای خاص ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.4 (15 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:33 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آموزش Regex

 آموزش عبارت منظم

 ارتقای مهارت برنامه نویسی کاربران

 کار با داده های متنی

سرفصل‌های دوره دوره آموزش Regex

آموزش Regular Expression
  مفاهیم Regular Expression قسمت اول
"15:20  
  مفاهیم Regular Expression قسمت دوم
"28:26  
  مفاهیم Regular Expression قسمت سوم
"18:00  
  Regular Expression در پایتون
"14:12  
  مفهوم grep در Regular Expression
"17:38  

درباره دوره

Regex (عبارت منظم) دنباله‌ای از کاراکترها است که یک الگوی جستجو را در هر متن (رشته) مشخص می‌کند. یک متن می‌تواند تقریباً از هر چیزی از حروف تا اعداد، کاراکترهای فاصله گرفته تا کاراکترهای خاص تشکیل شده باشد. دوره آموزش Regex برای آموزش رایگان این مفهوم و نحوه به کاربردن آن در دنیای برنامه نویسی تهیه و تدوین شده است.

معرفی دوره آموزش regex

دوره آموزش regex با هدف آموزش مفهوم regex یا عبارات منظم (عبارات با قاعده) در دنیای برنامه نویسی تهیه و تدوین شده است. استفاده از این دوره رایگان است و کاربران با ثبت‌نام در دوره می‌توانند از آن بهره ببرند. در دوره آموزش regex مفاهیم به زبان ساده در مدت‌زمانی کمتر از ٢ ساعت به کاربران آموزش داده می‌شود. این دوره مبنی بر زبان برنامه نویسی پایتون ارائه شده است و تعمیم آن به سایر زبان‌ها بسیار ساده به حساب می آید.

کاربرد دوره آموزش رایگان Regular Expression چیست؟

پیدا کردن یک کلمه یا جمله به‌خصوص در یک متن کار بسیار راحتی است. این کار را می‌توانید در word یا هر اپلیکیشن دیگری با کمک ابزارهای search و find انجام دهید؛ اما فرض کنید شما به دنبال تنها یک عبارت به‌خصوص نمی‌گردید و قصد دارید جمله‌ها یا کلماتی را با یک الگوی خاص پیدا کنید. اگر بخواهید به‌صورت دستی این کار را انجام دهید، قطعاً کار بسیار دشوار و زمان‌بری خواهد بود؛ اما یک راه اصولی و کامل برای تجزیه‌وتحلیل متن وجود دارد که می‌توانید متن‌های بسیار سنگین و طولانی را هم با کمک آن تحلیل کنید. 

عبارات با قاعده یا Regular Expressions ابزاری است که امکانات بسیاری را برای این کار در اختیار شما قرار می‌دهد. رگولار اکسپرشن مجموعه‌ای از علائم و کاراکترهای خاص است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بخشی از یک عبارت، نوشته یا متن که مدنظر خودتان است را پیدا کنید.

در این روش شما می‌توانید با ساخت الگوهای رگولار اکسپرشن در صفحات وب جستجو کرده و آن را مطابق با آن‌چه می‌خواهید، تجزیه‌وتحلیل کنید. به عبارت ساده‌تر، شما تنها کافی است که در این ابزار مشخص کنید که چیزی که به دنبال آن هستید، چه رفتار و چه شکلی دارد.

علاوه بر پیدا کردن و استخراج عبارت‌های موردنظر، رگولار اکسپرشن استفاده‌های دیگری هم دارد. از این ابزار می‌توانید در اعتبارسنجی فیلدهای یک فرم استفاده کنید. همچنین با کمک regular expression می‌توانید از کاربر بخواهید پسوردی وارد کند که حروف، اعداد، علائم و الگویی که شما می‌خواهید را شامل شود. اگر به دنبال قسمتی از لاگ یک وب سرور هستید، هم می‌توانید از این ابزار مهم در پایتون استفاده کنید. در این دوره نحوه استفاده از عبارات با قاعده در پایتون را می‌آموزید.

دوره رایگان آموزش regex به زبان پایتون طراحی شده است. البته آموزش regular expression در C#، php، پرل، جاوا اسکریپت و غیره هم امکان‌پذیر است. درواقع تمام زبان‌های برنامه‌نویسی برای کار کردن با رگولار اکسپرشن دارای کلاس، آبجکت و توابعی هستند که می‌توانید با کمک راهنمای آن‌ها، چگونگی استفاده از این عبارات را یاد بگیرید؛ اما در این دوره تنها به آموزش regex در پایتون می‌پردازیم و از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی چشم‌پوشی می‌کنیم

هدف از یادگیری دوره آموزش رایگان Regular Expression چیست؟

اهداف زیر از این دوره آموزش Regular Expression انتظار می‌رود:

  • استخراج داده‌های متنی
  • اعتبارسنجی فیلدهای یک فرم
  • جستجوی دقیق در گزارش‌ها

دوره آموزش regex مناسب چه کسانی است؟

دوره آموزش عبارات منظم برای افراد زیر مناسب است:

  • تمام علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی
  • کسانی که با پردازش داده‌های متنی سروکار دارند.
  • کسانی که برای سایت یا اپلیکیشن خود نیاز به بررسی صحت ایمیل یا شماره موبایل و غیره دارند.
  • دیجیتال مارکترها برای انجام امور دیجیتال مارکتینگ در موارد خاص

بعد از فراگیری دوره آموزش رایگان Regular Expression چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

دوره آموزش regex در پنج جلسه به آموزش regex در پایتون می‌پردازد. ابتدا به شما آموزش داده می‌شود که چگونه پترن بسازید و سپس به کار با ابزار grep می‌پردازد. این ابزار و هم‌خانواده‌های آن مانندegrep، sgrep و fgrep کامند است که از آن‌ها می‌توان برای پیدا کردن الگویی خاص در فایل‌های مختلف استفاده کرد. این ابزار را به راحتی می‌توان در دستور regex قرار داد.

در کار با عبارات با قاعده بعضی از کاراکترها معنای خاص پیدا می‌کنند. حتی حروف انگلیسی و اعداد به خودی خود می‌توانند یک پترن محسوب شوند. در این دوره این کاراکترها و چگونگی کار با آن‌ها به شما آموزش داده می‌شود. اولین کاراکتری که به آن می‌پردازیم [] یا همان براکت است. براکت به همراه حروف یا نشانه‌هایی که درون آن قرار می‌گیرد، معرف یک کاراکتر هستند.

استفاده و به‌کارگیری عبارات با قاعده یکی از پیچیده‌ترین مباحث در زبان‌های برنامه‌نویسی است. باوجود پرکاربرد بودن این عبارات هم در دنیای برنامه‌نویسی وب و هم سایر موارد مشابه، هنوز یک آموزش جامع و کاربردی از آن وجود ندارد. دوره آموزش رایگان regular expressions در طی پنج جلسه تلاش کرده است هر آنچه برنامه‌نویسان در این مبحث لازم است بدانند را آموزش دهد. این دوره برات مهندسین نرم افزار و آمادگی کافی برای ورود به بازار کار بسیار ضروری است.

پیش‌نیازها و منابع لازم برای فراگیری دوره آموزش رایگان Regular Expression چیست؟

لازمه استفاده از عبارات با قاعده در این دوره آموزش regex این است که تا حدودی با برنامه‌نویسی پایتون آشنایی داشته باشید. به یاد داشته باشید که رمز یادگیری عبارات با قاعده تمرین و تکرار به‌حساب می‌آید، چراکه احتمال فراموشی مطالب گفته‌شده در این مورد بسیار زیاد است. به همین منظور هرچند وقت یک‌بار می‌توانید عبارات با قاعده را در سایت‌های http: //regexr.com/ و https: //regex101.com/ بنویسید و آن‌ها را آزمایش کنید.

برای یادگیری پایتون نیز می‌توانید از انواع دوره آموزش برنامه نویسی پایتون مکتب خونه استفاده کنید. دوره‌های آموزش پایتون مکتب خونه به‌صورت کامل و جامع به آموزش این زبان می‌پردازند.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher وحید نائینی

وحید نائینی فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی اصفهان و تربیت مدرس است. پروژه آکادمیک و دانشجویی وحید شبیه‌سازی شکست استخوان بوده، ولی از آخرین شغل مرتبط با رشته‌اش، یعنی تدریس در دانشگاه آزاد، ‌چند سالی گذشته است. ایشان کار خود را در برنامه‌نویسی با پردازش تصاویر شروع کرد و در حال حاضر برنامه نویس بک اند است و از سال 1394 سابقهٔ تدریس ۳۰ دوره برنامه‌نویسی پایتون را در مجتمع فنی دارد. ایشان مسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی و ابزارهایی مثل C++، Python، Docker، SQL، Git و غیره است. نکته جالب توجه درباره وحید این است که او به زبان‌های غیر برنامه‌نویسی هم علاقه زیادی دارد و با زبان‌های روسی و اسپرانتو هم آشنایی دارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
سروش برمکی 1402-09-01
عالی بود
1402-06-22
دوره عالی بود و خوب همه چیز توضیح داده شده بود.
صادق خسروی 1402-06-08
مرسی از دوره تون عالی بود
1401-06-13
فوق العاده بود ممنون
1401-05-31
عالی
حسین محتشمی 1400-12-07
جناب نائینی عزیز بسیار متشکر محتوی دوره عالی و کاربردی است. تنها اشکالی که میشه بهش گرفت،‌ کیفیت پایین صدا بود که می توانست بهتر باشد.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از اینکه نظر خود را با ما در میان گذاشتید صمیمانه سپاسگزاریم. موارد مطرح شده جهت بررسی بیشتر به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.
سید وحید حسینی 1400-11-16
بسیار خوب و کاربردی بود. سپاس
سید محمد حسینی 1400-10-30
عالی بود تشکر
1400-09-04
تا الان 3 تا دوره انگلیسی و 1 دوره فارسی برای اینموضوع دیده بودم ولی با هیچ کدام به درک کاملی از رجیکس نرسیده بودم. تا اینکه دوره شما رو دیدم . واقعا عالی و بی نظیر بود. تشکر میکنم بابت این آموزش.
1400-12-11
سلام خیلی خوب بود به شرط اینکه خودتم تمرین کنی.من یاد گرفتم الان کلی از validation های پروژه رو با regex انجام میدهم بدون if های تو در تو .
پوریا فلاحت پیشه 1400-06-21
تشکر میکنم.اگر مقدوره آموزش هاتو به بخش های بیشتری تبدیل کن که تایم هر بخش کمتر بشه عزیزم

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

عبارت منظم یا Regex چیست؟

یک عبارت منظم یا Regular Expression (همچنین regex یا regexp نامیده می‌شود) راهی برای توصیف یک الگو است. برای تعیین موقعیت یا اعتباربخشی به رشته‌ها یا الگوهای متن در یک جمله، سند یا هر ورودی کاراکتر دیگر استفاده می‌شود. expressions  یا عبارات منظم از هر دو کاراکتر اصلی و خاص استفاده می‌کنند. کاراکترهای اصلی شامل تمام حروف استاندارد (حروف بزرگ و کوچک)، اعداد و کاراکترهای کلی صفحه‌کلید هستند، در حالی که همه کاراکترهای دیگر خاص در نظر گرفته می‌شوند. مثلا کاراکترهایی مانند علامت سوال (?)، بک تیک ("") و سایر موارد. این دوره آموزش regex در مورد استفاده از عبارات regex است که با مثال‌های فراوان آن را توضیح می‌دهد.

regex چه کاربردهایی دارد؟

RegEx به ما این امکان را می‌دهد که الگوهایی را در رشته‌های متنی مانند تلاش برای مطابقت با آدرس ایمیل یا رمز عبور معتبر بررسی کنیم. یکی از کاربردهای RegEx این است که می‌تواند معیارهای جستجوی خود را برای الگوی متناسب با نیازهای شما تعریف کند. هر شکلی در جهان، در سطحی، از یک الگوی RegEx استفاده می‌کند. همه آن‌ها کارهای مشابهی انجام می‌دهند ولی کاربردهای آن‌ها مانند هم نیست. باید به این نکته توجه داشت که فقط فرم‌ها و محتوای ثابت نیستند که RegEx روی آن‌ها استفاده می‌شود. حتی داده‌های پویا در قالب متن، رشته، سند و غیره نیز این امکان رادارند که از regex استفاده کنند.

یکی دیگر از چیزهای عالی که در مورد RegEx وجود دارد این است که اگر آن را به یک زبان یاد بگیرید، تقریباً آن را در زبان‌های دیگری مانند Javascript، Perl، Python، Php و Java یاد می‌گیرید. درک RegEx یک مهارت قابل انتقال برای استفاده در وظایف خود به‌عنوان یک مهندس نرم‌افزار و یک توسعه‌دهنده وب است که این هدف را می‌توانید با استفاده از دوره آموزش regex دنبال کنید.

زمان استفاده از RegEx

تابه‌حال با regex به‌صورت مختصر آشنا شدیم و فهمیدیم که چه نقشی به عهده دارد، اما چه زمانی باید از regex استفاده کرد؟

موارد مناسب استفاده از regex:

  • اعتبار سنجی ورودی کاربر
  • وقتی سعی می‌کنید یک الگوی خاص را در یک سند بزرگ از متن پیدا کنید

موارد نامناسب استفاده از regex:

  • Regex برای تجزیه HTML مناسب نیست زیرا HTML یک زبان معمولی نیست.
  • regex برای تجزیه مسیر URL و پارامترهای پرس‌وجو خوب نیست.
  • آدرس‌های ایمیل نمونه دیگری از قالب داده‌های پیچیده هستند که برای regex مناسب نیستند.

اگر به فکر یادگیری regex به‌صورت اصولی و درست هستید، هم‌اکنون با ثبت نام در دوره آموزش regex اولین و مهم‌ترین قدم در این مسیر را بردارید.

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:33 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)