00:00 / 00:00
1.8x
1.4x
1.0x
0.7x
HD SD
HD
SD
ثبت‌نام رایگان
  • دسترسی به 48 جلسه نمونه از دوره
  • دسترسی به 48 جلسه نمونه از دوره
  • عضویت در تالار گفت‌وگوی دوره
  • اضافه شدن دوره به پروفایل
فقط محتوا
  • دسترسی کامل و نامحدود به محتوای دوره
  • تمام قابلیت‌‌های پلن رایگان
    +
  • دسترسی کامل و نامحدود به محتوا
139,000 تومان
دوره کامل
  • دسترسی به تمام قابلیت‌های دوره
  • تمام قابلیت‌های پلن محتوا
    +
  • گواهی‌نامه مکتب‌خونه
  • پروژه محور
  • تمرین و آزمون
  • تالار گفتگو
  • تسهیل استخدام
249,000 تومان
00:00 / 00:00
1.8x
1.4x
1.0x
0.7x
HD SD
HD
SD
مکتب‌خونه مکتب‌خونه

آموزش نرم‌افزار کتیا (مقدماتی)

دوره‌های مکتب‌پلاس
150 ساعت
95٪ (3013 رای)

دوره مقدماتی آموزش کتیا، شامل آموزش ابزارهای ترسیم دوبعدی، ایجاد قطعات سه بعدی، مونتاژ مجموعه‌ی قطعات، ایجاد نقشه های کاربردی و طراحی سطوح مقدماتی است.

هدف از برگزاری دوره آموزش مقدماتی کتیا، آشنایی مهندسین و دانشجویان با نحوه طراحی سه بعدی در دنیای مهندسی است.

تمامی شاخه‌های مهندسی ( از مهندسی مکانیک گرفته تا مهندسی پزشکی )، که با طراحی مهندسی قطعات سروکار داشته باشند، نیاز به ابزاری دارند تا با کمک آن، بتوانند طرح خود را ارزیابی کنند.بنابراین آموزش کتیا (Catia) برای دانشجویان مهندسی بسیار پرکاربرد می باشد.

به این دلیل، نرم‌افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر( Computer Aided design یا به اختصارCAD )، به دلیل امکان طراحی سه بعدی، از گذشته تا به امروز، اهمیت بسیاری داشته‌اند.

کتیا (Catia)، یکی از نرم‌افزار‌های طراحی به کمک کامپیوتر است که شرکت فرانسوی داسو‌سیستمز، در سال 1977 تولید کرده و از بهترین نمونه‌های نرم‌افزار طراحی به شمار می‌رود. شرکت‌های بسیار زیادی (مانند آئودی، بوئینگ،ایرباس و ...) به دلیل ویژگی‌های بسیار زیاد این نرم‌افزار (از جمله: رابط گرافیکی قوی، هوشمندی در به کارگیری دستورات، امکان اتصال به دستگاه‌های CNC، ساخت مدل‌های مرکب از سطوح و حجم و ...) و در عین حال محیط کار راحت آن، از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

وسایل و ابزار اطراف ما دارای طراحی‌های متفاوتی هستند، ممکن است به این فکر افتاده باشید که چرا هر کدام طراحی خود را دارد و آیا می‌شود آن‌ها را با طراحی‌های دیگر نیز تولید کرد یا نه؟ خب پاسخ مثبت است؛ با استفاده از نرم افزارهای طراحی مهندسی می‌توان هر ایده‌ای که برای طراحی محصول در نظر دارید با پیاده سازی طرح و نقشه آن بر روی کاغذ، فرآیند طراحی بخش‌ها و قسمت‌های مختلف آن را  توسط نرم افزارهای طراحی انجام داد. شرکت‌ها و تولیدی‌های مختلف با بهره‌گیری از ایده پردازان خود دست به تولید محصولاتی می‌زنند و آن‌ها را در بازارهای مخصوص به فروش می‌رسانند اما افرادی به دنبال این هستند که خودشان از طریق طراحی محصول به صورت شخصی به کسب درآمد برسند، همانطور که گفته شد می‌توان با پیاده‌سازی طرح مدنظر در نرم افزارهای طراحی آن را ایجاد کرد تا در نهایت محصول یا قطعه‌ای را بتوان از آن تولید کرد. یکی از این نرم افزارها کتیا (Catia) است که جز‌ء یکی از پرکاربردترین و پر رونق‌ترین نرم افزاهای طراحی محسوب می‌شود که بسیاری از شرکت‌های مطرح در دنیا برای طراحی قطعه و محصولات خود  از این نرم افزار استفاده می‌کنند. برای طراحی و شبیه سازی یک محصول قدم اول ایجاد طرحی دقیق در نرم افزار است چرا که کوچکترین اشتباه در طراحی یک محصول،‌ می‌تواند ضررهای زیادی را به شرکت وارد کند؛ به همین علت ما در این دوره به آموزش کامل نحوه ایجاد طرح‌های دو بعدی و تبدیل آن به طرح سه بعدی و در نهایت تبدیل به محصول ایده‌آل با استفاده از ابزاری که کتیا در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌پردازیم.

وجه تمایز این دوره با سایر دوره‌های آموزشی این است که برای هر کدام از ابزارهای مختلف تمرین‌های جداگانه‌ای در نظر گرقته‌ایم تا  یادگیری بهتر و آسان‌تری را ایجاد کرده و در عمل خروجی مناسبی را داشته باشید؛ بطور مثال به محیط Wireframe Surface Design   اهمیت بیشتری داده‌ایم چرا که بسیاری از دوره‌های مقدماتی کتیا، آموزش این محیط را جزء سرفصل‌‌های خود قرار نمی‌دهند در حالی که یادگیری این محیط کمک بزرگی به افراد برای ایجاد طراحی‌های پیشرفته می‌کند. 

CATIA توانایی منحصر به فردی را نه تنها در مدل سازی هر محصولی ، بلکه در چارچوب رفتارهای واقعی زندگی ارائه می دهد.کتیا را می‌توان قوی‌ترین نرم‌افزار در زمینه‌ی ساخت و طراحی به کمک رایانه (Computer Aided Manufacturing و Computer Aided Design یا به اختصار CAM وCAD ) دانست.

همچنین این نرم‌افزار به همراه نرم‌افزار مکمل خود، آباکوس، در مهندسی به کمک رایانه (Computer Aided Engineering یا به اختصارCAE )، از پرکاربردترین‌ها به حساب می‌آید.

این دوره به گونه ای طراحی شده است که مهارت‌آموز، علاوه بر یادگیری ابزارها و نکات هرکدام، با مثال‌ها و نمونه‌های متعددی از قطعات و روش‌های طراحی آن‌ها، آشنا می‌شود. از این‌روانتظار می‌رود مهارت‌آموزان، در انتهای دوره، بتوانند قطعات و مجموعه‌های مونتاژی ساده تا پیشرفته را به تنهایی طراحی کنند.مزیت قابل توجه این دوره در دسترس بودن پشتیبان برای رفع اشکال‌های احتمالی است. همانطور که گفته شد این دوره برای دانشجویان رشته‌های مختلف مهندسی مناسب است چرا که هر دانشجوی مهندسی بهتر است نرم افزار سه بعدی را بلد باشد و چه بهتر کتیا را جزء مهارت‌های خود قرار دهد؛ همچنین افرادی که قصد ورود به دنیای مهندسی و بازار کار طراحی سه بعدی را دارند نیاز دارند تا گام‌های مقدماتی از این نرم افزار را طی کنند. این دوره علاوه بر آموزش کامل مقدماتی کتیا، پایه‌ی قوی را برای فراگیران جهت دوره‌های پیشرفته ایجاد می‌کند. در انتخاب این دوره‌ی آموزشی شک نکنید.

سرفصل‌های دوره آموزش نرم‌افزار کتیا (مقدماتی)

فصل اول- محیط Sketcher
19:58 ساعت
04:55
Combined Shape Created with Sketch. 31 جلسه
بارم:
6%
نمایش جلسات فصل  

اولین گام برای ایجاد یک قطعه  سه بعدی در محیط Part Design ایجاد ترسیم دوبعدی و یا Sketch است از این رو یادگیری محیط Sketcher، ابزار و نکات آن مقدمه و شروع فرآیند طراحی سه بعدی است. در این فصل می آموزیم که چگونه با ابزار های جعبه ابزار Profile ترسیم دو بعدی خود را ایجاد کنیم، چگونه با استفاده از ابزارهای جعبه ابزار Constraint قیدهای هندسی و اندازه گذاری را بر روی ترسیم خود اعمال کنیم، چگونه با ابزارهای جعبه ابزار Operation ترسیم خود را تصحیح کنیم، انتقال دهیم و سرعت طراحی را افزایش دهیم، چگونه از جعبه ابزارهای Sketch tools و  Visualization برای راحتتر شدن طراحی استفاده کنیم و در نهایت چگونه ابزار جعبه ابزار View و میانبر های موس برای تغییر زاویه دید، دوران، انتقال و بزرگنمایی ترسیمات خود استفاده کنیم.

نصب کتیا
"12:36
مقدمه
"08:02
مقدمه 2
"03:06
آشنایی با محیط کتیا
"12:02
ابزار profile
"14:07
ابزار rectangle
"07:59
ابزار parallelogram
"04:13
ابزار های hole
"02:49
ابزار circle
"07:09
ابزار arc
"02:33
ابزار ellipse
"07:04
ابزار line
"08:43
ابزار point
"11:02
جعبه ابزار sketch tools
"13:16
ابزار constraint
"09:40
تمرین صفحه 6
"09:08
ابزار corner
"05:10
ابزار trim
"07:51
تمرین صفحه 6 روش دوم
"05:41
ابزار mirror
"14:39
نکته صفحه 5
"03:43
تمرین صفحه 7
"16:52
جعبه ابزار constraint
"10:12
جعبه ابزار view
"24:34
ادامه ابزار constraint
"12:29
تمرین صفجه 6 سمت راست بالا
"11:13
جعبه ابزار visualization
"13:11
تمرین صفحه 6 چپ پایین
"14:36
Customize and Tools Option
"21:36
تمرین sketcher
16.7%
     
"03:00
پروژه میانی اول

 (الزامی)

83.3%
     
"900:00
فصل دوم- محیط Part Design
70:47 ساعت
14:45
Combined Shape Created with Sketch. 75 جلسه
بارم:
11%
نمایش جلسات فصل  

در این فصل می آموزیم که چگونه با استفاده از ابزارهای جعبه ابزار Sketch-Base Features ، ترسیم های دوبعدی ایجاد شده در فصل اول را به احجام سه بعدی تبدیل کنیم، چگونه با استفاده از ابزارهای جعبه ابزار Dress-Up Features قطعات سه بعدی ایجاد شده را تصحیح و ترمیم کنیم، چگونه از ابزارهای جعبه ابزار Transformation Features برای انتقال، قرینه سازی و سهل شدن فرآیند ایجاد احجام سه بعدی استفاده کنیم، چگونه با استفاده از ابزارهای جعبه ابزار Boolean Operation دو یا چند body مختلف را بایکدیگر ترکیب کنیم، چگونه با استفاده از ابزارهای جعبه ابزار Reverence Element و با استفاده از المان هایی چون نقطه، خط و صفحه مراحل طراحی را آسان تر و با سرعت بیشتری طی کنیم، چگونه به قطعات جنس خاصی را اعمال کنیم و در نهایت چگونه پارامترهای هندسی و مکانیکی خاصی را از قطعه طراحی شده اندازه گیری کنیم.

ابزار pad1
"12:53
ابزار Pad2
"34:50
ابزار pocket
"03:30
ابزار drafted filleted pad
"05:55
ابزار multi-pad
"04:46
تمرین صفحه 19 بالا
"11:08
تمرین صفحه 19 پایین
"07:42
ادامه جعبه ابزار views and visualization
"13:36
جعبه ابزار tools در محیط sketcher
"16:18
apply material and material library
"19:28
ابزار measure between
"12:26
جعبه ابزار measure
"14:33
ابزار render
"18:36
ابزار capture
"06:30
نکته صفحه 21
"04:01
تمرین صفحه 22
"15:40
shaft and groove
"07:50
Dynamic sectioning
"03:13
ابزار hole
"15:45
پروژه میانی دوم

 (الزامی)

90.9%
     
"3360:00
جعبه ابزار graphic properties
"06:00
rib and slot
"12:29
ابزار helix
"08:49
تمرین مهره
"12:43
ادامه ابزار helix
"05:53
نکته rib
"04:27
reference element-point
"11:21
reference element-line
"07:34
reference element-plane
"09:04
تمرین reference element
"28:45
stiffener-solid combine
"05:06
تمرین solid combine1
"22:29
تمرین solid combine2
"11:59
تمرین solid combine3
"07:38
multi section solid1
"18:32
multi section solid2
"10:30
تمرین عاج فیل
"09:19
تمرین لامپ کم مصرف
"26:51
نکات صفحه 14 و 30
"09:12
edge fillet
"09:29
fillets
"06:24
تمرین تیغه چرخ گوشت
"15:50
تمرین pad&pocket
"08:31
Chamfer
"04:45
تمرین flash
"13:00
تمرین elbow
"15:07
drafts
"08:51
shell-thickness-thread,tap
"08:47
تمرین گلدان
"04:37
remove face
"03:39
replace face
"04:23
جعبه ابزار transformation
"05:05
symmetry, axis to axis
"13:16
axis system
"10:01
compass
"09:15
نکته mirror
"04:05
تمرین کمک فنر
"22:31
تمرین part design
"09:05
rectangular pattern
"17:04
circular and user pattern
"09:44
تمرین circular pattern
"21:30
تمرین سرپوش
"21:47
تمرین پره
"19:46
scale and affinity
"03:06
فرمت های ذخیره سازی کتیا
"13:55
feature recognition
"12:42
body
"08:25
Boolean operation
"10:30
intersect, union trim, remove lump
"06:52
جعبه ابزار tools
"12:52
تمرین سه شاخه ورودی برق
"13:28
تمرین crankshaft-1
"33:38
تمرین crankshaft-2
"27:00
تمرین ایجاد یک سبد
"18:43
تمرین part design
9.1%
     
"02:00
فصل سوم- محیط Assembly Design
18:58 ساعت
03:56
Combined Shape Created with Sketch. 23 جلسه
بارم:
6%
نمایش جلسات فصل  

در این فصل یاد می گیریم که چگونه قطعات و احجام سه بعدی ایجاد شده در فصل دوم را با یکدیگر مونتاژ کنیم و مجموعه مونتاژی نهایی را ایجاد کنیم. در این محیط با استفاده از ابزارهای جعبه ابزارهای Move و Constraints قطعات را جابه جا کرده و با یکدیگر مقید می کنیم. در این محیط می آموزیم که چگونه یک نمای انفجاری از مجموعه مونتاژی تهیه کنیم و چگونه به قطعات شماره خاصی را اختصاص دهیم.

assembly design
"30:08
نحوه ذخیره کردن مجموعه مونتاژی
"07:58
تفاوت part, component و product
"09:22
پروژه میانی سوم

 (الزامی)

83.3%
     
"900:00
existing component
"07:38
Replace component
"05:31
multi instantiation
"03:49
reuse pattern
"02:55
جعبه ابزار move
"14:52
نکته زیر شاخه ها در موجوعه مونتاژی
"05:31
translation and rotation
"05:16
جعبه ابزار constraints
"08:38
assembly features
"12:17
space analysis
"09:31
جعبه ابزار scenes
"07:11
نحوه پنهان کردن صفحات در مجموعه مونتاژِی
"05:23
تمرین موتور شعاعی-پیستون
"18:14
تمرین موتور شعاعی-اجزای پیستون
"09:11
تمرین موتور شعاعی- شاتون1
"08:43
تمرین موتور شعاعی- شاتون2
"24:10
تمرین موتور شعاعی- اسمبلی1
"22:10
تمرین موتور شعاعی- اسمبلی2
"17:45
تمرین Assembley
16.7%
     
"02:00
فصل چهارم - محیط Drafting
11:21 ساعت
03:18
Combined Shape Created with Sketch. 19 جلسه
بارم:
16%
نمایش جلسات فصل  

در این فصل یاد می گیریم که چگونه از قطعات و مجموعه مونتاژی ایجاد شده در دو فصل قبلی، نقشه اندازه گذاری شده برای فرآیند ساخت و مونتاژ تهیه کنیم. می آموزیم که چگونه کادر استاندارد دلخواه خود را ایجاد کنیم، چگونه نماهای مختلف را به نقشه خود اضافه کنیم، چگونه از ابزارهای این محیط برای ایجاد متن برجسته و یا کنده کاری شده بر روی قطعات و احجام استفاده کنیم، می آموزیم چگونه می توان یک طرح یا برند را به راحتی به یک حجم سه بعدی تبدیل کنیم، می آموزیم چگونه با استفاده از آموزه های فصل قبلی در نمای ایزومتریک بر روی قطعات شماره گذاری، اندازه گذاری و نمای دمونتاژ تهیه کنیم.

مقدمه drafting
"04:44
محیط drafting
"37:56
ورود به drafting
"03:57
نحوه ایجاد کادر استاندارد
"10:33
جعبه ابزار views1
"13:36
تنظیمات نما properties
"06:33
جعبه ابزار views2
"17:04
Annotation
"07:24
نحوه ایجاد متن برجسته یا کنده کاری شده بر روی قطعات
"28:30
attribute link
"10:02
ادامه جعبه ابزار annotation
"06:43
ابزارهای اندازه‌گذاری
"11:29
پروژه میانی چهارم

 (الزامی)

46.9%
     
"240:00
تکنیک ایجاد مدل سه بعدی لوگو و برند
"20:01
selected logo
"01:25
ترسیم دستی لوگو اپل
"15:27
ترسیم لوگو اپل با روش تکنیک
"03:24
تمرین Drafting
6.2%
     
"03:00
پروژه میانی پنجم

 (الزامی)

46.9%
     
"240:00
فصل پنجم - محیط Wireframe and Surface Design
05:10 ساعت
05:09
Combined Shape Created with Sketch. 24 جلسه
بارم:
1%
نمایش جلسات فصل  

در این فصل می آموزیم که چگونه قطعات با سطوح پیشرفته تر را ایجاد کنیم و از آن در طراحی خود استفاده کنیم. در این محیط با استفاده از جعبه ابزارهای Wireframe سیم پیچ ها، نقاط، خطوط و صفحات موردنیاز برای ایجاد سطوح خود را ایجاد می کنیم، سپس با استفاده از آن ها و جعبه ابزار Surfaces سطوح کاری خود را ایجاد می کنیم و در نهایت با استفاده از جعبه ابزار Operation سطوح ایجاد شده را به سطوح نهایی و مورد دلخواه خود می رسانیم.

مقدمه محیط wireframe and surface design
"09:19
جعبه ابزار wireframe
"09:46
ادامه جعبه ابزار wireframe
"13:02
جعبه ابزار surfaces
"05:48
ابزار sweep-explicit
"15:45
sweep- implicit line
"06:27
sweep-implicit circle
"06:07
ادامه جعبه ابزار surfaces
"10:23
تمرین لامپ کم مصرف در wireferame
"36:56
مثال curve smooth
"14:16
تمرین فنر کششی
"08:10
تمرین سیم تلفن1
"18:17
تمرین سیم تلفن2
"08:33
جعبه ابزار operation
"14:10
تمرین فن
"05:33
تمرین بطری شامپو
"27:47
تمرین بطری شامپو2
"17:43
تمرین بطری شامپو3
"13:14
تمرین بطری شامپو4
"06:33
تمرین درپوش1
"13:59
تمرین درپوش2
"10:26
تمرین پارچ
"25:58