آموزش نرم‌افزار کامسول

نرم ‌‌افزار کامسول COMSOL ابزاری قدرتمند برای شبیه‌‌سازی بسیاری از پدیده‌‌های فیزیکی و شیمیایی است که بر پایه روش حل عددی المان محدود (Finite Element Method)، قابلیت حل معادلات دیفرانسلی را دارد و کاربران می‌توانند ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.4 (27 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  52 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو - 43 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  8 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

به منظور یادگیری بهتر این دوره، انتظار می‌­رود که دانشجویان آشنایی مختصری با پدیده­‌های انتقال (مکانیک سیالات، انتقال حرارت و انتقال جرم) داشته باشند. البته سعی بر این بوده تا مباحث مرتبط با این دوره، به صورت خلاصه و در حد نیاز برای دانشجویان بیان گردد.

همچنین آشنایی دانشجویان با اصول اولیه طراحی اجسام و همچنین اصول اولیه برنامه­‌نویسی، می­‌تواند در سرعت یادگیری تاثیرگذار باشد.

 

سرفصل‌های دوره آموزش نرم‌افزار کامسول

فصل اول: مکانیک سیالات و انتقال حرارت در نرم افزار COMSOL

در این بخش، مباحث منتخب و پرکاربرد از پدیده‌های انتقال مومنتوم (مکانیک سیالات) و انتقال حرارت به همراه مثال بیان می‌­شود. در این بخش اصول اولیه کار با نرم افزار، ابزارهای ساخت شکل هندسی، شرایط مرزی مختلف، چگونگی اضافه کردن مواد به فایل، گرفتن خروجی‌­های مختلف از حل مدل، ارتباط دادن فیزیک‌­های مختلف و موارد دیگر نیز آموزش داده می‌­شود.

  اموزش نصب نرم افزار
"07:25  
  انتقال حرارت هدایتی درشرایط پایا - بخش اول
"30:18  
  انتقال حرارت هدایتی درشرایط پایا - بخش دوم
"16:16  
  انتقال حرارت هدایتی درشرایط پایا - بخش سوم
"13:59  
  انتقال حرارت هدایتی درشرایط ناپایا - بخش اول
"15:53  
  انتقال حرارت هدایتی درشرایط ناپایا - بخش دوم
"13:27  
  جریان خزشی سیال در شرایط پایا - بخش اول
"27:05  
  جریان خزشی سیال در شرایط پایا - بخش دوم
"08:18  
  جریان سیالات غیرنیوتنی - بخش اول
"07:21  
  جریان سیالات غیرنیوتنی - بخش دوم
"18:32  
  انتقال حرارت به روش جابه‌جایی - بخش اول
"19:37  
  انتقال حرارت به روش جابه‌جایی - بخش دوم
"14:44  
  انتقال حرارت به روش جابه‌جایی - بخش سوم
"17:28  
  جریان آشفته سیال در شرایط پایا - بخش اول
"15:42  
  جریان آشفته سیال در شرایط پایا - بخش دوم
"17:46  
  پروژه میانی اول (الزامی)
 100%    
"1320:00  
فصل دوم:‌ انتقال جرم، واکنش شیمیایی و مباحث مرتبط در نرم افزار COMSOL

در بخش دوم، شبیه‌­سازی پدیده‌­های انتقال جرم و واکنش شیمیایی در سیستم‌­های سیالاتی و همچنین محیط‌­های متخلخل، بحث می‌گردد. در این بخش علاوه بر تکمیل آموزش­‌های بخش قبلی، مطالبی همچون شرایط مرزی و خصوصیات فیزیکی جدید، تعریف متغیرها با استفاده از Variables، نکات تکمیلی مش‌­بندی، خروجی گرفتن Animation و غیره آموزش داده می‌­شود.

  انتقال جرم نفوذی و جابه‌جایی - بخش اول
"09:21  
  انتقال جرم نفوذی و جابه‌جایی - بخش دوم
"10:44  
  انتقال جرم نفوذی و جابه‌جایی - بخش سوم
"27:01  
  حرکت سیال و انتقال جرم در محیط متخلخل
"18:29  
  واکنش شیمیایی در محیط سیال - بخش اول
"23:51  
  واکنش شیمیایی در محیط سیال - بخش دوم
"20:01  
  واکنش شیمیایی در بستر پر شده - بخش اول
"18:24  
  واکنش شیمیایی در بستر پر شده - بخش دوم
"15:38  
  کوییز
 100%    
"10:00  
فصل سوم: مباحث تکمیلی نرم افزار COMSOL

در آخرین بخش این دوره، دیگر مباحث منتخب از کاربردها و ماژول­‌های نرم­ افزار COMSOL بیان می‌­شود. همچنین در بخش سوم، کار کردن با Part Libraries، اضافه‌ ­کردن و کارکردن با چندین Study در یک فایل، ایجاد شکل سه‌­ بعدی با ابزار Work Plane و دیگر تکنیک‌­های کاربردی در شبیه‌­سازی فرآیندها توضیح داده می­‌شود.

  جریان سیال در داخل محیط های دوار - بخش اول
"19:56  
  جریان سیال در داخل محیط های دوار - بخش دوم
"11:56  
  حرکات ذرات جامد در داخل سیال - بخش اول
"22:25  
  حرکات ذرات جامد در داخل سیال - بخش دوم
"20:39  
  محاسبه افت فشار و تغییرات دما در داخل خطوط انتقال سیال - بخش اول
"22:23  
  محاسبه افت فشار و تغییرات دما در داخل خطوط انتقال سیال - بخش دوم
"27:15  
  پروژه میانی دوم (الزامی)
 100%    
"1260:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

نرم ‌‌افزار کامسول COMSOL ابزاری قدرتمند برای شبیه‌‌سازی بسیاری از پدیده‌‌های فیزیکی و شیمیایی است که بر پایه روش حل عددی المان محدود (Finite Element Method)، قابلیت حل معادلات دیفرانسلی را دارد و کاربران می‌توانند با استفاده از ماژول‌های کامسول مثل ماژول انتقال حرارت، بسیاری از فرآیندهای موجود در طبیعت مثل فرایند شرایط مرزی را شبیه‌سازی کنند. در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها و شرکت‌های معتبر دنیا مانند NASA، General Electrics، Millipore و غیره، این نرم‌افزار جهت انجام پروژه‌های صنعتی و تحقیقاتی خود استفاده می‌کنند.

شاخص‌ترین قابلیت نرم‌افزار کامسول

قابلیت چند فیزیکی (Multi physics) آن است که در آن کاربرد می‌تواند در یک محیط کاری، چندین پدیده‌ را با یکدیگر بررسی کرده و بین آنها ارتباط (Link) برقرار کند. همچنین در این نرم‌افزار تمام مراحل سه‌گانه شبیه‌سازی یعنی پیش‌پردازش (Preprocessing)، پردازش (Processing) و پس‌پردازش (Post processing)، همگی در محیط نرم‌افزار انجام می‌گیرند و دیگر نیازی به نرم‌افزارهای جانبی نخواهد بود. البته در صورت نیاز، می‌توان از قابلیت ارتباط هم‌زمان (Live Link) نرم افزار comsol با بسیاری از نرم‌افزارها مانند MATLAB، AutoCAD، Excel، Solidworks، Solid Edge، Inverter و Revit استفاده نمود. مجموعه‌ای از این خصوصیات و موارد دیگر، باعث برتری این نرم‌‌افزار نسبت به نرم‌‌افزارهای مشابه گردیده که لزوم یادگیری و استفاده از آن را بیان می‌کند.

فواید نرم افزار COMSOL Multiphysics

  • طراحی و شبیه‌سازی پروژه‌های مهندسی برق، مکانیک، علوم زمین، شیمی، فیزیک، نجوم و کوانتوم و هندسه
  • امکان تعامل با نرم‌افزارهای مهندسی دیگر از جمله نرم‌افزارهای مدل سازی و ...
  • تولید برنامه‌های شبیه‌سازی برای استفاده آسان تمامی افراد سازمان

دوره آموزش کامسول

دوره آموزش نرم‌افزار COMSOl Multiphysics در سه بخش تهیه شده است. در این سه بخش مباحث منتخب و پرکاربرد در حوزه‌های مکانیک سیالات، انتقال حرارت(heat transfer)، انتقال جرم و واکنش شیمیایی مطرح گردیده که دانشجویان می‌توانند علاوه بر یادگیری مثال‌های بیان شده در دوره، از نکات و انواع روش‌های بیان شده برای شبیه‌سازی کردن فرآیندهای مشابه استفاده کنند. به منظور یادگیری بهتر و همچنین ارزشیابی دانشجویان، دو پروژه و یک آزمون تستی در طول دوره قرار داده شده است که دانشجویان می‌توانند سطح دانش و مهارت خود را در این نرم‌افزار محک بزنند. بدون شک نگاه موجود در دوره پروژه محور کامسول منجر به یادگیری بهتر مخاطبان و شرکت‌کنندگان در دوره خواهد شد. همچنین با استفاده از تالار گفتگوی این دوره، امکان مطرح کردن سوال و همچنین رفع اشکال نیز وجود دارد. با توجه به محتوای این دوره می‌توان گفت که این دوره یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین آموزش‌های مربوط به نرم‌افزار کامسول به حساب می‌آید و به طور خلاصه می‌توان این دوره را آموزش جامع کامسول در نظر گرفت.

 

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher احمد عظیمی

احمد عظیمی فارغ‌التحصیل رشته­‌ی مهندسی شیمی در دانشکده فنی دانشگاه تهران و همچنین در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش طراحی فرآیند در همین دانشگاه می‌باشد. وی با بسیاری از نرم افزارهای مهندسی مانند نرم‌افزارهای ترسیمات فنی، مدل‌سازی سه بعدی اجسام، برنامه‌نویسی، مدل‌سازی فرآیندهای فیزیکی و شبیه‌سازی فرآیندهای شیمیایی آشنا می‌باشد. حوزه‌ی تخصص وی طراحی، مدل‌سازی و بهینه‌سازی انواع فرآیندهای شیمیایی است که در این حوزه‌ها علاوه بر انجام پروژه‌های صنعتی و پژوهشی، سابقه‌­ی تدریس خصوصی و کلاسی نرم‌افزارهای مهندسی مانند COMSOL و AutoCAD را نیز دارد. مهم‌ترین علاقه‌­مندی وی، مدل‌­سازی سه بعدی قطعات صنعتی، ترسیم نقشه‌های PFD و P&ID و همچنین مدل‌سازی انواع فرآیندهای حرارتی، سیالاتی و واکنش شیمیایی در بستر پرشده می­‌باشد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-01-02
سلام دوره بسیار مفیدی بود فقط بهتره وقتی مسئله ای رو حل میکنید تمام شرایط روی سوال رو هم کامل توضیح بدید حتی مقادیر هندسی رو تا وقتی دانشجو خودش اون پروژه رو انجام میده کامل متوجه بشه که مثلا چرا این مقدار به هندسه داده شد در کل برای یادگیری کامسول فوق العاده بود من که کلا کامسول بلد نبودم برام بسیار مفید بود
سامان بنی جمالی 1401-09-04
با سلام دوره از لحاظ ساختاری، بسیار کاربردی است. به این صورت که بجای آنکه با توضیحات مفصل نوار ها و ابزار های نرم افزار شروع شود ، به مرور و در طول آموزش، قابلیت های مختلف نرم افزار، آموزش داده می‌شود. از لحاظ سر فصل های تحت پوشش نیز تا حد خوبی جامع است و به گونه ای است که بعد از این آموزش میتوانید قسمت های دیگر را خودتان امتحان کنید. با تشکر
حسام عین القضائی 1401-06-25
با تشکر از استاد عظیمی محترم واقعاً در این زمان کم مطالبی گسترده ای آموزش داده شد که به من خیلی کمک کرد. برای دانشجویان رشته های مهندسی حتماً پیشنهاد میشود
وحید یزدانی 1401-06-12
با تشکر از آقای عظیمی عزیز بابت تهیه این آموزش بی نظیر 🤩😍 واقعا جای خالی یه دوره فارسی کامسول که به ماژول های مهندسی شیمی بپردازه شدیدا حس میشد. مباحث مطرح شده بسیار عالی و استاد دوره بسیار با علم و قوی و بسیااااااااار با حوصله و دقت به حل مشکلات دانشجو می پردازه. 😊 واقعا تشکر میکنم و خسته نباشید میگم به آقای عظیمی عزیز بابت این رفتار حرفه ای. 🙏🏽🌹 همچنین تشکر ویژه از تیم مکتب خونه بابت ایجاد پلتفرم مناسب جهت استفاده دانشجویان. 🙏🏽
سعید محبی 1400-08-24
به نظر من عالی بود
ساغر کاشانی نژاد 1400-04-09
دوره ی مفیدی هست. مخصوصا برای آشنایی با فضای نرم افزار و مسیری که باید طی بشه. پروژه های مطرح شده هم خیلی خوب هستند برای به چالش کشیدن آموخته ها در دوره. ممنون
علی نیکخواه 1399-10-14
دوره خوبی بود این نظرمو بعد 8 ماه میذارم .من با کمک این دوره شبیه سازی پروژه کارشناسی امو انجام دادم واقعا کمک زیادی کرد بهم.
مهرداد ملک زاده 1399-08-24
سلام ، واقعا عالی
علی فرهمندیان 1399-08-19
بسیار بسیار عالی تسلط و شیوایی بیان بسیار خوب
زهرا علی محمدی قارنهء 1399-07-17
سلام وقت بخیر ممنون بابت دوره خیلی خوبی که برگزار شد اگه امکان داره دوره پیشرفته و جامع این نرم افزار هم برای رشته مهندسی شیمی برگزار بشه با تشکر بابت زحماتتون
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ لطفا پیشنهادات خود را از طریق ایمیل پشتیبانی info@maktabkhooneh.org مطرح نمایید.
الهام انصاری 1399-07-06
دوره خیلی خوبی بود و باعث شد که من به یادگیری بیشتر کامسول و انجام پروژه مشتاق شم. روش آموزش هم واقعا مناسب و فکر شده بود. ممنون از مدرس گرامی
ایثار دشتی گوهری 1399-02-05
دوره بسیار مفید و جامعی بود، به نظر من دوره هایی که کلاسها دارای زمان های کوتاه و مفیدند بسیار جذاب تر می باشند که این دوره دقیقا این خاصیت را دارا بود.
داود سیفی 1399-01-31
دوره عالی بود
محمد الفتی 1399-01-15
دوره عالیه و استاد با روش و سبک خوبی دوره رو ارایه میدن. یه سوال دارم. من ویدیو ها رو دانلود کردم تا با تلویزیون ببینم. آیا به مشاهده انلاین دوره نمره داده میشه؟ یا فقط براساس ازمون ها نمره نهایی محاسبه میشه؟
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ لطفا سوالات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل پشتیبانی info@maktabkhooneh.org مطرح نمایید.
محمدمهدی اسدی 1401-01-06
سلام من هنوز دوره رو به طور کامل ندیدم اما تا اینجای کار به شدت راضی بودم و به دوستانی که می خوان تازه نرم افزار کامسول رو یادبگیرن پیشنهاد می کنم استاد با توضیحات مثال های گوناگون بخش های مختلف رو نرم افزار رو شرح میدن که این باعث یادگیری بیشتر می گردد
1
2

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  52 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو - 43 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  8 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام