آموزش شبیه‌سازی فرآیندهای شکل‌دهی در آباکوس

در این دوره که ادامه‌ی دوره‌ی آموزش مقدماتی آباکوس محسوب می‌شود، از هر دو حل‌گر سازه‌ای آباکوس، برای شبیه‌سازی فرآیند‌های شکل‌دهی، استفاده شده است. در ابتدا، برخی از مطالب مهمی که تسلط بر آن‌ها، نقش ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
3.2 (6 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  12 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو - 4 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  5 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

پیش‌نیاز این دوره، دوره‌ی آموزش مقدماتی آباکوس موجود در سایت مکتب‌پلاس است. از آن‌جایی که مطالب این دوره، با فرض داشتن تسلط کافی بر روی مباحث دوره‌ی مقدماتی، تهیه و تنظیم شده‌اند، بنابراین، بهره‌مندی مناسب از این دوره و انجام پروژه‌های آن با نمره‌ی قابل قبول، تنها شامل کسانی می‌شود که بر روی مباحث دوره‌ی مقدماتی، تسلط قابل قبولی داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش شبیه‌سازی فرآیندهای شکل‌دهی در آباکوس

فصل اول - دوره تنظیمات و نحوه استفاده از استپ های static general، dynamic implicit و dynamic explicit

در آباکوس، در صورتی که نیازی به لحاظ نمودن اثرات شار حرارتی و افزایش دما در قطعه کار در طول فرآیند شکل دهی نباشد، می توان بسته به نوع فرایند، با استفاده از استپ های static general، dynamic implicit و dynamic explicit شبیه سازی را انجام داد. در این فصل، کلیه تنظیمات مهم این استپ ها برای انجام درست شبیه سازی بیان می شود. البته این تنظیمات قبلا در دوره مقدماتی آباکوس ارایه شده بودند. ارایه مجدد این موارد برای دوره این مطالب است چراکه تسلط کافی بر تنظیمات، جز نیاز های اساسی انجام درست فرآیند های شکل دهی است.

  مقدمه
"01:18  
  جلسه اول
"15:41  
  جلسه دوم
"12:23  
  فایل های آموزشی شکل دهی آباکوس
"00:05  
فصل دوم - دوره تنظیمات و مفاهیم مرتبط با انجام تحلیل های تماسی

از آنجایی که در اغلب فرآیند های شکل دهی، اندرکنش تماس وجود دارد، منظور کردن دقیق تنظیمات تحلیل تماسی بسیار حیاتی بوده و بر روی نتایج اثر مهمی می گذارد. در این فصل، قابلیت های آباکوس در انجام تحلیل های تماسی برشمرده می شود و تنظیمات مربوط به انجام تحلیل تماسی با استفاده از هر یک از حلگر های آباکوس بطور کامل بررسی می شود. بخشی ازین موارد در دوره مقدماتی آباکوس بیان شده بودند اما در این فصل، این موارد بطور مبسوط تر و با نکات بیشتری ارایه می شوند.

  مقدمه
"01:19  
  جلسه اول
"14:40  
  جلسه دوم
"09:19  
فصل سوم - بررسی اجمالی مطالب آموزشی دوره شبیه سازی فرآیند های شکل دهی با آباکوس

در این فصل، ضمن تقسیم بندی فرآیند های شکل دهی از زوایای مختلف، مثال ها و مطالبی که در این دوره مطرح می شوند، بر شمرده می شوند.

  مقدمه
"01:12  
  جلسه اول
"07:55  
فصل چهارم - شبیه سازی فرآیند نورد سرد ورق ضخیم به صورت سه بعدی

فرآیند نورد یکی از مهم ترین فرآیند های شکل دهی مورد استفاده در صنعت است. این فرآیند، بسته به هدف، دارای انواع متفاوتی است. در این فصل، فرآیند نورد سرد یک ورق ضخیم به صورت سه بعدی با استفاده از هر سه استپ dynamic explicit، dynamic implicit و static general شبیه سازی می شود. در نهایت نتایج بدست آمده از سه حل با هم مقایسه شده اند. خاطر نشان می شود که شما می توانید با الگو برداری و با تکیه بر دانش کسب شده از این قسمت، خودتان فرآیند های نورد تجمعی که در واقع شامل چند مرحله نورد هستند را بدون چالش حل کنید.

  مقدمه
"01:45  
  قسمت اول
"10:19  
  قسمت دوم
"12:47  
  قسمت سوم
"13:41  
  قسمت چهارم
"09:17  
  قسمت پنجم
"30:34  
  قسمت ششم
"25:12  
فصل پنجم - شبیه سازی فرآیند فورج به صورت متقارن محوری

فرآیند فورج، یکی از فرآیند های شکل دهی حجیم است که بطور گسترده ای در صنعت استفاده می شود. در این فصل این فرایند با استفاده از استپ dynamic explicit مدل شده است. به دلیل تغییر شکل زیاد المان ها در این فرایند، در صورتی که تنها از دیدگاه سنتی لاگرانژی در حل مساله استفاده شود، بخاطر تغییر شکل زیاد المان ها خطا صادر شده و حل ناتمام می ماند. برای غلبه بر این مشکل، باید از تکنیک ALE استفاده شود. در این فصل تکنیک ALE و نحوه استفاده از آن آموزش داده می شود.

  مقدمه
"02:05  
  قسمت اول
"13:30  
  قسمت دوم
"12:38  
  قسمت سوم
"05:29  
  قسمت چهارم
"22:45  
  قسمت پنجم
"04:18  
فصل ششم - شبیه سازی فرآیند اکستروژن معکوس

بطور کلی، دو نوع فرآیند اکستروژن وجود دارد: فرآیند اکستروژن مستقیم و فرآیند اکستروژن معکوس. در این فصل شبیه سازی فرآیند اکستروژن معکوس بطور کامل آموزش داده می شود. در این فرایند، بر خلاف فرآیند اکستروژن مستقیم، حتما باید از تکنیک ALE استفاده شود. اما به دلیل محدودیت های تکنیک ALE، برای عدم مواجه با خطا، باید با ظرافت خاصی از قابلیت ALE استفاده شود تا در نهایت خطا صادر نشود. در این فصل با استفاده تخصصی و حرفه ای تر از تکنیک ALE، درک شما از نحوه استفاده از آن عمیق تر می شود.

  مقدمه
"02:09  
  قسمت اول
"13:04  
  قسمت دوم
"10:32  
  قسمت سوم
"17:05  
  قسمت چهارم
"14:12  
  قسمت پنجم
"06:35  
فصل هفتم - شبیه سازی فرآیند کشش عمیق به صورت سه بعدی

یکی دیگر از فرآیند های شکل دهی پرکاربرد، فرآیند کشش عمیق است. در این فصل، یک فرآیند کشش عمیق، با استفاده از هر دو استپ dynamic explicit و static general تحلیل می شود. نحوه مدل سازی فرآیند کشش عمیق، به ضخامت ورق و نسبت ضخامت ورق به ابعاد دیگر آن بستگی دارد. در این فصل، ورق به صورت conventional shell مدل سازی شده است. در آخر هم نتایج بدست آمده از حل های مختلف، با هم مقایسه شده اند.

  مقدمه
"02:47  
  جلسه اول
"15:14  
  جلسه دوم
"12:04  
  جلسه سوم
"12:18  
  جلسه چهارم
"10:13  
  جلسه پنجم
"21:04  
  جلسه ششم
"10:44  
  جلسه هفتم
"24:16  
  جلسه هشتم
"08:04  
فصل هشتم - بررسی قابلیت های آباکوس در شبیه سازی فرآیند های ترمومکانیکال

در بسیاری از فرایند های صنعتی از جمله فرآیند های شکل دهی، تغییر دما و ایجاد شار حرارتی در ماده اثر مستقیمی بر روی نتیجه فرایند دارد. به منظور انجام شبیه سازی دقیق هم، این اثرات حرارتی باید در تحلیل لحاظ گردد. در این فصل در ابتدا انواع شبیه سازی های ترمومکانیکال و نحوه انجام آنها به کمک آباکوس توضیح داده شده اند. در ادامه هم توضیحاتی در رابطه با شبیه سازی های کوپل دما و جابجایی بیان شده است.

  مقدمه
"01:32  
  قسمت اول
"14:32  
فصل نهم - شبیه سازی فرآیند فشرده سازی یک استوانه آلومینیومی با احتساب اثرات حرارتی

در این فصل، فرآیند فشرده سازی یک استوانه توپر آلومینیومی، با استفاده از هر دو حلگر standard و explicit آموزش داده می شود. در این بین تمامی نکات مربوط به نحوه استفاده از استپ های coupled temp-displacement و dynamic, temp-disp, explicit ارایه شده است. در آخر نیز نتایج بدست آمده با هم مقایسه شده اند.

  مقدمه
"01:13  
  جلسه اول
"12:01  
  جلسه دوم
"13:40  
  جلسه سوم
"11:10  
  جلسه چهارم
"12:39  
  جلسه پنجم
"09:29  
  جلسه ششم
"10:49  
  پروژه میانی اول (الزامی)
 33%    
"80:00  
  پروژه میانی دوم (الزامی)
 33%    
"80:00  
  پروژه میانی سوم (الزامی)
 34%    
"80:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

در این دوره که ادامه‌ی دوره‌ی آموزش مقدماتی آباکوس محسوب می‌شود، از هر دو حل‌گر سازه‌ای آباکوس، برای شبیه‌سازی فرآیند‌های شکل‌دهی، استفاده شده است.

در ابتدا، برخی از مطالب مهمی که تسلط بر آن‌ها، نقش مهمی در انجام موفقیت‌آمیز و درست شبیه‌سازی یک فرآیند شکل‌دهی، ایفا می‌کنند و در دوره‌ی مقدماتی هم مطرح شده بودند، به صورت مبسوط‌ تر و کامل‌تری بیان می‌شوند.

در ادامه، مجموعه‌ای از مثال‌های کاربردی، شامل؛ شبیه‌سازی فرآیند‌های نورد (rolling)، فورج (forge)، اکستروژن معکوس (reverse extrusion)، کشش عمیق (deep drawing) و فرآیند فشرده‌سازی با احتساب اثرات حرارتی، شبیه‌سازی شده‌اند.

در مواردی که فیزیک حاکم بر مسئله اجازه می‌داد، مسئله، با استفاده از هر دو حل‌گر شبیه‌سازی شده است و نتایج به دست آمده با هم مقایسه و تحلیل شده‌اند.

فرآیند‌های شکل‌دهی وسعت فراوانی دارند، اما از نظر فیزیک حاکم و تکنیک المان محدود، شما می‌توانید آن‌ها را تقسیم‌بندی کرده، وجوه اشتراک آن‌ها را مشخص سازید و آموزش را بر اساس این وجوه مشترک، ارائه کنید.

در طراحی فهرست مطالب این دوره نیز، با رعایت این نکته، سعی شده است تا دوره‌ای بهینه به لحاظ جامع بودن و مدت زمان آموزش، ارائه شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher امیرحسین آقاسیدمیرزابزرگ

امیرحسین میرزابزرگ دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف است. ایشان از دوره کارشناسی کار با نرم‌افزار آباکوس را آغاز کرد و پس از تکمیل مهارت‌های خود در این حوزه، اقدام به برگزاری دوره‌های حضوری در دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر و ضبط فیلم‌های آموزشی بر روی سایت شخصی خود و دیگر سایت‌های فعال در این حوزه کرده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
آریا بختیاری 1403-01-13
نکات کامل در جزوه ها بیان شده بود به نظر من دوره خوبی بود چون مثال ها کاربردی بود
مهدی شمشیری 1401-03-18
توضیحات خیلی خیلی بریده بریده و با مکث زیاد بیان میشه و تمرکز از بین میره
مجتبی نیکنام 1402-09-19
معلوم نیست به چه صورت بر ارائه این آموزش نظارت شده واقعا تاسف باره، قسمت پنجم فصل 4 بدون نشوندن نتایج در بخش ران (باتوجه به اینکه چند دقیقه از تایم ویدیو با اتمام ران ادامه داره) تموم میشه در قسمت ششم ران همراه ارور میشه و بدون هیچ اشاره ای اون بخش رو رد میکنن...
رسول ندرلی 1401-09-13
واقعا از این افتضاح تر آموزش ویدیویی ندیده بودم. مدرس انگار با اصول آموزشی کمترین اشنایی رو نداره و تقریبا هیچ توضیحی در مورد کارای که انجام میده توی شبیه سازی، نمیده و فقط داره کار خودشو میکنه یه اسکرین ریکوردی هم این وسط گرفته. وقتو هدر نده از این ویدیو چیزی یاد نمیگیری. امیدوارم مکتب خونه بعد از این کامنت مبلغ پرداختی رو بهم بگردونه، چون کاملا ناراضی هستم.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ از این که این دوره نتوانسته رضایت شما را جلب کند، عمیقا ناراحتیم. مطمئن باشید نظرات ارزشمند جنابعالی به بخش مربوطه ارجاع داده خواهد شد و برای ساخت دوره های آتی مدنظر قرار خواهد گرفت.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  12 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  8 ساعت ویدئو - 4 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  5 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  75 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام