همایش رایگان آشنایی با بلاک‌چین

بلاک‌چین یا زنجیره‌ بلوکی، یک فهرست گسترش یابنده از اقلام است که این زنجیره‌ها توسط روش‌های رمزنگاری تأمین امنیت می‌‌شوند. بلاک‌چین‌ها را می‌‌توان به‌صورت دفتر کل غیرمتمرکز و در برخی‌ مورد باز، درنظر گرفت که ... ادامه

4.7 (3 رای)
سطح: مقدماتی
 همایش
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 سخنرانی
مجموع محتوای آموزشی:  0:51 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره همایش رایگان آشنایی با بلاک‌چین

آشنایی با بلاک‌چین

درباره دوره

بلاک‌چین یا زنجیره‌ بلوکی، یک فهرست گسترش یابنده از اقلام است که این زنجیره‌ها توسط روش‌های رمزنگاری تأمین امنیت می‌‌شوند. بلاک‌چین‌ها را می‌‌توان به‌صورت دفتر کل غیرمتمرکز و در برخی‌ مورد باز، درنظر گرفت که می‌‌توانند تراکنش‌های بین دو نفر را به‌صورت کارا و قابل راست‌آزمایی و دائمی ثبت کنند. بلاک‌چین‌ها معمولاً امن هستند و مقاومت خوبی‌ نسبت به خطا از خود نشان می‌‌دهند. خاصیت غیرمتمرکز بلاک‌چین‌ها آن‌ها را علاوه‌بر تراکنش‌های مالی برای ثبت انواع وقایع همچون سوابق پزشکی‌ نیز مناسب می‌‌کند.

امروزه در دنیا بانک‌ها و تأمین‌کنندگان تکنولوژی در بخش خصوصی در سطوح تجاری بلاک‌چین سرمایه گذاری می‌کنند. این مسئله که بانک‌ها در سطح دنیا به چنین کاری مشغول هستند نشانه بارزی از وجود نتایج امیدوارکننده در این صنعت است. سوال دیگر این نیست که این تلاش‌ها آیا به تولید انبوه خواهند رسید یا خیر. بلکه سوال در مورد زمان وقوع این پیشامد است.

در سامانه بلاک‌چین بیت کوین، تراکنش‌ها و دارایی‌های افراد در بلاک‌های به هم پیوسته‌ای با ترتیب زمانی‌ ذخیره می‌‌شوند. بلاک‌ها به‌وسیله یک فرایند اجماع که در بیت‌کوین به آن اثبات انجام کار می‌‌گویند راست‌آزمایی می‌‌شوند و امنیت در این روش با استفاده از یک کلید عمومی‌ و خصوصی تأمین می‌‌شود. فایده این کار این است که یکپارچگی داده حفظ می‌‌شود، هزینه نگهداری دفاتر پایین می‌‌آید و به‌علاوه داده‌ها قابل رهگیری هستند. با وجود اینکه فرایند اثبات انجام کار، بسیار کار ظریفی‌ است و انرژی و توان محاسباتی گرانی می‌‌طلبد، به‌عنوان مثل برای بلاک‌چین بیت‌کوین تا ده دقیقه ممکن است طول بکشد و بدیهی‌ است بلاک‌چین‌های تجاری نیازمند سرعت و مقیاس‌پذیری بالا هستند. بنابرین سعی‌ می‌‌شود بلاک‌چین‌های تجاری با سازوکار اجماع متفاوتی برای اثبات انجام کار ساخته شوند. به‌علاوه اشتراک گذاری داده به شکل محدودتری انجام می‌‌شود. 

پایه‌های اصلی‌ پرداخت امروزه سامانه‌های حساب‌محور هستند. درخواست‌ها توسط واسطه‌هایی‌ به حساب‌ها منتقل می‌‌شوند و در دفاتر حساب جداگانه‌ای در بانک‌های مبداء و مقصد ثبت می‌‌شوند، پیغام‌ها و مبالغ در دو کانال مختلف مدیریت می‌‌شوند و حساب‌های جداگانه نسترو و وسترو از قبل شارژشده‌ای نیاز است که کار تسویه‌حساب وجوه را ترتیب دهند همچنین استفاده از نقدینگی‌های رمزپایه (مثلاً در پرداخت‌های بین‌المللی از دلار به نقدینگی رمزپایه و بعد به یورو) به ترکیبی‌ از فرایند‌های پیغام‌رسانی، تسویه وجوه و حل‌وفصل نیازمند است. به گفته یکی‌ از تأمین‌کننده‌‌‎های بستر‌ بلاک‌چین، اگر بانک‌ها برای پرداخت‌های کم‌مبلغ بین‌المللی خود در کنار بلاک چین از نقدینگی‌های رمز‌پایه نیز استفاده کند، میزان صرفه‌جویی خود را دو برابر خواهند کرد.

صرفه اقتصادی و کارایی نقدینگی‌های رمزپایه آن‌قدر هستند که نمی‌‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. استفاده از نقدینگی‌های رمزپایه نیاز به واسطه‌های سنتی‌ را از بین می‌‌برند، برای مثال می‌توان به حساب‌های نیابتی، شرکت‌های انتقال پول و سامانه‌های انتقال پیغام مانند سوئیفت اشاره کرد. اندکی‌ از بانک‌های آینده‌نگر، در تلاش هستند تا به مشتریان خود این قابلیت را بدهند تا به نقدینگی‌های رمزپایه دسترسی‌ پیدا کنند.

برای فهم این موضوعات بیت‌کوین شاید بهترین نقطه شروع باشد. در این ارائه سعی داریم به اولین زنجیره بلوک دنیا یعنی بیت‌کوین نگاهی دقیق‌تر بیندازیم و تأکید اصلی این ارائه برروی ساختار فنی بیت‌کوین خواهد بود.

 

اسلایدهای درس در این آدرس قابل دسترسی است

https://drive.google.com/file/d/1yuJYoneSVW-cmaayrs0ky6bePv0g0JHg/view?usp=sharing

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher جواد کاظمی‌تبار

سید جواد کاظمی تبار برنده مدال نقره کشوری در المپیاد سال ۱۳۷۷ و نفر سوم کنکور سراسری در سال ۱۳۷۸، مدارک کارشناسی و دکتری خود را در رشته برق و کامپیوتر به ترتیب در دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۸۲) و دانشگاه کالیفرنیا در شهر ارواین (۱۳۸۷) دریافت نمود. وی در سال ۱۳۹۱ و به هنگام کار در شرکت Guardian Analytics با روش‌های داده‌کاوی در کشف تقلب‌های بانکی آشنا گردید. در همان شرکت بود که وی موفق به اخذ گواهینامه امنیت +Comptia Security گردید. مطالعه کتاب‌ها و دوره‌های انجمن بازرسان تقلب گواهی شده وی را با انواع تقلب در صنایع بیمه، بانک و بورس اوراق بهادار آشنا نمود. وی پس از بازگشت به ایران و از سال ۱۳۹۴ عضو هیئت‌علمی دانشگاه و مشاور شرکت‌های نرم‌افزاری همچون توسن و سان بوده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
بابک صراف 1402-06-05
به نظرم در زمان مناسب توضیحات بسیار خوبی از کل موضوع ارزهای دیجیتال ارائه شد . طبیعتاً با این زمان امکان توضیح کامل وجود ندارد آما آقای کاظمی تبار بسیار خوب این دوره را ارائه دادند.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که همایشی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که همایش‌ها را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک همایش ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح همایش‌ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک همایش به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال همایش‌ها به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 سخنرانی
مجموع محتوای آموزشی:  0:51 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)