آموزش رایگان آشنایی با بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال

وقتی در دنیای عجیب و غریب امروز زندگی می‌کنید، باید خودتان را هر روز برای چیزهای جدیدی آماده کنید. زیرا هر روزی که در این دنیا زنده هستید، به اندازه تار موهای شما واژگان جدید ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
5 (2 رای)
سطح: مقدماتی
 همایش
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  25 سخنرانی
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان آشنایی با بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال

فصل اول - مقدمات و تعاریف اولیه در بلاک‌چین

در این فصل از مقدمات بلاک‌چین شروع می‌کنیم از اینکه چطور تکامل پول ما را به اینجا رساند و سپس به نحوه کارکرد و معماری بلاک‌چین می‌پردازیم و سپس درباره بیت‌کوین پدرخوانده تمامی ارزمرز صحبت خواهیم کرد.

  تاریخچه پول - مقدمه
"02:28  
  تاریخچه پول - تبادل چیست
"02:54  
  تاریخچه پول - چرا پول بوجود آمد؟
"03:56  
  تاریخچه پول - فرق معامله و مبادله؟
"02:58  
  تاریخچه پول - انواع پول در دنیا
"03:13  
  بلاک‌چین - بلاک‌چین چیست و چگونه کار می کند؟
"09:42  
  بلاک‌چین - کاربرد بلاک‌چین
"04:55  
  بلاک‌چین - ظهور رمز ارزها
"06:10  
  بلاک‌چین - انواع ارزهای رمزنگاری شده
"10:32  
  بلاک‌چین - تفاوت ارز فیات و ارز رمزنگاری شده
"07:21  
  بلاک‌چین - بیت کوین ونقش پدرخواندگی
"02:02  
  بلاک‌چین - ایردراپ
"03:27  
  بلاکچین - فول نود
"04:20  
فصل دوم - روش‌های کسب درآمد از رمز ارزها

در این فصل از واژگان ارز رمزها شروع می‌کنیم و در ادامه به تفصیل به روش های کسب درآمد از کریپتوکارنسی ها خواهیم پرداخت.

  معرفی واژگان رمز ارزها - فورک یا انشعاب و انواع آن
"04:54  
  معرفی واژگان رمز ارزها- کلید عمومی وخصوصی
"08:04  
  معرفی واژگان رمز ارزها- کیف پول چیست و انواع آن؟
"09:22  
  معرفی واژگان رمز ارزها- تفاوت بروکر و صرافی
"05:28  
  صرافی - انواع صرافی
"05:35  
  روشهای کسب درآمد از رمزارزها - مقدمه
"02:27  
  روشهای کسب درآمد از رمزارزها - ماینینگ
"08:10  
  روشهای کسب درآمد از رمزارزها - درآمد ماینرها از کجاست؟
"04:28  
  روشهای کسب درآمد از رمزارزها - تراکنش مالی
"05:16  
  روشهای کسب درآمد از رمزارزها - خرید وفروش رمز ارزها
"06:02  
  روش‌های کسب درآمد از رمزارزها - سرمایه پذیری
"08:56  
  روش‌های کسب درآمد از رمزارزها - استراتژی ورود به رمزارزها
"02:39  

درباره دوره

وقتی در دنیای عجیب و غریب امروز زندگی می‌کنید، باید خودتان را هر روز برای چیزهای جدیدی آماده کنید. زیرا هر روزی که در این دنیا زنده هستید، به اندازه تار موهای شما واژگان جدید و اصطلاحات جدید به وجود می‌آید. البته اگر فرد کنجکاوی باشید، قطعا به دنبال کشف آن واژه جدید می‌روید. آیا تا به حال با واژه بلاک ‌چین آشنا شده‌اید؟ شاید این نام به گوشتان خورده باشد و آن را بارها از زبان افراد گوناگون در اطراف خود شنیده باشید. اگر در رابطه با واژه بیت‌کوین چیزی شنیده باشید، قطعا راجع به بلاک ‌چین نیز اطلاعاتی دارید. اما اگر تازه در این راه قدم برداشته‌اید، باید ابتدا درباره بیت‌کوین اطلاعاتی کسب کنید، زیرا مفهوم بلاک ‌چین با پیدایش بیت‌کوین وارد بازار شد.

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین ارزی دیجیتال است که به منظور ایجاد تراکنش‌های مالی و بر اساس فناوری بلاک ‌چین کار می‌کند. عده‌ای از افراد واژه بیت‌کوین را با بلاک ‌چین اشتباه می‌گیرند ولی باید بدانید که این دو اصلا شبیه یکدیگر نیستند.

بلاک ‌چین چیست؟

افراد معمولا برای ایجاد یک تراکنش مالی از یک واسطه مانند بانک، بهره می‌برند. اما بلاک‌ چین برای اینکه وجود این واسطه را از بین ببرد، این امکان را در اختیار خریداران و فروشندگان مجازی قرار می‌دهد تا این افراد بتوانند به صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند. به این ترتیب بلاک ‌چین برخلاف سیستم‌های بانکی که تنها روی یک محدوده خاص تمرکز دارند، در همه جا پراکنده بوده یعنی آنکه برای نظارت بر معاملات هیچ شخص سوم و ناظری وجود ندارد. در این سیستم از عملیات رمزنگاری برای ایجاد امنیت در خرید، استفاده می‌کنند. مرکز داده‌ای که بلاک ‌چین‌ها در آن قرار دارد، در سراسر جهان موجود بوده و به صورت غیر متمرکز است.

برای حفظ داده‌ها در بلاک ‌چین یک دفترکل توزیع شده وجود دارد، در این دفتر تمامی جزئیات و حساب‌وکتاب‌ها به صورت شفاف برای همه حاضرین قابل مشاهده است. این دفتر کل توزیع‌شده در اصل یک شبکه زنجیره‌ای قابل اعتماد است که به صورت رایانه‌ای تمام تراکنش‌های صورت گرفته بین خریدار و فروشنده را تایید کرده و سپس برای حفظ، آن‌ها را به بلاک ‌چین اضافه می‌کند. بلاک‌ چین به زبان ساده از قسمت‎‌های دیجیتالی ساخته شده‌است که دارای ویژگی‌های زیر هستند:

ساختار تشکیل‌دهنده بلاک ‌چین:

1.     حفظ اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بین خریدار و فروشنده اعم از تاریخ، زمان و مبلغ آخرین خرید رمز ارز شما

2.     تمام اطلاعات خرید و فروش شرکت‌کنندگان در دفتر معاملات ثبت می‌شود که تنها نیازمند امضای دیجیتال هر معامله‌گر بوده، این امضا که مولفه‌ای یکتا برای هر فرد است، به جای نام واقعی و یا اطلاعات هویتی شما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3.     هر بلاک ‌چین اطلاعات متمایز و جداگانه‌ای از دیگر بلوک‌ها دارد. همان‌طور که هر یک از افراد دارای اثرانگشت متفاوت هستند، هر بلاک ‌چین دارای کد خاص و ویژه‌ای است که به نام هش نامگذاری شده است و آن بلوک را از سایر بلوک‌ها متمایز می‌کند. به این ترتیب تمام بلوک‌های با جزئیات یکسان به راحتی از یکدیگر قابل تفکیک هستند. 

شاید این سوال برای شما ایجاد شده باشد که بلاک ‌چین در پاسخ به چه نیازی خلق شده است؟ بهتر است بدانید که هر بلوک پس از قرار گرفتن تعداد مشخصی از تراکنش‌ها در داخل آن، رمزگذاری شده و به زنجیره بلوک‌ها یا بلاک‌ چین می‌پیوندد. در این میان اگر فردی قصد داشته باشد که با یک بیت‌کوین بیش از دوبار معامله‌ای را انجام دهد، در این صورت بلاک ‌چین تشخیص کلاه‌برداری می‌دهد و مانع از انجام آن معامله می‌شود. در اصل بلاک‌ چین از زنجیره‎‌ای از چندین بلوک به یکدیگر متصل شده به وجود می‌آید که عنوان کلی بلاک ‌چین را به وجود می‌آورد. 

البته باید بدانید که این اطلاعات بدون برنامه‌ریزی به بلاک ‌چین وارد نمی‌شوند و باید مراحلی طی شود تا این اتفاق و حفظ داده‌ها و تراکنش‌های شما صورت بگیرد. 

مراحلی که یک بلوک می‌تواند به بلاک‌ چین اضافه شود:

1.     پس از انجام هر معامله، خرید شما باید تایید شود. این تایید توسط شبکه افراد ناظری که در سراسر جهان حاضر هستند، صورت می‌پذیرد. تعداد این شبکه افراد در جهان به بیش از هزاران عدد می‌رسد تا مسئله‌ای را از بابت کمبود افراد برای تایید تراکنش‌ها شاهد نباشیم.  

2.     جایی که هر معامله ذخیره می‌شود، در اصل باید در دل یک بلوک باشد که پس از تاییدیه صحت معامله میان خریدار و فروشنده، اطلاعات در بلوک رمزگذاری شده شخصی، به ثبت می‌رسد. 

3.     بعد از ثبت کد یا همان هش برای هر بلوک، و دریافت هش اختصاصی، اطلاعات شما به بلاک ‌چین اضافه می‌شود. 

سیستم بلاک ‌چین یک سیستم نامحدود و در عین حال ثابت شده و قابل اعتماد است که در سراسر جهان وجود دارد و تقریبا می‌تواند هر چیزی را که تراکنش‌پذیر است، شامل نقل و انتقالات پول، کالا یا املاک کاربر را داشته باشد و به ثبت برساند. این سیستم در واقع یکی از بهترین سیستم‌های موجود در جهان است که به یکی از بزرگترین موانع جلوگیری از کلاهبرداری‌ها تبدیل شده است. به نوعی بلاک‌ چین زندگی بسیاری از افراد را بارها به صورتی نجات داده است که حتی خودشان از آن با خبر نیستند. بلاک ‌چین تمام اطلاعات را در یک دفترکل ثبت می‌کند و سپس هر دو طرف معامله به راحتی می‎‌توانند به آن‌ها در مواقع ضروری دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. به طوری کپی اطلاعات بلاک ‌چین برای همه افراد در دسترس خواهد بود.

 

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher رضا شیرازی

دکتر رضا شیرازی پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته مهندسی نرم افزار و کارشناسی ارشد در رشته  مدیریت کسب وکار گرایش بازاریابی دکترای خود را از دانشگاه تهران در رشته  DBA و مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی اخذ کرده و همزمان فعالیت خود را در حوزه کسب و کار ، دیجیتال مارکتینگ و به طور مشخص در حوزه بلاک چین و رمز‌ارزها آغاز کرده‌است. ایشان در این سال‌ها در حیطه تالیف ، ترجمه، تدریس و مشاوره فعالیت مداوم داشته‌اند و از فعالین حوزه های سرمایه‌گذاری و بلاک چین هستند. 

از سوابق کاری ایشان می‎‌توان به کارشناس حوزه کسب‌وکار در رادیو اقتصاد، کارشناس علمی برنامه فنارانه بروز و  مشاوره بازاریابی و بازاریابی دیجیتال به شرکت هایی چون گروه گروه صنعتی صباح و کاغذ پارس اشاره کرد همچنین به عنوان استاد مدعو با دانشکده های تهران و آزاد به عنوان مدرس همکاری داشته‌اند و در حال حاضر  عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری تراستی فاند و به عنوان عضو کمیته فنی آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه فرهنگیان مشغول هستند.

برای آشنایی بیشتر با ایشان می‌توانید به وب‌سایت زیر مراجعه فرمایید:

 آکادمی دکتر رضا شیرازی 

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
عباس زارع گیلدهی 1403-01-16
واقعا استادش خوب توضیح میداد. عالی

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که همایشی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که همایش‌ها را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک همایش ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح همایش‌ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک همایش به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال همایش‌ها به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

بلاک ‌چین به یک سیستم پر کاربرد جهانی تبدیل شده‌است که بسیاری از فعالیت‌ها شامل بانک‌ها، موسسات مالی، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های فناوری و غیره از این سیستم استفاده می‌کنند و به جرات می‌توان گفت که بلاک ‌چین به یکی از خاص‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌های روز دنیا تبدیل شده‌است که علاقه مردم جهان به استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است. فعالیت‌های نام برده شده و چنین فعالیت‌هایی به راحتی می‌توانند از بلاک ‌چین، به عنوان ابزاری برای کاهش هزینه‌ها، کاهش خطاهای سیستمی و افزایش کیفیت ارائه خدمات خود استفاده کنند و بهره ببرند. 

نکته قابل توجه در استفاده از این سیستم که باید به آن واقف باشید، این است که این سیستم به دلیل اینکه یک فناوری نوین و به روز است، واژگان جدیدی در خود دارد. هم‌چنین بلاک‌ چین دارای یک شبکه بسیار گسترده است که کاربرانی مستقل از موقعیت مکانی آن‌ها در اختیار دارد.

در این دوره به بطور مفصل به موضوعات مربوط به بلاک چین پرداخته می‌شود.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  25 سخنرانی
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)