آموزش رایگان مقدماتی نظریه بازی Game Theory

نظریه بازی یکی از زیر­شاخه­‌های علم ریاضیات است. در نظریه بازی سعی می­‌شود تا با استفاده از سناریو­های گوناگون رفتار­ها و نتایج تصمیمات افراد را پیش‌­بینی کنیم. نظریه بازی­‌ها در علوم مختلف کاربرد دارد و ... ادامه

3 (4 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  13 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  15 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان مقدماتی نظریه بازی Game Theory

نظریه بازی (Game theory)
  جلسه 1: معرفی و ذکر مثال - قسمت اول
"61:09  
  جلسه 2: معرفی و ذکر مثال - قسمت دوم
"69:33  
  جلسه 3: تعریف بازی
"61:24  
  جلسه 4: تعادل نش
"67:09  
  جلسه 5: بهینگی Pareto
"74:54  
  جلسه 6: تعادل نش مخلوط
"64:39  
  جلسه 7: ادامه تعادل نش مخلوط
"59:12  
  جلسه 8: استراتژی غالب
"73:53  
  جلسه 9: استراتژی max-min
"83:28  
  جلسه 10: استراتژی غالب و حذف متواتر
"71:15  
  جلسه 11: فرم توسعه یافته
"59:14  
  جلسه 12: یک بازی منطقی
"91:40  
  جلسه 13: مفهوم هزینه حاشیه‌ای
"55:49  

درباره دوره

نظریه بازی یکی از زیر­شاخه­‌های علم ریاضیات است. در نظریه بازی سعی می­‌شود تا با استفاده از سناریو­های گوناگون رفتار­ها و نتایج تصمیمات افراد را پیش‌­بینی کنیم. نظریه بازی­‌ها در علوم مختلف کاربرد دارد و به همین جهت است که می‌توانیم تعاریف گسترده­‌ای از آن ارائه کنیم.

نظریه بازی را می‌توان مطالعه مدل‌های ریاضی استراتژی بین بازیگران منطقی تعریف کرد. به عبارت دیگر، نظریه بازی یعنی کمّی کردن استراتژی‌ها در تعاملات انسانی. امروزه در بسیاری از علوم از جمله سیاست، اقتصاد و زیست‌شناسی از مفاهیم نظریه بازی‌ها استفاده می‌شود. نظریه بازی‌­ها و قواعد تصمیم، اولین بار توسط جان نیومن مورد بررسی قرار گرفت و به عقیده بسیاری گسترش‌دهنده این نظریه جان ون نیومن بوده است. اما بی‌­شک معروف‌­ترین شخصیت علمی این رشته و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۴، جان نش باشد که زندگی او در فیلم ذهن زیبا به تصویر کشیده شده‌است.

در دوره آموزش مقدماتی نظریه بازی Game Theory به همه مفاهیمی که به این موضوع مربوط می‌­شود از ساده­‌ترین تا جدیدترین و پیچیده­‌ترین مسائل پرداخته شده‌است. این دوره به زبان انگلیسی برگزار شده‌است و به‌همین‌جهت می‌­توانیم منابع مورد استفاده در این دوره را جدیدترین و معتبرترین منابع در آموزش این درس بدانیم.

مباحثی که در این دوره برای آموزش در نظر گرفته شده‌است به نحوی انتخاب شده‌است که همه تعاریف را دربربگیرد و همه افراد بتوانند از آموزش ارائه شده بهره‌مند شوند.

 

دوره آموزش مقدماتی نظریه بازی Game Theory برای چه کسانی مناسب است؟

باتوجه‌به اینکه همه مباحث آموزشی این دوره به‌صورت کامل و با تمام جزئیات مورد بررسی قرار گرفته است می‌­توان گفت برای شرکت در این دوره داشتن هیچ پیش‌­نیاز به‌خصوصی لازم به نظر نمی‌­رسد اما آشنایی با مفاهیم کلی می‌­تواند در درک موضوعات مختلف به شما کمک کند.

این دوره برای همه علاقه­‌مندان به این مبحث، دانشجویان و فارغ ‌التحصیلان رشته­‌های کامپیوتر، علوم کامپیوتر، اقتصاد، مدیریت و ... مناسب است و همه افراد می‌­توانند از مباحث مطرح شده در این دوره استفاده کنند. با توجه‌به سرفصل­‌های این درس می‌­توان آن را به‌عنوان یکی از دروس پایه­‌ای برای دانشجویان رشته کامپیوتر به‌حساب آورد.

 

منابع، یا هر نوع الزاماتی که دوره براساس آن‌ها تدریس می‌شود چیست؟

این دوره به زبان انگلیسی و با استفاده از به روزترین و معتبرترین منابع موجود تهیه شده‌است. الزامی که در انتشار این دوره توسط مکتب­‌خونه وجود دارد به اهمیت این درس و کاربرد گسترده این درس در علوم و رشته­‌های مختلف است.

 

دوره مقدماتی نظریه بازی Game Theory در کدام دانشکده تدریس شده است؟

این دوره به زبان انگلیسی توسط دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تهیه شده است و استاد این دوره آقای دکترسید جواد کاظمی تبار هستند. به دلیل کاربرد و اهمیت گسترده مباحث نظریه بازی، مکتب‌خونه اقدام به بازنشر این دوره برای استفاده گروه­‌ها و افراد گوناگون کرده است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher جواد کاظمی‌تبار

سید جواد کاظمی تبار برنده مدال نقره کشوری در المپیاد سال ۱۳۷۷ و نفر سوم کنکور سراسری در سال ۱۳۷۸، مدارک کارشناسی و دکتری خود را در رشته برق و کامپیوتر به ترتیب در دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۸۲) و دانشگاه کالیفرنیا در شهر ارواین (۱۳۸۷) دریافت نمود. وی در سال ۱۳۹۱ و به هنگام کار در شرکت Guardian Analytics با روش‌های داده‌کاوی در کشف تقلب‌های بانکی آشنا گردید. در همان شرکت بود که وی موفق به اخذ گواهینامه امنیت +Comptia Security گردید. مطالعه کتاب‌ها و دوره‌های انجمن بازرسان تقلب گواهی شده وی را با انواع تقلب در صنایع بیمه، بانک و بورس اوراق بهادار آشنا نمود. وی پس از بازگشت به ایران و از سال ۱۳۹۴ عضو هیئت‌علمی دانشگاه و مشاور شرکت‌های نرم‌افزاری همچون توسن و سان بوده است.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
جواد کاظمی‌تبار 1401-03-11
در تیزر فعلی دو بار از کلمه best به شرح زیر استفاده شده است: It would be best if , finding best strategies در مورد اول به وضوح کلمه best نقش قید را در جمله ایفا می‌کند و در نتیجه نمی‌توان از حرف تعریف the استفاده کرد. در مورد دوم بعد از کلمه best یک اسم آورده شده است و قاعدتا باید با حرف تعریف آورده شود. اما در ادبیات انگلیسی در برخی موارد که عبارت ترکیبی به طور مصطلح رایج شده باشد از آوردن حرف تعریف the پیش از کلمه best خودداری می‌شود. مثلا عبارت زیر به وفور استفاده می‌شود: finding best practices البته می‌پذیرم که مخاطب ممکن است استدلال کند که ترکیب مورد اشاره یعنی best strategies از تکرر لازم در ادبیات انگلیسی برخوردار نیست. جزوات و تمرینهای کلاس در این لینک قابل دسترسی هستند https://drive.google.com/drive/folders/1Zn3yHXOCiFw7UPxX1NI8T0vj37rF_nUf?usp=sharing
1401-03-10
سلام. آقای سید علی با دیدن کمتر از 2 دقیقه از یک دوره 14 ساعته و با یک مشکل سطحی مکالمه کل دوره رو قضاوت نکنید!
سیدعلی شریفیان 1401-03-02
سلام. وقتتون بخیر. مشاهده همین دقیقه 1 و 40 ثانیه که بجای the best میگه best، یه تصویر خیلی خوب از کل مجموعه هست که متاسفانه زبان انگلیسی رو چقد فارسی و بد صحبت میکنه. من طرفدار دوره های مکتب خونه هستم و خیلی دوره های خوبی داره، ولی یه همچین چیزایی آبروی مکتب خونه رو میبره. آخه همچین دوره هایی با زبون اصلی توی اینترنت خیلی هست. در آخر از تیم خیلی خوب مکتب خونه تشکر می کنم.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ با سپاس از نظر شما، موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  13 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  15 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)