00:00 / 00:00
1.8x
1.4x
1.0x
0.7x
HD SD
HD
SD
00:00 / 00:00
1.8x
1.4x
1.0x
0.7x
HD SD
HD
SD

آموزش رایگان گرافیک کامپیوتری

دوره‌های رایگان دانشگاهی
25 جلسه

سرفصل‌ها

درس «گرافیک کامپیوتری» در نیم‌سال اول سال تحصیلی 99-98 ضبط شده‌است - دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه تهران

 

گرافیک کامپیوتری شاخه‌ای از رشته علوم کامپیوتر است که در آن با استفاده از قدرت محاسباتی کامپیوترها می‌توان به خلق تصاویر یا فیلم‌ها پرداخت. هدف اصلی در گرافیک کامپیوتری، توسعه الگوریتم‌ها و روش‌هایی است که تصاویر و فیلم‌های ساخته شده به این روش تا حد امکان به واقعیت نزدیک باشند. این موضوع کاربردهای بسیاری در زمینه‌های مختلف مانند جلوه‌های ویژه در فیلم‌ها، بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن، طراحی صنعتی، مصورسازی داده‌ها، تصاویر پزشکی و غیره دارد. چگونگی طراحی و مدل‌سازی اشیاء دوبعدی و سه‌بعدی، روش‌های مختلف نورپردازی و سایه‌زنی، رندرینگ و تصویرسازی، روش‌های طراحی و کنترل اشیاء متحرک در انیمیشن و همچنین روش‌های مختلف برای کاهش حجم محاسبات از جمله مباحثی هستند که در گرافیک کامپیوتری مورد بررسی قرار می‌گیرند. آشنایی با یکی از رابط‌های نرم‌افزاری گرافیکی (مانند OpenGL) و کتابخانه‌های مختلف توسعه داده‌شده (مانند GLUT) جهت پیاده‌سازی مفاهیم و روش‌های ارائه شده نیز از جمله مباحث مهم در گرافیک کامپیوتری هستند.

آشنایی مختصر با «جبر خطی عددی» و «آنالیز عددی» می‌تواند به درک مطالب کمک کند. جهت انجام پروژه‌ها، دانش کامپیوتری، مخصوصاً «برنامه‌نویسی کامپیوتری»، لازم است.

 

*****اسلایدهای درس را از اینجا دانلود کنید*****

مدرس دوره
محمد گنج تابش

دکتر محمد گنج‌تابش عضو هیئت‌علمی گروه علوم کامپیوتر دانشگاه تهران است. ایشان دوره کارشناسی خود را در رشته ریاضی محض (دانشگاه تبریز) و دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته علوم کامپیوتر (دانشگاه تهران) به اتمام رسانده‌اند. ایشان همچنین دکتری دوم خود را در رشته بیوانفورماتیک (دانشگاه اکول پلی‌تکنیک فرانسه) گذرانده‌اند. زمینه‌های تحقیقاتی مورد علاقه وی الگوریتم‌های بیوانفورماتیک (مسائل مربوط به ساختارهای RNA) و علوم اعصاب محاسباتی، بخصوص شبکه‌های عصبی ضربه‌ای و مدل‌سازی فرآیندهای سیستم بینایی در مغز می‌باشد.

اطلاعات بیشتر

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.
آیا درسی وجود دارد که ضبط شده اما روی سایت قرار نگرفته باشد؟
تمام دروس بعد از ضبط و آماده شدن بر روی سایت قرار می گیرند.
اگر بخواهیم درسی برای مکتب خونه ارسال کنیم چه روندی باید طی کنیم؟
اگر خودتان درسی تهیه کرده اید به صفحه همکاری با ما بروید تا آن را بررسی کنیم و بهتون اطلاع دهیم.
آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

×

ثبت نظر

به این دوره از ۱ تا ۵ چه امتیازی می‌دهید؟
گرافیک کامپیوتری
28:53 ساعت
28:53
Combined Shape Created with Sketch. 25 جلسه
جلسه اول: آشنایی با درس گرافیک کامپیوتری و کاربردهای آن
"39:42
جلسه دوم: رسم خط و الگوریتم‌های آن
"47:33
جلسه سوم: منحنی‌های دوبعدی و روش‌های نمایش آن‌ها
"45:14
جلسه چهارم: سیستم مختصات همگن و خواص آن
"72:36
جلسه پنجم: تبدیلات خطی و انواع آن‌ها
"75:50
جلسه ششم: ادامه تبدیلات خطی – اشیاء سه‌بعدی و روش‌های نمایش آن‌ها
"76:20
جلسه هفتم: ادامه اشیاء سه‌بعدی
"73:03
جلسه هشتم: ادامه اشیاء سه‌بعدی – تبدیلات خطی در فضای سه‌بعدی
"67:27
جلسه نهم: مقدمه‌ای بر OpenGL
"77:04
جلسه دهم: مقدمه‌ای بر GLUT – تبدیلات مربوط به رویت‌پذیری
"86:28
جلسه یازدهم: ادامه تبدیلات مربوط به رویت‌پذیری
"83:16
جلسه دوازدهم: ادامه تبدیلات مربوط به رویت‌پذیری – روش Z-Buffering
"83:47
جلسه سیزدهم: ادامه OpenGL – درخت دودویی افراز فضا
"85:17
جلسه چهاردهم: نورپردازی و روش‌های مختلف آن
"88:49
جلسه پانزدهم: سایه‌زنی و روش‌های آن (بخش اول)
"64:39
جلسه شانزدهم: سایه‌زنی و روش‌های آن (بخش دوم)
"34:39
جلسه هفدهم: نگاشت بافت روی اشیاء
"78:52
جلسه هجدهم: روش ردیابی اشعه برای تولید تصویر نهایی (بخش اول)
"76:03
جلسه نوزدهم: روش ردیابی اشعه برای تولید تصویر نهایی (بخش دوم)
"90:07
جلسه بیستم: روش ردیابی اشعه برای تولید تصویر نهایی (بخش سوم)
"56:25
جلسه بیست و یکم: Radiometry (بخش اول)
"74:11
جلسه بیست و دوم: Radiometry (بخش دوم)
"61:57
جلسه بیست و سوم: روش‌های درون‌یابی – منحنی‌های Bezier
"73:37
جلسه بیست و چهارم: روش‌های درون‌یابی – Spline
"51:53
جلسه بیست و پنجم: انیمیشن و تکنیک‌های آن
"68:38