آموزش مهندسی معکوس با فایل ابر نقاط و مش در کتیا

poster
پیش‌نمایش دوره

مهندسی معکوس یا Reverse Engineering یکی از روش های تولید است که می توان با سرعت بالا و صرف زمان و هزینه کم به هدف نهایی که قطعه صنعتی است، رسید. مبنای اصلی این روش ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.6 (9 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آموزش مهندسی معکوس در کتیا

 آموزش ویرایش فایل های مش

 یادگیری روش های اسکن قطعات

 آموزش مهندسی معکوس قطعات صنعتی

پیش‌نیاز‌ها

در تمام مراحل این دوره سعی شده است تا مباحث با زبانی روان و ساده توضیح داده شود تا مخاطبان محترم بتوانند به سادگی از آموزش ارائه شده استفاده کنند، اما برای یادگیری و استفاده حداکثری از آموزش­‌های ارائه شده لازم است تا مخاطب با موارد زیر آشنایی داشته باشد:

  • آشنایی با محیط Sketcher برای طراحی دو بعدی
  • آشنایی با محیط Part Design برای طراحی سه بعدی و تبدیل سطح به حجم
  • آشنایی با محیط Generative Shape Design این یک محیط پیشرفته برای طراحی سطوح می‌باشد و آشنایی کامل با این محیط می تواند تضمین کننده موفقیت در مهندسی معکوس باشد. در این محیط می توانیم سطوح قطعات مختلف را طراحی کنیم و به قطعه هدف بررسیم.

سرفصل‌های دوره آموزش مهندسی معکوس با فایل ابر نقاط و مش در کتیا

مقدمه

در این فصل به بررسی اجمالی دوره مهندسی معکوس در نرم افزار کتیا می‌پردازیم. در مرحله اول نیاز است که با فلسفه مهندسی معکوس آشنا شویم و اصول اولیه مهندسی معکوس را بیاموزیم. در ادامه به نرم افزار کتیا می‌پردازیم و تاریخچه این نرم افزار مهم مهندسی را می‌آموزیم. 

  مقدمه
مشاهده
"01:00  
  مهندسی معکوس چیست؟
"04:18  
  مقدمه نرم افزار کتیا
"05:16  
  انواع مهندسی معکوس
"05:00  
آشنایی با مهندسی معکوس

در این فصل به بررسی مهندسی معکوس با استفاده از فایل مش و ابر نقاط می‌پردازیم و به بررسی کامل این نوع فایل‌ها و روش ایجاد این دو فایل اشاره می‌کنیم. ما در مجموع دو نوع دستگاه برای بدست آوردن فایل‌های مش و ابر نقاط داریم. این دو روش را به صورت کامل در این فصل شرح می‌دهیم و بهترین روش برای اسکن قطعات بدست می‌آید.

  مقدمه
"00:53  
  فایل مش و ابر نقاط
"03:14  
  دستگاه CMM
"03:16  
  دستگاه اسکن سه بعدی
"04:22  
محیط Digitized Shape Editor

در این فصل کار با نرم افزار کتیا آغاز می‌شود. ما وارد محیط نرم افزار می‌شویم و در این محیط می‌توانیم فایل های مش و ابر نقاط را وارد نرم افزار کنیم. در این فصل بیشتر کارهای ویرایشی روی فایل ابر نقاط و مش انجام می‌شود. از آنجا که فایل‌های اسکن شده دقت سطح خیلی بالایی ندارند پس باید ما با انجام ویرایش روی این فایل‌ها به فایل مش و ابر نقاط بهتر و هموارتری دست پیدا کنیم. در ادامه روش ایجاد منحنی‌های اسکن را می‌آموزیم و در نهایت در این فصل مقدمات و الفبای مهندسی معکوس را یاد می‌گیریم.

  مقدمه
"01:28  
  جعبه‌ ابزار Cloud Import
"08:21  
  جعبه ابزار Cloud Edition
"12:23  
  جعبه ابزار Cloud Reposit - قسمت اول
"05:18  
  جعبه ابزار Cloud Reposit - قسمت دوم
"08:25  
  جعبه ابزار Cloud Operations
"11:56  
  جعبه ابزار Mesh - قسمت اول
"07:06  
  جعبه ابزار Mesh - قسمت دوم
"05:15  
  جعبه ابزار Mesh - قسمت سوم
"11:56  
  جعبه ابزار Mesh - قسمت چهارم
"06:29  
  جعبه ابزار Mesh Edition
"05:36  
  جعبه ابزار Scan Creation - قسمت اول
"10:10  
  جعبه ابزار Scan Creation - قسمت دوم
"08:52  
  جعبه ابزار Curve Creation
"13:49  
محیط Quick Surface Reconstruction

می‌توان گفت این محیط و این فصل مقدمه طراحی سطوح است. در این محیط ما هم می‌توانیم سطوح آماده بدست آوریم و همچنین می‌توانیم منحنی‌های مختلفی به وجود بیاوریم و کارهای ویرایشی را روی کروها انجام دهیم. و از کروهای به وجود آمده در محیط Generative Shape Design برای طراحی سطوح استفاده کنیم.

  مقدمه
"01:23  
  جعبه ابزار Domain Creation
"08:37  
  آموزش ابزار Sketch from Scan
"09:02  
  جعبه ابزار Surface Creation
"12:08  
  جعبه ابزار Cloud Analysis
"04:28  
تمرین

یکی از مهم‌ترین فصل های این آموزش این فصل است. ما در این فصل از مثال کاربردی ساده شروع به کار می‌کنیم و یک فایل مش را از صفر تا صد مهندس معکوس می‌کنیم. در این فصل نه تنها فایل طراحی سطوح را بدست می‌آوریم بلکه وارد محیط part design شده و سطح ترسیم شده را به جسم سالید تبدیل می‌کنیم. در ادامه با مهندسی معکوس پره فن رادیاتور ماشین، از اکثر ابزار های یادگرفته شده در این آموزش استفاده خواهیم کرد. پس لازم به ذکر است که به این فصل توجه ویژه‌ای شود.

  مقدمه
"00:52  
  تمرین مهندسی معکوس آچار - قسمت اول
"17:10  
  تمرین مهندسی معکوس آچار قسمت - قسمت دوم
"07:07  
  تمرین مهندسی معکوس آینه بغل خودرو - قسمت اول
"05:45  
  تمرین مهندسی معکوس آینه بغل خودرو - قسمت دوم
"06:27  
  مهندسی معکوس پره فن رادیاتور - قسمت اول
"11:55  
  مهندسی معکوس پره فن رادیاتور - قسمت دوم
"19:49  
  مهندسی معکوس پره فن رادیاتور - قسمت سوم
"08:14  
  مهندسی معکوس پره فن رادیاتور - قسمت چهار
"12:58  
  مهندسی معکوس پره فن رادیاتور - قسمت پنجم
"10:05  
  مهندسی معکوس پره فن رادیاتور - قسمت ششم
"07:18  
  تمرین مهندسی معکوس قطعه صنعتی متقارن
"13:54  
  توضیحالت تکمیلی
"02:48  

درباره دوره

مهندسی معکوس یا Reverse Engineering یکی از روش های تولید است که می توان با سرعت بالا و صرف زمان و هزینه کم به هدف نهایی که قطعه صنعتی است، رسید. مبنای اصلی این روش استخراج دانش اولیه قطعات از روی قطعه اصلی است و در نهایت به قطعه‌ای مشابه قطعه اصلی دست پیدا می‌کنیم. به عبارتی در مهندسی معکوس مسیر مهندسی از پایان به آغاز انجام می شود. مهندسی معکوس بیشتر در کشور های در حال توسعه انجام می­شود و مهندسان در این روش در تلاش هستند با مهندسی معکوس در زمان کم فاصله خود را با کشورهای توسعه یافته کاهش دهند. مهندسی معکوس به طور عمده در پزشکی، صنایع نظامی و صنعت به کار می‌رود.

مهندسی معکوس روش‌های مختلفی دارد. در یکی از این ‌ها ما با استفاده از تصاویر قطعات و تصاویر دو بعدی در نرم افزار قطعه را طراحی می‌کنیم. در این روش با استفاده از فایل Dxf فرایند مهندسی معکوس انجام می‌شود. ما در این آموزش ما به دنبال مهندسی معکوس با استفاده از فایل‌های ابر نقاط و مش هستیم. برای مهندسی معکوس با فایل‌های ابر نقاط و مش در ابتدا باید با وسایل و اسکنر‌های مختلف سه بعدی و دوربین های Optical از روی قطعه اولیه اسکن گرفت و طرح اولیه قطعه به صورت مجموعه ای از نقاط به دست می آید. سپس این فایل ابر نقاط در نرم‌افزارهای طراحی به فایل مش تبدیل شده و نیمی از فرایند مهندسی معکوس در این جا به پایان می‌رسد. سپس به دنبال طراحی سطح بر روی فایل مش هستیم و بعد از طراحی دقیق سطح وارد محیط های طراحی سالید می‌شویم و قطعه نهایی را به وجود می‌آوریم و در این لحظه قطعه طراحی شده را با قطعه اصلی مقایسه می‌کنیم. اگر دقت قطعه بالا باشد میتوانیم قطعه طراحی شده را تولید کرده و در صنعت استفاده کنیم.

نرم‌افزارهای مهندسی فرایند مهندسی معکوس را آسان‌تر کرده اند. امروزه نرم‌افزار‌های زیادی در زمینه مهندسی معکوس به کمک مهندسان آمده‌اند که دقت و سرعت مهندسی معکوس را بالا برده‌اند. یکی از این نرم‌افزارهای نرم‌افزار مهندسی کتیا است یکی در زمینه مهندسی معکوس بسیار قدرتمند و دقیق عمل می‌کند.

نرم افزار کتیا تولید شرکت Dassault Systemes یک نرم افزار قدرتمند در زمینه CAD و CAM می‌باشد و در زمینه CAE نیز نیاز مهندسان را برطرف می‌کند. نرم افزار کتیا یک محیط بسیار آسانی دارد.

هدف از دوره مهندسی معکوس با فایل های ابر نقاط و مش

مهندسی معکوس یکی از مهم ترین روش‌های تولید است. کسب مهارت در این زمینه می‌تواند بسیار سودده و پردرآمد باشد. ما در این دوره به دنبال آموزش اصول پایه‌ای و اولیه مهندسی معکوس هستیم و در ادامه وارد نرم افزار کتیا شده و از صفر تا صد مهندسی معکوس با فایل مش و ابر نقاط را می آموزیم.

دوره آموزش مهندسی معکوس برای چه کسانی طراحی شده است؟

این آموزش برای دانشجویان و همچنین شاغلین در صنعت ارائه شده است و برای استفاده از این دوره آشنایی بر محیط‌های طراحی سطوح نرم‌افزار کتیا لازم می‌باشد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مهدی شمشیری

مهندس مهدی شمشیری فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید (شکلدهی ورق) در دانشگاه شهید رجایی تهران است. ایشان اولین مقاله در زمینه شکل‌دهی غلتکی انعطاف‌پذیر گرم در ایران را ارائه کرده‌اند. ایشان در دوره کارشناسی کار با نرم‌افزار کتیا را به‌صورت حرفه‌ای آغاز و بعد از کسب مهارت کافی شروع به تدریس حضوری نرم‌افزار کتیا و تدریس به‌صورت آنلاین در سایت‌های مختلف کردند. در کنار تدریس بسیاری از پروژه‌های صنعتی شرکت‌ها توسط ایشان طراحی و اجرا شده است. در کنار نرم‌افزار کتیا، به نرم‌افزارهای  اکسل، پاورپوینت، ورد، اکسس، آباکوس، اتوکد، سالیدورکس، کیشات و ... تسلط دارند. ایشان در کنار رشته مهندسی مکانیک سابقه 6 سال فعالیت در بازارهای مالی بخصوص بازار فارکس و بورس را در کارنامه خود دارند و به صورت تخصصی به تدریس بازارهای مالی مشغول هستند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
محمد 1402-10-05
عالی عالیییی خیلی آموزش مفیدی بود
ایلیا 1402-07-28
با سلام. در محل زندگی ما امکان دسترسی به دوره های حضوری وجود ندارد. خدا میدونه چقدر دعاتون کردم بابت این دوره های مجازی... خیلی عالی و کامل بود. مدرس روی موضوع تسلط بالایی دارند
امیر علی 1402-07-10
لذت بردم. هر آنچه که نیاز داشتم رو از اموزش استخراج کردم
حمید 1402-06-10
من دوره های کتیای مهندس شمشیری رو دنبال میکنم. این دوره هم مانند دیگر دوره ها از کیفیت بالایی برخوردار است. ممنون از مهندس و عوامل مکتبخونه
احمدرضا 1402-05-30
این آموزش یکی از کامل ترین آموزش ها در زمینه مهندسی معکوس.هست تمرین فصل آخر بسیار عالی بود. ممنون از آموزش عالیتون
رادمهر 1402-05-02
چند تا از فیلم هارو تماشا کردم. دوره خیلی کاملی هست. ممنون بابت این آموزش
محمدرضا بختياري 1401-11-10
مهم ترين بخش اين آموزش فصل پنجم كه بخش تمرين مي باشد.با توجه به اينكه مثال هاي انتخاب شده از خود نرم افزار نمي باشد و فايل متفرقه مي باشد لذا دانشجو به اين فايل ها دسترسي ندارد و امكان تمرين مناسب نمي باشد. و اين فايل ها نيز در دوره موجود نمي باشد. (لازم به ذكر است كه استاد در فصل پنجم درس دوم ثانيه 50 الي 55 ذكر مي كند كه من اين فايل ها را در اختيار دانشجو قرار مي دهم ) من با تيم پشتيباني تماس گرفتم تا فايل ها را به دوره اضافه نمايند ولي متاسفانه پشتيباني فرمود نياز نمي باشد. با اين تفاسير، به نظر اينجانب دوره مفيد نمي باشد. و خريد دوره را تاييد نمي كنم با تشكر
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ ضمن تشکر از همراهی و اطلاع رسانی شما، فایل مورد نظر در فصل پنجم قسمت مقدمه آپلود شد.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

آموزش مهندسی معکوس با فایل ابر نقاط و مش

مهندسی معکوس به معنا این است که ما به جای آن که از سوال به جواب برسیم از جواب به سمت سوال حرکت کرده و سوال مسئله را کشف میکنیم. یعنی در این روش مسئله حل شده است و ما به دنبال سوال هستیم. در صنعت به این صورت می توان تفسیر کرد که ما یک قطعه آماده داریم و می خواهیم به روش های تولید و ساخت قطعه پی ببریم. این روش بیشتر برای کشور های در حال توسعه استفاده می‌شود و کاربرد دارد و یادگیری روش‌های مهندسی معکوس می‌تواند سودده و پر درآمد باشد.

محیط های مهندسی معکوس در کتیا

برای مهندسی معکوس محیط های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها در این دوره آموزشی ارائه می‌شود و با استفاده از سه محیط می‌توانیم این کار را انجام دهیم. محیط‌های استفاده شده در این دوره به شرح زیر است.

  • محیط Digitized Shape Editor: در این محیط ما به دنبال ویرایش فایل‌های ابر نقاط و مش هستیم. پس اولین مرحله مهندسی معکوس در این محیط انجام می‌شود و مقدمات مهندسی معکوس با ویرایش فایل های اسکن فراهم می شود.
  • محیط Quick Surface Recon: در این مرحله ما می‌توانیم سطوح آمده یا کروهای مورد نیاز برای طراحی سطح را ایجاد کنیم. این محیط مرحله میانی مهندسی معکوس است و مقدمه ورود به محیط طراحی سطح می‌باشد.
  • محیط Generative Shape Design: این محیط یک محیط پیشرفته برای طراحی سطوح می‌باشد. آشنایی کامل با این محیط می تواند تضمین کننده موفقیت در مهندسی معکوس باشد. در این محیط می توانیم سطوح قطعات مختلف را طراحی کنیم و به قطعه هدف بررسیم.
  • محیط Part Design: اگر با نرم افزار کتیا آشنا باشید حتما نام این محیط به گوش شما آشنا است. از این محیط برای تبدیل اشکال دو بعدی به جسم سالید و سه بعدی استفاده می‌شود. در این محیط ابزارهای مهم دیگری وجود دارد که می‌تواند سطوح ترسیم شده را به جسم سالید تبدیل کنیم. پس می‌توان گفت نهایی‌ترین و آخرین مرحله مهندسی معکوس در کتیا این محیط است.

آموزش محیط ابر نقاط در کتیا 

کتیا یکی از کاربردی‌ترین نرم افزارها برای طراحی‌های سه بعدی است که با کمک آن می‌توان بسیاری از مسائل سه بعدی را حل کرد. آموزش ماشینکاری در کتیا و آموزش مهندسی معکوس در کتیا از کاربردی‌ترین آموزش‌های این نرم افزار هستند. قابلیت‌های نرم افزار کتیا به ما اجازه مهندسی معکوس برای کسب اطلاعات مهم در مورد طراحی و ساخت یک محصول را می‌دهد. تبدیل ابر نقاط به سطح درکتیا و تبدیل آن‌ها به مدل سه بعدی از مسائل مربوط به مهندسی معکوس است. در مهندسی معکوس با ابر نقاط می‌توان ابر نقاط را به مدل سه بعدی CAD تبدیل کرد. 

مهندسی معکوس با ابر نقاط در کتیا 

نرم افزار Catia از قدرت بالایی در طراحی سطوح پیشرفته برخوردار است و ابزارهای فوق العاده‌ای در زمینه مهندسی معکوس دارد. شما از طریق آموزش محیط ابر نقاط در کتیا با نحوه کار کردن با این بخش از محیط نرم افزار آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چگونه قطعات را به محیط نرم افزار وارد کنید. از آموزش کامل ابر نقاط در کتیا برای مهندسی معکوس قطعات استفاده می‌کنند. این کار را از طریق اسکن ابر نقاط و به دست آوردن نقاط مختلف سطح محصول انجام می‌دهند و سپس شبیه‌سازی‌های مربوطه در کتیا انجام می‌گیرد تا بتوان قطعات را به طور دقیق طراحی و تولید کرد. 

کاربرد آموزش ابر نقاط در کتیا 

ابر نقاط که در انگلیسی با اصطلاح Cloud of Points شناخته می‌شود، یک فایل سه بعدی است که آن را به وسیله عکس‌برداری از سطح قطعه ایجاد می‌کنند. این فرایند را یک دستگاه اسکنر مخصوص سه بعدی انجام می‌دهد که خروجی آن تعدادی نقطه در فضا است که یک مجموعه‌ای از ابر نقاط را شامل می‌شود. 

ابر نقاط در کتیا 

یکی از مباحث آموزش مهندسی معکوس در کتیا، بحث ابر نقاط است. برای انجام مهندسی معکوس در کتیا باید به سراغ دو محیط Digitized Shape Editor و Quick Surface Reconstruction رفت. در این محیط‌ها، عملیات تنها روی فایل دیجیت انجام می‌شود و سپس برای تولید سطح نهایی به سراغ محیط کاری Wireframe and Surface Design می‌روند و تولید سطح نهایی مدل قطعه روی منحنی‌های استخراج شده از سطح قطعه انجام می‌گیرد. 

چگونگی آموزش ابر نقاط در کتیا 

در اولین گام آموزش به شما چگونگی ویرایش و تبدیل فایل ابر نقاط یا فایل مش به سطح در نرم افزار کتیا آموزش داده می‌شود. از دو محیط Digitized Shape Editor و Quick Surface Reconstruction برای وارد کردن و ویرایش فایل‌های ابر نقاط استفاده می‌کنند. همچنین اسکن سه‌ بعدی قطعات یا فایل مش و سپس ایجاد منحنی‌ها و سطوح بر روی آن‌ها در این دو محیط انجام می‌گیرد. ابزارهای موجود در این دو محیط به ما کمک می‌کنند تا بتوان در صورت نیاز، فایل مش مورد نظر را ویرایش و مدیریت و همین‌طور منحنی‌ها و سطوحی را روی فایل ایجاد کرد. 

به منظور ایجاد منحنی و سطوح روی فایل‌های اسکن سه بعدی باید به سراغ محیط Quick Surface Reconstruction رفت. شما می‌توانید برای یادگیری بهتر از کتاب آموزش ابر نقاط کتیا کمک بگیرید. به منظور تبدیل ابر نقاط به مدل سه بعدی، بعد از ایجاد سطح مورد نظر روی فایل مش، باید با دستورهای محیط Part Design آشنا باشید تا بتوانید این سطح را به جسم سه بعدی تبدیل کنید. در آموزش محیط ابر نقاط در کتیا با این دستورات آشنا خواهید شد. 

مراحل ساخت قطعه با استفاده از ابر نقاط در کتیا:

1- وارد کردن ابر نقاط

2- بهبود ابر نقاط

3- ایجاد مش

4- بهبود مش

5- ایجاد سطح

6- ایجاد قطعه

اهداف کار با ابر نقاط:

  • ویرایش فایل‌هایی با فرمت STL
  • ترمیم ابر نقاط و ایجاد سطح
  • ایجاد قطعه برای آنالیز و استفاده از ویژگی‌های قطعه
  • مهندسی معکوس قطعه 

انواع مدل‌سازی با ابر نقاط 

از دیگر مباحثی که در آموزش ابر نقاط در کتیا به آن پرداخته می‌شود، انواع مدل‌سازی با ابر نقاط است. شما با سه نوع مدل‌سازی ابر نقاط آشنا می‌شوید که عبارتند از:

  • Polygonal
  •  Rapid NURBS
  •  Hybrid

مفاهیم آموزش محیط ابر نقاط در کتیا

در این آموزش با مفاهیم زیر آشنا خواهید شد:

-         معرفی مختصر محیط Digitized Shape Editor

-         معرفی دستگاه‌های اندازه برداری

-         فرمان‌های نوار ابزار Cloud Edition

-         فرمان‌های نوار ابزار Cloud Import

-         نوار ابزار Mesh

-         نوار ابزار Scan Creation

-         نوار ابزار Cloud Operation

-         نوار ابزار Mesh Edition

-         نوار ابزار Curve Creation

-         نوار ابزار Cloud Reposit 

-         نوار ابزار Cloud Transformation

-         نوار ابزار Cloud Analysis

-         نوار ابزار View Management

-         نوار ابزار Wireframe

-         کاربرد ابزارهای محیط Quick Surface Reconstruction

-         کاربرد ابزارهای محیط Free Style

آموزش مهندسی معکوس با کتیا

در بیشتر مواقع، ما نقشۀ راه را در دست داریم و بعد به سراغ خلق محصول یا ایده می‌رویم. اما اینجا کارمان برعکس است. تا به حال معما حل کرده‌اید؟ مهندسی معکوس در کتیا درست مانند حل کردن یک معما است.  کتیا را که می‌شناسید؟ همان نرم افزار قدرتمندی است که برای مهندسی معکوس قطعات و مجموعه‌های مختلف از آن استفاده می‌شود. برای این کار هم، شما با یک قطعه یا محصول روبه‌رو هستید و می‌خواهید از طرز کار آن مطلع شوید.  شاید به نظرتان عجیب بیاید، اما این فرآیند به دفعات در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس نیاز است که به خوبی در این مورد آموزش دیده باشید و با مراحل انجام آن آشنایی داشته باشید.

مراحل کلی مهندسی معکوس با کتیا

برای مهندسی معکوس با کتیا باید کارهایی انجام دهیم؟ بیایید با هم مروری بر این مراحل داشته باشیم:

·        جمع‌آوری داده‌ها

اولین قدم جمع‌آوری داده‌ها از محصول مورد نظر است. این کار می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلفی مانند اسکن سه‌بعدی، اندازه‌گیری دستی یا عکسبرداری انجام شود.

·        ایجاد مدل ابر نقاط

در این مرحله، داده‌های جمع‌آوری شده برای ایجاد یک مدل ابر نقاط استفاده می‌شوند. مدل ابر نقاط یک نمایش سه‌بعدی از سطح محصول است.

·        ایجاد سطوح

در این مرحله، از مدل ابر نقاط برای ایجاد سطوح هندسی استفاده می‌شود. سطوح هندسی اشکال اصلی محصول را تشکیل می‌دهند.

·        ایجاد مدل CAD

در نهایت، از سطوح هندسی برای ایجاد مدل CAD نهایی استفاده می‌شود. مدل CAD یک مدل سه‌بعدی دقیق از محصول است که می‌توان از آن برای اهداف مختلفی مانند تولید، شبیه‌سازی و تحلیل استفاده کرد.

محیط‌های مهندسی معکوس در کتیا

برای انجام مهندسی معکوس در کتیا با محیط‌های مختلفی سر و کار داریم. این محیط‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • Digitized Shape Editor: این محیط برای ویرایش فایل‌های ابر نقاط و مش استفاده می‌شود.
  • Quick Surface Recon: این محیط برای ایجاد سطوح صاف یا کرو مورد نیاز برای طراحی سطح استفاده می‌شود.
  • Generative Shape Design: این محیط یک محیط پیشرفته برای طراحی سطوح است.

آموزش طراحی بدنۀ خودرو با کتیا

طراحی بدنه خودرو یک فرآیند خلاقانه و پیچیده‌ است که نیاز به مهارت‌های مختلفی در زمینه‌های هنری، فنی و کامپیوتری دارد. این فرآیند در کتیا شامل مراحل زیر می‌شود: ایجاد طرح اولیه، ایجاد سطوح، ایجاد مدل سه بعدی، بهینه سازی و تحلیل. به علت دقت بالای کتیا، انعطاف پذیری و قابلیت‌های خارق‌العادۀ آن در تحلیل، به عنوان یک نرم‌افزار عالی در زمینۀ طراحی خودرو به شمار می‌رود.

اما مهندسی معکوس در این حیطه هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و می‌تواند برای تحلیل قطعات خودرو استفاده شود. پس اگر در این حیطه مشغول هستید یا به مباحث طراحی بدنۀ خودرو علاقه مندید، دوره آموزش کتیا می‌تواند برایتان مفید واقع شود.

آموزش ابر نقاط در کتیا

چندین نقطه را فرض کنید که با هم شکلی سه بعدی را می‌سازند. اطلاعات این نقاط می‌توانند از طریق اسکن سه بعدی، اندازه‌گیری دستی یا روش‌های دیگری به دست بیایند. اما چطور می‌توان با این نقاط کار کرد؟ این فرآیند هم از مراحل خاص خودش برخوردار است که شامل موارد زیر می‌شود:

·        وارد کردن ابرنقاط

·        دیدن ابرنقاط

·        تغییر ابرنقاط

·        ایجاد سطوح از ابرنقاط

·        ایجاد مدل سه بعدی

اگر این اسامی شما را گیج کرده است نگران نباشید! تمام این موارد، مانند تبدیل ابر نقاط به سطح در کتیا به نوعی از شاخه‌های مهندسی معکوس به حساب می‌آیند. این یعنی شما با یادگیری مهندسی معکوس می‌توانید درک خوبی از این مباحث هم داشته باشید. 

برای یادگیری ابر نقاط، می‌توانید به منابعی مانند کتاب آموزش ابر نقاط کتیا مراجعه کنید. اگر هم طرفدار کتاب نیستید و ارتباط خوبی با آموزش از طریق کتاب برقرار نمی‌کنید، دوره‌‌های آموزشی همواره می‌توانند به عنوان یک گزینۀ عالی روی میز بمانند. البته در صورتی که آموزش‌های عملی بود و دارای پشتیبانی هم باشند.

یادگیری مهندسی معکوس چه مزیتی دارد؟

همان‌طور که گفتیم گاهی نیاز است خلاف روال عادی حرکت کنیم تا بتوانیم به نتیجۀ دلخواه خود برسیم. اما دقیقا یادگیری مهندسی معکوس چه مزیت‌هایی برای ما دارد؟ در این قسمت می‌خواهیم به این مورد اشاره کنیم:

·        حل مشکلات

مهندسی معکوس به شما کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به طراحی و تولید را حل کنید. با بررسی دقیق یک محصول، می‌توانید عیوب و نقص‌ها را پیدا کنید و راه حل‌های خلاقانه برای رفع آن‌ها ارائه دهید.

·        نوآوری

به دنبال خلاقیت و نوآوری هستید؟ مهندسی معکوس می‌تواند ابزاری قدرتمند در دستان شما باشد! با بررسی محصولات موجود، می‌توانید ایده‌های جدید برای طراحی و تولید محصولات جدید بدست آورید.

·        صرفه‌جویی در زمان و هزینه

با کمک این روش، می‌توانید فرآیند طراحی و تولید را بهینه‌سازی کنید و در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

·        افزایش مهارت

یادگیری مهندسی معکوس مهارت‌های شما را در زمینه‌های مختلف مانند طراحی، مدل‌سازی و تحلیل ارتقا می‌دهد.

·       تقاضای بالا

به دنبال کار می‌گردید؟ مهندسی معکوس یک مهارت بسیار پر تقاضا در بازار کار است. با یادگیری این مهارت، می‌توانید فرصت‌های شغلی جدیدی را در زمینه‌های مختلف پیدا کنید.

مزایای یادگیری مهندسی معکوس در کتیا

حال که با مزایای مهندسی معکوس آشنا شدیم و فهمیدیم چه‌قدر می‌تواند در حرفه و آیندۀ کاری ما موثر باشد، شاید برایتان سوال باشد که چرا مهندسی معکوس را در کتیا یاد می‌گیریم؟ این جا جایی که است که احتمالا باید بار دیگر به مزایای این نرم‌افزار قدرتمند اشاره کنیم:

·        کتیا یک نرم‌افزار قدرتمند و پرکاربرد است.

کتیا یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای CAD در جهان است که توسط طراحان و مهندسان در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود. این نرم‌افزار ابزارهای قدرتمندی برای مهندسی معکوس ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا وظایف مختلف را به طور دقیق انجام دهید.

·        یادگیری آسان

با وجود منابع آموزشی و ویدیوهای آموزشی فراوان، یادگیری مهندسی معکوس در کتیا نسبتاً آسان است.

·        کاربردهای متنوع

مهندسی معکوس در کتیا کاربردهای متنوعی در زمینه‌های مختلف مانند صنعت، پزشکی و هنر دارد.

همچنین از مزایای دیگر این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        قابلیت انعطاف‌پذیری: کتیا به شما امکان می‌دهد تا از روش‌های مختلف برای مهندسی معکوس استفاده کنید.

·        دقت بالا: کتیا ابزارهای دقیقی برای اندازه‌گیری و مدل‌سازی ارائه می‌دهد.

·        سازگاری: کتیا با فرمت‌های مختلف فایل‌های CAD سازگار است.

·        پشتیبانی: کتیا توسط یک تیم پشتیبانی قوی پشتیبانی می‌شود.

در نهایت، کتیا یک انتخاب عالی برای یادگیری مهندسی معکوس است. این نرم‌افزار ابزارهای قدرتمند، رابط کاربری آسان و کاربردهای متنوعی را به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید کارهای خود را به صورت هر چه بهتر جلو ببرید.

در دوره آموزش مهندسی معکوس با کتیا به چه مواردی پرداخته می‌شود؟
این دوره‌ها با آموزش مقدماتی کتیا شروع شده و در نهایت به صورت کامل مهندسی معکوس را بررسی می‌کند. از جمله مباحث بررسی شده در این آموزش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        مقدمه

·        تعریف مهندسی معکوس

·        مقدمه نرم‌افزار

·        انواع مهندسی معکوس

·        فایل مش و ابرنقاط

·        دستگاه CMM

·        دستگاه اسکن سه بعدی

·        جعبه ابزار Cloud Import

·        جعبه ابزار Cloud Reposit

·        جعبه ابزار Cloud Operations

·        جعبه ابزار Mesh

·        جعبه ابزار Mesh edition

·        جعبه ابزار Scan creation

·        جعبه ابزار Curve creation

·        جعبه ابزار Domain creation

·        آموزش ابزار sketch from scan

·        جعبه ابزار surface creation

·        جعبه ابزار cloud analysis

·        تمرین‌ها

می‌بینید؟ این آموزش‌ها از مراحل اولیه شروع می‌شوند و تا جایی پیش می‌روند که شما به تمام مباحث مسلط شده باشید.

آموزش مهندسی معکوس با کتیا در مکتب‌ خونه

مهم نیست به دنبال چه آموزشی هستید. همواره باید به دنبال بهترین منبع آموزش باشید. در دنیایی که بخش زیادی از آموزش از طریق فیلم و تصویر اتفاق می‌افتد، چه چیزی می‌تواند بهتر از یک دوره ویدیویی آنلاین باشد؟ به خصوص که آموزش همراه با تمرین‌های عملی باشد که یادگیری شما را تضمین کند. 

حتما می‌دانید که چنین آموزش خوبی را کجا می‌توانید پیدا کنید؟ مکتب خونه با در نظر گرفتن نیازهای بازار کار و مهارت‌های مورد علاقۀ شما این بار آموزش مهندسی معکوس و آموزش پروژه محور کتیا را قرار داده است که می‌تواند برایتان بسیار مفید واقع شود. پیشنهاد می‌کنیم این فرصت ارزشمند را برای یادگیری مهندسی معکوس با کتیا از دست ندهید.

یادگیری کتیا در مکتب خونه

اگر می‌خواهید نرم افزار کتیا را از بهترین اساتید یاد گرفته و انواع پروژه‌های کاری یا درسی خود را با استفاده از آن انجام دهید، ما در مکتب خونه به شما کمک خواهیم کرد. ما تعداد زیادی فیلم و دوره آموزش کتیا از بهترین اساتید جمع آوری کرده و در قالب دوره‌های مختلف در اختیار شما قرار داده‌ایم تا بتوانید از هر جای ایران که هستید، این نرم افزار پرکاربرد را یاد بگیرید.

 

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)