آموزش رایگان آمار و احتمال

poster
پیش‌نمایش دوره

درس آمار و احتمال را باید به دو قسمت تقسیم نماییم: (الف) آمار (ب) احتمال هر دو مفاهیم آمار و احتمال برای زمینه‌ای از دانش که با عدم قطعیت همراه است توسعه‌ یافته‌اند. ولی احتمال ... ادامه

برگزارکننده:  دانشگاه تهران  دانشگاه تهران
مدرس دوره:
4.2 (20 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  28 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  38 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

پیش‌نیاز‌ها

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان آمار و احتمال

فصل پنجم: چند توزیع مهم و ارتباط آن‌ها با یکدیگر

درباره دوره

درس آمار و احتمال را باید به دو قسمت تقسیم نماییم: (الف) آمار (ب) احتمال

هر دو مفاهیم آمار و احتمال برای زمینه‌ای از دانش که با عدم قطعیت همراه است توسعه‌ یافته‌اند. ولی احتمال و آمار یک فرق بزرگ باهم دارند:

1- احتمال در خصوص شرایطی تحلیل را جلو می‌برد که وضعیت جامعه برای ما کاملاً معلوم است، ولی اطلاعات نمونه مشخص نیست. در اینجا بر اساس اطلاعات و وضعیت جامعه، می‌خواهیم به یک تصور و برداشت نسبی مناسب از نمونه برسیم. پس هرگونه سؤالی دررابطه‌با نمونه از ما پرسیده شود، بر اساس اطلاعات ما از جامعه به آن سؤال پاسخ داده می‌شود. در نیمه اول این درس، در خصوص احتمال صحبت می‌شود، به زبان ساده احتمال یعنی عددی در فاصله [1 ، 0] که میزان یقین درباره امری را بیان می‌کند، مثلاً می‌گوییم احتمال بارش باران در آبان ماه در مکانی مشخص کمتر از 50% است (باتوجه‌به اطلاعات کاملی که از بارش‌های سال‌های گذشته داریم).

2- آمار دررابطه‌با اطلاعات جامعه‌ای بحث‌وبررسی می‌شود که تعدادی از جنبه‌های آن جامعه برای ما نامعلوم است. در آینده می‌بینید که این جنبه‌ها میانگین، واریانس یا نسبتی از جامعه است. چون اطلاعاتی از جامعه وجود ندارد در تلاش برای به‌دست‌آوردن یک تقریب و برآوردی از پارامترهای جامعه با استفاده از اطلاعات یک نمونه هستیم، به زبان ساده، علم آمار موقعیت‌هایی را بحث‌وبررسی می‌کند که جنبه‌هایی از جامعه نامعلوم است، ولی وضعیت نمونه برای ما مشخص است و از روی نمونه می‌خواهیم نگاهی بر جامعه داشته باشیم و تاحدامکان اطلاعات تقریبی دررابطه‌با جامعه کسب نماییم. ما در نیمه دوم این دوره به آمار می‌پردازیم.

 

آموزش رایگان آمار و احتمال مناسب چه کسانی است؟

درس آمار و احتمال یکی از دروس پایه در مقطع کارشناسی بسیاری از رشته‌ها (مهندسی و علوم) است. حجم ارائه‌شده در این دوره، برای یک درس سه واحدی مناسب است.

 

منابع مورد استفاده در این دوره چیست؟

  • بهبودیان، ج (1400) آمار و احتمال مقدماتی - چاپ چهلم، نشر آستان قدس رضوی
  • طاهری، س.م. (1400) احتمال و آمار و مهندسی، انتشارات دانشگاه تهران

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher نوید خادمی

نوید خادمی، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران است. وی دوره پسادکتری برنامه‌ریزی حمل‌ونقل را در سال‌های 2015 – 2016 در لابراتوار Thema در Cergy Paris University در پروژه‌ای از آژانس ملی تحقیقات فرانسه (ANR) سپری کرده است. ایشان دکترای مهندسی برنامه‌ریزی حمل‌ونقل خود را از دانشگاه علم و صنعت ایران به همراه یک سال فرصت مطالعاتی در پروژه Sustain City کمیسیون اروپا اخذ کرده است و کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش راه‌وترابری خود را (1382-1384) از دانشگاه تهران دریافت نموده است. از سمت‌های وی می‌توان به مدیر مرکز مطالعات راه و حمل‌ونقل (CTS) دانشگاه تهران و مؤسس و مدیر آزمایشگاه گرافیک رایانه‌ای در مهندسی عمران (CGC) دانشگاه تهران اشاره کرد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
فرزاد صالحی 1402-09-27
فقط قسمت‌های آماری رو دیدم عالی بود یاشاسین استاد
1402-09-08
خیلی خوب است.ممنون.
ریحانه حسینی 1401-10-12
عالی ترین آموزشی که برای آمارو احتمال وجود داره با استاد بسیار با سواد و کیفیت بالای کلاس واقعا ممنونم
سید محمد احمدزاده بزاز 1401-09-27
سلام خیلی خیلی دوره عالی است. هرچی از آمار نفهمیده بودم، تو این دوره یاد گرفتم. شیوه بیان استاد بسیار شیوا روان بود. فقط اگر امکان داره اون صفحات مروط به آزمون آماری (دو صفحه پی دی اف از کتاب آقای دکتر طاهری) که در دوره استفاده شدن رو توی محتوای دوره قرار بدید تشکر
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ در صورت وجود و ارائه فایل مورد نیاز توسط استاد، در دوره بارگذاری شده است در غیر این صورت فایلی ارائه نشده.
1401-09-26
خیلی خوب و با انرژی توضیح میدن. ممنون
محمد عباسی 1401-07-10
دوره بسیار کاربردی ای بود. تشکر فراوان از استاد محترم
1401-05-13
عالی بود با تشکر و سپاس فراوان از استاد عزیز و گرانقدر و مجموعه مکتبخونه
1401-02-23
بهترین دوره آماری که دیدم . ممنون ازتون
1400-11-21
بسیار بسیار مفید و یک سر گردن از تمام دوره های دیگر امار و احتمال بالا تر است. خدا قوت
1402-09-18
زمان ویدیو‌ها زیاد است و میشه مباحث رو در زمان کوتاه‌تر توضیح داد
1402-02-16
با درود و سپاس از استاد. یکی از دشواری‌های این دوره استفاده بسیار فراوپان از واژگان بیگانه و انگلیسی در شماریب از نشست(جلسه)ها مانند نشست نخست بدست استاد است.‌ درست است مه برای آشنایی دانشجو شماری از واژگان انگلیسی رو بکار می‌برند ولی در اندازه کم. شاید در هر ده گزاره(جمله) یک واژه انگلیسی. استاد بدون اشاره به برابر فارسی واژگان انگلیسی از هر ده واژه گاهی تا پنج تا رو انگلیسی می‌گه. این زمانی است که ما برای همه واژگان انگلیسی که ایشون میگه برابر پارسی داریم، چرا استاد این کار رو می‌کنه؟ بنده به استاد کرنش می‌کنم ولی به هر روی دوستان بنده در درون کشور که این درس رو دیدن به من گفتن گاهی برای این کار استاد، فهم اون بخش از درس نشدنی بود. با سپاس
1401-10-21
سلام. تعامل استاد با دانشجو خوب بود ولی مدام در حال رسم اشکال بودند و این اصلا خوب نبود.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  دانشگاه تهران
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  28 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  38 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)