کلیات روان‌شناسی

poster
پیش‌نمایش دوره

تعبیر و معنی رؤیاهایی که می‌بینید چیست؟ آیا زن و مرد از نظر ماهیت و شدت تمایلات جنسی متفاوت هستند؟ مردم بیشتر از چه چیزی می‌ترسند؟ چه چیزی ما را خوشحال می‌کند؟ دلایل و علاج ... ادامه

برگزارکننده:  Yale University  Yale University
مدرس دوره:
Paul Bloom
Paul Bloom
3.8 (6 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  9 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره کلیات روان‌شناسی

فصل 1: درباره‌ی مغز

هر چه به ذهن و مغز خود اطلاعات مفید و بهتر، تفکرات مثبت و تصویر‌سازی‌های بهتری برسانیم، اتفاقات مثبتی که در زندگی برای ما رخ خواهد داد؛ بیشتر خواهد بود. ما در این فصل شما را با جنبه‌ها و قسمت‌های مختلف مغز آشنا خواهیم کرد و به شما خواهیم آموخت که چگونه می‌توانید فعالیت نورون‌ها و مغز خود را در راستای اندیشیدن به اتفاقات مثبت بهبود ببخشید.

  فرضیه‌ای حیرت انگیز
مشاهده
"04:58  
  دوگانگی
"14:41  
  نورون‌ها
"14:17  
  قسمت‌هایی از مغز
"09:20  
  دو جنبه از مغز ما
"05:54  
  مقداری فروتنی
"05:51  
فصل 2: نظریه زیگموند فروید

در طول تاریخ زندگی بشر، دانشمندان و نظریه‌پردازان زیادی زندگی کرده‌اند که با افکار و نظریه‌های خود توانسته‌اند مسیر زندگی بشر را تحت تأثیر قرار دهند. در این فصل شما با سلسله‌ای از نظریات زیگموند فروید، رویکردهای روان پویایی، مراحل توسعه و رشد آشنا خواهید شد و در آخر مهم بودن نظریه فروید، پدر علم روانکاوی، را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

  زیگموند فروید
مشاهده
"03:22  
  رویکرد روا‌ن‌پویایی
"10:39  
  مراحل توسعه و رشد
"06:03  
  مکانیسم‌های دفاعی
"06:50  
  ارزیابی علمی فروید
"07:43  
  مهم‌بودن نظریه‌ی فروید
"03:40  
فصل 3: نظریه فردریک اسکینر

اسکینر یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین رفتارگرایان معاصر بود که نظریه‌ای معروف دررابطه‌با شرطی شدن بیان کرده است. به‌احتمال زیاد حیوانات زیادی را دیده‌اید که به حرف مربی یا صاحبشان گوش می‌دهند. به گونه‌ای که انگار آن را متوجه می‌شوند. تمام این اعمال از طریق شرطی‌سازی اتفاق میفتد. در این فصل با فردریک اسکینر آشنا خواهید شد. سپس، روش‌های عادی‌سازی را به شما خواهیم آموخت و اطلاعاتی کارآمد دررابطه‌با شرطی شدن کلاسیک و ابزاری در اختیار شما قرار خواهیم داد. در ادامه با ارزیابی عملی اسکینر به کاربرد این نظریه در زندگی روزمره پی خواهید برد.

  فردریک اسکینر
"04:12  
  عادی‌سازی و عادت
"02:24  
  شرطی‌شدن کلاسیک
"12:21  
  شرطی‌شدن ابزاری
"14:44  
  ارزیابی علمی اسکینر
"11:36  
فصل 4: رشد و توسعه

در این فصل نظریه ژان پیاژه، پژوهشگری نامدار، را بررسی خواهیم کرد. وی حدود نیم‌قرن به بررسی محتوای ذهن نوجوانان پرداخت و به دستاوردهای ارزشمندی در این حوزه رسید که در این دوره با آن آشنا خواهید شد. یکی از دستاوردها و نظریه‌های ژان پیاژه نظریه رشد مرحله‌ای است که یک نظریه کامل و جامع دررابطه‌با تکامل هوش انسانی است. در ادامه این فصل، تفاوت کودکان با بزرگسالان را به شما خواهیم آموخت و یک توضیح جامع درباره رشد و توسعه به شما عزیزان ارائه می‌کنیم.

  سوالات گسترده درباره‌‌ی رشد و توسعه
"06:11  
  ژان پیاژه
"05:03  
  نظریه‌ی رشد مرحله‌ای پیاژه
"07:59  
  ارزیابی علمی پیاژه
"04:26  
  روش‌های مطالعه نوزادان
"14:23  
  کودکان چه تفاوتی با بزرگسالان دارند؟
"06:26  
  توضیحاتی درباره‌ی رشد و توسعه
"11:23  
فصل 5: زبان

تابه‌حال به تاریخچه زبان فکر کرده‌اید؟ زبان یک پدیده یا کشف منحصربه‌فرد است که مسیر زندگی بشر را تغییر داد و برقراری ارتباط و بیان مفاهیم ارزشمند زندگی مانند عشق، زیبایی و ... را آسان‌تر کرد. در این فصل با تعریف ساده‌ای از زبان و حقایقی اساسی درباره آن آشنا خواهید شد. در ادامه، نحوه برقراری ارتباط با استفاده از کلمات و جملات را به شما آموزش خواهیم داد و با نحوه فراگیری زبان آشنا خواهید شد.

 

  زبان چیست؟
"03:07  
  حقایق اساسی درباره‌ی زبان
"11:22  
  واج‌شناسی
"03:26  
  تکواژ‌شناسی
"05:39  
  نحو و قرارگیری کلمات و جملات
"08:30  
  فراگیری زبان
"14:02  
  زبان و تفکر
"10:58  
فصل 6: ادراک و توجه

همه ما برای فهمیدن اتفاق‌های اطراف از احساس، ادراک و توجه استفاده می‌کنیم. در حقیقت زمانی که چیزی را احساس می‌کنید، انرژی آن را توسط حواس پنج‌گانه جذب و احساس کرده‌اید. اکنون، فهم این احساس را ادراک می‌گویند. ادراک به معنای درک و تفسیر انرژی دریافت شده است. شاید تصور کنید که در یک‌زمان، چند احساس‌تان درگیر می‌شود. درصورتی‌که در هر لحظه تنها یک احساس درک می‌شود؛ بنابراین توجه به معنای این است که انتخاب کنید در این لحظه کدام حس تفسیر شود. در این فصل به طور کامل با درک از اشیاء، عمق، حواس و توجه آشنا خواهید شد و مشکلات مربوط به ادراک را به شما آموزش خواهیم داد.

  از دنیا به ذهن
"02:16  
  مشکلات مربوط به ادراک
"05:53  
  ادراک از روشنایی
"02:33  
  درک از اشیا
"04:22  
  درک از عمق
"05:47  
  حواس و توجه
"08:51  
فصل 7: حافظه

امروزه با انبوهی از اطلاعات در دنیای مجازی و حقیقی روبرو هستیم که برای ذخیره آن‌ها نیاز به یک حافظه قدرتمند داریم. هنگامی‌که اختلالی میان دریافت اطلاعات ثبت شده و به یادآوری آن‌ها ایجاد می‌شود، مطالب را فراموش خواهیم کرد. به‌طورکلی، هنگامی‌که به یک موضوع توجه می‌کنید، اطلاعات آن در حافظه کوتاه‌مدت ثبت می‌شود. متأسفانه حافظه کوتاه‌مدت محدود است و برای ذخیره اطلاعات برای مدت‌زمان طولانی، لازم است که اطلاعات در حافظه بلندمدت حفظ شوند. در این فصل به طور کامل با تمایز حافظه، نحوه یادگیری و به‌یادآوردن آشنا خواهید شد. ما اطلاعات مفیدی در حوزه شکست‌های حافظه و خاطرات کاذب در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  تمایزهای مهم حافظه
"02:59  
  حافظه ذخیره‌سازی
"06:41  
  یادگیری
"05:41  
  به یادآوردن
"04:50  
  شکست‌های حافظه
"10:26  
  خاطرات کاذب
"06:24  
فصل 8: احساسات اجتماعی و غیراجتماعی

احساسات مجموعه‌ای از حالات مختلف مانند تنفر، شادی، خشم، ترس و... است که بر روی عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد. در این فصل ما به شما یاد خواهیم داد تا احساسات از طریق صورت افراد به‌خوبی تشخیص دهید و احساس ترس را به‌خوبی کنترل نمایید. مورد دیگری که وجود دارد این است که گاهی دو نفر که با یکدیگر همکاری می‌کنند، تلاش دارند که سود بیشتری کسب نمایند و همین موضوع باعث بیشتر آسیب‌دیدن فرد می‌شود. این مسئله به دوراهی زندانی معروف است که در فصل 8 این دوره با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

  تکامل احساسات
"10:16  
  چرا تکامل احساسات مهم است؟
"13:38  
  حالات صورت
"07:32  
  ترس
"04:41  
  خویشاوندی
"07:28  
  پیوست
"08:40  
  دوراهی زندانی
"13:04  
  خردورزی و فرهنگ
"08:54  
فصل 9: روان‌شناسی اجتماعی

روان‌شناسی یک علم وسیع یا شاخه‌های گسترده است. یکی از این شاخه‌ها روان‌شناسی کاربردی است که شامل جنبه‌های مختلفی مانند روان‌شناسی اجتماعی می‌شود. روان‌شناسی اجتماعی به مطالعه تعامل انسان‌ها با یکدیگر می‌پردازد و بیشتر بر روی رفتار انسان‌ها در موقعیت‌های گوناگون تمرکز می‌کند. در این فصل گروه‌های مختلف روان‌شناسی و دسته‌های اجتماعی را به طور جامع و کامل شما آموزش خواهیم داد.

  حیوانات اجتماعی
"03:11  
  خود
"13:02  
  نسبت دادن و تخصیص
"04:51  
  پسندیدن
"08:30  
  روانشناسی گروه‌ها
"04:10  
  دسته‌های اجتماعی
"04:48  
  دسته‌های اجتماعی - قسمت دوم
"11:30  
فصل 10: تنوع و گوناگونی انسان‌ها

از نظر شما انسان‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ تفاوت افراد با یکدیگر تنها به چهره و ویژگی ظاهری خلاصه می‌شود؟ در این فصل قصد داریم تا شما را با تفاوت‌های افراد از نظر شخصیت، هوش و ژنتیک رفتاری آشنا سازیم.

  ما چه تفاوتی داریم؟
"02:40  
  شخصیت
"07:20  
  هوش
"06:11  
  ژنتیک رفتاری
"06:59  
  اکتشافات مهم درباره‌ی ژن‌ها و محیط
"05:41  
  مراقبت‌کردن
"08:29  
فصل 11: روان‌شناسی بالینی

همه ما حداقل یک‌بار در طول عمرمان کلمه روان‌شناسی بالینی را شنیده‌ایم به‌خصوص زمانی که قصد مراجعه به یک روان‌شناس را داشته‌ایم. در این فصل از دوره با راز و رمز‌های روان‌شناسی بالینی، علائم بیماری‌های روانی، اختلالات خلقی، اضطرابی، تفکیک و گسستگی و شخصیتی آشنا خواهید شد. روان‌شناسی بالینی یکی از پرکاربردترین حوزه‌‌های روان‌شناسی است که به درک، پیش‌بینی و درمان ناتوانی‌ها، ناهنجاری‌ها و آشفتگی‌ها می‌پردازد.

  بیماری روانی
"07:09  
  اسکیزوفرنی
"10:20  
  اختلالات خلقی
"09:17  
  اختلالات اضطرابی
"06:07  
  اختلالات تفکیک و گسستگی
"06:53  
  اختلالات شخصیتی
"03:45  
  درمان
"08:23  
فصل 12: خوشبختی

تابه‌حال به معنای خوشبختی فکر کرده‌اید؟ در این فصل ما به شما خواهیم گفت که خوشبختی و خوشبختی نسبی چیست. در ادامه مطالب با مفاهیم فروتنی و خوش‌بینی آشنا خواهید شد و مثبت‌اندیشی را یاد خواهید گرفت.

  روان‌شناسی مثبت‌نگر
"01:40  
  خوشبختی چیست؟
"03:47  
  تعیین نقطه خوشبختی
"10:14  
  خوشبختی نسبی است
"03:24  
  قضاوت درباره‌ی رویدادهای گذشته
"03:09  
  فروتنی و خوشبینی
"03:20  
فصل 13: خلاصه و جمع‌بندی

در نهایت با یک خلاصه و جمع‌بندی جامع، تمام سؤالات و ابهامات شما در حوزه روان‌شناسی برطرف خواهد شد.

  خلاصه و جمع‌بندی
"01:44  

درباره دوره

تعبیر و معنی رؤیاهایی که می‌بینید چیست؟ آیا زن و مرد از نظر ماهیت و شدت تمایلات جنسی متفاوت هستند؟ مردم بیشتر از چه چیزی می‌ترسند؟ چه چیزی ما را خوشحال می‌کند؟ دلایل و علاج بیماری روانی چیست؟ دوره مقدمه‌ای بر روان‌شناسی سعی دارد تا با ارائه مروری جامع از مطالعات علمی اندیشه و رفتار، به این سؤالات و بسیاری دیگر پاسخ دهد.

روان‌شناسی، یک‌رشته علمی است که به مطالعه فرایندها و وضعیت‌های روانی و همین‌طور رفتار در انسان و سایر حیوانات می‌پردازد. رشته روان‌شناسی به‌طورکلی به دو قسمت تقسیم می‌شود: قسمت بزرگی از آن به درمانگران و روان‌درمانی و قسمتی کوچک اما درحال‌رشد از آن به مطالعه علمی ذهن، مغز و رفتار اجتماعی اختصاص دارد.

 

هدف از دوره کلیات روان‌شناسی چیست؟

این دوره شما را با عناوینی همچون ادراک، ارتباطات، یادگیری، حافظه، تصمیم‌گیری، دین، متقاعد‌سازی، عشق، میل جنسی، گرسنگی، هنر، خیال و خواب آشنا ساخته و چگونگی رشد این جنبه‌های ذهنی در کودکان، چگونگی تفاوت آن‌ها در افراد، سیستم اعصاب در مغز و چگونگی تجزیه آن‌ها در اثر بیماری و آسیب را به شما می‌آموزد.

دوره کلیات روان شناسی مناسب چه کسانی است؟

دانش‌آموزانی که قصد ادامه تحصیل در رشته روان‌شناسی را دارند و یا می‌خواهند در مورد این رشته اطلاعات پایه‌ای و مقدماتی به‌دست آورند می‌توانند از این دوره بهره ببرند، به‌علاوه دانشجویان رشته روان‌شناسی که می‌خواهند دروس زمینه‌های روان‌شناسی (مانند هیلگارد یا سانتراک) را بگذرانند این دوره را مفید ارزیابی می‌کنند.

حتی اگر دانشجو و یا متقاضی تحصیل در این رشته نیستید، این دوره به شما کمک می‌کند تا با ابعاد مختلف شخصیتی، افکار و رفتار خود آشنا شده و حتی افراد پیرامونی خود را بهتر درک کنید پس گذراندن چنین دوره‌ای برای تمامی افراد یک جامعه ضروری است.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher Paul Bloom

دکتر پل بلوم روان‌شناس آمریکایی کانادایی است. وی استاد روان‌شناسی و علوم‌شناختی در دانشگاه Yale می‌باشد و تحقیقات او با تمرکز ویژه بر زبان، اخلاق، دین، داستان و هنر، چگونگی درک کودکان و بزرگسالان را از جهان جسمی و اجتماعی بررسی می‌کند.

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
الناز مقدم 1402-09-20
تازه شروع کردم ولی خیلی دوره جالبیه. هم از نظر محتوا و هم نحوه ارائه. دست مکتب خونه درد نکنه برای ترجمه این محتوا. قلب قلب
یکتا رسولزاده 1400-04-24
برای شروع و اطلاعات اولیه درباره روانشناسی خیلی خوبه. به کسایی که میخوان برای رشته دانشگاهی روانشناسی بخونن حتما توصیه میکنم این 9 ساعت رو ببینند و بعد تصمیم بگیرند چون روانشناسی واقعی با روانشناسی زردی که در شبکات اجتماعی و کتاب‌های پرفروش میبینید که شبه علم رو تبلیغ میکنند متفاوته و واقعا عمیق‌تر و علمی‌تر هستش. یه دید کلی‌ای هم راجع به نظریه‌ها و مکاتب روانشناسی بهتون میده.
بابک علیزاده 1402-10-21
سلام. زير نويس انگليسي نداره؟
جمال حیدری 1402-07-02
با سلام خدمت تیم مکتب خانه متن ترجمه فیلم بسیار بد بود. گویا از گوگل بدون ویرایش به عنوان زیر نویس آورده شده بود. خواهشمندم نظرات منفی را نیز منعکس کنید.
مکتب‌خونه
همراه عزیز؛ با سپاس از نظر شما، موارد مطرح شده جهت بررسی به بخش مربوطه ارسال شد. در صورت نیاز به پیگیری بیشتر با شما در ارتباط خواهیم بود.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

بعد از فراگیری دوره کلیات روان‌شناسی چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

  • استدلال
  • حل مسئله
  • تفکر انتزاعی
  • تفکر تحلیلی
  • تفکر انتقادی

استدلال به معنای تفکر منطقی و منطبق بر دنیای واقعی است. ممکن است راه‌حل‌های زیادی در خیالات و رؤیاهای خود بیابیم اما هیچ‌یک از آن‌ها منطقی نبوده و در زندگی برای ما کاربردی نخواهند داشت.

یکی از توانمندی‌هایی که پس از گذراندن دوره مقدمه‌ای بر روان‌شناسی به‌دست می‌آورید، درنظرگرفتن چندین راه‌حل به‌جای تمرکز بر تنها یک راه‌حل است که از آن به‌عنوان مهارت حل مسئله یاد می‌شود.

تفکر انتزاعی، توانایی درک مفاهیمی مانند آزادی، آسیب‌پذیری و غیره است که مستقیماً با اشیا و یا تجربیات فیزیکی ملموس، مرتبط نیستند؛ همچنین تفکر انتزاعی توانایی جذب اطلاعات از طریق حواس و سپس ارتباط با دنیای وسیع پیرامون است.

تفکر تحلیلی، فرایند ذهنی تجزیه اطلاعات پیچیده و یا گسترده به بخش‌های کوچک‌تر و یا پایه‌ای است. به‌این‌ترتیب توانایی درک شما از امور بالاتر رفته و قدرت مسئله‌گشایی و رسیدن به راه‌حل برای شما ممکن می‌گردد.

تفکر انتقادی، فرایند ذهنی ارزیابی دقیق اطلاعات و تعیین نحوه تفسیر آن‌ها برای نتیجه‌گیری درست است به‌طوری‌که این مهارت به شما کمک می‌کند تا هر چیزی را بدون چون‌و‌چرا نپذیرید و با مقیاس‌های ذهنی خود بسنجید.

ویژگی‌های متمایز دوره کلیات روان‌شناسی چیست؟

مدرس این دوره با استفاده از انیمیشن‌ها و منابع بصری جذاب، محتوای این دوره را با روش تدریسی منحصر‌به‌فرد ارائه می‌دهد به‌طوری‌که حتی اگر به روان‌شناسی علاقه‌ای نداشته باشید به آن مشتاق می‌گردید! بنابراین در طول این دوره برای پیش رفتن به فصول بعدی انگیزه کافی خواهید داشت و به‌هیچ‌وجه احساس کسالت نخواهید کرد. همچنین این دوره به زبان انگلیسی و با زیر‌نویس زبان فارسی ارائه می‌شود.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  Yale University
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  9 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)
  
امتیاز شما:  0 %