آموزش ماشین تراست: آشنایی با بلاک‌چین در 7 گام

poster
پیش‌نمایش دوره

اگر اصطلاحاتی مانند دفترکل توزیع شده، ریشه مرکل، مسئله ژنرال‌های بیزانسی، مکانیزم اجماع کار، معمای هش، کلید عمومی و خصوصی برایتان نامفهوم و ناآشناست حضور در این دوره به شما کمک خواهد کرد. من در ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
5 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با مفاهیم مرتبط با پول از جمله فیات مانی و انگیزه‌های رشد بیت‌کوین

 شناخت بلاک‌چین

 آشنایی با هشینگ و کریپتوگرافی و کاربردهای مختلف آن

 آشنایی با چگونگی کار بلاک‌چین و نحوه‌ جایگزین پول شدن آن

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

سرفصل‌های دوره آموزش ماشین تراست: آشنایی با بلاک‌چین در 7 گام

تولد بیت کوین

برخی تحلیل‌گران اعتقاد دارند که یکی از هوشمندی‌های لانچ بیت‌کوین هم‌زمانی آن با بحران مالی 2008 بوده است. در این بخش نگاه مختصری به بحران مالی 2008 و سپس تولد بیت کوین و تکامل اولیه آن داریم.

  تولد بیت‌کوین
مشاهده
"06:31  
  نگاهی به تکنولوژی‌های داخل بیت‌کوین
"09:22  
  موافقان و مخالفان بیت‌کوین
"12:27  
ملیت زدایی پول

پول فیات یا همان پولی که دولتها به پشتوانه حکومتی خود منتشر می کنند، باعث برخی بحران‌های مالی شده است. در این فصل در مورد تکامل پول و نقش پول دیجیتال در این تکامل می‌پردازیم.

  پول چیست؟
مشاهده
"07:20  
  پول فیات
"08:47  
  ملیت‌زدایی از پول
"09:31  
اجزای بلاکچین

در این بخش نگاهی مقدماتی به اجزای بلاک‌چین داریم و نحوه ثبت و نگهداری داده‌ها در یک بلاک را بررسی می‌کنیم. برخی از مهم‌ترین مشکلاتی که در پول دیجیتال مطرح شده را مرور می‌کنیم و اینکه چگونه بلاک‌چین اعتماد را بدون نیاز به نهادهای واسطه‌ای ایجاد و پشتیبانی می‌کند.

  فرآیند انتقال پول
"05:16  
  معماری نرم‌افزار
"05:51  
  مفهوم مالکیت
"06:14  
بلاک‌چین چگونه کار می‌کند؟

در این بخش در 7 گام به عمق تکنولوژی بلاک‌چین می‌پردازیم. عمده‌ترین مباحث این دوره در این بخش ارائه می‌شود و در پایان این بخش متوجه می‌شویم که بلاک‌چین با چه چالش‌هایی مواجه است.

  ثبت و ضبط مالکیت در بلاک‌چین
"04:24  
  هشینگ
"04:55  
  کاربردهای هشینگ
"07:42  
  رمزنگاری
"08:51  
  ذخیره تراکنش‌ها در بلاک‌چین
"04:23  
  آماده‌سازی دفتر کل
"05:15  
  اضافه کردن تراکنش جدید به دفتر کل
"06:27  
  انتخاب تاریخچه تراکنش‌ها
"05:53  
  مسئله خرج مجدد پول یا double spending problem
"06:23  
  محدودیت‌های بلاک‌چین
"08:45  

درباره دوره

اگر اصطلاحاتی مانند دفترکل توزیع شده، ریشه مرکل، مسئله ژنرال‌های بیزانسی، مکانیزم اجماع کار، معمای هش، کلید عمومی و خصوصی برایتان نامفهوم و ناآشناست حضور در این دوره به شما کمک خواهد کرد. من در این دوره تلاش می‌کنم که نحوه عملکرد تکنولوژی بلاک‌چین را به ساده‌ترین شکل ممکن و به‌دوراز اصطلاحات فنی پیچیده توضیح دهم.  

من مدت‌ها کلمه بلاک‌چین را می‌شنیدم و با اینکه مفهوم آن تا حدودی برایم روشن بود، مکانیزم کار آن برایم قابل‌درک نبود. ازاین‌رو مقاومت بالایی حتی برای آزمون سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی داشتم. برای همین حدود سه سال پیش تلاش کردم که به روش خودم درک کنم در ورای آنچه که بلاک‌چین نامیده می‌شود چه می‌گذرد. من دانش فنی نداشتم و لذا مجبور بودم مطالب زیادی بخوانم تا فهم درستی از این تکنولوژی بیابم و البته که نتیجه هر چند سخت اما بسیار ارزشمند بود. بعد از طرح نتایج کارم در کلاس‌هایی که برای افراد غیرفنی بود متوجه شدم که می‌توانم درک درستی از بلاک‌چین به دیگران ارائه دهم. حالا تصمیم گرفتم آن را در اختیار افراد بیشتری بگذارم.

این دوره در مورد معامله‌گری رمزارز نیست و صرفاً به تکنولوژی پشت بیت‌کوین، یعنی بلاک‌چین می‌پردازد؛ بنابراین اگر به دنبال یادگیری نحوه ترید در بازار کریپتو هستید، این دوره به درد شما نمی‌خورد. اما اگر کنجکاوید که با شاهکار پشت رمزارزها آشنا شوید برایتان جالب خواهد بود. اگر اصطلاحاتی مانند دفترکل توزیع شده، ریشه مرکل، مسئله ژنرال‌های بیزانسی، مکانیزم اجماع کار، معمای هش، کلید عمومی و خصوصی برایتان نامفهوم و ناآشناست حضور در این دوره به شما کمک خواهد کرد.

من در این دوره تلاش می‌کنم که نحوه عملکرد تکنولوژی بلاک‌چین را به ساده‌ترین شکل ممکن و به‌دوراز اصطلاحات فنی پیچیده توضیح دهم.  به نظر من بلاک‌چین نه‌تنها زیربنای بسیاری از صنایع خواهد شد، بلکه یادگیری آن می‌تواند درک عمیق و بنیادین از بازار رمزارزها به ما بدهد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher سیدمرتضی حسینی نژاد

سید مرتضی حسینی‌نژاد فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس ارشد حوزه پولی و بانکی است. ایشان دارای ۲۰ سال سابقه در صنعت بانکداری هستند و در حوزه‌های مدیریت ریسک، برنامه‌ریزی و بازاریابی سابقه فعالیت دارند. هم اکنون مدیر بازاریابی در بانک سامان و عضو هیئت‌مدیره شرکت راهکارهای هوشمند مالی هستند. ایشان سابقه تدریس در حوزه نوآوری، توسعه محصول، بانکداری و مدیریت ریسک را دارند.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  2 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)