×
ribbon

آموزش همه چیز درباره بازار آتی

دوره همه چیز درباره بازار آتی درمورد بازار آتی است. بازار آتی (FUTURES) بازاری است که در آن طبق قراردادی معین، خریدار و فروشندهٔ یک محصول مالی، متعهد می‌شوند در سررسید معین (در آینده)، مقدار ... ادامه

برگزارکننده:  ریسکاو  ریسکاو
مدرس دوره:
3 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با مقدمات بازار

 آشنایی با سازوکار معاملات در بازار

 آشنایی با نحوه ورود به بازار

 آشنایی با نواع استراتژی‌ها مثل آربیتراژ، استراتژی هج و استراتژی اسپرد

سرفصل‌های دوره آموزش همه چیز درباره بازار آتی

ورود به بازار آتی

در فصل اول آموزش به بررسی مفاهیم اولیه بازار آتی پرداخته شده است. بدیهی است هر معامله‌گر به‌منظور آشنایی با فرصت‌ها و خطرات موجود در بازارهای مالی، ملزم به یادگیری مفاهیم اولیه و پایه‌ای مربوط به آن بازار است. در این فصل به طور مفصل و جامع کلیه مفاهیم موجود در بازار آتی توضیح داده خواهند شد. در ادامه معاملات بازار توضیح داده خواهد شد. برای آشنایی بیشتر افراد از تاریخچه شکل‌گیری بازار آتی نیز صحبت می‌شود. همچنین توضیحات و آموزش کامل گرفتن کد معاملاتی بازار آتی نیز داده می‌شود. در ادامه افراد با چگونگی وجه تضمین و قیمت تسویه آشنا می‌شوند و می‌آموزند که چه کالاهایی در بازار آتی معامله می‌شوند. سود و زیان قراردادهای بازار آتی در همین فصل اول آموزش داده خواهد شد.

  مقدمات بازار آتی
"19:01  
  سازوکار معاملات بازار آتی
"20:15  
  نحوه سود و زیان در قراردادهای آتی
"25:19  
  نحوه گرفتن کد معاملاتی بازار آتی
"19:07  
همه چیز در مورد قراردادهای آتی

فصل دوم آموزش به بررسی انواع قراردادها در بازار آتی می‌پردازد. در این فصل به افراد گفته می‌شود که معامله در بازار آتی چه مزایایی برای آن‌ها به همراه دارد. علاوه بر این موارد، در این فصل مشخصات قراردادهای آتی آموزش ‌داده ‌شده و به بررسی ویژگی‌های خود بازار آتی می‌پردازد. در ادامه فرایند تحویل و تسویه در قراردادها آموزش داده می‌شود و برای کامل‌تر شدن موضوع آموزش، درمورد فرایند تحویل و تسویه نقره در بازار آتی مثال زده می‌شود. همچنین در این فصل از دوره درمورد پرداخت جریمه تسویه و همچنین جرائم نکول توضیح کاملی خواهد شد.

  مشخصات قراردادهای آتی
"21:21  
  فرایند تحویل و تسویه در قراردادهای آتی
"21:15  
  فرایند تحویل و تسویه نقره در بازار آتی
"19:07  
  عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضا قراردادهای آتی زعفران
"25:42  
استراتژی‌های کاربردی در بازار آتی

فصل سوم آموزش در ادامه معامله در بازار آتی است. برای تکمیل آموزش در این فصل به بررسی استراتژی‌های بازار آتی پرداخته می‌شود. تمام استراتژی‌های قابل‌استفاده در این بازار به طور کامل و کاربردی آموزش خواهد شد. برای آموزش استراتژی‌های مختلف مانند آربیتراژ، مثال‌های متنوع و کاربردی ای آورده شده است. برای مثال استراتژی اربیتراژ در قراردادهای زعفران، صندوق لوتوس بررسی شده است. لازم به ذکر است که استراتژی‌های هج و اسپرد نیز در این فصل آموزش داده خواهد شد.

  مفهوم انواع استراتژی در بازار قراردادهای آتی
"20:35  
  آموزش استراتژی اربیتراژ در قراردادهای آتی
"24:16  
  آموزش استراتژی اربیتراژ در قراردادهای آتی - قسمت دوم
"16:12  
  آموزش استراتژی هج
"20:27  
  آموزش استراتژی اسپرد
"17:51  
آپشن بر روی قراردادهای آتی

در فصل آخر دوره، موضوع کاربردی ای آموزش داده می‌شود. آپشن بر روی قراردادهای آتی تکمیل‌کننده آموزش بازار آتی است. دانشجویان در این فصل می‌آموزند که قراردادهای آپشن چیست و چه انواعی دارند و چگونه می‌توانند آنها را در قراردادهای آتی استفاده کنند. برای تکمیل آموزش آپشن روی آتی به توضیح و بررسی نحوه اعمال و فرایند تحویل قرارداد نیز پرداخته می‌شود. 

  آپشن بر روی قراردادهای آتی
"12:29  
  آپشن بر روی قراردادهای آتی - قسمت دوم
"19:09  

درباره دوره

دوره همه چیز درباره بازار آتی درمورد بازار آتی است. بازار آتی (FUTURES) بازاری است که در آن طبق قراردادی معین، خریدار و فروشندهٔ یک محصول مالی، متعهد می‌شوند در سررسید معین (در آینده)، مقدار مشخصی از آن محصول مالی را  با قیمت توافق‌شده معامله کنند. به بیان دیگر تمامی توافق‌ها در زمان حال، اما معامله در زمان آینده صورت می‌گیرد.

تاریخچه آموزش بازار آتی

قدمت این بازار به حوالی سال 1848 میلادی برمی‌گردد، همان زمانی که در شیکاگو تولیدکنندگان گندم به بازاری برای فروش نقدی محصولات خود نیاز داشتند.  به‌تدریج کشاورزان (همان فروشندگان) و واسطه‌ها (همان خریداران) شروع به‌نوعی تعهد جدید جهت تبادل کالا و وجه نقد خود در آینده کردند. بدین معنی که تولیدکننده موافقت کرد تا محصول خود را در تاریخ تحویل با قیمت توافق شده به خریدار بفروشد. این‌گونه زمینه معاملات آتی‌ ایجاد شد.

در ایران این بازار از سال 1387 با انجام اولین قرارداد  آتی سکه رسماً شروع به فعالیت کرد از آن زمان تا کنون محصولات مالی مختلفی  همچون زعفران، زیره، پسته، نقره، صندوق طلا و… در این بازار معامله شده است. از آنجایی که بازار آتی در ایران بازار دوطرفه و بازاری اهرمی است، جذابیت ویژه‌ای را برای معامله‌گران ایرانی ایجاد کرده است و روز به‌روز تنوع قراردادها و عمق معاملات در حال افزایش است و معامله‌گران بیشتری وارد این بازار جذاب می‌شوند.

ضرورت داشتن برنامه‌ریزی صحيح معاملاتي، انضباط و هدف‌گذاری‌های منطقي براي تمامي معامله‌گران تازه‌کار و حتی حرفه‌ای بازار كه مدتي است در بازار مشغول به فعاليت هستند به‌خوبی حس می‌شود. در اين دوره به تجربيات و فوت‌های کوزه‌گری معامله‌گری در بازار آتي ايران توسط مدرس و معامله‌گر خوش‌سابقهٔ بازار آتي پرداخته می‌شود. تجربياتي ارزشمند كه حاصل سال‌های متمادي فعاليت ايشان در اين بازار است.

در دوره آموزش بازار آتی چه می آموزیم؟

این دوره آموزش صفر تا صد بازار آتی ست و از آموزش مقدماتی تا پیشرفته را که شامل استراتژی ها نیز میشود، میباشد. دوره در 14 بخش که در مجموع 6 ساعت میشود، بصورت کاملا آفلاین ارائه شده است که دانشجو در هرزمان میتواند به ویدیو ها دسترسی داشته باشد.

می‌توانند به طور مختصر و مفید بازار آتی را در 6 ساعت از صفر تا ورود حرفه‌ای به بازار آموزش ببینند. سرفصل‌های تدریس شده در دوره شامل بیان انواع بازارهای مالی، تعریف قرارداد آتی، تاریخچه بازار آتی، سازوکار معاملاتی در بازار آتی، کالاهای مورد معامله در بازار آتی، تسویه و تعدیل، مشخصات قراردادهای آتی، ویژگی‌های بازار آتی، فرایند تحویل، بررسی عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضا، معیارهای انتخاب دارایی پایه، ارزش ذاتی قرارداد آتی، استراتژی‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و قراردادهای اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی می‌شود.

دوره آموزش بازار آتی به درد چه کسانی میخورد؟

دوره همه چیز درباره بازار آتی به روایت برای معامله‌گران و فعالان بازار مشتقه و بازار سرمایه، علاقه‌مندان به معامله‌گری در بازار آتی و همچنین دانشجویان رشته‌های اقتصاد، مالی، حسابداری و مدیران و کارشناسان نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری مناسب و کارآمد است.

دوره کاربردی همه چیز درباره بازار آتی به روایت از آموزش مقدمات بازار شروع می‌شود، سپس سازوکار معاملات و نحوه ورود به بازار رو آموزش می‌دهد. در ادامه دوره با سازوکارهای سود و زیان و همچنین مشخصات قراردادهای آتی دانشجویان رو آشنا می‌کند. در ادامه لازم هستش که دانشجویان با فرایند تحویل و تسویه در قراردادهای آتی آشنا شوند. برای عملکرد بهتر در بازار آتی لازم است که افراد فعال درمورد عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضا اطلاع داشته باشند. در ادامه دوره، آموزش پیشرفته آتی انجام می‌شود. انواع استراتژی‌ها مثل آربیتراژ، استراتژی هج و پوشش ریسک و در نهایت استراتژی اسپرد به طور کامل در دوره همه چیز درباره بازار آتی به روایت آموزش داده می‌شود. نکته مهم این دوره، آموزش آپشن روی قراردادهای آتی است. موضوعی که در کمتر دوره‌ای می‌توان پیدا کرد؛ اما به طور پیشرفته در دوره همه چیز درباره بازار آتی به روایت آموزش داده می‌شود.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher شیدا کیخسروی

شیدا کیخسروی، معامله‌گر و تحلیلگر بازار مشتقات و آتی است. ایشان دانش‌آموخته رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی از دانشگاه الزهرا است و همچنین مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبائی اخذ کردند. وی از سال 1392 تا 1394 معامله‌گر آتی در کارگزاری پارسیان بودند و از سال 1394 تا 1401 به عنوان کارشناس بازار مشتقه در کارگزاری آگاه فعالیت داشتند. خانم کیخسروی در سایت آواگلد مطالب تحلیلی متعددی پیرامون بازار جهانی نوشته‌اند. وی تا به امروز در 136 دوره آموزشی مربوط به بازار مشتقه تدریس کردند که این دوره‌ها در کارگزاری آگاه برگزار شده است. 

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
سروش هوشنگی 1402-09-26
با سلام و احترام، ظاهرا در فصل استراتژی کاربردی در بازار آتی، یک فصل جا مانده است (اولین بخش). ممنون میشم اگر نسبت به افزودن این بخش هر چه سریع تر اقدام گردد.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.
poster
  
برگزار کننده:  ریسکاو
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  5 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)