×
ribbon

آموزش ارزیاب کانون ارزیابی و توسعه

کانون ارزیابی و توسعه، به‌عنوان معتبرترین و پیشرفته‌ترین مرکز در ارائه‌ی روش صحیح ارزیابی شایستگی‌های افراد در محیط‌های واقعی کار به آن‌ها کمک می‌کند و نتایج آن ارزیابی‌ها را می‌توان بیش از روش‌های دیگر ارزیابی ... ادامه

ارائه دهنده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
4.7 (11 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  17 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو - 11 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  8 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

سرفصل‌های دوره آموزش ارزیاب کانون ارزیابی و توسعه

فصل اول: تاریخچه، کاربرد و تعریف کانون ارزیابی و توسعه

در این فصل جایگاه رویکرد کانون ارزیابی و توسعه را در بین سایر فرآیندهای مدیریت منابع انسانی نیز مطرح می‌گردد و سپس مروری به چگونگی پیدایش کانون ارزیابی در دنیا و ایران می‌پردازیم. درنهایت نیز تعریفی از این رویکرد در استانداردهای جهانی پرداخته می‌شود.

 
  تاریخچه کانون ارزیابی و جایگاه آن در مدل‌های منابع انسانی
"10:19  
  تعریف کانون ارزیابی و تفاوت آن با کانون توسعه
"10:35  
  ارکان کلیدی کانون ارزیابی و توسعه
"10:26  
  کوییز اول
 100%    
"05:00  
  جزوه آموزشی دوره
"00:05  
فصل دوم: داوطلبین

در این بخش به ارکان شش‌گانه کانون ارزیابی و توسعه اشاره می‌شود و در ادامه نیز الزاماتی که برای رکن اول کانون که داوطلبین می‌باشد را موردبررسی قرار می‌دهیم ضمن اینکه تجربیات شخصی مربی نیز در این زمینه مطرح می‌گردد.

 
  نکات کلیدی در مورد داوطلبین کانون ارزیابی
"12:09  
  کوییز دوم
 100%    
"02:00  
فصل سوم: مدل شایستگی

تعاریف مرتبط با شایستگی و اینکه ویژگی‌های یک مدل شایستگی چه هستند در این فصل اشاره می‌گردد. چگونگی استخراج مدل نیز موردبحث قرار می‌گیرد تا آگاهی کامل روی دومین رکن کلیدی کانون ارزیابی صورت گیرد.

 
  مدل شایستگی
"16:30  
  داده های ورودی جهت طراحی مدل شایستگی
"13:35  
  چگونگی باز تعریف شاخص های رفتاری در فرایند سنجش شایستگی ها
"12:36  
  کوییز سوم
 100%    
"07:00  
فصل چهارم: تمرین‌ها و ابزارها

سومین رکن کلیدی کانون با بررسی ماتریس شایستگی-ابزار شروع می‌گردد و تمام تمرین‌های شبیه‌سازی‌شده‌ای که در کانون‌های کشور بکار می‌گیرند را اشاره خواهیم کرد. همچنین ابزارهای پشتیبان، روانشناسی و شناختی نیز مطرح خواهد شد.

 
  تمرین‌ها و ابزارها
"12:04  
  ماتریس شایستگی / ابزار بخش اول
"14:59  
  ماتریس شایستگی / ابزار بخش دوم
"14:00  
  ماتریس شایستگی / ابزار بخش سوم
"12:12  
  کوییز چهارم
 100%    
"22:00  
فصل پنجم: تیم کانون

چهارمین رکن کلیدی کانون با محوریت مدیر کانون و سطوح ارزیابان شروع می‌گردد. وظایف و قابلیت‌های ارزیابان و اعضای تیم کانون شامل مدیر کانون، منشی کانون، طراح کانون، طراح مدل، تحلیل‌گر روانشناس و سطوح مختلف ارزیابان مطرح می‌گردد. همچنین تکنیک‌ها و روش‌های سنجش رفتار در هر خوشه تمرین نیز اشاره خواهد شد.

  تیم کانون
"11:05  
  وظایف ارزیاب در تمرین های شبیه سازی شده گروهی
"18:29  
  روش های امتیازدهی و وظایف ارزیاب در تمرین های شبیه سازی شده تعاملی
"16:49  
  تمرین تعاملی مصاحبه رفتار محور بخش اول
"11:02  
  تمرین تعاملی مصاحبه رفتار محور بخش دوم
"13:33  
  تمرین تعاملی مصاحبه رفتار محور بخش سوم
"09:07  
  تمرین های شبیه سازی شده انفرادی بخش اول
"14:51  
  تمرین های شبیه سازی شده انفرادی بخش دوم
"13:39  
  جلسه wash up یا جمع بندی
"13:35  
  ارزیابان چه خطاهایی در ارزیابی مرتکب می‌شوند؟
"13:45  
  کوییز پنجم
 100%    
"17:00  
فصل ششم: برنامه اجرایی

پنجمین رکن کلیدی کانون، تدوین برنامه زمان‌بندی، چینش شرکت‌کنندگان و ارزیابان است که در نوع خودش الزاماتی دارد که در این فصل بررسی می‌گردد؛ همچنین نقش‌ها و مسئولیت‌های تیم کانون نیز در برنامه کانون اشاره می‌شود.

 
  برنامه اجرایی روز کانون
"10:13  
  کوییز ششم
 100%    
"08:00  
فصل هفتم: بازخورد

ششمین رکن کانون تهیه گزارش بازخورد است که اشاراتی به انواع گزارش بازخورد شامل فردی، مدیریتی و سازمانی می‌گردد در ضمن نمونه‌هایی نیز مطرح می‌شود.

 
  بازخورد، تعریف، ویژگی‌ها و کارکردهای آن
"10:21  
  انواع گزارش کانون
"11:55  
  کوییز هفتم
 100%    
"04:00  
فصل هشتم: کدهای اخلاقی ارزیابان

در آخرین فصل به مسئولیت‌ها و کدهای اخلاقی که تیم کانون ملزم به رعایت آن‌ها هستند مطرح می‌گردد (شامل مسئولیت در قبال حرفه، شرکت‌کنندگان، مدیر کانون و خود) و نمونه‌هایی از تجارت مربی نیز اشاره خواهد شد.

 
  کدهای اخلاقی در کانون ارزیابی و توسعه
"16:16  
  پروژه پایانی دوره آموزش کانون ارزیابی و توسعه (الزامی)
 91.4%    
"600:00  
  کوییز هشتم
 8.6%    
"03:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

پروژه محور
پروژه محور

این دوره طوری طراحی شده است که محتوای آموزشی دوره حول چند پروژه واقعی و کاربردی هستند تا یادگیری دانشجو در طول دوره به کاربردهای عملی تبدیل شود و به این ترتیب بالاترین سطح یادگیری را فراهم نمایند.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

کانون ارزیابی و توسعه، به‌عنوان معتبرترین و پیشرفته‌ترین مرکز در ارائه‌ی روش صحیح ارزیابی شایستگی‌های افراد در محیط‌های واقعی کار به آن‌ها کمک می‌کند و نتایج آن ارزیابی‌ها را می‌توان بیش از روش‌های دیگر ارزیابی قابل‌اتکا دانست. دستیابی به روش‌های درست سنجش افراد و اختصاص پایگاه داده‌ای قابل استناد یکی از دغدغه‌های امروزه‌ی مدیران منابع انسانی هر سازمان است. ( این موضوع برای کسانی که در رشته مدیریت به خصوص مدیریت منابع انسانی فعالیت دارند بسیار حائز اهمیت است).

کانون ارزیابی و توسعه می‌کوشد این فرایند را که در بسیاری از کشورهای پیشرو مورداستفاده قرارگرفته است و در کشورمان نیز از اوایل دهه هشتاد شمسی تا به اکنون استفاده می‌شود به بهترین شکل اجرا نموده و تا جایی که دولت نیز آن را برای تمام دستگاه‌های اجرایی خود ابلاغ کرده است، به‌خوبی و با کیفیتی در سطح جهانی عرضه کند.

ارزیابی‌های کانون ارزیابی (Assessment Center) مطابق با استاندارد رفتار، توسط ارزیاب آموزش‌دیده در چند تمرینات شبیه‌سازی‌شده مرتبط با شغل و پرسشنامه‌های شخصیتی و آزمون‌های توانایی از طریق تکنیک‌های ارزیابی (ORCE, STAR, ECR, …) طبقه‌بندی رفتاری بررسی‌شده و درنهایت با پیشرفته‌ترین روش‌ها موردسنجش قرار می‌گیرند.

 این قضاوت‌ها در جلسه جمع‌بندی (Wash up) متشکل از ارزیابان طرح‌شده و یا طی فرایند آماری اطلاعات با هم تلفیق می‌شوند. تمامی اطلاعات آماری به‌منظور بهره‌گیری و توسعه جمع‌آوری‌شده و در جلسه ارزیابان، رفتارهای جامع داوطلب در تمرین‌های مختلف بررسی و نتیجه عملکرد در قالب گزارش بازخورد به فرد، متولی منابع انسانی و مدیر ارشد ارائه می‌گردد.

سیستم مدیریت مبتنی بر شایستگی افراد و سنجش استعداد کارکنان، نمونه‌ای از گام مهم صنعت کشور برای ایجاد شایسته‌سالاری مدنی است، شایسته‌سالاری که این روزها می‌بایست از خود و سازمان خودمان آغاز کنیم.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher حمزه جمشیدی کهساری

دکتر حمزه جمشیدی کهساری فارغ‌التحصیل دوره دکتری مدیریت منابع انسانی از دانشگاه تهران هستند که از سال 1383 به‌طور تخصصی در حوزه کانون‌های ارزیابی و توسعه شایستگی‌های مدیریتی فعالیت دارند. در این حوزه نیز مؤلف دو کتاب بومی و چند مقاله علمی و پژوهشی هستند و در بیش از 50 شرکت و سازمان مختلف دولتی و خصوصی مدیر یا مجری کانون ارزیابی بوده اند؛ ضمن این‌که سال‌ها مدرس دروس مدیریت در دانشگاه تهران می‌باشند و بیش از 200 دوره تربیت ارزیاب در سازمان‌های مختلف کشور برگزار نموده‌اند. در حال حاضر فعالیت‌های اجرایی ایشان در کنار فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مرتبط با کانون ارزیابی و توسعه مدیران همچنان ادامه دارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران  ( نظر)

صفحه 1 از
علی مرادی کر 1402-08-23
دوره خوب و بسیار عالی برگزار شد .بینهایت ممنون اگر امکان ارتباط با استاد دوره جهت تقویت و یادگیری بیشتر هم فراهم شود بهتر است.
محسن فولادی 1401-11-14
با سلام بنظرم گذراندن این دوره برای تمام کسانی که در حوزه های منابع انسانی و روانشناسی فعالیت می کنند الزامی می باشد. دیدگاه آدما نسبت به همدیگه متفاوت میشه و به این نتیجه میرسید از قضاوت کردن دست برداریم و بهتر همدیگه رو درک کنیم. سپاس از مدرس دوره جناب دکتر حمزه جمشیدی
عیسی رافعی 1401-01-06
عالی و ارزشمند بود. امید که با شناسایی شایستگی ها و توانمندیهای افراد مختصص از وجود آنها در ‍سمت های مدیریتی استفاده گردد. تا شاهد شکوفایی شرکت ها و سازمان ها باشیم .
محمد باباحجیان 1399-07-10
بسیار دوره خوبی بود ، انشالله سازمانها به سطح بلوغ کافی در خصوص استفاده از کانون ارزیابی و توسعه برسند
عبدالله عظمت تکمه داش 1399-06-27
دوره بسیار عالی و کاربردی بوده و برای تمام متولیان منابع انسانی که با موضوع جذب، ارتقا و انتصاب و در بهترین حالت با کانون های ارزیابی سر کار دارند توصیه میشود . و تشکر ویژه ار استاد دوره جناب آقای جمشیدی با احترام عظمت
هادی احمدی آزرم 1398-12-22
با سلام و احترام بسیار دوره خوب و پر محتوایی بود و از همه دست اندرکاران و بالاخص جناب دکتر جمشیدی عزیر کمال تشکر را دارم

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

آیا گواهی‌نامه‌های دانشگاهی به صورت رسمی و توسط دانشگاه مربوطه صادر می‌شود؟
بله؛ گواهی نامه ها توسط دانشگاه مربوطه و با امضای رئیس دانشگاه یا مسئول مربوطه که حق امضای گواهی نامه ها را دارد صادر می شود و گواهی نامه معتبر دانشگاه است که به اسم هر فرد صادر می شود.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

مدت‌هاست دانشمندان و اندیشمندان مدیریت، از مدیریت مبتنی بر شایستگی سخن می‌گویند و سازمان‌های هزاره سوم، امروزه از مفهومی به نام سرمایه انسانی یاد می‌کنند. حال‌آنکه موجودیت شایستگی منابع انسانی و نیز چالش‌های سد راه توسعه منابع انسانی متعدد بوده و نیازمند بررسی و استفاده از تجارب متخصصان این بخش است، سرمایه‌ی انسانی به‌عنوان کلیدی‌ترین سرمایه‌ی هر سازمان چه در حوزه توسعه عملکرد و چه در بخش جریان سازی استراتژی منتهی به اهداف سازمان، نقش ویژه‌ای دارد.

توسعه منابع انسانی به‌عنوان شریک اصلی استراتژیک، به‌عنوان راز ماندگاری سازمان‌ها و نهادهای پیشرو تلقی شده است. ماندگاری و تداوم سازمان به‌عنوان عنصر اثربخش جامعه در توسعه فرهنگ و بهبود وضعیت اقتصادی نیز حائز اهمیت است.

امروزه دیگر مهم‌ترین چالش در عرصه کسب‌وکار، موضوع فناوری نیست؛ بلکه بهره‌برداری از سرمایه‌های انسانی هوشمند و مستعد، راز اصلی رویارویی با چالش‌های سازمانی است. بر همین اساس، در دنیای امروز، متخصصان این حوزه به‌منظور بالا بردن مهارت، توان و شایستگی فردی افراد خود چه در تیم‌های کاری و چه در زندگی شخصی خود، تلاش‌های متعددی می‌کنند، در سال‌های اخیر، متفکران مدیریت از مفهومی به نام مدیریت استعداد سخن گفته‌اند، تابه‌حال به محدودیت‌های بروز خلاقیت و استعداد کارکنان خود در سازمان اندیشیده‌اید؟ وجود قوانین سخت‌گیرانه و همچنین محدودیت‌های ارائه‌ی نظرات و پیشنهادات کارمندان تحت نظارت دستورالعمل، حاکی از عدم بهره‌گیری از توانایی و استعداد عناصر مهم سازمان شماست.

یقیناً قدم اول برای در اختیار داشتن سازوکار نوین و کارآمد برای مدیریت استعداد سازمانی، ایجاد پایگاه داده‌ای قابل‌اتکا از اطلاعات افراد مستعد و شایستگی‌های هر یک از ایشان در سازمان می‌باشد. پایگاهی مبتنی بر ارزیابی شایستگی‌ها و توانمندی‌های افراد، بر اساس استعدادها و مهارت‌هایشان، دریافت نقاط قابل بهبودی که شاید با دریافت اطلاعات و یا آموزش، به رشد و توسعه‌ی سازمان نیز کمک کند.

ازآنجایی‌که دوره حاضر مهارت‌ها و نکات محوری کانون ارزیابی و توسعه را مطرح می‌کند، توصیه می‌گردد کتاب "عوامل کلیدی موفقیت در مراکز ارزیابی"، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی را که مدرس آن را تألیف کرده است را مطالعه نمایند. مطالعه این کتاب به شما کمک می‌کند که بخش‌های دانشی این فرایند را از قبل بدانید تا آمادگی لازم برای فهم موضوعات مطرح‌شده، آسان‌تر گردد.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  17 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  5 ساعت ویدئو - 11 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  8 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   پروژه محور course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام