آموزش روش‌های حل اختلاف قراردادی

poster
پیش‌نمایش دوره

در قراردادها و تعامل‌های کسب‌وکاری به دلایل مختلف اختلاف‌هایی رخ می‌دهد که باید حل‌وفصل شوند. این بروز اختلاف به طور معمول مطلوب طرفین قرارداد نیست و همچنین مواجهه و حل‌وفصل آن نیز معمولاً زمان‌بر و ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
5 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1:34 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:34 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آموزش روش‌های حل اختلاف قراردادی

روش‌های حل اختلاف قراردادی
  دانلود اسلایدها
"00:01  
  مقدمه
مشاهده
"10:34  
  اختلاف قراردادی واقعیت انکارناپذیر (1)
"09:56  
  اختلاف قراردادی واقعیت انکارناپذیر (2)
"11:32  
  اختلاف قراردادی واقعیت انکارناپذیر (3)
"08:40  
  مذاکره (۱)
"07:08  
  مذاکره (۲)
"06:59  
  میانجی‌گری (۱)
"07:29  
  میانجی‌گری (۲)
"07:33  
  داوری (۱)
"11:38  
  داوری (۲)
"09:33  
  جمع‌بندی
"03:37  

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

درباره دوره

در قراردادها و تعامل‌های کسب‌وکاری به دلایل مختلف اختلاف‌هایی رخ می‌دهد که باید حل‌وفصل شوند. این بروز اختلاف به طور معمول مطلوب طرفین قرارداد نیست و همچنین مواجهه و حل‌وفصل آن نیز معمولاً زمان‌بر و پرهزینه است و بر عدم مطلوبیت آن می‌افزاید.

باید توجه داشت به طور کامل نمی‌توان اختلاف‌های قراردادی و دعاوی حاصل از آن‌ها را حذف نمود و به دلایل مختلف (جامع نبودن قرارداد، برداشت‌های متفاوت، رویکردهای متفاوت طرفین، منافع متفاوت و در مواردی متضاد، اتفاق‌های پیش‌بینی نشده، تغییرات و نظایر آن) بروز اختلاف قراردادی و به تبع آن دعاوی قراردادی کاملاً محتمل است و باید برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

برای مواجهه با اختلاف‌های قراردادی و حل‌وفصل آن‌ها و در نتیجه کاهش دعاوی و زمان و هزینه حل‌وفصل گزینه‌های مختلفی پیش روی طرف‌های قراردادی وجود دارد.

این گزینه‌ها طیفی را تشکیل می‌دهند از مذاکره تا دادرسی و پیگیری از طریق مراجع قضایی. مهم‌ترین و پرکاربردترین رویکردهای این طیف (در کشور ما) عبارتند از:

مذاکره / میانجی‌گری / داوری (حکمیت) / دادرسی و پیگیری قضایی

شناخت این گزینه‌ها، اصول حاکم بر آن‌ها و پیامدهای استفاده از هر روش از لحظه آغاز تعاملات دو طرف قرارداد (حتی پیش از امضا و تنفیذ قرارداد) کمک می‌کند قرارداد با چشم باز منعقد شده، راهبری گردد و در نهایت خاتمه پیدا کند.

به طور معمول در این طیف گزینه‌ها، سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش مذاکره است و با حرکت به سمت چپ، علاوه بر افزایش زمان و هزینه (البته معمولاً)، اختیار و کنترل طرفین اختلاف بر فرآیند کاهش می‌یابد و اصول مورد توافق یا قوانین تأثیر بیشتری بر فرآیند حل‌وفصل اختلاف خواهند داشت.

در دوره آموزشی روش‌های حل‌وفصل اختلاف‌های قراردادی (دعاوی قراردادی)، بر سه روش مذاکره، میانجی‌گری و داوری تمرکز خواهد شد و در مورد دادرسی و پیگیری قضایی موضوعی بیان نخواهد شد.( این موارد در حوزه مدیریت پروژه به شما کمک زیادی خواهد کرد.)

به نظر می‌رسد اطلاع مدیران کسب‌وکارها از الزامات و اصول این سه رویکرد کمک می‌کند اختلاف‌ها در زمانی کوتاه‌تر و مؤثرتر حل‌وفصل شوند.

در تنظیم مطالب دوره تلاش شده‌است موضوعات مستقل از صنعت و ابعاد قرارداد مورد توجه قرار گیرند و تبیین شوند، به‌گونه‌ای که در بیشتر صنایع و بیشتر قراردادها کاربرد داشته باشد. بااین‌حال باید توجه داشت در مواردی راهکارها و الگوهای خاصی در صنایع وجود دارند که به‌عنوان راهکار خوب (Good Practice) پذیرفته شده‌اند و حل‌وفصل اختلاف‌ها علاوه بر آموزه‌های این دوره مستلزم شناخت راهکارهای مورد اشاره هم می‌باشد.

نکته مهم دیگری که در استفاده از مطالب این دوره باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که آموزه‌های آن جایگزین بهره‌گیری از مشورت و همفکری مشاوران حقوقی و وکلا نمی‌شود و مطالب آن کمک می‌کند مدیران با متخصصان مورد اشاره زبان مشترک داشته باشند و از کمک آن‌ها بیشتر و مؤثرتر استفاده کنند.

 

مطالب دوره در قالب چهار بخش اصلی سازماندهی شده‌است:

(۱) اختلاف قراردادی واقعیت انکارناپذیر

(۲) مذاکره

(۳) میانجی‌گری

(۴) داوری یا حکمیت

 

در پایان تأکید بر این نکته ضروری است که هدف حذف اختلاف‌ها و دعاوی قراردادی به طور کامل نیست، بلکه هدف آشنایی با گزینه‌های حل‌وفصل این اختلاف‌ها و کاهش دعاوی قراردادی احتمالی در سریع‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه برای طرفین قرارداد می‌باشد. به امید اینکه این دوره باعث تحقق این هدف گردد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher مزدک عبائی
مزدک دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسي و مديريت ساخت (دانشگاه تهران) و کارشناس مهندسي عمران (دانشگاه صنعتي شريف) و دارای گواهی‌نامه‌های حرفه‌ای PMP و PBA نیز PSM I و PSPO I است. او در حال حاضر مدیر دفتر پشتیبانی مدیریت پروژه‌ها و دستیار رییس هیئت مدیره در شرکت کیسون است و در سابقه خود تجارب متنوعی از جمله موارد زیر دارد: سابقه تدريس در بيش از ۲۲۰ دوره و كارگاه آموزشي در زمينه‌هاي مديريت پروژه، مدیریت کسب و کار و مدیریت قراردادها مدرس دوره‌های آموزشی مجازی مشاور / کارشناس مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار سازمان‌های مختلف از جمله: پتروشیمی خلیج فارس/بنياد مستضعفان/تناوب/زیستاب/ سازمان مديريت و برنامه‌ريزي /مگفا/آتك/مپتا/واديد طرح/ كاني‌كاوان شرق/ گروه NEXA /برج‌هاي دوقلوي تهران/ وزارت راه و شهرسازی / مهندسان مشاور آوند طرح / ایمن‌سازه فدک مدیر نظارت و هماهنگی امور شرکت‌ها–کیسون رییس کل برنامه‌ریزی و هماهنگی سبد پروژه‌ها-صنایع پتروشیمی خلیج فارس مدیر PMO-مهاب قدس مدیر دفتر هماهنگی خدمات مدیریت سابیر مدیر برنامه ریزی و تعالی سازمانی شرکت تهران جنوب رییس اداره املاک و ساختمان بانک اقتصادنوین
مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
آرش شعبانیان 1402-02-05
سلام. با تشکر از مدرس دوره، اطلاعات مختصر در عین حال کاربردی و مفید در اختیار دانشجوهای دوره قرار می دهند. تجربیاتی که هر کسی در کسب و کار احتمالا به آن برخورد خواهد کرد را یکجا در اختیار مخاطب قرار می دهند. آشنایی قبلی با این تجارب به اتخاذ تصمیم شایسته و بهینه در هنگام مواجهه با مشکل کمک شایانی می کند. با احترام

دوره‌های پیشنهادی

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  1:34 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  1:34 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)