آشنایی با مقدمات اکوسیستم استارتاپی

آموزش رایگان اکوسیستم استارتاپی واژه‌ای است که این روزها بیشتر به گوش می‌رسد. استارتاپ‌ها یا همان شرکت‌های نوپا کسب‌وکارهای جدید هستند که بر پایه تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه علمی-اقتصادی ... ادامه

برگزارکننده:  بنیاد خوارزمی  بنیاد خوارزمی
مدرس دوره:
امیر عسگری
 همایش
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 سخنرانی
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

سرفصل‌های دوره آشنایی با مقدمات اکوسیستم استارتاپی

آشنایی با مقدمات اکوسیستم استارتاپی
  آشنایی با مقدمات اکوسیستم استارتاپی
"149:32  

درباره دوره

آموزش رایگان اکوسیستم استارتاپی واژه‌ای است که این روزها بیشتر به گوش می‌رسد. استارتاپ‌ها یا همان شرکت‌های نوپا کسب‌وکارهای جدید هستند که بر پایه تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه علمی-اقتصادی دارند.

از طرفی به مجموعه‌ای از عناصر و بازیگرانی که ارتباط معناداری بین آن‌ها وجود دارد، اکوسیستم می‌گویند. بنابراین اکوسیستم استارتاپی متشکل از استارتاپ‌ها و سایر عناصری است که با هدف مشخصی با هم ارتباط برقرار کرده و موجب رشد و توسعه اقتصادی در جامعه می‌شوند.

اجزای اکوسیستم استارتاپی چیست؟


هر اکوسیستم استارتاپی دارای اجزای زیر است که به صورت فیزیکی یا مجازی در یک محیط قرار گرفته‌اند و به عنوان یک سیستم برای ساخت شرکت‌های استارتاپی با هم تعامل دارند.

  • دولت
  • دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی
  • شرکت‌ها و صندوق‌های تامین مالی
  • مراکز رشد
  • شتاب‌دهنده‌ها
  • فضاهای کار اشتراکی
  • سازمان های ارائه‌دهنده خدمات (خدمات مالی، حقوقی و...)
  • شرکت‌های بزرگ
  • سایر تسهیل‌کنندگان

از جمله عناصر اصلی اکوسیستم استارتاپی می‌توان از ایده‌ها، اختراعات، تحقیقات، کارآفرینان، مربیان و اعضای تیم استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران فرشته نام برد.

تمام این عناصر و اجزا با هم ارتباط متقابل دارند؛ به طوری که هر اکوسیستم از عوامل داخلی و محیطی تاثیر پذیرفته و همچنین بر آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

این ارتباطات و نحوه صحیح مدیریت آن‌ها در پایداری اکوسیستم نقش مهمی بازی می‌کند.

چرا اکوسیستم‌های استارتاپی مهم هستند؟


در دنیای پیچیده امروز نیاز به شبکه‌سازی و همکاری در تمام صنایع برای پیشرفت و رشد حس می‌شود. اکوسیستم‌های استارتاپی با ایجاد فرصت‌های جدید در ابعاد مختلف یک صنعت و افزایش همکاری و پیشتیبانی از کسب‌وکارها زمینه را برای رشد و توسعه سریع‌تر آن‌ها فراهم می‌کند.

این اکوسیستم توانایی بالقوه‌ای نه تنها در رشد فرصت‌های شغلی بلکه شکل‌گیری صنایع و نقش‌های جدید دارد. این امر باعث ایجاد تنوع در موقعیت‌های کاری و کمک به افراد با استعداد برای یافتن شغل مناسب می‌شود.

ساخت و توسعه اکوسیستم‌های استارتاپی باعث افزایش نوآوری و تحقیقات در زمینه‌های مختلف شده و می‌تواند کشور را در سطح بین‌المللی مطرح کند.

پشتیبانی مدام از نوآوری در صنایع کیفیت و میزان تولید محصول یا ارائه خدمات را افزایش داده و فرصت‌های بزرگی برای بازار صادراتی فراهم می‌کند.

چگونه می‌توان یک اکوسیستم استارتاپی راه‌اندازی کرد؟


تا اینجا با کلیت اکوسیستم‌های استارتاپی و اهمیت وجود آن‌ها در جامعه آشنا شدیم. ممکن است سوال پیش بیاد که چگونه می‌توانیم یک اکوسیستم استارتاپی در شهرمان ایجاد کنیم. برای ساخت اکوسیستم استارتاپی پنج گام لازم است. این پنج گام عبارتند از:

گام اول) با هم‌فکری و همکاری آغاز به کار کنید. برای ساخت یک اکوسیستم استارتاپی تفکر سنتی کسب‌وکار را فراموش کنید. روی توانمندی‌های خود سرمایه‌گذاری کرده و از تخصص و هم‌فکری سایر شرکت‌ها و حتی رقبایتان برای هم‌افزایی و پیشرفت استفاده کنید.

گام دوم) نقشه کلی اکوسیستم استارتاپی خود را ترسیم کنید. این نقشه یک نمای کلی از اکوسیستم شما را نشان می‌دهد. جزئیات آن عبارتند از: فضاهای کار اشتراکی، رویدادهای شبکه‌ای، شبکه‌ها و گروه‌ها حرفه‌ای، شتاب‌دهنده‌ها و انکوباتورها، موسسات آموزشی، سازمان‌های دولتی و... برای ترسیم این نقشه می‌توانید از بوم اکوسیستم استارتاپی استفاده کنید.

گام سوم) شبکه‌سازی کنید. شبکه‌سازی مهم‌ترین گام در ایجاد اکوسیستم استارتاپی است. تعدادی از کارآفرینان را به یک دورهمی دعوت کنید. هدف از این مهمانی ایجاد یک فضای باز و صمیمی است تا در آن افراد ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند، ارتباط برقرار کنند، از فرصت‌های ایجاد شده در شهر خود مطلع شوند و از آن الهام بگیرند.

گام چهارم) با دولت همکاری کنید. دولت نقش اساسی در پشتیبانی از اکوسیستم شما خواهد داشت. فقط کافی است مزایای اکوسیستم استارتاپی را برای آن بیان کنید تا از بودجه و کمک آن در برگزاری رویدادها و اقدامات استفاده کنید.

گام پنجم) صادق باشید. از اکوسیستم استارتاپی خود مدینه فاضله نسازید. تمام توان خود را روی پیشرفت و انجام پروژه‌های اکوسیستم بگذارید و در نهایت اجازه دهید بازار در مورد محصولات و خدمات اکوسیستم قضاوت کند.

که در آموزش رایگان اکوسیستم استارتاپی این پنج گام بطورکامل توضیح دادیم.

درباره استاد

امیر عسگری

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

چرا باید در وبینار رایگان آشنایی با مقدمات اکوسیستم استارتاپی مکتب‌خونه شرکت کنیم؟
کسب‌وکار‌ها در دنیای پیچیده و متغیر امروز برای پیشرفت به شبکه‌سازی و هم‌فکری نیاز دارند. در واقع تفکر و رقابت سنتی امروزه هیچ جایگاهی ندارد و اکوسیستم استارتاپی نقش مهمی در موفقیت و ایجاد نوآوری در کسب‌وکارها و صنایع بازی می‌کند.

بنابراین ما در مکتب‌خونه بر آن شدیم تا طی یک وبینار آموزش رایگان اکوسیستم استارتاپی کلیت مفهوم اکوسیستم استارتاپی را برایتان شرح دهیم.

امیدواریم آموزش رایگان اکوسیستم استارتاپی برای شما مفید و کاربردی باشد.

poster
  
برگزار کننده:  بنیاد خوارزمی
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  1 سخنرانی
مجموع محتوای آموزشی:  2 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)