آموزش آلتیوم (Altium)

نرم افزار آلتیوم دیزاینر(Altium Designer) یا همان (PROTEL DXP) یکی قدرتمندترین و قدیمی‌ترین نرم افزار‌های طراحی برای پیاده‌سازی شماتیک در طراحی PCB، مدار‌های چاپی و مهندسی معکوس است که شامل ابزارهایی برای کلیه‌ی وظایف طراحی ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
3.4 (8 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  3 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:46 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

درباره دوره

نرم افزار آلتیوم دیزاینر(Altium Designer)  یا همان (PROTEL DXP) یکی قدرتمندترین و قدیمی‌ترین نرم افزار‌های طراحی برای پیاده‌سازی شماتیک در طراحی PCB، مدار‌های چاپی و مهندسی معکوس است که شامل ابزارهایی برای کلیه‌ی وظایف طراحی مدار از جمله طراحی شماتیک و طراحی HDL، شبیه‌سازی مدار، تجزیه‌وتحلیل یکپارچگی سیگنال، طراحی PCB و طراحی و توسعه سیستم تعبیه شده مبتنی بر FPGA است. این دوره آموزش آلتیوم دیزاینر برای آن دسته از دانشجویان و علاقه‌مندانی طراحی شده است که کار طراحی آن‌ها وابسته به این نرم افزار است.

اکثر شرکت‌های چاپ برد تنها خروجی‌های این نرم افزار را می‌پذیرند. به همین علت یادگیری این نرم افزار به‌تمامی افرادی که در هر زمینه‌ای از رشته‌ی آموزش مهندسی برق و الکترونیک و همچنین سخت‌افزار، چه به‌صورت دانشگاهی و چه تجربی فعالیت دارند، توصیه می‌شود.

مدارهای چاپی را می‌توان همان برق دانست به این دلیل که در همه وسایلی که به‌نوعی مربوط به برق است از بردهای مدار چاپی برای برقراری اتصال بین وسایل الکتریکی استفاده می‌کنند. استفاده از بردهای مدار چاپی سبب افزایش سرعت و دقت و آسانی در تولید، کاهش نویز ایجادشده، جلوگیری از خطاهای محیطی و انسانی و مزایای دیگر می‌گردد. این موارد سبب شده نه‌تنها در تولیدات با تیراژ بالا بلکه در محصولات نمونه نیز از مدارات چاپی استفاده شود. قبل از اینکه دوره آموزش آلتیوم دیزاینر معرفی شود ابتدا بهتر است کمی در رابطه با این نرم افزار توضیحاتی ارائه دهیم.

نرم افزار آلتیوم دیزاینر چیست؟

برای طراحی و ساخت بردهای مدار چاپی (PCB) نرم افزارهای متنوعی در بازار وجود دارد، نرم افزارهای Cadsoft eagle، Circuit maker،PCB Designer، Proteus  و ...، اما نرم افزار آلتیوم دیزاینرقوی‌ترین نرم افزاری است که دارای توانایی‌های خیلی زیادی در بستر طراحی و شبیه‌سازی نقشه‌ها، ساخت المان‌های گوناگون، مسیریابی به‌صورت دستی و خودکار فیبرهای مدار چاپی، محیط‌های سه‌بعدی و غیره است. همچنین این نرم افزار قابلیت پشتیبانی از طرح‌های چند شبکه‌ای، شبیه‌سازی آن سازگار با نرم افزارهای مشابه مانند Proteus، ترسیم طرح به‌صورت چندبعدی، ساخت و کامپایل Verilog VHDL با حاشیه‌نویس بازگشتی زمانی، انتقال دوطرفه برای شماتیک و ساخت کتابخانه ORCAD و واردکردن فایل‌های PCB این نرم افزار و غیره را دارد. محیط طراحی PCB به خاطر کتابخانه‌های کامل درون آن شهرت دارد که این خصوصیت موجب راحتی و سهولت بیشتر برای طراحان می‌شود. در این نرم افزار امکان شبیه‌سازی و کد نویسی FPGA ها نیز وجود دارد که در دوره آموزش آلتیوم دیزاینر به این جزئیات پرداخته شده است.

 نرم افزار آلتیوم دیزاینر دارای کامل‌ترین و بدون نقص‌ترین کتابخانه‌ها بوده که شامل قطعات و المان‌های الکتریکی و الکترونیک صنعتی است که باعث می‌گردد کاربران قادر به طراحی مدارهای موردنظر به ساده‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن باشند. امروزه تقریباً تمام شرکت‌های چاپ کننده فیبر‌های مدار چاپی با فایل‌های pcb نرم افزار آلتیوم دیزاینر کار می‌کنند و اکثر مهندس طراح برد الکترونیکی را به این نرم افزار مسلط هستند.

همچنین این نرم افزار از تکنولوژی هوش مصنوعی بسیار پیچیده‌ای برای تحلیل و آنالیز مدارها استفاده می‌کند و به طراحان مدار این امکان را می‌دهد مدل خود را در محیطی کاملاً واقع‌گرایانه تحلیل و به رفع مشکلات آن بپردازند. ارتباط مستمر و تعاملی میان طرح شماتیک، BCB، کدهای نوشته‌شده، الگوی شبیه‌سازی و غیره از جمله ویژگی‌های برجسته این نرم افزار است که قرار است در دوره آموزش آلتیوم دیزاینر پوشش داده شوند.

برخی از ویژگی های نرم افزار آلتیوم دیزاینر

  • شبیه‌سازی مدارهای الکترونیکی آنالوگ و تحلیل اسپایس آن‌ها
  • طراحی شماتیک مدارهای چاپی به‌صورت کاملاً حرفه‌ای
  • ایجاد شماتیک‌های چندصفحه‌ای و طراحی PCB با شکل‌های مختلف
  • برخورداری از کتابخانه کامل و گسترده از قطعات ساده و مرکب الکترونیکی
  • امکان ساخت قطعات موردنظر و اضافه کردن آن‌ها به کتابخانه
  • پشتیبانی تمامی کمپانی‌ها‌ی سازنده‌ی فیبر مدار چاپی از خروجی نرم افزار
  • قابلیت گرفتن خروجی سه‌بعدی از مدارها با فرمت‌های PDF،CAD،PCB و …
  • امکان برنامه‌نویسی به زبان‌های C, Bascom, VHDL, Verilog برای تراشه‌های FPGA
  • پشتیبانی کامل از زبان برنامه‌نویسی ++C
  • دارای تکنولوژی هوش مصنوعی بسیار پیچیده برای تحلیل و آنالیز مدارها
  • برخورداری از طرح‌ها و رده‌های مکانیکی و الکترومکانیکی متنوع
  • گرفتن خروجی از مدل سه‌بعدی قطعه در قالب ویدیو
  • قابلیت ایجاد توضیحات در مورد قطعات و نحوه کار آن‌ها و ایجاد لینک‌های دستوری
  • دارای ابزارهای کامل و قدرتمند در یک سیستم واحد و یکپارچه
  • ارائه گزارش‌های کامل و بخش به بخش از روند ساخت و آنالیز مدار
  • امکان طراحی بردهای انعطاف‌پذیر Flex و Rigid-Flex
  • قابلیت ساخت ماژول برای نرم افزار و گسترش آن
  • پشتیبانی از فرمت‌های مختلفی نرم افزارهای طراحی برد مدارهای الکترونیکی
  • پشتیبانی از تمام کمپانی‌های سازنده فیبر مدار چاپی
  • عدم نیاز به ابزارهای جانبی نظیر کامپایلر و شبیه‌ساز

نحوه کار با نرم افزار آلتیوم دیزاینر

طراحی PCB در نرم افزار آلتیوم دیزاینر (Altium Designer) در قالب یک پروژه صورت می‌گیرد. یک پروژه شامل فایل‌های شماتیک و PCB است. برای ایجاد پروژه‌های جدید ابتدا باید PCB Project را انتخاب کنید.

پس از انتخاب گزینه PCB Project پروژه‌های جدید ایجادشده است و باید با نام دلخواه در مسیر موردنظر ذخیره کنید. این فایل با پسوند.PrjPcb ذخیره می‌گردد.

ایجاد سند شماتیک در نرم افزار آلتیوم دیزاینر

برای ایجاد سند شماتیک مداری که قصد دارید برای آن PCB (فیبر مدار چاپی) بسازید باید مسیر زیر را دنبال کنید:

  • سند شماتیک ایجادشده باید دقیقاً در همان محل پروژه مربوطه ذخیره گردد، می‌توان هر نام دلخواهی بر روی آن قرارداد .
  •  تنظیمات صفحه سند شماتیک در نرم افزار آلتیوم دیزاینر (Altium Designer) 
  • برای تنظیمات صفحه سند شماتیک از آدرس زیر document option را انتخاب کنید. 

تنظیمات اصلی با شماره‌های یک تا چهار مشخص شده است که به شرح زیر است.

  • یک: تنظیمات عمودی یا افقی بودن صفحه
  • دو: تنظیمات رنگ صفحه و چارچوب صفحه
  • سه: تنظیمات خطوط راهنما و مقیاس آن‌ها
  • چهار: تنظیمات سایز صفحه بهتر است A4 یا A3 انتخاب شود تا درصورتی‌که نیاز به پرینت از آن داشتید با مشکل مواجه نشوید.

در دوره آموزش آلتیوم دیزاینر این جزئیات به‌خوبی پوشش داده شده است و کاربر با استفاده از محتوای دوره قادر خواهد بود به‌صورت کامل پروژه‌های خود را راه‌اندازی کند.

دوره آموزش آلتیوم دیزاینر

نرم افزار آلتیوم دیزاینر (Altium Designer) یا همان (PROTEL DXP) یکی قدرتمندترین و قدیمی‌ترین نرم افزار‌های طراحی برای پیاده‌سازی شماتیک در طراحی PCB، مدار‌های چاپی و مهندسی معکوس است و نرم افزاری بسیار ضروری به‌حساب می‌آید.

به همین علت یادگیری این نرم افزار به‌تمامی افرادی که در هر زمینه‌ای از رشته‌ی برق و الکترونیک و همچنین سخت‌افزار، چه به‌صورت دانشگاهی و چه تجربی فعالیت دارند، توصیه می‌شود. دوره آموزش آلتیوم دیزاینر مکتب خونه یکی از بهترین دوره‌های آموزشی برای این نرم افزار است که در سه جلسه آموزشی نحوه کار با این نرم افزار را به دانشجویان دوره آموزش می‌دهد. در این دوره آموزش آلتیوم دیزاینر قدم‌به‌قدم پیاده‌سازی یک پروژه در نرم افزار شبیه‌سازی می‌شود و دانشجو قادر خواهد بود با استفاده از آن پروژه‌های خود را پیاده‌سازی کند.

دوره آموزش آلتیوم دیزاینر برای چه کسانی مناسب است؟

دوره آموزش آلتیوم دیزاینر برای تمام دانشجویانی که در رشته‌های برق و الکترونیک مشغول به تحصیل هستند توصیه می‌شود زیرا بیشتر پروژه‌های دوران دانشجویی در این نرم افزار قابلیت پیاده‌سازی را دارند. همچنین این دوره برای افرادی که علاقه‌مند به مباحث و الکترونیک هستند نیز توصیه می‌شود.

مباحث دوره آموزش آلتیوم دیزاینر

مباحثی که در دوره آموزش آلتیوم دیزاینر مورد پوشش واقع‌شده‌اند، عبارت‌اند از:

  • معرفی محیط برنامه و طراحی یک مدار ساده
  • جلسه دوم - ادامه‌ی طراحی برد مرتبط با یک مدار ساده
  • جلسه سوم - نحوه‌ی ساخت بردهای دارای المان‌های smd و آموزش ساخت المان‌های دلخواه و ایجاد کتابخانه‌ی مرتبط با آن‌ها

 

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher متین برکتین

متین برکتین دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی مهندسی برق (گرایش الکترونیک) در دانشگاه صنعتی شریف است. وی به فعالیت در زمینه‌ی بیوالکترونیک، بیوسنسورها و طراحی مدارهای آنالوگ علاقه دارد.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-12-21
با تشکر از مکتب خونه و مدرس این دوره لحن مدرس و صدای واضح و فن بیان در خوب بودن یک ویدیو آموزشی بسیار حائز اهمیت است، که از این لحاظ خیلی خوب بود و آدم رو خسته نمیکرد یا حالت یکنواخت نداشت. مطالب هم خوب و به اندازه بود، ممنونم
محمد مهدی سعیدی 1402-12-03
با تشکر از مجموعه مکتب خونه و مدرس، این دوره مقدماتی هست و برای شروع خوبه
محمدرضا رضاپور 1402-10-26
ورژن برنامه ای که تدریس می شود بسیار قدیمی است و عملا به درد نمیخورد. سوای از این لحن مدرس خوب است و خوب تدریس میکند.
1399-09-29
ورژن13 داره آموزش داده میشه و خیلی قدیمیه

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

ابزارهای چیدمان در بهترین نرم افزار طراحی مدار الکترونیکی | آلتیوم

همه‌چیز در ابتدا با قسمت‌هایی در ویرایشگر شماتیک (نموداری برای نمایش عناصر یک سامانه‌) آغاز می‌شود و با انتخاب درست و به‌جای قطعات تکمیل خواهد شد. پنل Manufacturer Part Search و یک سیستم اتومات مدیریت است و به‌راحتی می‌توانید همه‌چیز را با تغییر و شخصی‌سازی قوانین طراحی تنظیم و کارها را مدیریت کنید.

پس از انتخاب اجزای شماتیک خود، ویژگی ضبط شماتیک آلتیوم دیزاینر در ویرایشگر شماتیک در دسترس قرار می‌گیرد که کار را آسان‌تر می‌کند. آلتیوم دیزاینر تمام ویژگی‌های طراحی شماتیک موردنیاز شما را در کنار استفاده از ابزارهای چیدمان در سطح جهانی ارائه می‌دهد

آلتیوم دیزاینر دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌های قرارگیری اجزا است و هنگامی‌که می‌خواهید طرح اولیه PCB را با ابزار ضبط شماتیک ایجاد ‌کنید، به ایجاد طرح برد مدار کمک می‌کند. آلتیوم دیزاینر طی سال‌های زیادی اصلاح و بهینه‌سازی شده است تا با ارائه ویژگی‌های مختلف مسیریابی، به شما در مسیریابی پیچیده کمک کند. اگر می‌خواهید برد مدار شما در محیط موردنظر خود عملکرد بهتری داشته باشد، باید شبیه‌سازی رفتار سیگنال را قبل و بعد از طرح‌بندی در برد مدار خود انجام دهید.

آلتیوم دیزاینر دارای شبیه‌سازهای قبل و بعد از طرح‌بندی است. در ویرایشگر شماتیک، یک شبیه‌ساز مبتنی بر SPICE خواهید یافت که به شما در بررسی عملکرد طراحی مدار و رفتار سیگنال کمک زیادی می‌کند. زمانی که از ویژگی‌های شماتیک و طرح‌بندی برد مدار استفاده می‌کنید، می‌توانید شبیه‌سازی‌های یکپارچگی سیگنال را مستقیماً از داده‌های طراحی خود اجرا کنید؛ همچنین می‌توانید نحوه توزیع قدرت در اطراف برد خود را با آنالیزور شبکه تحویل قدرت PDN شبیه‌سازی کنید. برای این کارها نیازی به شبیه‌ساز خارجی ندارید و می‌توانید همه این ویژگی‌ها را در آلتیوم پیدا کنید.

به‌راحتی می‌توانید به ابزارهای شبیه‌سازی SPICE در ویرایشگر شماتیک آلتیوم دیزاینر دسترسی پیدا کنید. لازم نیست طرح خود را به یک ابزار شبیه‌سازی مدار خارجی ارسال کنید.

قابلیت‌های جدید نرم افزار آلتیوم دیزاینر

  • پشتیبانی از کاپموننت‌های جاسازی شده
  • بهبود در طراحی برد
  • بهبود مدیریت لایه‌های انباشته
  • پشتیبانی از طراحی با انعطاف‌پذیری بالا
  • و غیره

قابلیت‌های اصلی نرم افزار Altium Designer

  • طراحی برد
  • مدیریت هوشمند داده‌ها
  • طراحی محتویات
  • طراحی راحت
  • نمونه‌سازی سریع
  • قابلیت نصب افزونه

بازار کار نرم افزار آلتیوم دیزاینر 

امروزه شرکت‌های بسیاری اعم از داخلی و خارجی نیازمند مهندسانی توانمند و مسلط به طراحی برد مدار چاپی (PCB) هستند تا بتوانند با ایده پردازی و بهبود نقشه‌کشی و جای گذاری صحیح و مناسب قطعات در عین افزایش ایمنی مدار، نویز پذیری قطعات را کمتر کرده و عملکرد سیستم را بهبود بخشند. همچنین شرکت‌ها به دنبال طراحانی هستند که بتوانند با استفاده از ابزار‌های این نرم افزار نیاز به قطعات الکترونیکی را در مدار کاهش داده و باعث کاهش هزینه‌ها شوند. با استفاده از دوره آموزش آلتیوم دیزاینر این امکان برای متقاضیان فراهم است که به این نرم افزار تسلط پیدا کنند و با آن وارد بازار کار شوند.

وظایف متخصصان آلتیوم دیزاینر

افراد می‌توانند در شرکت‌های خصوصی استخدام شده و شروع به فعالیت در زمینه طراحی برد مدار چاپی کنند و حقوقی بین ۷ تا ۱۲ میلیون تومان دریافت کنند. همچنین افراد متخصص آلتیوم دیزاینر به‌صورت مستقل کار کنند و به‌صورت پروژه‌ای به انجام طراحی pcb در آلتیوم دیزاینر پرداخته و از درآمد بسیار خوبی برخوردار باشند.

سایت‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارند که پروژه‌های موردنیاز کارفرمایان را با موضوع پروژه قرار داده و برنامه نویسان می‌توانند بسته به توانایی خود این پروژه‌ها را انتخاب و انجام دهند.

آلتیوم پرکاربردترین و محبوب‌ترین نرم افزار در زمینه طراحی برد مدار چاپی در سطح جهانی است و علتی که سبب این موضوع شده این است که صرف‌نظر از اینکه چه سطحی از فناوری طراحی را ایجاد می‌کنید، آلتیوم دارای بهترین طراحی شماتیک و ابزارهای ضبط شماتیک برای وسایل الکترونیکی پیچیده را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آلتیوم سبب می‌شود که با اطمینان خاطر و با عملکردی بسیار عالی طراحی خود را انجام بدهید. این نرم افزار طراحی یک برد پیچیده را برای شما آسانتر می‌کند و به کمک آن می‌توانید شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهترین طرح را ارائه داده دهید و بتوانید محصولی عالی تولید نمایید.

اگر به فکر یادگیری آلتیوم دیزاینر هستید و می‌خواهید با آن وارد بازار کار شوید، هم‌اکنون دوره آموزش آلتیوم دیزاینر بهترین نقطه شروع برای شما خواهد بود.

 دوره‌های مرتبط:

صفحات پربازدید
poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  3 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:46 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)