آموزش رایگان ذخیره‌سازی انرژی

poster
پیش‌نمایش دوره

درس ذخیره‌سازی انرژی یکی از دروس مهم و کاربردی در رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی انرژی، مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر و مهندسی مدیریت انرژی الکتریکی است. این درس به بررسی روش‌ها، فناوری‌ها و دستگاه‌هایی که ... ادامه

   در حال انتشار
4 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  14 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  16 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آشنایی با اهمیت و انواع فناوری‌های تبدیل و ذخیره‌سازی انرژی

 آشنایی با حوزه کاربرد هر فناوری

 آشنایی با معیارهای ارزیابی و سنجش کیفیت عملکرد سامانه ذخیره‌ساز

 تسلط بر مدلسازی و طراحی ذخیره‌سازهای مختلف

پیش‌نیاز‌ها

این دوره به نحوی تهیه و تدوین شده است که مباحث آن به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شوند و مخاطبان دوره بتوانند به‌سادگی متوجه موضوعات مطرح شده شوند. به همین جهت برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیاز به خصوصی وجود ندارد و افراد با هر سطحی از آگاهی و تحصیلات می‌توانند از مباحث این دوره نهایت استفاده را داشته باشند.

درباره دوره

درس ذخیره‌سازی انرژی یکی از دروس مهم و کاربردی در رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی انرژی، مهندسی انرژی‌های تجدیدپذیر و مهندسی مدیریت انرژی الکتریکی است. این درس به بررسی روش‌ها، فناوری‌ها و دستگاه‌هایی که برای ذخیره‌سازی انرژی استفاده می‌شوند، می‌پردازد.

ذخیره‌سازی، کلید حل مشکل عدم همزمانی تولید انرژی و تقاضای مصرفی است. با توجه به گسترش سامانه‌های انرژی تجدیدپذیر و نوسانی بودن مقدار تولید انرژی در این سامانه‌ها، اهمیت موضوع ذخیره‌سازی انرژی دوچندان گردیده است. 

چه موضوعاتی در این درس مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

انواع کلی ذخیره‌سازهای انرژی: این شامل ذخیره‌سازی انرژی در انواع مختلف از جمله الکتریکی، مکانیکی، شیمیایی، حرارتی و... می‌شود.

فناوری‌های ذخیره‌سازی باتری: با پیشرفت فناوری، باتری‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های ذخیره‌سازی انرژی مطرح هستند. در این زمینه‌‌، از باتری‌های سرب اسیدی و لیتیوم-یونی تا باتری‌های جدید و نوظهور مانند باتری‌های جریانی و فلز-هوا، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فناوری‌های ذخیره‌سازی سرما: به منظور پیک‌سایی شبکه برق سراسری و کاهش هزینه برق مصرفی، استفاده از ذخیره‌سازهای سرما مورد توجه می‌باشد. در این زمینه فناوریهای ذخیره یخ روی کویل، نمک یوتکتیک،  یخ کپسولی، دوغاب یخ، یخ‌سازی مستقیم و ذخیره‌سازی آب سرد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فناوری‌های ذخیره‌سازی گرمایشی: این روش شامل استفاده از گرما به عنوان یک شکل از انرژی ذخیره‌سازی شده است. این فرآیند ممکن است شامل استفاده از مواد تغییرفازدهنده، موادی مانند سنگ‌های حرارتی، آب، یا مواد دیگر با قابلیت ذخیره‌سازی بالا باشد. 

فناوری‌های ذخیره‌سازی هیدروژن: این فناوری شامل تولید، ذخیره  و استفاده از هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی است. در این زمینه آشنایی با روشهای ذخیره بصورت گاز، مایع و ذخیره بصورت جذب روی سطح و درون ماده صورت می‌گیرد.

فناوری‌ فلایویل (Flywheel) : فلایویل یک سیستم ذخیره‌سازی انرژی مکانیکی است که از طریق چرخش یک جرم به سرعت بالا انرژی را ذخیره می‌کند. این سیستم انرژی را به شکل جنبش چرخشی در جرم فلایویل ذخیره می‌کند. سپس این انرژی می‌تواند با کم کردن سرعت چرخش فلایویل به صورت الکتریکی یا مکانیکی بازیابی شود. در این بخش روابط و مفاهیم مرتبط و فناوری‌های نوین توسعه یافته معرفی می‌گردد.

فناوری‌های ذخیره‌سازی هوای فشرده: در این فرآیند، انرژی به صورت مکانیکی برای فشرده کردن هوا استفاده می‌شود و سپس این انرژی می‌تواند با رهایش هوا به سیستم، آزاد شود. در این زمینه به روشهای ذخیره در ابعاد بزرگ و در مخازن مصنوعی اشاره می‌گردد.

فناوری‌های ذخیره‌سازی ابرخازن و  ذخیره انرژی مغناطیسی در ابررساناها: در این فناوری‌ها نسبت به باتری مقدار کمتری انرژی  ذخیره‌میشود در عوض سرعت شارژ و تخلیه بسیار بالاتر است. در مورد اصول کار، انواع و حوزه‌های کاربرد هر یک از این فناوری‌ها مطالبیارائه خواهد شد.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher حمید جان نثاری لادانی

دکتر حمید جان نثاری لادانی استادیار دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی و دانش آموخته مهندسی مکانیک در مقطع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه صنعتی اصفهان و دارای سابقه پژوهشی در زمینه های زیر می‌باشند:

  • باتری‌ها: رفتار حرارتی، سازوکار کاهش عمر، سامانه‌های مدیریت و کنترل، تجزیه و تحلیل اقتصادی
  • ذخیره سازی انرژی حرارتی و برودتی (PCM، ذخیره یخ، …)
  • سامانه‌های خورشیدی (کلکتور، PV و PVT )
  • خنک‌کاری سامانه‌های الکترونیکی
  • روش‌های هوشمند مصنوعی (شبکه عصبی، مجموعه‌های فازی، منطق فازی و کنترل فازی و الگوریتم ژنتیک)

 

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.
poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  دانشگاه شهید بهشتی
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  14 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  16 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)