آموزش رایگان Sqlite در پایتون

poster
پیش‌نمایش دوره

SQLite نوعی کتابخانه پایگاه داده جاسازی شده به‌حساب می‌آید که به زبان C نوشته شده است. دوره آموزش SQLite پایتون در مکتب خونه با هدف آموزش این نوع پایگاه داده تهیه و تدوین شده که ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
4.4 (18 رای)
 رایگان
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  11 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:21 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)

آنچه در این دوره می‌آموزیم:

 آموزش SQLite

 آموزش کار با دیتابیس SQLite

 آموزش نصب SQLite

 آموزش پروژه محور SQLite

پیش‌نیاز‌ها

پیش‌نیازهای لازم برای فراگیری دوره آموزش رایگان Sqlite در پایتون چیست؟

دوره آموزش SQLite پایتون به طور کامل کار ساختار پایگاه داده، چگونگی اتصال به آن و همچنین انجام عملیات‌های مختلف را به شما آموزش می‌دهد؛ بنابراین برای شرکت در این دوره هیچ پیش‌نیازی تعریف نشده است. تنها برای کار با sqlite در پایتون بهتر است با برنامه‌نویسی مقدماتی پایتون آشنا باشید.

سرفصل‌های دوره آموزش رایگان Sqlite در پایتون

فصل اول: آشنایی با دیتابیس

در این فصل شما با پایگاه‌داده و ضرورت استفاده از آن‌ها آشنا می‌شوید. یکی از پایگاه داده‌های مهمی که در پایتون استفاده می‌شود، sqlite نام دارد. آشنایی با این پایگاه‌داده معمولاً برای افراد مبتدی و کسانی که پروژه‌های سبک می‌نویسند، بسیار مفید است. در این فصل علاوه بر کار با sqlite در پایتون، با ابزار جدید و قدرتمند DB Browser که برای مدیریت پایگاه‌داده استفاده می‌شود، آشنا خواهید شد.

  مقدمه‌ای بر پایگاه داده
مشاهده
"09:10  
  sqlite چیست؟
مشاهده
"07:21  
  آشنایی با DB Browser
مشاهده
"04:07  
فصل دوم: شروع کار با sqlite

برای کار با sqlite در پایتون ابتدا باید این ماژول را وارد کرده و بعد از ایجاد اتصال دستورات SQL را اجرا کنید. پس از اتمام کار با sqlite باید بتوانید اتصال را ببندید. در این فصل چگونگی اتصال و قطع آن به شما آموزش داده می‌شود. همچنین در این فصل چگونگی ایجاد یک پایگاه‌داده موقت را به شما آموزش می‌دهیم.

اکنون باید بتوانید از داده‌های داخل دیتابیس استفاده کنید و آن‌ها را نمایش دهید. cursor یا مکان‌نما همان شیء‌ای است که این کار را برای شما انجام می‌دهد. در انتهای این فصل چگونگی ایجاد و استفاده از مکان‌نما به شما آموزش داده می‌شود.

  ایجاد ارتباط با دیتا بیس
"06:53  
  ساخت دیتابیس
"04:54  
  ایجاد cursor
"04:45  
فصل سوم: ایجاد جدول و Query

همان‌طور که می‌دانید دیتابیس از جدول‌هایی تشکیل شده است که درون هر سلول آن داده‌هایی قرار می‌گیرند. طریقه ساخت این جدول‌ها، واردکردن داده به آن‌ها، به‌روزرسانی و انتخاب یک داده خاص در این فصل به شما آموزش داده خواهد شد. یکی از دستورات پرکاربردی که در پایگاه‌داده استفاده می‌شود، دستور executemany است. با کمک این دستور شما می‌توانید داده‌ها را در چندین ردیف به‌صورت هم‌زمان درج کنید. کار با این دستور را در این فصل می‌آموزید.

  ساخت جدول
"07:07  
  درج در جدول
"15:27  
  بروزرسانی داده
"06:20  
  انتخاب داده
"08:14  
  درج چندیدن داده
"07:02  

درباره دوره

SQLite نوعی کتابخانه پایگاه داده جاسازی شده به‌حساب می‌آید که به زبان C نوشته شده است. دوره آموزش SQLite پایتون در مکتب خونه با هدف آموزش این نوع پایگاه داده تهیه و تدوین شده که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

احتمال دارد شما از قبل با سایر فناوری‌های پایگاه داده مانند MySQL یا PostgreSQL آشنا باشید. این‌ها از رویکرد کلاینت - سرور استفاده می‌کنند. پایگاه داده به‌عنوان یک سرور نصب می‌شود و سپس از یک کلاینت برای اتصال به آن استفاده می‌شود. SQLite متفاوت است. به‌عنوان یک پایگاه داده تعبیه شده شناخته می‌شود، زیرا در یک برنامه به‌عنوان یک کتابخانه گنجانده شده است. همه داده‌ها در یک فایل ذخیره می‌شوند و معمولاً با پسوند db هستند که در آن شما عملکردهایی دارید که به شما اجازه می‌دهد دستورات پایگاه داده SQL را اجرا کنید یا هر عملیات دیگری را در پایگاه داده انجام دهید.

کاربرد دوره آموزش رایگان Sqlite در پایتون چیست؟

دوره آموزش SQLite پایتون کار با دیتا بیس در پایتون و نحوه استفاده از آن در پایتون برای ساخت هر نوع پرس‌وجویی را به شما آموزش می‌دهد. پایگاه‌های داده برای سازمان‌دهی به داده‌ها و اطلاعات، دسترسی آسان به آن‌ها و همچنین مدیریتشان ایجاد شده‌اند.

در پایگاه داده، داده‌ها به‌صورت جدول‌هایی با ستون و ردیف‌های مشخص سازمان‌دهی می‌شوند. بعضی از نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها و پروژه‌ها بر اساس داده‌هایی کار می‌کنند. استفاده از پایگاه داده برای نظم دادن به این داده‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. با آموزش رایگان sqlite در پایتون شما می‌توانید جدول بسازید، داده‌ها را به آن اضافه کرده و آن‌ها را بازیابی کنید. در نهایت هم می‌توانید عملیات مورد نظر خود را روی آن انجام دهید.

پایگاه داده sqlite همان‌طور که از نامش پیداست، یک پایگاه داده سبک برای پروژه‌های نه‌چندان سنگین به‌حساب می‌آید. یکی از ویژگی‌های این پایگاه داده serverless بودن است؛ این بدان معناست که برای کار با sqlite در پایتون به هیچ سروری احتیاج ندارید. در این دوره بیشتر با پایگاه داده sqlite و ویژگی‌های آن آشنا می‌شوید.

هدف از یادگیری دوره آموزش رایگان Sqlite در پایتون چیست؟

هدف از یادگیری دوره آموزش SQLite این است که شما به طور کامل با ساختار پایگاه داده آشنا شوید و بتوانید از آن در برنامه‌نویسی پایتون خود استفاده کنید.

دوره آموزش Sqlite در پایتون مناسب چه کسانی است؟

دوره آموزش SQLite در پایتون برای افراد زیر مناسب است:

  • مبتدیانی که کار با پایگاه داده را به‌تازگی شروع کرده‌اند.
  • برنامه‌نویسان پایتونی که پروژه‌های سبک می‌نویسند.
  • کسانی که برای اپلیکیشن، سایت یا برنامه خود نیاز به دیتابیس دارند.
  • کسانی که با داده‌های زیادی سروکار دارند و می‌خواهند به آن‌ها نظم دهند.

بعد از فراگیری دوره آموزش رایگان Sqlite در پایتون چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟

افراد بعد از گذراندن دوره مهارت‌های زیر را کسب خواهند کرد:

  • ایجاد صفر تا صد یک پایگاه داده
  • ایجاد ارتباط پایگاه داده با پروژه
  • آشنایی و کار با ابزار قدرتمند DB Browser
  • ایجاد یک پایگاه داده موقتی در حافظه
  • درج، آپدیت، ویرایش و حذف داده‌ها در پایگاه داده

سرفصل‌های دوره آموزش  Sqlite در پایتون چیست؟

دوره آموزش رایگان SQLite پایتون ابتدا شما را با ساختار کلی پایگاه داده‌ها، چگونگی عملکردشان و ضرورت استفاده از آن‌ها آشنا می‌کند و سپس به معرفی پایگاه داده SQLite در پایتون می‌پردازد. در این دوره شما می‌توانید تمام عملیات‌های مهمی را که در پایگاه داده‌ها انجام می‌شود، به‌خوبی یاد بگیرید.

پیش‌نیازهای یادگیری SQLite

برای شرکت در دوره آموزش SQLite پایتون پیش‌نیازهای زیر لازم است:

  • درک اولیه زبان برنامه‌نویسی پایتون.
  • درک اولیه از نحوه عملکرد کوئری‌های SQL.
  • مرورگر DB برای SQLite

آنچه در این دوره آموزش SQLite پایتون یاد خواهید گرفت؟

در این دوره آموزش SQLite پایتون شما یاد خواهید گرفت که:

  • SQLite را نصب کنید.
  • SQLite را با پایتون وصل کنید.
  • جداول ایجاد کنید.
  • پرس‌وجوهای رایج پایگاه داده را با برنامه پایتون انجام دهید.
  • کار با انواع داده با استفاده از متدهای مختلف
  • بررسی وجود یک جدول و انجام اعمال مختلف روی آن
  • و بسیاری از اعمال دیگر

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher علی بیگدلی

علی بیگدلی فارغ‌التحصیل مهندسی فناوری اطلاعات و دانش‌آموخته‌ی رشته هوش مصنوعی و رباتیک است. علاقه ایشان به دنیای هوش مصنوعی و ارتباطات دنیای IOT باعث شد که به روند تلفیق این دو بستر بپردازد. به‌طوری‌که اساس تحصیل، کار و پیشرفت وی قرار گرفت.

بیش از 5 سال سابقه برنامه‌نویسی و توانایی وی در حوزه شبکه و ارتباطات روند کار را برایش تسهیل کرد به شکلی که امروز به‌عنوان مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت Mantranic در فنلاند قرار گرفته و در بسیاری از پروژه‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کند. زبان‌های پایتون، C++/C و Arduino از تخصص‌های وی در برنامه‌نویسی به شمار می‌آید.

ایشان از سال 96 تیمی با نام ICC-ARIA را بنیان‌گذاری کرد که اهدافشان تدریس تخصص‌های مختلف در حوزه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را شامل می‌شود که در این حوزه طراحی‌های Backend و فریم‌ورکی چون Django نقش بسزایی را ایفا می‌کند. ایده‌پردازی و تبدیل یک ایده به محصول و مهندسی معکوس محصولات از توانایی‌های بالقوه وی به شمار می‌رود.

مشاهده پروفایل و دوره‌‌های استاد

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.
1402-12-21
برا شروع خوب بود
امیرعباس اسماعیلی 1402-11-02
درود بر شما  به عقیده من دوره بسیار خوبی بود و اهداف من رو نسبت به آشنائ با sqlite پوشش داد.  به نظر من دوره پایتون مقدماتی پیشنیاز این دوره می‌باشد . با تشکر از زحمات شما
یونس ویسی 1401-11-09
سلام.لطفا لطفا لطفا به این دوره مدرک هم اضافه کنید خیلی دوره خوبیه
مکتب‌خونه
یونس عزیز؛ ضمن تشکر از همراهی و حسن نظر شما، متاسفانه دوره های رایگان فاقد گواهی نامه می باشند.
1401-06-19
دوره خوبی بود ممنون
پوریا فلاحت پیشه 1400-06-20
دوره در حد معرفیه چیزهای کاربردیه دیگه. خوب بود متشکرم
رضا آقائی عباس آباد 1402-12-20
ممنون از مجموعه مکتبخونه و استاد دوره خیلی خوبی بود نیاز های من که می خواستم جنگو رو یاد بگیرم برطرف کرد
مهدی سربازی 1402-11-27
فصل اول و دومش خیلی خوب بود اما متاسفانه فصل سوم رو مبهم توضیح داده مثلا sql نویسی ها رو فقط کپی پیست میکنه تو این فصل در حالی که خیلی ساده میتونست تو یکی دو ویدیو اینم جمع کنه دیگه طرف خیالش راحت بشه همه چیو یاد گرفته
احسان فرضی 1402-10-09
با تشکر ،شاید میتوانست جامع تر باشد. و برای کسی که پایتون مقدماتی را کار کرده و آشنا باشد قابل فهم تر است
1401-11-20
سلام ممنون فقط ای کاش کاملتر بود.. شما که زحمت کشیدین
صبا شعبانی 1400-05-06
همه موارد خیلی با سرعت در مباحث گفته شده و به خوبی هر مورد باز نشده و خیلی جاها این جمله رو مدرس میگه که صرفا میخواستم این رو بهتون معرفی کنم!!! بهرحال برای کسیکه د حد مقدماتی پایتون رو اشنایی داره مناسب نیست دوره برای کسیکه تا حدی میتونه با پایتون کار کنه کاربردی هست.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا ممکن است که درسی ناقص ضبط شده باشد؟
ما همواره تلاش کرده­‌ایم که دروس را به طور کامل ضبط نماییم و در اختیار شما دوستان قرار دهیم. اما گاهی برخی ناهماهنگی ها سبب می شود که یک یا تعدادی از جلسات یک درس ضبط نشود. توضیح این گونه نواقص در توضیح درس­ ها آمده است.

سوالات پرتکرار

اگر لینک دانلود یا پخش ویدئو مشکل داشت چه باید کرد؟
در صورتی که با هر گونه مشکلی رو به رو شدید می توانید از طریق صفحه ارتباط با ما به ما اطلاع دهید تا ما سریعا مشکل را پیگیری و برطرف نماییم.

سوالات پرتکرار

آیا امکان دریافت فیلم های یک درس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود دارد؟
در حال حاضر امکان ارسال دروس به صورت سی دی یا دی وی دی وجود ندارد.

مقدمه‌ای بر SQLite

پایگاه‌های داده قابلیت‌های متعددی را ارائه می‌دهند که به‌وسیله آن‌ها می‌توان حجم زیادی از اطلاعات را به راحتی از طریق وب و ورودی و خروجی داده‌های با حجم بالا را روی یک فایل معمولی مانند یک فایل متنی مدیریت کرد. SQL یک زبان پرس‌وجو به‌حساب می‌آید و در پایگاه‌های داده بسیار محبوب است. بسیاری از وب‌سایت‌ها از MySQL استفاده می‌کنند. SQLite یک نسخه «سبک» است که روی نحو بسیار شبیه به SQL کار می‌کند.

SQLite یک موتور پایگاه داده SQL با دامنه عمومیو ویژگی‌های کامل، مستقل و باقابلیت اطمینان بالا است و در واقع SQLite پرکاربردترین موتور پایگاه داده در وب جهانی به‌حساب می‌آید. پایتون دارای کتابخانه‌ای برای دسترسی به پایگاه داده‌های SQLite به نام sqlite3 است که برای کار با این پایگاه داده در نظر گرفته شده‌اند و از نسخه 2.5 با بسته پایتون همراه شده است. ویژگی‌های SQLite به صوت موارد زیر هستند:

  • عدم وابستگی به سرور
  • خودکفا
  • بدون نیاز به پیکربندی
  • تراکنشی
  • پایگاه داده واحد

در دوره آموزش SQLite پایتون با این ویژگی‌ها آشنا خواهیم شد و با این حال اینجا نیز توضیحاتی ارائه می‌شود.

عدم وابستگی به سرور

به‌طورکلی، یک RDBMS مانند MySQL، PostgreSQL و غیره، برای کار کردن به یک فرآیند سرور جداگانه نیاز دارد. برنامه‌هایی که می‌خواهند به سرور پایگاه داده دسترسی پیدا کنند از پروتکل TCP/IP برای ارسال و دریافت درخواست استفاده می‌کنند و به آن معماری کلاینت/سرور می‌گویند.

SQLite برای اجرا به سرور نیاز ندارد. پایگاه داده SQLite به برنامه‌ای که به پایگاه داده دسترسی دارد پیوست می‌شود. پایگاه داده SQLite مستقیماً از فایل‌های پایگاه داده ذخیره شده روی دیسک می‌خواند و می‌نویسد و برنامه‌ها با آن پایگاه داده SQLite تعامل دارند.

خودکفا

SQLite مستقل است به این معنی که به هیچ‌گونه وابستگی خارجی مانند سیستم‌عامل یا کتابخانه خارجی نیاز ندارد. این ویژگی SQLite به ویژه در دستگاه‌های جاسازی شده مانند آیفون، تلفن‌های اندروید، کنسول‌های بازی، پخش‌کننده‌های رسانه‌ای و غیره کمک می‌کند.

 SQLite با استفاده از ANSI-C توسعه یافته و کد منبع به‌صورت یک sqlite3.c بزرگ و فایل هدر آن sqlite3.h موجود است. اگر کاربران می‌خواهند برنامه‌ای توسعه دهند که از SQLite استفاده می‌کند، فقط باید این فایل‌ها را در پروژه رها کنند و آن را با کد کامپایل کنند که در دوره آموزش SQLite پایتون به‌صورت عملی این کار آموزش داده خواهد شد.

بدون نیاز به پیکربندی

SQLite بدون پیکربندی است به این معنی که نیازی به راه‌اندازی یا مدیریت نیست. به دلیل معماری بدون سرور، لازم نیست SQLite را قبل از استفاده از آن نصب کنید. در SQLite هیچ فرآیند سروری وجود ندارد که نیاز به پیکربندی، شروع و توقف داشته باشد.

تراکنشی

پایگاه داده SQLite در پایتون به‌صورت Transactional است به این معنی که آن‌ها اتمی، سازگار، ایزوله و بادوام (ACID) بوده تمام تراکنش‌ها در SQLite کاملاً مطابق با ACID هستند. به‌عبارت‌دیگر، تمام تغییرات در یک تراکنش به طور کامل یا اصلاً انجام نمی‌شود، حتی زمانی که یک موقعیت غیرمنتظره مانند خرابی برنامه، قطع برق یا خرابی سیستم‌عامل رخ دهد.

پایگاه داده واحد

SQLite یک پایگاه داده واحد است به این معنی که به یک اتصال پایگاه داده اجازه می‌دهد تا به چندین فایل پایگاه داده به طور هم‌زمان دسترسی داشته باشد. این خصلت SQLite ویژگی‌های خوبی مانند پیوستن جداول در پایگاه‌های داده مختلف یا کپی کردن داده‌ها بین پایگاه‌های داده در یک دستور را به همراه دارند. SQLite همچنین از انواع پویا برای جداول استفاده می‌کند. این بدان معنی است که شما می‌توانید هر مقدار را در هر ستونی، صرف‌نظر از نوع داده، ذخیره کنید. در دوره آموزش SQLite پایتون ما در رابطه با انواع ویژگی، کاربرد و امکانات SQLite چیزهایی زیادی خواهیم آموخت.

ماژول SQLite

Python SQLite برای نشان دادن نحوه توسعه برنامه‌های پایگاه داده پایتون با پایگاه داده SQLite استفاده می‌شود. شما یاد خواهید گرفت که چگونه عملیات پایگاه داده SQLite را از پایتون انجام دهید. SQLite با اکثر کامپیوترها و دستگاه‌های تلفن همراه و مرورگرها داخلی عرضه می‌شود. ماژول رسمی sqlite3 پایتون به ما کمک می‌کند تا با پایگاه داده SQLite کارکنیم.

راه حل ذخیره‌سازی مبتنی بر فایل همچنین دسترسی هم‌زمان را فراهم می‌کند، به این معنی که چندین فرآیند یا رشته می‌توانند به یک پایگاه داده دسترسی داشته باشند.

مزایای SQLite چیست؟

در اینجا چند مزیت SQLite آورده شده است:

  • SQLite که در اکثر سیستم‌عامل‌های تلفن همراه، مانند Android و iOS گنجانده شده است. اگر می‌خواهید یک راه‌حل ذخیره‌سازی داده مستقل و بدون سرور داشته باشید، SQLite می‌تواند انتخابی عالی باشد.
  • به‌جای استفاده از فایل‌های عظیم CSV، می‌توانید از قدرت SQL استفاده کرده و تمام داده‌های خود را در یک پایگاه داده SQLite قرار دهید.
  • SQLite می‌تواند برای ذخیره داده‌های پیکربندی برنامه‌های شما استفاده شود. درواقع، SQLite تقریباً 35٪ سریع‌تر از یک سیستم مبتنی بر فایل مانند یک فایل پیکربندی است.

در دوره آموزش SQLite پایتون ما با مزایا و دلایل بیشتری برای انتخاب SQLite آشنا خواهیم شد.

معایب SQLite چیست؟

در کنار همه مزایا، SQLite معایبی نیز دارد، ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخلاف MySQL یا PostgreSQL، دیتابس SQLite فاقد قابلیت‌های چند کاربره است.
  • SQLite هنوز یک راه حل ذخیره‌سازی داده مبتنی بر فایل است، نه یک سرویس. شما نمی‌توانید آن را به‌عنوان یک فرآیند مدیریت کنید، نمی‌توانید آن را شروع یا متوقف کنید، یا مصرف منابع را مدیریت کنید.
  • SQLite یک موتور پایگاه داده منبع باز و ساده است که به شما امکان می‌دهد یک پایگاه داده رابطه‌ای ایجاد کرده و با آن تعامل داشته باشید. به‌طورکلی، بسیار سبک وزن بوده و تقریباً در تمام زبان‌های برنامه‌نویسی ازجمله پایتون قابل استفاده است.

چرا SQLite؟

ممکن است که برای کاربران سؤال باشد که چرا باید از SQLite با وجود فناوری‌های مشابه استفاده کرد؟ عمده دلایل استفاده از SQLite به‌صورت موارد زیر است:

  • ساده: SQLite به فرآیند تنظیم نیاز ندارد و نیازی به راه‌اندازی، توقف یا پیکربندی هیچ سروری برای کار روی آن نیست.
  • هم‌زمانی یا Concurrency: توانایی اجرای چندین پرس‌وجو یا دسترسی به چندین فایل پایگاه داده را به طور هم‌زمان در یک اتصال واحد می‌دهد.
  • قابلیت اطمینان: می‌تواند با هر فایل پایگاه داده و رشته‌های SQL که به طور مخرب طراحی شده‌اند روبرو شود.
  • کنترل: با استفاده از پرس‌وجوهای قدرتمند SQL می‌توان به محتوا دسترسی پیدا کرد و به‌روز کرد.
  • مقیاس‌پذیری: SQLite مقیاس‌پذیر است ولی تا زمانی که برای چند کاربر در موارد با دسترسی بالا به آن نیاز نداشته باشید.

سخن پایانی

دیتا بیس SQLite یکی از مهم‌ترین زبان‌های پرس‌وجو است که با ادغام آن با پایتون python شگفتی می‌آفریند و یادگیری آن برای هر فردی که به برنامه‌نویسی پایتون علاقه دارد بسیار ضروری به‌حساب می‌آید. اگر شما هم به فکر یادگیری SQLite هستید، هم‌اکنون با ثبت‌نام رایگان در دوره آموزش SQLite پایتون، اولین و مهم‌ترین قدم در این راه را بردارید. کار با SQLite بسیار ساده و در استفاده از پایتون برای اجرای کوئری‌ها بسیار شگفت‌انگیز عمل می‌کند. در دوره آموزش SQLite شما آموزش ساخت هر نوع پرس‌وجویی را یاد خواهید گرفت.

poster
پیش‌نمایش دوره
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذراندن دوره:  11 جلسه
مجموع محتوای آموزشی:  1:21 ساعت ویدئو
 (قابل دانلود می‌باشد)