آموزش صفر تا صد فناوری نانو - دوره مقدماتی

قرن بیست و یکم را می‌توان قرن شکوفایی فناوری نانو دانست. می‌توان گفت که قرن نانو در واقع مهم‌ترین دوران صنعت، قرن سلامتی، صرفه‌جویی و آرامش است. باید بدانید که نانو نه یک ماده و ... ادامه

برگزارکننده:  مکتب‌خونه  مکتب‌خونه
مدرس دوره:
هادی سردار آبادی
هادی سردار آبادی
5 (1 رای)
سطح: مقدماتی
 پلاس
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  10 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو - 1 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  7 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام

پیش‌نیاز‌ها

به شما توصیه می‌شود تا از دوره مقدماتی آموزش این دوره استفاده کنید. دوره مقدماتی آموزش این دوره باتوجه‌به سادگی و موجز بودن بیان مدرس این دوره، به شما کمک خواهد کرد تا درک مناسبی و البته مقدماتی درباره فناوری نانو به دست آورید. مشاهده دوره مقدماتی این دوره به تمام به علاقه‌مندان به حوزه‌ی نانو در هر سطح و دوره‌ای پیشنهاد می‌شود. می‌توان گفت این دوره مناسب کسانی است که به دلایل مختلف شخصی و کاری بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای قصد آشنایی با فناوری نانو را دارند. لازم به ذکر است که برای استفاده از دوره مقدماتی این دوره نیازی به پیش‌نیاز نخواهید داشت.

سرفصل‌های دوره آموزش صفر تا صد فناوری نانو - دوره مقدماتی

آموزش صفر تا صد فناوری نانو - دوره مقدماتی
  معرفی دوره
"15:26  
  ابعاد نانو
"30:29  
  تاریخچه نانو بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی پیش مدرن
"28:29  
  دنیای مدرن نانو
"28:30  
  نانو تکنولوژی در طبیعت - بخش اول
"18:46  
  نانو تکنولوژی در طبیعت - بخش دوم
"25:05  
  اثرات اندازه - بخش اول
"30:33  
  اثرات اندازه - بخش دوم
"29:51  
  مواد مغناطیسی - بخش اول
"22:00  
  مواد مغناطیسی - بخش دوم
"17:00  
  تغییر خواص مغناطیسی در ابعاد نانو
"13:02  
  استفاده از نانو ذرات سوپر پارامغناطیسی اکسید آهن به عنوان حاجب (کنتراست) در تکنیک MRI
"21:18  
  نانو زیست تقلیدی
"07:46  
  روش‌های ساخت نانو مواد
"22:38  
  روش‌های پایدارسازی نانو مواد
"31:53  
  سم‌شناسی نانو مواد
"27:03  
  زیست سازگاری و زیست تخریب‌پذیری
"22:18  
  روش‌های مشخصه‌یابی نانو مواد - بخش اول
"24:32  
  روش‌های مشخصه‌یابی نانو مواد - بخش دوم
"22:51  
  کاربردهای نانوزیست فناوری - بخش اول
"16:32  
  کاربردهای نانوزیست فناوری - بخش دوم
"31:18  
  دوره مقدماتی نانو زیست فناوری در یک نگاه - بخش اول
"21:28  
  دوره مقدماتی نانو زیست فناوری در یک نگاه - بخش دوم
"21:19  
  دوره مقدماتی نانو زیست فناوری در یک نگاه - بخش سوم
"21:48  
  کوئیز اول
 35%    
"19:00  
  کوئیز دوم
 35%    
"20:00  
  کوئیز سوم
 30%    
"20:00  

ویژگی‌های دوره

گواهی‌نامه مکتب‌خونه
گواهی‌نامه مکتب‌خونه

در صورت قبولی در دوره، گواهی نامه رسمی پایان دوره توسط مکتب‌خونه به اسم شما صادر شده و در اختیار شما قرار می گیرد.

مشاهده نمونه گواهینامه

ویژگی‌های دوره

خدمات منتورینگ
خدمات منتورینگ

خدمات منتورینگ به معنای برخورداری دانشجو از راهنما یا پشتیبان علمی در طول گذراندن دوره می‌باشد. این خدمات شامل پاسخگویی به سوالات آموزشی(در قالب تیکتینگ)، تصحیح آزمون یا پروژه های دوره و ارائه باز خورد موثر به دانشجو می‌باشد.

ویژگی‌های دوره

تمرین و آزمون
تمرین و آزمون

با قرار گرفتن تمرین ها و آزمون های مختلف در طول دوره، محیطی تعاملی فراهم شده است تا بهره گیری از محتوا و یادگیری بهتر و عمیق تر شود.

ویژگی‌های دوره

تالار گفتگو
تالار گفتگو

شما می توانید از طریق تالار گفتگو با دیگر دانشجویان دوره در ارتباط باشید، شبکه روابط حرفه ای خود را تقویت کنید یا سوالات مرتبط با دوره خود را از دیگر دانشجویان بپرسید.

ویژگی‌های دوره

تسهیل استخدام
تسهیل استخدام

در صورت قبولی در دوره، شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات آن در بخش دوره‌های آموزشی رزومه‌ساز «جاب ویژن»، تایید مهارت خود را در قالب اضافه شدن «مدال مهارت» به روزمه آنلاین خود دریافت نمایید. این مدال علاوه بر ایجاد تمایز در نمایش رزومه شما، باعث بالاتر قرار گرفتن آن در لیست انبوه رزومه‌های ارسالی به کارفرما شده و بدین ترتیب شانس شما را برای استخدام در سازمانهای موفق و پر متقاضی افزایش می‌دهد.

بررسی فرصت‌های شغلی

درباره دوره

قرن بیست و یکم را می‌توان قرن شکوفایی فناوری نانو دانست. می‌توان گفت که قرن نانو در واقع مهم‌ترین دوران صنعت، قرن سلامتی، صرفه‌جویی و آرامش است. باید بدانید که نانو نه یک ماده و نه یک جسم است، نانو در واقع یک مقیاس برای درک اندازه اجسام بسیار کوچک است. نانو معادل با یک میلیاردم متر است و اجسام در مقیاس نانو به‌اندازه‌ای کوچک هستند که دیده نمی‌شوند، اما باید بدانید فناوری نانو تأثیری بسیار بزرگ در زندگی انسان‌ها داشته‌اند. تک‌تک اتم‌ها مولکول‌ها در مقیاس نانو خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی متفاوت با خواص توده ماده است. جالب است بدانید که ذرات نانو در چنین مقیاس و مشخصه‌های منحصربه‌فردی موجب پیدایش دستاوردهای نوینی در علوم پزشکی و مهندسی شده‌اند.

به طور خلاصه فناوری نانوتکنولوژی لازم مهندسی مواد در ابعاد اتمی–مولکولی و ساخت موادی با خواص کاملاً متفاوت در ابعاد نانو است. تعریف دیگری نیز برای فناوری نانو وجود دارد، بر اساس این تعریف نانوتکنولوژی برای آرایش دادن و دست‌کاری اتم‌ها ساخت مواد موردنظر است. همان‌طور که گفته شد هر نانومتر معادل با یک میلیاردم متر است، لذا هر نانومتر در واقع فضایی به‌ اندازه چیدن ۵ الی ۱۰ اتم در کنار یکدیگر است. جالب است بدانید که مکعبی با ابعاد ۲.۵ نانومتر تقریباً معادل با ۱۰۰۰ اتم خواهد بود.

خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ماده در ابعاد نانو نسبت به خواص آن در ابعاد ماکرویی کاملاً متفاوت است. در مولکول‌های ماده در ابعاد نانو دارای انرژی بالایی را می‌توانند ایجاد کنند، به همین دلیل انرژی ایجاد شده در ابعاد نانو معجزه‌آسا نیز نامیده می‌شود. در آموزش دوره مقدماتی از صفر تا صد نانو سعی شده است تا شما مفاهیم مهم فناوری نانو را یاد بگیرید.

هدف از دوره آموزش مقدماتی از صفر تا صد نانو چیست؟ 

در این دوره قصد داریم برنامه‌های آموزش برای یادگیری مفاهیم کلی فناوری نانو و کاربردهای آن برای ارتقای سطح مبتدیان و دانشجویان ارائه دهیم. می‌توانید اطمینان داشته باشید که میزان دانش شما در مورد فناوری نانو و کاربردهای آن در هر سطحی که باشد، این دوره به شما کمک می‌کند تا پیشرفت کنید.

شیوه تدریس در این دوره بر پایه فیلم‌های آموزشی، ارائه نمونه‌هایی برای توضیح بیشتر است. شما در این دوره به طور زنجیرواری با مفاهیم اساسی فناوری نانو و کاربردهای آن آشنا خواهید شد. همچنین در پایان این دوره یک آزمون جمع‌بندی برای سنجش یادگیری شما درباره مفاهیم فناوری نانو و کاربردهای آن وجود دارد.

 

دوره آموزش مقدماتی از صفر تا صد نانو مناسب چه کسانی است؟ 

اگر می‌خواهید با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا آشنا شوید، این دوره می‌تواند برای شما مفید باشد. در واقع این دوره برای تمامی افراد، به‌خصوص افراد غیرمتخصص در این زمینه مناسب است.

البته باید گفت که این دوره برای دانشجویان علاقه‌مند به این زمینه و دانش‌آموزان که در حال آماده‌شدن برای المپیاد نانو هستند و کاملاً کارآمد خواهد بود.

 

بعد از فراگیری دوره آموزش مقدماتی از صفر تا صد نانو چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟ 

در این دوره شما با مباحث نانو و اصول اولیه آن آشنا می‌شوید این دوره به‌صورت قدم‌به‌قدم اطلاعات کاملی از علم نانو، جایگاه و کاربردهای آن در علوم دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد. در پایان این دوره شما آگاهی مناسبی نسبت به فناوری نانو خواهید داشت. شما در این دوره با مفاهیم مهم در دانش فناوری نانو نظیر زیست سازگاری و زیست تخریب‌پذیری، کاربرد فناوری نانو در دنیای امروز و البته تغییر خواص نوری، خواص الکتریکی و مکانیکی و البته خواص مغناطیسی در مقیاس نانو آشنا خواهید شد. علاوه بر این شما در این دوره روش‌های مشخصه‌یابی نانومواد بر اساس روش‌های طیف‌سنجی و میکروسکوپی را یاد خواهید گرفت.

درباره استاد

maktabkhooneh-teacher هادی سردار آبادی

دکتر هادی سردار آبادی، دانش‌آموخته دکتری تخصصی نانوفناوری پزشکی از دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی است. ایشان دارنده مدال نقره مسابقه ملی نانو، مدرس تراز (الف) ستاد توسعه ویژه فناوری نانو نهاد ریاست‌جمهوری و همچنین استاد برتر ستاد نانو در سال 1398 هستند. از سوابق حرفه‌ای ایشان در حوزه فناوری نانو می‌توان به تألیف و گردآوری 5 کتاب، 7 سال سابقه تدریس در حوزه نانوفناوری پزشکی و برگزاری کارگاه‌های آشنایی با فناوری نانو در دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی و صنعتی همدان اشاره کرد. وی در حال حاضر متخصص حوزه فوتون‌های زیستی، مدیرگروه نانوفناوری مرکز علم و فناوری شتاب و پژوهشگر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی است.

نظرات کاربران

تا کنون نظری برای این دوره ثبت نشده است. برای ثبت نظر باید ابتدا در دوره ثبت نام کرده و دانشجوی دوره باشید.

دوره‌های پیشنهادی

سوالات پرتکرار

آیا در صورت خرید دوره، گواهی نامه آن به من تعلق می گیرد؟
خیر؛ شما با خرید دوره می توانید در آن دوره شرکت کنید و به محتوای آن دسترسی خواهید داشت. در صورتی که در زمان تعیین شده دوره را با نمره قبولی بگذرانید، گواهی نامه دوره به نام شما صادر خواهد شد.

سوالات پرتکرار

حداقل و حداکثر زمانی که می توانم یک دوره را بگذرانم چقدر است؟
برای گذراندن دوره حداقل زمانی وجود ندارد و شما می توانید در هر زمانی که مایل هستید فعالیت های مربوطه را انجام دهید. برای هر دوره یک حداکثر زمان تعیین شده است که در صفحه معرفی دوره می توانید مشاهده کنید که از زمان خرید دوره توسط شما تنها در آن مدت شما از ویژگی های تصحیح پروژه ها توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه بهره مند خواهید بود.

سوالات پرتکرار

در صورت قبولی در دوره، آیا امکان دریافت نسخه فیزیکی گواهی نامه دوره را دارم؟
خیر، به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش قطع درختان، فقط نسخه الکترونیکی گواهی‌نامه در اختیار شما قرار می‌گیرد

سوالات پرتکرار

پس از سپری شدن زمان دوره، به محتوای دوره دسترسی خواهم داشت؟
بله؛ پس از سپری شدن مدت زمان دوره شما به محتوای دوره دسترسی خواهید داشت و می توانید از ویدئوها، تمارین، پروژه و دیگر محتوای دوره در صورت وجود استفاده کنید ولی امکان تصحیح تمارین توسط پشتیبان و دریافت گواهی نامه برای شما وجود نخواهد داشت.

دوره آموزش مقدماتی از صفر تا صد نانو مناسب چه کسانی است؟ 

اگر می‌خواهید با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا آشنا شوید، این دوره می‌تواند برای شما مفید باشد. در واقع این دوره برای تمامی افراد، به‌خصوص افراد غیرمتخصص در این زمینه مناسب است.

البته باید گفت که این دوره برای دانشجویان علاقه‌مند به این زمینه و دانش‌آموزان که در حال آماده‌شدن برای المپیاد نانو هستند و کاملاً کارآمد خواهد بود.

بعد از فراگیری دوره آموزش مقدماتی از صفر تا صد نانو چه مهارت‌هایی کسب خواهید کرد؟ 

در این دوره شما با مباحث نانو و اصول اولیه آن آشنا می‌شوید این دوره به‌صورت قدم‌به‌قدم اطلاعات کاملی از علم نانو، جایگاه و کاربردهای آن در علوم دیگر را در اختیار شما قرار می‌دهد. در پایان این دوره شما آگاهی مناسبی نسبت به فناوری نانو خواهید داشت.

شما در این دوره با مفاهیم مهم در دانش فناوری نانو نظیر زیست سازگاری و زیست تخریب‌پذیری، کاربرد فناوری نانو در دنیای امروز و البته تغییر خواص نوری، خواص الکتریکی و مکانیکی و البته خواص مغناطیسی در مقیاس نانو آشنا خواهید شد. علاوه بر این شما در این دوره روش‌های مشخصه‌یابی نانومواد بر اساس روش‌های طیف‌سنجی و میکروسکوپی را یاد خواهید گرفت.

آموزش نانو

کاربردهای نانو در ایران

حوزه نانو یکی از حوزه‌هایی است که در سال‌های بعد از انقلاب، پیشرفت زیادی در کشور ما داشته است. علی‌الخصوص از دهه ۸۰ با گسترش آموزش نانو در دانشگاه‌ها و مؤسسات و ورود متخصصان این رشته به بازار، شاخه‌های متعدد نانو در کشور رشد چشمگیری داشته است.

کشور ایران در حال حاضر از نظر ثبت اختراعات و تولید مقالات علمی در زمینه نانو، رتبه چهارم جهانی را دارد. محصولات نانو تولیدشده در ایران نقش مهمی در تولیدات فناوری محور در کشور داشته است. نانو در ایران در عرضه رقابت جهانی توانسته است بسیار موفق عمل کند و هم‌اکنون یکی از ستادهای چهارده‌گانه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری به حمایت همه‌جانبه از فناوری نانو می‌پردازد.

در سال‌های اخیر نیز دانشجویان زیادی علاقه‌مند به آموزش نانو بوده و در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به یادگیری جنبه‌های مختلف این فناوری مشغول شده‌اند.

این فناوری در سال‌های اخیر محصولات متنوعی را به بازار عرضه کرده است. انواع محصولات خانگی نانو، خودرو نانو، منسوجات خانگی و صنعتی نانو، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات کشاورزی، محصولات ساختمانی و دارویی توسط شرکت‌های فعال در این زمینه تولید می‌شوند.

در حال حاضر بیش از ۱۶۰ شرکت نانو بیش از ۳۷۰ نوع محصولات نانو را در کشور تولید می‌کنند. در سال ۱۳۹۵ این شرکت‌ها موفق شده‌اند بیش از هفتصد میلیارد فروش داشته باشند که بخش زیادی از آن مربوط به صادرات محصولات به کشورهای دیگر بوده است. شرکت‌های نانو موفق شده‌اند در سال ۱۳۹۵ نزدیک به سی‌وپنج میلیون دلار محصولات نانو را به بیش از ۴۷ کشور صادر کنند.

البته کارشناسان می‌گویند ظرفیت فناوری نانو بیش از این مقادیر است و شرکت‌های ایرانی می‌توانند سهم خود را در بازار جهانی نانو افزایش دهند. با گسترش آموزش نانو و پرورش کارشناسان خبره در این زمینه می‌توان اثرات این فناوری را در زندگی، بیش از گذشته ملموس کرد.

آموزش نانو و تأثیر آن در صرفه‌جویی اقتصادی

یکی از بحث‌هایی که به‌شدت موردتوجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده است، بحث صرفه‌جویی در انرژی و منابع در زمینه‌های گوناگون است. کارشناسان می‌گویند فناوری نانو ازجمله فناوری‌هایی است که می‌تواند در بحث صرفه جویی انرژی مورداستفاده قرار گیرد.

اینجاست که بحث آموزش نانو بیش از هر زمان دیگری اهمیت می‌یابد. همان‌طور که گفته شد، نانو درواقع به معنای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها در زندگی مردم است. به‌عنوان‌مثال ضدزنگی که در صنعت برای وسایل و اجسام فلزی مورداستفاده قرار می‌گیرد بعد از مدتی خاصیت خود را از دست می‌دهد؛ اما با استفاده از رنگ‌های نانو می‌توان تا سال‌ها اجسام فلزی را در برابر زنگ‌زدگی محافظت کرد.

یکی دیگر از فناوری‌های جدید در زمینه نانو، تولید کمربند نانو ضد امواج مغناطیسی است که می‌تواند تا میزان زیادی از سقط‌جنین جلوگیری کند. این کمربند نانو می‌تواند از جنین در برابر امواج موبایل، وای فای و پارازیت محافظت کرده و آمار سقط‌جنین را کاهش دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های محصولات نانو قیمت مناسب آن‌ها است که باعث می‌شود به‌آسانی در دسترس عموم مردم قرار گیرند. البته هنوز نانو راه زیادی برای جلب اعتماد مردم در پیش دارد.

آموزش نانو علاوه بر دانشجویان، برای آشنایی افراد با این فناوری نیز می‌تواند مفید واقع شود. اگر مردم بدانند محصولات نانو مانند پشه‌بند نانو مخصوص نوزاد، قنداق نانو، پرده‌های پنجره ضد امواج و ... چه تأثیر زیادی بر روی سلامتی آن‌ها و فرزندانشان دارد، بیش از زمان دیگری به استفاده از فناوری‌های نانو روی می‌آورند. در حال حاضر در کشورهای چین، ایتالیا و آمریکا لباس‌های نانو به روش نسل اول و از نقره ساخته می‌شوند. درحالی‌که انواع لباس‌زیر نانو در ایران از ذرات طلا و آنتی باکتریال بوده و برای سلامتی بسیار مفید هستند.

کاربرد نانو در محصولات کشاورزی برای تولید محصولات باکیفیت و کمیت بالاتر و بدون هرگونه آفت و بیماری است. نانو در حوزه سلامت، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، صنایع نساجی، صنایع خودرو و پاک‌سازی محیط‌زیست از دیگر کاربردهای نانو در زمینه‌های دیگر است.

به‌عنوان‌مثال، محققان با استفاده از فناوری نانو، سلول‌های خورشیدی با لایه نازک سیلیسیم بلورین و همچنین سلول‌های خورشیدی از جنس پلاستیک را طراحی و ساخته‌اند. علاوه بر موارد گفته‌شده نانوتکنولوژی با ساخت و ابداع ابزارها و تجهیزات نانومتری، آلودگی‌های زیست‌محیطی را کشف کرده و روش‌های نوینی را برای برطرف کردن آن‌ها ارائه می‌دهکندد.

poster
  
برگزار کننده:  مکتب‌خونه
  
زمان مورد نیاز برای گذارندن دوره:  10 ساعت
مجموع محتوای آموزشی:  9 ساعت ویدئو - 1 ساعت تمرین و پروژه
 (قابل دانلود می‌باشد)
مهلت دوره:  7 هفته
  
حد نصاب قبولی در دوره:  70 نمره
فارغ‌التحصیل شدن در این دوره نیاز به ارسال تمرین‌ها و پروژه‌های الزامی دارد. 
organization-pic  گواهینامه این دوره توسط مکتب‌خونه ارائه می‌شود.
course-feature   گواهی‌نامه مکتب‌خونه course-feature   خدمات منتورینگ course-feature   تمرین و آزمون course-feature   تالار گفتگو course-feature   تسهیل استخدام